25 September 2010

UMNO yang hilang kuasa, bukannya Melayu

15 Syawal 1431H.
Drs. Khalil Idham Lim

Wawancara itu dipetik media arus perdana dengan menyiarkan kenyataan Mahathir yang mendakwa kuasa politik Melayu akan hilang sekiranya Pakatan Rakyat mendapat kuasa seperti yang berlaku di Perak sebelum dirampas oleh BN.

Pagi tadi saya dikunjungi oleh seorang rakan karib yang mengatakan rasa terkejutnya dengan tersiarnya berita muka depan utusan mengenai kenyataan Mahathir yang maksudnya "Melayu akan habis", kata saya sebenarnya "mahadhir yang akan habis" bila Pakatan Rakyat menang.

Kenyataan terbaru Mahathir itu bagi saya menggambarkan kebimbangan dirinya sendiri sekiranya Pakatan Rakyat berkuasa kerana segala kemungkaran yang pernah dilakukannya semasa menjadi PM satu masa dulu akan dibongkar.

Ahli parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Muhamad Nizar Jamaludin mengatakan Tun Dr Mahathir dikuasai otak perkauman berhubung wawancaranya itu yang mengingatkan bahawa orang Melayu bakal kehilangan kuasa dan suara jika Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih tampuk pemerintahan negara.

Dakwaan Mahathir yang disiarkan dihalaman hadapan akhbar rasisi utusan kelmarin jelas merupakan kenyataan bersifat perkauman

"Umno pasti hilang kuasa dan suara jika Pakatan Rakyat memerintah negeri-negeri dan pusat. Tun Mahathir kata Melayu hilang kuasa dan suara. Ini kenyataan rasis dan hasutan," kata Nizar menerusi twitternya.

Beliau memberi jaminan, yang akan hilang kuasa jika Pakatan menduduki Putrajaya adalah Umno dan bukannya orang Melayu.

Keadaan yang sama telah berlaku kepada kawan baiknya yang juga bekas Presiden Indonesia, Suharto yang telah berdepan dengan pembongkaran segala kemungkaran sehingga diseret ke mahkamah semasa dipenghujung hayatnya.

Mantan presiden Umno itu mendakwa, walaupun menteri besarnya Melayu dari PAS iaitu Muhamad Nizar tetapi kerajaan itu dikuasai oleh DAP. Bagi saya ini satu lagi kenyataan yang sangat tidak bertanggungjawab dan tuduhan liar tanpa bukti.

Kenyataan Mahathir bagi saya untuk mengembalikan sokongan orang Melayu kepada UMNO dan Mahadhir sudah sangat terdesak dengan berjuang dengan Perkasa yang rasisi itu.

Malah bagi saya Perkasa yang tidak jelas halatujunya menjadi pilihan dan dahan berpaut yang sangat rapuh kepada perjuangan akhir hayat Mahadhir.

Sesungguhnya UMNO dan Perkasa sudah ditolak oleh orang Melayu yang sudah lama kehilangan kuasa akibat oleh pemimpin Melayu yang mementingkan perjuangan peribadi kroni serta kepentingan kelompok kecil sehingga kuasa politik dan ekonomi Melayu terhakis sekian lama.

Sesungguhnya dengan wadah Pakatan Rakyat, khususnya PAS , saya melihat dengan keadilan Islam yang berjuang tanpa batas bangsa, sebenarnya inilah yang akan menyelamatkan kuasa Melayu yang dimaksudkan.

