22 Disember 2010

Guan Eng tidak pertikai hak warga Malaysia

16 Muharam 1432H

PULAU PINANG, 21 Dis: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng tidak pernah mempersoalkan dan mempertikaikan kerakyatan mana-mana warga Malaysia dalam ucaptama pada Konvensyen Pakatan rakyat Ke-2 di Kepala Batas, Ahad lepas.

Setiausaha akhbarnya, Cheong Yin Fan berkata, kenyataan itu boleh dibaca teks ucapan penuh beliau di bawah tajuk "Kerajaan Berjiwa Rakyat Untuk Rakyat Malaysia Sebenar".

Jelas, katanya Utusan Malaysia dan pemimpin Umno Pulau Pinang seperti Dr Novandri Hasan Bari sekali lagi bertindak jahat menabur fitnah dengan menggembar-gemburkan kononnya Guan Eng mahu kerakyatan warga Malaysia dipersoalkan.

Beliau dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini memetik apa yang disebutkan oleh Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP pada konvensyen tersebut.

"Rakyat Malaysia (the real Malaysians) yang sebenarnya adalah rakyat biasa yang pentingkan hak ekonomi dan masa depan agar kehidupan mereka bukan sahaja lebih senang tetapi masa depan untuk anak-anak adalah lebih cerah dan baik. Rakyat Malaysia sebenar mahukan sebuah masayarkat aman, tenteram dan penyayang serta menyokong prinsip keadilan, kebenaran, kebebasan, kebajikan dan ketakwaan kepada Tuhan.

“Yang bukan rakyat Malaysia sebenar adalah yang hanya tahu benci-membenci dengan menggunakan fahaman eskstrimis baik aspek kaum, jantina mahupun agama, yang tamak haloba di mana demi godaan wang rasuah atau yang lain rela menjualkan segala-galanya serta kaki fitnah dan tohmah. Yang kesemua ini bukan rakyat Malaysia sebenar, mereka ini Malaysia celup or pseudo-Malaysians," kata Guan Eng.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: