08 September 2009

Sambutan Badar Al Kubro menghangatkan malam Ramadhan

http://ajijoi.blogspot.com


IPOH (5.9.09): Malam sambutan Badar Al Kubro yang dihadiri oleh Presiden Pas, Tuan Guru Haji Hadi Awang bersama-sama dengan Pesuruhjaya Pas Perak, Ustaz Abu Bakar Hussain dan Dato Seri Haji Nizar Jamaluddin mendapat sambutan yang luar biasa daripada orang ramai apabila perkarangan surau Al-Ikhlasiyah, Jalan Pemimpin, Manjoi Ipoh penuh sesak sehingga tidak dapat menampung kebanjiran yang hadir.

Program yang bermula dengan majlis berbuka puasa, solat Maghrib, Tazkirah oleh Ketua Dewan Ulama Pas Perak, Ustaz Shuib Din dan diikuti dengan solat Isyak dan Tarawih sebelum ceramah Badar bermula.

Ceramah yang dipengerusikan oleh Ustaz Misbahul Munir telah disampaikan oleh Ust Abu Bakar, Dato Seri Nizar serta acara kemuncak oleh Tuan Guru Haji Hadi Awang.

Pemandangan perkarangan surau yang dipenuhi oleh masyarakat yang dah lama tak bertarawih dibawah khemah sepertimana program ehya ramadhan di dataran mbi tahun lalu. Masih ramai lagi yang berdiri diluar pagar surau untuk mengikuti program Badar Al Kubro ini. Kehadiran dianggarkan tidak kurang daripada 5000 orang.

Sejarah Badar Al Kubro bagai telah dilupakan oleh masyarakat dan hanya parti Pas sahaja yang benar-benar menyambutnya dengan penuh penghayatan setiap tahun. Peperangan Badar memberikan kita semangat untuk terus berjuang menegakkan agama Islam di tanah air ini dengan cara dan teknologi masa kini bersesuaian dengan keadaan dan masa.

Pentas utama bersama pemimpin yang disayangi semua.

Kemelut yang berlaku di Perak ini telah berlanjutan selama 7 bulan sedangkan dimana-mana negara komenwel yang berlaku perkara seperti ini hanya 3 bulan sahaja telah dapat diselesaikan dengan pembubaran dewan dan dilakukan pilihanraya semula.

Sidang dun yang kami adakan pada 2 September lalu telah dihalang oleh polis dengan menangkap 3 orang adun Pakatan dan 3 orang awam. Adun Malim Nawar, YB Keshvinder Singh telah dimasukkan ke hospital kerana luka dikepala akibat dikasari pihak polis. Dan oleh kerana kami dihalang daripada memasuki Bangunan SUK walaupun kami wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat, sidang dun tetap kami adakan di hotel kerana tempoh enam bulan daripada tarikh sidang dun dibawah pokok tamat tempohnya pada hari tersebut.


Kes saya di mahkamah persekutuan juga telah hampir dua bulan tiada berita, hanya semalam saya mendapat fax daripada Putrajaya yang memberikan tarikh 5.11.09 untuk mendengar kes tersebut. Manakala bn perak dijangka akan membuat sidang dun mereka sendiri pada 7.11.09(tarikh akhir mereka berbuat demikian).

Biarpun hari mulai hujan, namun ceramah tetap diteruskan juga bagi menyampaikan maklumat terkini tentang krisis politik di Perak semua.
kepada
Infak yang dihulurkan pasti menjadi saham di akhirat kelak.

Tuan Guru Haji Hadi Awang memberikan ceramah yang mengupas kisah peperangan Badar melalui ayat-ayat Al-Quran dan hadis.

Peperangan Badar memberikan banyak pengajaran kepada kita sebagai hamba Allah yang berkewajipan menegakkan agama Allah dibumi ini. Peperangan Badar yang berlaku didalam bulan Ramadhan sepertimana al-Quran yang diturunkan juga didalam bulan Ramadhan. Oleh yang demikian, al-Quran yang mulia perlu dijadikan panduan cara hidup kita.

Diakhir ceramah, Tuan Guru Haji Hadi telah bermunajat untuk kesejahteraan ummat dan kedaulatan Islam didalam kehidupan semua.

Gema suara orang ramai yang mengaminkan munajat tok guru memecahkan suasana malam Ramadhan.

Terdengar suara sebak tok guru memohon munajat dengan bersungguh-sungguh.

Amin ya Allah, amin ya Rahman, amin ya Rahim.

Orang ramai berbaris panjang untuk mengambil kesempatan bersalam dengan tuan guru kesayangan mereka.

Sumbangan derma yang dihulurkan orang ramai berjaya mengutip sejumlah RM5,766-00. Terima kasih kepada semua.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah, sangat bersyukur dengan pejuang badar,yang menyumbangkan perkembangan iman sehingga hari ini kepada kita... hanya allah dapat membalasnya, sekiranya pejuang badar kalah, apa yang berlaku sekarang?????