03 Februari 2010

Kenyataan Media: Cabaran Zambry tidak masuk akal

18 Safar 1431H

Tarikh 9 Februari makin dekat dan menyebabkan debaran semakin terasa khusnya kepada mereka yang cintakan keadilan dan kemakmuran bagi negeri Perak tercinta.

Selain itu tidak kurang dengan yang menggelabah dan "hilang kewarasan" bila tarikh itu kian menghampiri. Khususnya kepada pemimpin UMNO di Perak semacam ada satu gelombang ketakutan menunggu tarikh tersebut dan keluarlah kenyataan yang macam-macam dan tidak masuk akal.

Termasuklah Menteri Besar Kudeta Perak , Dr Zambry Abdul Kadir apabila kelmarin beliau tapa berfikir panjang telah mencabar Menteri Besar Rakyat Perak ,Hj. Mohammad Nizar Jamaluddin dan 27 lagi ADUN Pakatan Rakyat supaya mengosongkan kerusi mereka bagi membolehkan pilihan raya kecil diadakan di 28 kerusi DUN tersebut di Perak.

Tanpa berfikir panjang beliau mengatakan kami tidak perlu teragak-agak untuk mengosongkan kerusi DUN masing-masing sekiranya mereka benar-benar yakin bahawa sebahagian besar rakyat Perak teguh menyokong Pakatan Rakyat.

Beliau berkata sedemikian kepada pemberita selepas diwawancara dalam program Setahun Melayari Arus di studio Perak FM di sini Isnin.

Zambry juga menegaskan bahawa kerajaan kudeta Barisan Nasional (BN) tidak akan membubarkan DUN bagi membolehkan satu pilihan raya negeri semula diadakan seperti yang dikehendaki oleh pembangkang.

Sehubungan dengan itu saya suka untuk menyatakan pendirian saya dalam kenyataan media ini :

1. Kenyataan MB Kudeta tersebut adalah tidak masuk akal, kebudak-budakan dan mempamirkan kebodohan dan sikap tidak menghormati undang-undang yang sedia ada. Tidakkah Zambry faham bahawa persoalan bubar DUN yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat adalah secara keseluruhan dan melibatkan semua ADUN. mencabar kami ADUN PR untuk meletakkan jawatan hanyalah kenyataan orang yang ketakutan dan sayangkan kerusi sendiri.

2. Sebenarnya sekiranya BN berani mencabar Pakatan Rakyat sebenarnya Zambry juga mestilah berani untuk tampil sebagai jaguh untuk sedia menerima saranan banyak pihak termsuklah dari pimpinan BN sendiri supaya membubarkan DUN Perak. Sekiranya DUN Perak dibubarkan barulah jantan namanya dan semua pihak akan diuji adakah diterima atau ditolak oleh rakyat.

3. Selain itu saya juga ingin mempersoalkan siapakah yang telah mempengaruhi SPR sehingga melakukan keputusan dengan menolak permohonan Speaker V. Sivakumar bagi mengosongkan DUN Behrang, Changkat Jering dan Jelapang. Malah seperti kenyataan saya sebelum ini, inilah "ibu segala maksiat" yang mnyebabkan krisis di Perak jadi "haru bitu". SPR telah bertindak diluat bidang tugasnya dengan mempertikaikan surat perletakan jawatan 3 katak dan jelas semacam dia telah dipengaruhi oleh pihak lain.

4. Kerana itu kalaulah isu mengosongkan DUN itu dianggap penting BN mestilah berani untuk bertanding di 3 DUN tersebut. Tambahan pula ianya akan menjimatkan perbelanjaan seperti yang digembar-gemburkan oleh BN.

5. Kenyataan Zambry juga menampakkan BN yang terus berdegil untuk mempertahankan kuasa haram yang dirampas sejak 6 Februari 2009. Saya rasa ianya tidak mengejutkan kerana itulah yang rakyat sedia maklum.

6. Apapun alasan dan kenyataan adalah berpunca dari kerakusan dan jenayah BN yang merampas kuasa di Perak. Maka bersempena dengan setahun tragedi rampasan kuasa itu pada 6 Februari ini , saya dengan ini menyeru kepada seluruh rakyat Perak untuk terus bertenang dan mendoakan sesuatu kebaikan dan rahmat yang Allah akan anugerahkan kepada Negeri Perak yang kita cintai.

KENYATAAN MEDIA/ 2 Februari 2010.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
ADUN Titi Serong.

9 ulasan:

Intai-intai berkata...

kurang siuman ke mugambe ni...macam budak-budak kalau cabar macam tu macam le ngaji sampai darjah tiga je....kalau betul anak jantan berlawan lah dalam gelanggang guna pengadil yang adil...Rakyat ialah hakim...siapa MB yang mereka nak pilih...Mugambe pirate atau DSNJ...Mat intai tentu sokong DSNJ....Takut ombak jangan berumah ditepi pantai...Takut risiko jangan masuk politik..Takut neraka buat lah amal banyak2.

