24 Februari 2011

Kenyataan Media : Bantahan tajuk "ADUN DEGIL" akhbar Sinar Harian.

21 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

Merujuk kepada tajuk berita akhbar Sinar Harian hari ini (Gambar), saya ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih diatas laporan muka hadapan yang telah diberikan kepada Sidang Media yang telah dibuat kelmarin berhubung isu ‘tolak sesi soal jawab jawatankuasa hak dan Kebebasan Dewan’.

Namun saya memberi beberapa kenyataan seperti dibawah :

1. Saya membantah penggunaan perkataan ‘Adun Degil’ sebagai tajuk utama akhbar Sinar Harian. Ini kerana penggunaan perkataan ‘degil’ itu sangat merubah sepenuhnya kandungan asal alasan saya bersetuju untuk tidak hadir ke sesi soal jawab JK Hak dan Kebebasan Dewan.

2. Saya memohon supaya pihak akhbar Sinar Harian agar menarik semula penggunaan perkataan “Adun Degil’ itu kerana perkataan ‘degil’ yang digunakan itu secara tidak langsung menjatuhkan reputasi dan imej saya sebagai Adun kawasan Titi Serong yang menggambarkan keputusan yang saya buat bukan dengan alasan yang kukuh dan munasabah..

3. Saya sekali lagi ingin menegaskan bahawa keputusan untuk saya tidak hadir ke sesi soal jawab JK Hak dan Kebebasan Dewan adalah keputusan yang dibuat bagi menjaga kesucian DUN Perak daripada melanggar undang-undang serta peraturan sedia ada.

4. Saya juga menegaskan di sini bahawa sekirannya usul yang dibawa oleh Adun-Adun Barisan Nasional berhubung ‘bomoh masuk dewan’ itu menepati peraturan dan undang-undang Dewan, dan dilakukan keputusan oleh Speaker DUN Perak dengan menepati undang-undang maka tidak ada alasan untuk saya tidak hadir ke sesi soal jawab JK Hak dan Kebebasan Dewan itu .

5. Secara insaf dan sedar ingin saya mengulanginya disini bahawa ‘bomoh masuk dewan’ dalam Sidang DUN Perak itu sememangnya berlaku dan saya bertanggunjawab sepenuhnya dengan kenyataan saya sebelum ini.

Drs. Khalil Idham Lim Abdullah
ADUN Titi Serong

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ini adun memang degil ketegak...satu sen pun tak guna....

Tanpa Nama berkata...

tak payah layan ganesan tu yb buat menyemak otak jer....