10 Jun 2010

Blogger PAS dan Pakatan : Selamat bertugas pada Muktamar PAS ke 56

26 Jamadil Akhir 1431H.
Drs. Khalil Idham Lim

Saya tertarik untuk membuat posting mengenai rungutan dari teman-teman Blogger PAS dan Pakatan yang rasa tidak puas hati dengan kekeliruan dan kenyataan bahawa PAS tidak keluarkan Pas Media untuk Blogger pada Muktamar kali ini

Sedangkan menurutnya Wartawan dari media aruas perdana yang selama ini diboikot tidak akan dihalang untuk membuat liputan Muktamar Tahunan Pas kali ke-56 yang diadakan di Pusat Tarbiah Islam Kelantan (PUTIK) di sini mulai malam ini, asalkan mereka disenaraikan dalam surat rasmi yang dihantar oleh agensi masing-masing.

Sebenarnya isu ini kalau difikirkan dengan matang oleh kedua belah pihak saya rasakan sangat sepele dan mudah diselesaikan dan tidak perlu diperbesarkan lagi. Tambahan pula saya kira kenyataan asal Pengarah Muktamar, Datuk Takiyuddin Hassan yang berkata, pihaknya tidak ada masalah untuk menerima kehadiran mana-mana wakil media bagi menjalankan tugas mereka. “Kita parti yang matang,” katanya.

Tambahan pula dengan kenyataan dari Ketua Penerangan PAS Pusat, Ust. Idris Ahmad yang mencadangkan para blogger pro Pakatan Rakyat yang gagal mendapatkan pas media supaya memohon untuk mendapatkan pas pemerhati daripada ad-hoc Muktamar Tahunan PAS ke-56 di Kota Bharu.

Cadangan tersebut sebagai respons pada rungutan beberapa blogger pro PAS dan Pakatan Rakyat yang kononnya tidak dilayan oleh ad-hoc muktamar ketika memohon pas media sejak kelmarin.

Lagipun saya kira bukannya ramai sangat para Blogger PAS dan Pakatan Rakyat yang turun ke Kota Bharu untuk membuat liputan sepanjang Muktamar. Mereka mungkin dikalangan pemilik blog yang ternama dan dikenali atau petugas yang mewakli blog tersebut. kalau dijumlahkan dan diagak jumlahnya mungkin tidak sampai 50 orang. itupun sudah terlalu ramai.

Jadi apalah salah kiranya Ust. Idris dengan dibantu oleh Pengerusi Kelab Bolgger PAS yang ditubuhkan satu masa dulu memainkan peranan dengan membuka kaunter khusus untuk pendaftaran Blogger PAS dan Pakatan.

Syaratnya saya kira sangat mudah dan ringkas, nyatakan apa nama blog masing-masing dan sertakan no keahlian parti masing-masing , itupun saya kira kalau diambil nama lengkap , no Kad pengenalan dan alamat surat menyurat juga sudah mamadai.

Apa pun saya kira pihak Panatia Muktamar pasti terbuka seperti terbukanya Pengarahnya dan Ketua Penerangan PAS Pusat. Demikianlah terbukanya PAS yang boleh membenarkan media yang selama ini memusuhi PAS dan Pakatan Rakyat, mereka juga dibebarkan masuk.

Apa lagi saya kira masa masih ada untuk pihak yang terlibat untuk mempermudahkan rakan Blogger PAS dan Pakatan untuk membuat liputan. Mereka yang datang dari dekat dan jauh punya satu harapan besar untuk menyatakan dan menggambarkan kehebatan Muktamar ke 56 kepada pembaca blog masing-masing, apalah salahnya permudahkanlah dengan apa cara sekalipun.

Saya ucapkan kepada semua rakan Blogger untuk meneruskan usaha murni tuan-tuan dan puan-puan yang berkumpul di Kelantan untuk memeriahkan lagi corak pemberitaan Muktamar PAS untuk kali ini.

Kekeliruan dan rasa tidak puas hati beberapa jam yang lepas kita sisihkan jauh-jauh, musuh kita yang sebenar ialah UMNO dan BN yang mesti kita tumbangkan dalam PR ke 13 akan datang.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

masalahnya nak kata blogger PAS macamana duk kata ulama' PAS kepala lutut la, duk fitnah pemimpin PAS, duk nak langgar Presiden PAS...geng2 ni je yang bersungut...yang lain senyap je....nak masuk daftar/derma la RM5 je...

Kedahlanie berkata...

TQ YB...
kerana memahami...

Tanpa Nama berkata...

Salam, kalau nk dilayan semua karenah blogger2 ( yg selalu cari hal ngan PAS ) mk tidak bermuktamar lah PAS kali ni.. Kepada blogger2 yg betul2 cintai prjuangan ISLAM diharap tidak menjadikan ini satu alasan dlm menyebarkan risalah2 parti/ islam. Tk