03 November 2009

PAS tidak gadai prinsip perjuangan - Hadi

KOTA BHARU, 1 Nov: PAS tidak pernah mengadaikan prinsip perjuangan biar pun berkawan dengan DAP dalam gabungan Pakatan Rakyat, kata Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Ia berbeza jauh berbanding cara Umno berkawan dengan parti-parti bukan Melayu dalam gabungan Barisan Nasional (BN).

"Kita berkawan dengan DAP dalam Pakatan Rakyat bagi sama-sama menentang kezaliman yang berlaku dalam negara dan sama-sama berusaha menegakkan keadilan untuk rakyat," kata Abdul Hadi.

"Sedangkan Umno berkawan dengan parti-parti bukan Melayu dalam komponen BN sehingga sanggup mengadaikan prinsip perjuangan asal mereka," kata Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada ceramah sempena ulangtahun Pasti ke-25 di Dataran Warisan, perkarangan Stadium Sultan Mohammad ke-IV di sini, malam semalam.

Sebelum ini beberapa pemimpin Umno mendakwa PAS mengikut telunjuk DAP dalam Pakatan Rakyat sehingga sanggup mengadai prinsip perjuangan asal parti itu.

Sambutan ulangtahun ke-25 Pasti diadakan di sini selama dua hari dan berakhir petang semalam.

Ribuan orang ramai hadir mengikuti ceramah tersebut biar pun pada awal malam hujan turun dengan lebatnya di Kota Bharu.

Hadir sama pada ceramah tersebut Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasarudin Hassan, Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan Ketua Penerangan PAS Kelantan, Ustaz Ahmad Baihaki Atiqullah.

Presiden PAS berkata, pendekatan yang digunakan PAS berkawan dengan DAP mengikut kaedah tahaluf siasi.

"Sebab itulah sekarang pemimpin DAP mudah yakin kepada PAS kerana kaedah berpolitik yang diamalkan mementingkan soal dosa dan pahala," tegasnya.

"Dengan kefahaman dosa dan pahalalah yang menyebabkan PAS mampu bertahan lama kerana tidak mudah menjual prinsip perjuangan," ujar Abdul Hadi.

"Contoh yang dapat dilihat di Kelantan apabila kerajaan PAS pada penggal lalu hanya memerintah dengan kelebihan satu kerusi sahaja, namun pemimpinnya istiqamah," kata presiden PAS.

Pada penggal lalu PAS mempunyai 23 Adun, manakala BN memenangi 22 kerusi di Kelantan. Biar pun kedudukan begitu genting namun Adun PAS menolak segala tawaran melompat parti.

Nizar dalam ceramahnya pula memberitahu ketika Adun Pakatan Rakyat masuk ke dalam Dewan Undangan Negeri Perak pada persidangan Dun baru-baru ini, Menteri Besar BN Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sudah selesai membentang bajetnya.

Katanya, Adun Pakatan Rakyat sengaja diperlambatkan memasuki Dewan dengan pemeriksaan ketat anggota polis di dua tempat berasingan.

Menurut beliau anggota polis yang bertugas di dua check point tersebut merampas kamera, komputer riba dan telefon bimbit yang dibawa Adun Pakatan Rakyat.

"Ketika kami sampai ke dalam dewan Speaker Dun BN, Datuk R Ganesan telah menangguhkan persidangan," katanya. _

HarakahDaily.Net/-

4 ulasan:

z berkata...

Tidak ada sebab prinsip akan tergadai bila berkawan dan berkerjasama dengan orang bukan Islam. Orang lebih menilai sama ada kita khianat dengan kawan atau tidak. Kalau kawan kita kata kita tidak boleh dipercayai walau pun dia Muslim tentu padahnya lebih teruk lagi.

Tanpa Nama berkata...

z berkata...
Tidak ada sebab prinsip akan tergadai bila berkawan dan berkerjasama dengan orang bukan Islam. Orang lebih menilai sama ada kita khianat dengan kawan atau tidak. Kalau kawan kita kata kita tidak boleh dipercayai walau pun dia Muslim tentu padahnya lebih teruk lagi.?