Apa artinya kuasa sekiranya Melayu merempat dinegaranya sendiri.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tdm dah tak siuman dan buang tabiat bila mengeluarkan kenyataan yang cukup RASIS, kenyataan nya itu amat BAHAYA, kalau tidak diambil langkah pencegahan, pasti mengundang kepada malapetaka kepada MALAYSIA.
tdm kerala ini betul betul dah buang tabiat, kalau tidak, tak mungkin dia berani keluar kenyataan bahawa Orang Melayu akan hilang kuasa kalau PR memerintah. Sebenarnya tdm kerala ni dalam ketakutan dan keresahan. kerana PR berpotensial menuju ke Putrajaya. Ketakutan dan keresahan tdm kerala itu, mempercepatkan hayatnya. Kenapa tiba2 tdm kerala hilang ingatan menyerang Nizar. Apakah yang menyakitkan tdm kerala ini?
Wahai Semua Warga Malaysia!!! tdm kerala amat takut sekali Malaysia jatuh ke tangan PR dan tdm kerala dah tahu dan besar kemungkinan akan berlaku sebab itu tdm mempertaruhkan kenyataan RASIS itu untuk memperkukuhkan kedudukan UMNO Melayu sebenarnya, bukan seluruh warga Melayu. tdm kerala ini dah tak boleh tipu bulat2 semua warga Melayu. tdm kerala lebih pentingkan KUASA UMNO Melayu, bukan semua warga Melayu seluruhnya.
Sejak tdm kerala menerajui Malaysia, adakah tdm kerala ini menitik beratkan seluruh warga Melayu, adakah semua warga Melayu diperjuangkan olehnya berdasarkan kepada hak2 dan kepentingan Melayu? Kita nampak kekayaan dan kemewahan hanya boleh dikatakan rata2 Melayu UMNO sahaja.
Projek demi projek pembangunan khas semua kepada puak puak UMNO Melayu sahaja, dengan hanya menjaga puak2 tersebut sahaja sudah cukup untuk memerintah. Manakala warga Melayu yang lain, tak juga kaya/mewah! INI LAH PERJUANGAN BULLSHIT... tdm kerala. tdm kerala mengakui sudah lebih 50 tahun, warga Melayu masih belum pulih dan belum sampai masanya untuk bersaing dengan warga lain dan memerlukan bantuan pemerintah. Manakan tidak, dok jaga puak2 UMNO Melayu sahaja, sampai kiamat pun tak pulih2, wahai tdm kerala!! Kenapa sejak kebelakangan ini mengeluarkan kenyataan2 yang berbau RASIS. Kenyataan tdm kerala kali ini, benar 2 CUKUP RASIS dan tidak harus diluahkan oleh seorang bekas PM yang dah 22 tahun menerajui Malaysia.
Apa niat dan tujuan tdm kerala bertindak sedemikian? Jawapan nya mungkin satu sahaja iaitu melemahkan pemerintahan PM dan boleh juga dilihat dari segi tdm kerala lebih suka melihat MALAYSIA dalam huru hara dan pertelingkahan kaum, dengan menakut2kan seluruh warga MALAYSIA.
Busuk hati dan kianat dengan HASUTAN RASIS itu amat BAHAYA SEKALI.
WAHAI SEMUA WARGA MALAYSIA, Kita harus rasional sebelum menerima bulat2 kenyataan tdm kerala itu. Seharusnya menolak bulat2 tdm kerala dan mendesak tdm kerala ini balik rumah dan kampongnya buat kerja kampong, jangan dok melalak sana sini, jangan jadi batu api dan Perosak Negara.
Wahai tdm kerala!! anda perlu ingat masa pemerintahan anda,sesiapa yang mengeluarkan isu isu dan kenyataan RASIS...... KEMTAH KAMUNTING JAWAPNYA.
tdm kerala harus tahu, jangan kata orang Melayu mudah LUPA, itu adalah salah, mungkin tdm kerala dan majoriti UMNO sahaja, banyak warga Melayu tak akan lupa, semasa tdm kerala memansuhkan beberapa kuasa kusa Raja2 Melayu suatu ketika dulu. Kenapa tdm kerala ini BUKAN DERHAKA????????????????????? Kalau zaman kesultanan Melayu......... tdm kerala ini HUKUM PANCUNG. Kini tdm kerala dengan tegas dan lantang menyatakan hak2 Melayu akan hilang begitu juga kuasa kuasa.
tdm kerala ini macam lidah Bi.w.k.
wahai seluruh warga Malaysia, mari lah kita beramai2 berdoa akan kesejaterahaan dan keamanan MALAYSIA dan jauhikan lah dari dipengaruhi oleh SATAN tdm kerala yang akan menjahanamkan MALAYSIA.
busuk hati dan hati kaldu tdm kerala itu, biar lah tuhan yang akan menghukumkan dan sama sama lah kita berdoa agar di makbulkan jahanam menunggu tdm kerala dalama masa terdekat. tdm kerala seorang bekas pemimpin yang tidak bertanggungjawap, perosak bangsa dan negara MALAYSIA.

Tanpa Nama berkata...

kenyataan Tun Mahadir ini hanya untuk mencantas pemimpin kanan umno yang ada sekarang jika mereka tersilap membuat kenyataan balas tedapat apa yang diutarakan oleh Tun Mahadir..dengan cara ini anak beliau yang kalah dalam pemilihan pemuda amena..iaitu mukhriz akan naik dengan cepat..lihat apa yg najib dapat sekarang..apabila pemimpin kanan dahulu dikuburkan dalam politik..pemimpin ameno hendaklah awas dgn mahadir yg licik..