Anak Perak sygkan Keamanan berkata...

sy sokong pendapat Yb.sy tetap dengan Dato' Seri Nizar.Zambry kuda hitam perlu diusir dari perak.sy nie merupakan bekas kakitangan SUK perak.Zambry and the pirates team,anda kian nampak kebodohannya.pergi mampos UMNO/BN.Ini penggal terakhir u all,lepas ini u all semua akan dilaknat selama-lamanya...Allahuakbar...

Tanpa Nama berkata...

Si budak hitam tu sebenarnya tidak cerdik, dengan erti kata dia tu memang bodoh. Ada ke patut suruh PR yang mengosongkan kerusi untuk nak PRK semula, habis tu caman dengan kerusi dia sekarang, kenapa dia tak mau kosong, dia takut dihilang kerusi dia dengan meja dia sekali and dia takut dia dah tak de tempat duduk di SUK. Pi mampus le budak hitam, kalau tak reti nak berpolitik, lebih u balik ke Pangkor Island le buat keje sewa Jet Sky, itu je keje yang sesuai dengan si black tu, cakap macam budak tak sekolah. Dapat gelaran DR tu pun slow talk ke. Dari awai u jadi MB pun rakyat perak tengok u memang tak berapa cerdik dan bodoh. Harap lubang hidung je luas macam serombong kapal Indrapura yang nak ditenggelamkan je, bodoh, baghal, tak de telur ke nak bubar DUN Perak, bukannya susah sangt, biar rakyat yang tentukan siapakah yang depa nak pilih jadi MB, baru le anak jantan, baru le real jadi MB kalau rakyat yang pilih, bukan jadi MB dengan rampasan kuasa atau mahkamah yang pilih, tu tak jantan namanya, itu kemaruk kuasa, puih piiiii dah macha.

Tanpa Nama berkata...

Teman tak kisah sgt UMNO/BN nak perintah Perak ni...sebab teman tau dema kata dema nak nolong org melayu..tapi bior le care betui yob bukan rampeh mcm tu je lepah tu nak tutup sumenya mana boleh mcm tu... tak te jantan namenya... apalah umno/bn ni pengecut dgn kuasa rakyat.. mari kita ramai2 kata UMNO takut kuasa rakyat...

Jafri Abu Bakar Mahmood berkata...

sebab tu la media khususnya RTM buat program 'Setahun Melayari Arus' ni. depa dah tau dah yg kerajaan haram ni bertahan stakat setahun tu saja. ni kira prog penutup utk depa la.. tak faham-faham lagiii???

Tanpa Nama berkata...

K****G KUTTY TU BERLAKON JE MCM CACING KEPANASAN, SILAP2 DIA DAH TAHU APA KEPUTUSAN MAHKAMAH. TGK2 NANTI MB HARAMJ***H NI YG MENANG KELAK.....
BUKAN APA, DALAM TEORI DAN ANDAIAN AKU "BLACK KUALI" NI NAK BAGI PEMIMPIN DAN PENYOKONG PR SUKA MELIHAT DIA JADI MCM TU...
AT LAST... JADI MCM KEPUTUSAN MAHKAMAH SEPERTI SEBELUM NI.....

Tanpa Nama berkata...

SALAM,

SEMOGA SEMUA AHLI2 PAS SEMALAYSIA BUAT SOLAT HAJAT PADA MALAM 8 FEBRUARY, MUNAJAT KEPADA ALLAH SWT PADA PAGI SUBUH HENING JIKA KITA BETOL2 SAYANG PADA ISLAM DAN PERJUANGAN MENEGAKKANNYA HNGGA HARI KIAMAT.

KITA BERSYUKUR SEBAB DISINI, MALAYSIA YG BERTUAH NI KITA TAK MACAM KAT PALESTIN, AFGHANISTAN, IRAQ, LUBNAN YG TIAP2 HARI SENGSARA DEK PELURU ZIONIS LAKNATULLAH, JADI MARILAH KITA BERSAMA2 BERSOLAT HAJAT MINTA ALLAH BERI KEMENANGAN KEPADA PIHAK YG BENAR2 NAK MENEGAKKAN ISLAM. AMEEN YA RABBAL ALAMEEN.

david ahmad muniandy berkata...

najib pilih orang yang salah untuk bersaing....tiga orang katak melompat parti sehingga harini dah tiada dengar apa-apa khabar padan muka mereka....

student berkata...

comel nya bahasa

~~~

orang2 Melayu @ Cina Islam yg berbahasa macam ni?