12 November 2010

1,000 banjiri pelancaran kempen BERSIH 2.0

04 Zulhijjah 1431 H
Oleh : Kuek Ser Kuang Keng

Hampir 1,000 orang membanjiri Dewan Sivik Petaling Jaya bagi menyaksikan pelancaran kempen baru untuk pilihan raya bersih dan adil yang dinamakan BERSIH 2.0.

Pelbagai pemimpin politik dan NGO hadir dalam majlis tersebut, termasuklah bekas menteri besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin, exco kerajaan Selangor Teresa Kok serta beberapa anggota parlimen Pakatan Rakyat seperti Dzulkefly Ahmad (PAS-Kuala Selangor), Mariah Mahmud (PAS-Kota Raja), Liew Chin Tong (DAP-Bukit Bendera) dan Loh Gwo Burne (PKR-Kelana Jaya).

Majlis itu dimulakan dengan persembahan bertenaga daripada kumpulan Orang Asli Jerai dan standup comedy daripada aktivis, kolumnis dan pengarah filem Hishammudin Rais.

BERSIH - gabungan parti politik dan puluhaan NGO - sebelum ini menggegarkan politik negara apabila berjaya menganjurkan demonstrasi besar melibatkan 40,00 orang di Kuala Lumpur bagi menyampaikan tuntutan mereka kepada Yang Di-Pertuan Agung.

Pada 9 Julai lalu, BERSIH 2.0 kembali semula selepas dua tahun melakukan pembersihan dirinya daripada parti politik, dengan ikrar untuk tidak lagi turun ke jalanan untuk mencapai matlamatnya.

Dan langkah pertama BERSIH ialah menyerahkan memorandum yang menyenaraikan 15 cadangan pembaharuan pilihan raya kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Pengerusinya Datuk Ambiga Sreenevasan mengisytiharkan BERSIH 2.0 sebagai murni apolitis, tidak berniat menganjur unjuk rasa besar seperti sebelumnya, sebaliknya mahu memfokus pada pendidikan awam.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: