22 Mac 2008

Siapa Dia Sepuluh EXCO Negeri Perak ?

IPOH 20 Mac – Tanda tanya siapakah yang akan dilantik sebagai Exco Kerajaan negeri campuran di Perak dijanka akan diumumkan oleh pakatan Barisan Rakyat(BR)pada hari ini.Kemungkinan besar gabungan tersebut tetap mengemukakan cadangan pelantikan dua Timbalan Menteri Besar walaupun perkara itu tidak termaktub dalam Undang-Undang Tubuh Negeri Perak.

Dalam satu kenyataan kelmarin,Pengerusi DAP Perak, Ngeh Koo Ham berkata, calon bagi jawatan itu akan dipilih dari kalangan 10 anggota Exco yang bakal dilantik dalam tempoh terdekat.

‘‘DAP, PKR dan Pas hampir memuktamadkan senarai berkenaan dan kemungkinan akan diumumkan esok dengan majlis angkat sumpah jawatan diadakan Isnin ini,’’ katanya kepada para pemberita selepas menemui para penyokongnya di Air Tawar di sini hari ini.

Koo Ham yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sitiawan berkata, mesyuarat antara ketiga-tiga parti berkenaan sebelum ini memutuskan DAP diberikan enam jawatan Exco, PKR diperuntukkan tiga manakala dua lagi untuk Pas termasuk jawatan Menteri Besar yang telah diisi oleh Mohammad Nizar Jamaluddin.

Beliau yang turut memenangi kerusi Parlimen Beruas pada pilihan raya umum lalu, sebelum ini mengumumkan akan mengisi jawatan Timbalan Menteri Besar 1 manakala Timbalan Menteri Besar 2 akan dipegang wakil PKR dari kalangan kaum India.

Tiada ulasan: