12 April 2011

Gempa landa Fukushima lagi

08 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

MANGSA gempa dan tsunami makan malam dalam keadaan gelap di sebuah gimnasium selepas gempa melanda Khamis lalu mengakibatkan bekalan elektrik terputus. - Foto AP
Kekuatan gegaran 6.6 skala Richter, bangunan di Tokyo bergoyang

TOKYO: Gempa bumi dengan kekuatan 6.6 skala Richter, sekali lagi menggegarkan sebahagian besar kawasan timur Jepun dan bangunan di Tokyo lewat semalam, menyebabkan 220,000 buah rumah terputus bekalan elektrik, manakala kerja mengepam air di tiga reaktor loji nuklear Fukushima yang rosak terpaksa dihentikan.

Kejadian yang berlaku genap sebulan selepas gempa bumi dengan kekuatan 9.0 Skala Richter melanda timur laut negara itu, berpusat di 88 kilometer dari loji Fukushima, mengakibatkan bekalan elektrik yang diperlukan untuk mengepam air ke reaktor nombor 1 nombor 2 dan nombor 3 terputus buat beberapa lama.
Gegaran susulan juga memaksa jurutera menangguhkan rancangan untuk memindahkan air radioaktif dari saluran di reaktor nombor 2.
Polis di Fukushima berkata, beberapa kejadian tanah runtuh berlaku di bandaraya Iwaki, termasuk satu daripadanya menyebabkan empat orang terperangkap apabila tiga buah rumah tertimbus. Setakat ini, nasib mereka belum diketahui.

Agensi Meteorologi Jepun berkata, gempa bumi yang baru berlaku berukuran 7.0 dan bukan 7.1 skala Richter seperti laporan awal, walaupun Jabatan Geologi Amerika Syarikat (USGS) meletakkan kekuatannya pada 6.6 skala Richter.

Pihak berkuasa berkata, gempa bumi kuat berlaku pada jam 5.16 petang waktu tempatan di kawasan sama yang dilanda bencana alam itu 11 Mac lalu sehingga mencetuskan tsunami.

Kesan gempa juga dapat dirasai hingga ke tengah Tokyo, kira-kira 160 kilometer ke tenggara Jepun, menyebabkan bangunan di bandaraya itu bergoyang.
Agensi meteorologi turut mengeluarkan amaran gelombang tsunami setinggi hingga satu meter, jauh lebih rendah berbanding 20 hingga 30 meter ketika gempa melanda Mac lalu. Amaran itu ditarik balik sejam kemudian.

Kerajaan sebelum itu mengumumkan bahawa berikutan pencemaran radiasi, pihaknya menggalakkan penduduk meninggalkan bebe-rapa kawasan tertentu pada jarak 20 kilometer dari zon pengasingan di sekitar loji Fukushima.

Ketua Setiausaha Kabinet, Yukio Edano berkata, kanak-kanak, wanita hamil dan pesakit perlu mengelak daripada berada pada jarak sekurang-kurangnya 20 hingga 30 kilometer dari kompleks nuklear itu.

“Rancangan pemindahan baru itu bertujuan memastikan keselamatan penduduk daripada risiko radiasi jika mereka terus tinggal di sana selama enam bulan atau setahun. Bagaimanapun, pemindahan tidak perlu dilakukan secara tergesa-gesa,” katanya.

Langkah itu diambil berikutan kebimbangan antarabangsa membabitkan penyebaran radiasi dari enam reaktor di loji Fukushima yang rosak, ketika jurutera terus bertungkus-lumus memulihkannya.

Presiden Tokyo Electric Power (TEPCO) Masataka Shimizu melawat kawasan itu semalam buat pertama kali sejak gempa bumi melanda. Beliau tidak kelihatan di khalayak selepas membuat permohonan maaf selepas kejadian itu selepas terpaksa dimasukkan ke hospital. – Reuters/Agensi

Tiada ulasan: