11 September 2009

Tangpingbazhen" Etnik Hui yang Bersejarah Seribu Tahun Bermanfaat Bagi Orang Awam

"Tangpingbazhen", yang terkenal sebagai pusat rawatan Kesihatan tradisional manusia terletak di Changchen Donglu bandar Yinchuan Wilayah Autonomi Hui Ningxia. Ia dilingkungi dengan adat istiadat yang tebal penduduk etnik Hui. Ramai pesakit yang datang untuk mendapatkan rawatan.

Pengurus pusat kesihatan tradisional itu, salah seorang pewaris keluarga pengamal bagi "Tangpingbazhen", Yang Huaxiang.

"Tangpingbazhen" tidak diketahui oleh ramai asal-usulnya, tetapi ramai yang datang mendapatkan bantuan dengan cara rawatan yang dijalankan. Ia merupakan cara perubatan yang bercirikan penduduk etnik Hui yang sudah diamalkan selama seribu tahun. Cara perubatan yang istimewa dan ganjil itu menyembuhkan banyak pesakit dan memberi manfaat kepada penduduk awam setakat ini.

"Tangpingbazhen" bermaksud menggalakkan tubuh badan manusia bertenaga, menyimbangkan kesakitan tubuh badan melalui cara rawatan tradisional menggunakan herba terhadap 8 bahagian akupunktur, termasuk kepala, muka, telinga, tangan, kaki dan tulang serta menggunakan cara yang berbeza untuk rawatan pemulihan kesihatan berasaskan fungsi tubuh badan yang berbeza.

"Tangpingbazhen" ini sudah diamalkan lebih 1300 tahun. Antara yang popular ialah mengurut, iaitu dengan mengurut nadi atau bahagian tertentu badan manusia merawat penyakit dan menjaga kesihatan. Ia berpandukan teori perubatan tradisional China dan berdasarkan prinsip dialektik. Rawatan cara mengurut tidak perlu memakan ubat, oleh itu kesan sampingannya kurang sedikit badan terasa segar. Khidmat mengerik leher, dada atau punggung untuk mengubati penyakit juga mendapat banyak permintaan di kalangan rakyat. Keilmuan meridian dan pembuluhan sekunder herba tradisional juga digunakan bagi memenuhi 8 cara perubatan yang sempurna telah ditetapkan.

Pengarah pusat "Tangpingbazhen", Yang Huidong menerangkan, Yang Mingkong dari keluarga Yang giat mengadakan penyelidikan terhadap pihak keilmuan tentang perubatan pada zaman purba China, dan menyelidik ilmu kedoktoran yang cukup tinggi supaya "Tangpingbazhen" ini menjadi lebih sempurna dan dapat diwarisi kepada generasi muda.

Yang Huaxiang, merupakan pewaris generasi ke-7dari keluarga Yang berusaha menggabungkan antara cara perubatan etnik Hui dengan Qigong, dari "Tangpingbazhen" keluarga Yang, supaya kesan perubatannya terus meningkat.

"Tangpingbazhen" pada masa lalu bukan untuk diwarisi dan diajar kepada etnik lain. Ia diwariskan kepada orang lelaki tidak diajar kepada wanita. Ia dikatakan sebagai cara perubatan keluarga kerana mempunyai keistimewaan dan peraturan yang mesti dipatuhi oleh mereka. Tetapi Yang Huaxiang tidak berbuat demikian. Beliau mengajar teknik perubatan itu kepada sesiapa yang amat berminat terhadap teknik ini. Pusat "Tangpingbazhen" dari bandar Yinchuan dan pusat "Tangpingbazhen" dari bandar Wuzhong telah dijadikan sebagai markas kursus latihan vokasional "Tangpingbazhen" etnik Hui Ningxia sekarang.

Yang Huaxiang pernah merancang mengembangkan usahanya di Malaysia. Seorang doktor Qatar, Ahmad Akel pernah belajar "Tangpingbazhen" di China pada bulan November tahun 2007. Pada ketiga "Tangpingbazhen" dipromosi di Malaysia, Singapura, Thailand dan Australia, ia juga semakin lama diberi perhatian yang besar oleh masyarakat umum.

1 ulasan:

yob manjung berkata...

Bagus juga rawatan ni.Selama ni tak pernah dengar pun.Akhir zaman berbagai penyakit yang keluar.Apakata kalau PR buka cawangan Tangpingbazhen di M'sia.Bukan semua rawatan moden boleh menyembuhkan.Rawatan alternatif selain syifa dan homeopati