11 September 2009

Beraya Dengan Sup Kepala Lembu

Oleh : Non scrivetemi

1. Beduk dan kerantong raya di kampong terasa seperti mengetuk-ngetuk aku kat sini. Bau rendang dan lemang kurang menyelerakan kerana ada resepi baru untuk sambut hari raya.

2. Aku dengar di tanahair sekarang orang kamaruk dengan sup kepala lembu walaupun telah diwartakan sebagai makanan beracun. Ada dukun menyebut resipi baru itu baik untuk kerukunan rumahtangga walaupun boleh menyebabkan pendarahan otak. Lagi dilarang, lagi dicari, lagi dimakan.

3. Tapi orang sanggup menanggung risiko jual dan beli sup kepalalembu di blackmarket. Sup ekor atau lidah tak main dah. Tak power.


4. Beberapa orang dah kena tangkap dan dihadapkan ke mahkamah kerana makan sup kepalalembu di bulan Ramadhan ini. Selepas kena ikat jamin, mereka diraikan sebagai hero oleh AJK penduduk Taman Sepening Langau dalam majlis kesyukuran dan berbuka puasa di surau taman tersebut. (Untuk makluman, majoriti penduduk taman ini mandul genetik).


5. Kutipan derma jihad diadakan bagi membiayai bayaran ikat jamin semasa majlis itu. Kaum muslimat ada yang dermakan gelang emas dan cincin kahwin. Pak Utih, dermakan gigi palsunya. Kerana itulah yang dia mampu dan berharap dapat ganjaran berlipat ganda sempena Ramadhan yang mulia.


6. Budak-budak bergembira bermain punjut api, mercun dan meriam. Orang tua memandang dengan gumbira kerana hari raya tahun ini cukup bermakna sekali.


7. Maaf, aku tak balik kampong. Biarlah aku makan roti dan chees sahaja untuk jamuan raya.


MUHAIMIN SULAM
9 SEPTEMBER 2009

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

serupalah dengan tipu rakyat, minyak RON95 kualiti lebih baik dari minyak RON97 macamlah rakyat tak bersekolah...