BEZA BERJUANG UTK BANGSA(MENIPU) BERBDG UTK ISLAM berkata...

SALAM,
MAHATHIR BUAT2 LUPA DOSA BESAR DIA PD ORG2 MELAYU TERENGGANU ISU ROYALTI => JD EHSAN (WANG SEDEKAH), ITULAH PANDANGAN MAHATHIR PD ORG2 MELAYU, MENGHINA MELAYU => APABILA ORG2 MELAYU/NEGERI2 MELAYU MULA PANDAI BERFIKIR & TOLAK UMNO, BG MAHATHIR HANYA PATUT DPT WANG EHSAN! SATU LAGI NEGERI MELAYU YG DIPANDANG HINA OLEH MAHATHIR IAITU KELANTAN, JUGA HANYA DIBERI WANG EHSAN...

MAHATHIR MEMANG MEMPUNYAI HATI YG SANGAT BUSUK, MINYAK DI AMBIL DR NEGERI2 MELAYU TERENGGANU DAN KELANTAN, 95% UTK PETRONAS HANYA 5% SHJ UTK NEGERI KELANTAN DAN TERENGGANU YG SEPATUTNYA ROYALTI/HAK MENGIKUT PERLEMBAGAAN YG DIRANGKA OLEH TENGKU RAZALEIGH DAN TUN SALLEH ABBAS... APABILA MELAYU TERENGGANU, KELANTAN SUDAH CERDIK MAKA MELAYU 2 NEGERI INI DIHINA DIPAKSA DPT WANG SEDEKAH...ADAKAH MELAYU TERENGGANU DAN KELANTAN YG NEGERINYA MAJORITI MELAYU 90% INI MUDAH LUPA???

JIKA SEMUA MELAYU KELANTAN DAN TERENGGANU MENYUMPAH DAN MELAKUKAN SOLAT HAJAT, PASTI ALLAH AKAN MEMAKBULKAN DOA ORG2 YG TERANIAYA SEBAGAIMANA YG BERLAKU SKRG KPD UMNO/BE END BERSAMA DGN KEKASIH GELAPNYA IAITU MCA, MIC, GERAKAN DLL SUDAH TERSEKAT DI 'JALAN MATI' BERSAMA KEKASIH BARU UMNO IAITU PERKASA YG INSYA'ALLAH PASTI AKAN BERKUBUR TIDAK LAMA LAGI KERANA PERJUANGAN PERKASA LEBIH KPD MENIPU ORG2 UMNO BERBANDING MENIPU ORG2 MELAYU....

NEGERI SABAH & SARAWAK YG BUKAN MELAYU PULA TIDAK DIKENAKAN TINDAKAN ROYALTI => JD WANG EHSAN... JADI PERSOALAN DISINI, BETOL KE UMNO BERJUANG UTK MELAYU???

SEMOGA ALLAH MEMBERIKAN BALASAN YG PEDIH DAN MENGHINAKAN MEREKA SEMUANYA DIDUNIA DAN LEBIH2 LAGI DI AKHIRAT KERANA PENGANIAYAAN KE ATAS UMAT KESAYANGAN NABI MUHAMMAD SAW INI, AMEEN YA RABBAL ALAMEEN.

Tanpa Nama berkata...

Baguslah. TDM buat kenyataan cam 2. sebab itu lebih menyerlah hatinya yang buta dan dirinya yang dah gelap sekali gus membenarkan kepincangan yang pernah ia buat dahulu. Biasalah oarang yang berak ditengah jalan tak akan mengaku. banyak dalih dan pusing adalah. Ini perkara biasa dan lumrah bagi orang yang takut. mereka lebih suka memperdagangkan lidah mereka. Kalau laku tak pe. Semakin tak laku ada lah. Kerana apa apabila mereka mengekploitasikan Islam dimata masyarakat agar jangan ia dijanakusakan maka lihatlah pemikiran yang dibuat idea yang dilontarkan semakin gila dan mengalahkan binatang bersifat kera dihutan. Melalak je tahu. tapi buat tak tahu. Bodoh betul. tahap gabang. belajar je tinggi. tapi tetap bodoh. dah lah mengaku Islam. Cakap Bukan Islam. Apa ni..... ???? Ingat lah Tuhan dan Nabi. Sejauh mana pergi, belajar lah setinggi mana tapi kalau tak mampu mengangkat martabat Orang islam ditempat yang sewajarnya berlandaskan Syariat. tak payah nak cakap lebih la....

Tanpa Nama berkata...

dah serik dengar india ni merapu. dah nyanyuk kot. Melayu lagi berkuasa tanpa umno.