Apabila Saidina Ali KWH dan Saidatina Aisyah bertelagah angkara Orang Munafik. Kita jangan jadi orang ketiga tanpa sedar.

Tanpa Nama berkata...

SALAM,
UMNO KATA PAS GADAI PRINSIP PERJUANGAN ISLAM KERANA DAP, MANAKALA PAS PULA KATA UMNO GADAI PRINSIP PERJUANGAN MENGANGKAT BANGSA MELAYU KERANA MCA DAN MIC..

MANA SATU YG BETOL???????

OK... KITA GUNA OTAK DAN AKAL UNTUK BERFIKIR..
KERANA KALAU TAK GUNA OTAK DAN AKAL, KITA JADI SAMA DENGAN LEMBU..
ORANG MELAYU BOLEH BERFIKIR...
BUKAN OTAK LEMBU..

OK, KITA AMBIK SATU KES... BABI

BABI DI MELAKA...
BABI DI KEDAH.... ADA BEZA TAK... ADA OTAK BOLEH FIKIR..

TAKDER OTAK, BAIK JADI LEMBU.

ISU BABI DI MELAKA...APA KESUDAHANNYA????
ISU BABI DI KEDAH....APA KESUDAHANNYA????

BABI DI KEDAH, PAS SEBAGAI KERAJAAN NEGERI... BERTINDAK UNTUK KEPENTINGAN SIAPA? ISLAM??? MELAYU??? ORANG RAMAI??? RULE OF LAW????

BABI DI MELAKA, UMNO SEBAGAI KERAJAAN NEGERI BERTINDAK UNTUK KEPENTINGAN SIAPA? ISLAM?? MELAYU??? ORANG RAMAI??? RULE OF LAW???

ADA OTAK BOLEH FIKIR.

ISU BABI DI KEDAH DAH LAMA... LBH KRG 20 TAHUN..
SELESAI DALAM MASA 2 MINGGU.

ISU BABI DI MELAKA DAH LAMA....LBH KRG BERTAHUN2 GAK...
SELESAI?

PIKIRLAH SENDIRI...KALU ADA OTAK

Tanpa Nama berkata...

MELAYU BUKANLAH SATU BANGSA YANG HEBAT KERANA...
KITA PERNAH DI JAJAH...SIAM TAK PERNAH DI JAJAH!
KENAPA KITA DI JAJAH?
SEBAB KITA TAK PANDAI BERSATU...
BANGSA LAIN BERSATU... SIAM BERSATU..
KALAU KITA BERSATU, ADAKAH KITA BOLEH JAMIN KITA TAK AKAN DI JAJAH?
KALAU KITA BERSATU ATAS DASAR IDEOLOGI YANG SAMA DENGAN ORG KAFIR...ATAU ATAS DASAR HARTA, KEPENTINGAN POKET, DAN LAIN-LAIN SELAIN ISLAM MAKA KITA BUKANLAH SEBENAR BENARNYA BERSATU..
LAMA KELAMAAN KITA AKAN DI JAJAH KEMBALI..
DI JAJAH OLEH BANGSA KITA SENDIRI YANG MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI...SEBELUM DIJAJAH OLEH ORG LAIN...DENGAN MUDAHNYA.
CONTOHNYA RAKYAT IRAQ.. DIJAJAH OLEH SADDAM HUSSEIN, LEPAS TU DENGAN MUDAHNYA DIJAJAH ASKAR AMERIKA (SEBAGAI ASKAR ROM BARU ZAMAN MODEN)

SEDARLAH ORANG MELAYU.. DULU KITA SELAMAT KERANA ISLAM..
ADAKAH KITA AKAN SELAMAT KALU KITA TINGGALKAN ISLAM...
FILIPINA NEGERI MELAYU..DULU ISLAM.. APA DAH JADI?
TINGGALKAN ISLAM.. DI JAJAH DAN SEKARANG..
NEGARA MELAYU TAPI BERAGAMA KRISTIAN YANG MEREMPAT DI DUNIA... HUTANG KELILING PINGGANG..
MENGEMIS KESELURUH DUNIA UNTUK MEMBAYAR HUTANG..
MAJU KE FILIPINA?