12 November 2010

Majlis Sukan Kelantan tidak sah

04 Zulhijjah 1431 H
Oleh : Wartawan Kita

KOTA BHARU, 10 Nov: Majlis Sukan Negeri (MSN) yang kini dipengerusikan Ketua Umno Bahagian Machang, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub didapati bercanggah dengan Akta Majlis Sukan Negara Malaysia 1971.

Subseksyen 7(a) akta itu menjelaskan pengerusi hendaklah dilantik oleh menteri dengan berunding dengan menteri besar atau ketua menteri negeri itu.

Manakala 7(b) menjelaskan dua orang timbalan pengerusi yang dilantik oleh menteri besar atau ketua menteri negeri itu, seorang daripadanya ialah Setiausaha Kerajaan Negeri.

Namun apa yang berlaku di Kelantan sejak 1990 sehingga sekarang pelantikan pengerusi MSN tidak pernah dirundingkan dengan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Ihsan, Belia, Sukan dan NGO negeri, Abdul Fattah Mahmood berkata, Menteri Besar menjelaskan sehingga kini beliau tidak pernah ditemui menteri atau MSN bagi pelantikan pengerusi badan sukan itu.

”Saya bukan seorang peguam, namun dari awal lagi pelantikan pengerusi MSN tidak ikut apa yang tercatit dalam akta.

”Saya mendapat pengesahan daripada Menteri Besar pagi tadi sebelum beliau berlepas ke Makkah,” katanya menjawab soalan tambahan Abdul Latif Abdul Rahman (PAS-Mengkebang) pada persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan hari ini.

MSN Kelantan sejak 1990 diketuai pemimpin Umno. Sebelum ini badan itu dipengerusikan bekas Adun BN Dun Selising, Amran Mat Nor.

MSN dalam banyak keadaan mengambil sikap berkonfrantasi dengan kerajaan negeri.

Malah pengerusi MSN yang dilantik tanpa persetujuan kerajaan negeri tidak pernah datang mesyuarat biar pun dijemput.

Menjawab soalan asal dikemukakan Wan Hassan Wan Ibrahim (PAS-Semerak) Abdul Fattah berkata, menteri yang bertanggungjawab tidak pernah merundingkan dengan kerajaan negeri mengenai pelantikan pengerusi dan anggota lembaga MSN sebagaimana dikehendaki di bawah akta.

”Saya berharap pihak MSN mengambil perhatian terhadap masalah tersebut. Bukan hasrat kerajaan negeri untuk mempolitikkan bidang sukan.

”Kerajaan negeri tidak diberi suara mengenai pelantikan pengerusi MSN di Kelantan sekarang, sedangkan ia bidang kuasanya termaktub dalam Akta Majlis Sukan Malaysia,” katanya.

Malah, kata beliau sejak 2004 kerajaan negeri berkali-kali menjemput pengerusi MSN datang mesyuarat, namun tidak diendahkan.

Malah, katanya biar pun cuba diketepikan dalam MSN, namun kerajaan negeri tetap membantu membangunkan sukan di negeri ini.

Menurutnya atlet-atlet yang berjaya dalam acara sukan Malaysia turut diraikan kerajaan biar pun program itu tidak mendapat kerjasama MSN.

”Oleh itu kita minta kerajaan pusat insaf terhadap perkara yang berlaku di Kelantan sekarang. Kerajaan negeri memberi jaminan tidak akan mempolitikkan bidang sukan, biar pun ada pihak bertindak sebaliknya,” katanya.

Abdul Latif ketika ditemui kemudian berpendapat keseluruhan organisasi MSN yang ada sekarang tidak sah kerana secara terang-terangan melanggar akta.

Harakahdaily/-

1 ulasan:

Lau Tze berkata...

umno ..hahaha