25 Februari 2011

Nasib saya diketahui pada sidang DUN akan datang.

22 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

Keputusan membabitkan saya dan seorang ADUN BN lain yang dipanggil untuk menghadap Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan negeri hari ini hanya akan diketahui pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) akan datang. Demikian antara kenyataan Ganesan dalam satu sidang media selepas sesi soal jawab Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan yang diadakan di Bilik Mesyuarat Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negeri, Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini hari ini.

Saya yang dihadapkan berikutan membangkitkan isu bomoh pada Sidang DUN Disember lalu tidak hadir kerana jelas sebagaimana kenyataan saya sebelum ini berulangkali bahawa usul yang dikemukakan untuk mengheretnya ke jawatankuasa tersebut adalah tidak sah.

Hari ini juga saya telah membantah ugutan yang dilakukan Ganesan kepada saya dalam keadaan dia sepatutnya menilai alasan yang saya berikan untuk tidak hadir.

Manakala Datuk Hasbullah Osman (BN-Temenggor) pula hadir untuk memberi keterangan kira-kira sejam ekoran fitnahnya terhadap pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.

Speaker DUN Perak, Datuk R. Ganesan berkata, meskipun keputusan telah diambil selepas dibincang dan diteliti oleh jawatankuasa itu hari ini, namun ia perlu dibentang pada Sidang DUN yang dijangka berlangsung pada penghujung Mac atau awal April ini.

Menurut beliau, langkah tersebut diambil berikutan mematuhi Peraturan Perintah Tetap DUN Perak Perkara 77(2) yang mengatakan bahawa sebarang keputusan yang dibuat oleh jawatankuasa itu hendaklah dibentangkan ke dalam dewan sebelum ia dibahaskan dan dilakukan pengundian.

“Kedua-dua ADUN ini akan datang pada Sidang DUN nanti seperti biasa dan tidak semestinya mereka harus diminta keluar dari dewan. Katanya lagi dalam kenyataan Ganesan.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas sesi soal jawab Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan yang diadakan di Bilik Mesyuarat Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negeri, Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini hari ini.

Antara ahli jawatankuasa tersebut yang hadir ialah Datuk Mohd. Khusairi Abdul Talib (BN-Slim), Datuk Nasarudin Hashim (BN-Bota) dan Datuk Rusnah Kassim (BN-Ulu Kinta).

Dua lagi ahli jawatankuasa itu yang tidak menghadirkan diri ialah Ong Boon Piow (DAP-Tebing Tinggi) dan Nolee Ashilin Datuk Mohamed Radzi (BN-Tualang Sekah).

Anehnya dalam satu kenyataannnya Ganesan berkata, keputusan yang dicapai oleh jawatankuasa tersebut pada hari ini adalah sah kerana cukup korum meskipun ia dibuat tanpa kehadiran saya.

1 ulasan:

jarum mas berkata...

umno tu parti anutan israel ...patutlah perangai kurang ajar dan biadap mereka lakukan...aku doa dlm pru nasnti pakatan akan menang dgn majority yg lebih besar...bagi dun zambri..semoga kerusi nya tumbang pd pakatan dgn undi yg sungguh menakjubkan.