29 Mac 2010

Wan hashim direman sehari lagi

Mahkamah Majistret Kota Bharu hari ini membenarkan perintah tahanan reman terhadap lelaki yang mengaku sebagai "Setiausaha Sulit" Sultan Kelantan, Wan Hashim Wan Daud dilanjutkan sehari lagi sehingga esok bagi membantu pihak polis menjalankan siasatan terhadapnya.

Perintah reman itu dikeluarkan Majistret Noor Haslinda Che Seman jam 11.15 pagi di mana suspek hadir ke mahkamah dengan kawalan ketat polis.

Peguam Setiausaha Sulit itu, Gobind Singh Deo dan Datuk Mohd Haaziq Pillay turut hadir di mahkamah.

Gobind Singh yang ditemui berkata anak guamnya itu turut dibenarkan menerima rawatan di hospital berikutan mengadu menghidap penyakit darah tinggi dan masalah tulang belakang.

Khamis lepas, polis menahan Wan Hashim yang juga bekas setiausaha kerajaan negeri Kelantan di kediamannya, di Taman Sri Aman, Kubang Kerian di Kota Bharu, dipercayai berhubung pengumuman pemecatan jawatan Tengku Muhammad Faris Petra Sultan Ismail Petra sebagai Pemangku Raja Kelantan.

Dia ditahan pada jam 9 malam dan disiasat di bawah Seksyen 419 Kanun Keseksaan iaitu melakukan penyamaran dan berikutan itu direman selama tiga hari yang tamat hari ini.

Jika sabit kesalahan dia boleh dikenakan penjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Tiada ulasan: