09 Mei 2010

EZAM SESUMPAH DAPAT SENATOR, SIAPA YANG MELOPONG?

24 Jamadil Awal 1431H.
Oleh: WFAUZDIN NS

AL KISAH, maka mamat Ezam sesumpah pun dilantik menjadi Senator. Sebagaimana kata Mamat sesumpah di atas perlantikannya sebagai Senator adalah kerana `jasa'nya memerangi rasuah sewaktu di dalam GERAK. Berkatalah Mamat sesumpah lagi, betapa beliau menentang OSA dan ISA dan pendedahan rasuah melibatkan bekas Ketua Wanita Umno Rafidah Aziz sehinggakan beliau terperosok ke dalam penjara. Kununnya itulah kehebatannya melayakkan beliau diangkat sebagai Senator.

Terlalu banyak ulasan telah dibuat terhadap perlantikan Mamat yang digelar juga raja kotak ini setelah beliau dilantik sebagai Senator. Apa yang pasti, hampir kesemua ulasan berkaitan perlantikan Mamat Ezam ini bersetuju bahawa perlantikannya hanyalah semata-mata beliau paling galak menyerang DS Anwar. Itu sahaja. Bukti jelas menolak dakwaan perlantikannya adalah kerana perjuangan menentang rasuah, OSA atau ISA terlalu mudah untuk kita sebutkan satu persatu.

Sewaktu beliau memimpin GERAK, cuba sebutkan satu sahaja perjuangannya yang berjaya sehingga perasuah disiasat dan ditangkap terutamanya di kalangan pimpinan Umno. Rafidah masih bebas dan kini `sekelambu' dengan Mamat Ezam. Apakah ini bermakna Rafidah sudah dibersihkan oleh Mamat Ezam? Akta zalim ISA masih kekal dan terus mengganas di bawah kerajaan yang diterajui oleh Umno iaitu parti yang menganugerahkan Mamat Ezam ini Senator. Apakah ini bermakna Akta ISA kini `halal' di sisi Mamat Ezam? Cuba kita imbas kembali, semenjak Mamat Ezam ini keluar dari KeADILan, selepas itu memimpin GERAK, beliau dilihat masih komited menentang rasuah dan sepatutnya ketika itu lah beliau boleh diangkat menjadi Senator oleh Najib jika benar Najib benci kepada rasuah. Selepas itu, Mamat Ezam mengambil keputusan menganuti fahaman Umno yang bersekutu dengan APCO itu. Bermula di saat itu, Mamat Ezam sudah tidak fasih lagi untuk berbicara soal rasuah.

Mengapa? Ini adalah kerana beliau telah dimakan oleh sumpahannya sendiri. Mamat Ezam pernah berkata, "Sila tunjukkan siapa yang menyertai Umno itu ikhlas?". Kata-kata itulah yang menjadi sumpahan buat Mamat Ezam sehinggakan lidahnya keras dan kelu untuk menyebut perkataan `rasuah'. Apa yang mampu diratibkan oleh lidah Mamat Ezam hanyalah menyebut nama DS Anwar. Oleh kerana terlalu ingin mengampu Najib, Mamat Ezam ini sanggup mengaku dirinya `bodoh' dan diperbodohkan oleh DS Anwar dahulu sehinggakan beliau berjuang habis-habisan membela DS Anwar. Mamat Ezam pun merafak sembah ampun dan maaf kepada ahli-ahli Umno kerana telah di`perbodohkan' oleh DS Anwar dahulu.

Siapa yang melopong selepas Mamat Ezam ini mendapat habuannya dari Najib? Sudah tentu yang melopong dan terasa bodoh sangat adalah rakan-rakan spesisnya seperti Ruslan Kassim, Zahid Md Arip, Lokman Adam dan ramai lagi yang lebih dahulu keluar dari KeADILan dan mencium bau Umno dari Mamat Ezam. Mereka dapat apa? Mereka tiada jasakah kepada Najib sebagaimana jasa Mamat Ezam? Zahid Md Arip lagi hebat mengampu Najib sehinggakan tergamak mengeluarkan perkataan lucah terhadap Tuan Guru Nik Aziz. Apa yang dicarutkan oleh Zahid Md Arip itu adalah `barang sulit' maknya sendiri. Beliau sanggup menghina `barang sulit' maknya demi untuk menghina Tuan Guru Nik Aziz semata-mata untuk mengampu Najib. Tapi, apa yang cucu Tun Ghafar Baba ini dapat? Dapat dosa kering adalah.

Tidak pelik jika kedengaran suara-suara dari pimpinan Umno khususnya di kalangan Pemuda Umno yang tidak menyenangi kehadiran Mamat Ezam ini. Mereka tahu, Mamat Ezam bukan tokoh penting untuk membantu Umno kerana terbukti di dalam beberapa Pilihanraya Kecil jika beliau hadir menghentam DS Anwar, Umno pasti terkangkang. Di Hulu Selangor baru-baru ini pun, semua tahu bukan kerana kekuatan pengaruh Mamat Ezam membuatkan Bn menang tetapi kerana pengaruh wang dan rasuah oleh Najib dan Muhyiddin.

Percayalah, Mamat Ezam ini tidak akan ke mana selepas ini. Beliau pasti akan dipancung oleh rakan-rakan di dalam Pemuda Umno sendiri nanti. Mukhriz dan KJ sudah pasti tidak akan membiarkan Mamat Ezam ini terus dibuai dan didokong oleh Najib sebilang masa. Mereka telah menghitung bahawa Mamat Ezam ini tiada satu pun agenda untuk memperkuatkan Umno tetapi hanya mempunyai agenda peribadi untuk mengampu Najib yang dulunya beliau anggap lebih teruk dan jahat dari Mahathir. Apa pun, kita simpati dengan rakan-rakan Mamat Ezam yang kini sedang melopong mulut dipenuhi lalat itu. /wfauzdin.blogspot.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PUAK2 BN NI SBENAR TAKUT PD ANWAR.SBAB TU LANTIK EZAM NI.NAJIB TAHU BILA DIA LANTIK EZAM SNATOR,EZAM BLEH COVER UP DIA BILA BERHADAPAN NGAN NAJIB DLM PENTAS POLITIK TANAHAIR.MUKIN LEPAS NI LANTIK JD MENTERI PLAK.MAKNA DLM PARLIMEN NANTI NAJIB XBRAPA RISAU LA SBAB AYAM SABUNG NAJIB CAP KATAK NI AKAN TENTANG SEKERASNYA BEKAS BOSNYA.INI YG NAJIB NAK.SBAB TU LANTIK KATAK JD SENATOR.AHLI UMNGOK YG LAIN BLEH APA,NGANGA JA......

raja perak berkata...

ezam kena pancung? dak kot.. dia mungkin bakal ketua pemuda gantikan KJ yg tak bersih dah takdak teloq! mukhriz nak boleh buat apa? mandom! tu laa satu cara nak buang menantu paklah!

Tanpa Nama berkata...

Ezam ni aku sakitttttt hatiiiii betuiiiii kat diaaaaa.masa dia bawa gruop ke kompleks shah alam...nak bela anuar masa reformasi...dia rayu kat aku depan beribu ribu penyokongnya....tolonglah bantulah perjuangan reformasi....masa tu muka welfare ja.yg aku pulak SB ambik nama ...aku ingat wartawan yg tanya nama aKU rupanya SB! sampai aku pindah kerja p mana pun SB tempat tu TETAP FOLOW AKU...CIS EZAM...KAU MANUSIA JENIS APA HA....SAH HANG NI SAPU DUIT KIRI KANAN

samurai68 berkata...

mat ezam katak sesumpah ni jenis manusia cap anjing kurap le

pisang kaki berkata...

dia memang kaki sapu duit punkiri dan kanan kalau tak tak kan sanggup lawan bos sendiri mcm rakyat ni bangang sangat, dah jadi ahli politik mcm ni temberang mesti kuat dan menyakinkan, dah lah ssumpah ezam kotaki, aku lansung tak percaya bila dia join semula umeeno utk dapatkan oksijen.

Tanpa Nama berkata...

naya kat hang no..nanti kita jumpa kita....dia