27 Mac 2009

'Sekat rakyat cepatkan Umno berkubur'

Umno tidak akan berjaya melakukan perubahan dalaman jika mengambil pendekatan lama yang tidak disenangi masyarakat, termasuk menyekat kebebasan rakyat, kata presidennya.

"Mereka mempercayai bahawa Umno akan kembali mencapai kemenangan jika kita kembali kepada cara lama - kepada order lama, dengan menyekat kebebasan warga - dengan menghalang warga dari menyuarakan kritikan.

"Mereka berpandangan bahawa Umno itu boleh terus berkuasa dan kekal kuat dengan kaedah menjaga kepentingan beberapa individu tertentu, dan memenuhi tuntutan-tuntutan kumpulan tertentu," kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Mungkinkah ucapan ini melambangkan kesedaran dari hati yang semakin insaf bahawa UMNO setelah pemergian beliau tidak akan mendapat tempat lagi bagi orang Melayu. Kerana apa ? Kerana orang Melayu dan bangsa lain telah muak dengan lakonan pemimpin negara yang bercakap lain dan bertindak lain.

Jika laluan lama itu yang dipilih, saya berpandangan bahawa kita telah memilih laluan yang salah; laluan yang membawa kita ke belakang.

"Saya bimbang laluan tersebut akan lebih mempercepatkan berakhirnya talian hayat Umno.

Ucapan terakhir Abdullah sebagai Presiden UMNO pada hari ini dalam suasana para pendokong kebebasan media mengecam dasar kerajaan mengharamkan penerbitan akhbar rasmi PAS Harakah dan Suara Keadilan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sayang bila dah nak good bye baru cakap macam ni!