18 Mei 2011

Komen saya mengenai Pencalonan AJK PAS Pusat.

15 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

Memberi respon segera semasa saya berada di luar kawasan menguruskan soal peribadi sempena dengan cuti wesak kelmarin bila menerima berita dari beberapa sms rakan karib mengenai saya dicalonkan dan layak bertanding AJK PAS Pusat saya menggunakan Blackberry kesayangan memberikan respon sebegini :-

"subhanallah, saya yg kerdil dan daif ini termasuk salah seorang dr senarai panjang yg layak bertanding jawatan ajk pas pusat spt yg diumumkan oleh jk pemilihan parti hari ini, insyaAllah saya akn menjawab samaada akn bertanding atau tdk selepas menerima surat tawaran utk pengesahan bertanding dalam tempoh terdekat.sebelum itu saya mengambil kesempatan utk ucapkan berbanyak tkasih kpd kaw pas yg telah mencalonkan saya".

Sebenarnya kalau saya renung dan fikirkan secara jujur dan ikhlas, siapalah saya yang sangat kerdil ini untuk diamanahkan menggalas amanah kawasan-kawasan pas seluruh negara khususnya yang telah mencalonkan saya untuk bertanding AJK PAS Pusat pada Muktamar PAS tidak berapa lama lagi.

Untuk kali pertama saya telah tersenarai dalam muktamar tahun 2009 dalam keadaan setahun jagung menjadi ADUN perak pada masa itu. Pada masa itu saya menjawab menerima pencalonan dan bertanding untuk pertama kalinya. Saya gagal dalam percubaan pertama itu.

Selepas lebih 3 tahun mengalas tugas sebagai ADUN Perak dan beberapa jawatan lain seperti Ketua Penerangan PAS Perak dan Ketaua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak saya sekali lagi calonkan untuk bertanding.

Minggu lepas saya bertemu dengan seorang aktivis PAS dan kebetulan rakan karib yang mengikuti perkembangan diri saya dalam pentas politik tanah air. Secara jujur saya bertanyakan kepadanya mengenai tahap dan kenapa saya dikenali sehingga keluar dari Perak pada masa ini.

Secara jujur dia mengatakan saya berada dipentas yang lebih terbuka dan luas malah sampai kepada penuntut dan pekerja malaysia yang berada diluar negara adalah kerana berada dalam platform sebagai Blogger yang aktif.

Kerana itu saya rasa lebih bersemangat dengan paltform itu malah sekarang saya menyediakan ruang yang lebih luas dengan menubuhkan ngo Idham Care untuk memberi bakti dan khidmat masyarakat yang tidak terbatas kepada sempadan politik , negara dan bangsa.

Selain itu saya juga rasa bertuah kerana penghormatan dari kawasan yang turut mencalonkan sama Dato' Anuar Tan sehingga keadaan ini membenarkan slogan Pas For All yang selama ini kita sama-sama laungkan. Ianya ternyata bukannya retorik namun realiti yang dizahirkan oleh PAS kawasan yang mencalonkan kami.

Kehadiran saya yang kerdil ini dan Dato' Anuar Tan bersama dalam senarai 83 orang yang layak bertanding bagi saya akan membuktikan kepada musuh politik dan memberi kefahaman yang mendalam kepada seluruh ahli PAS bahawa PAS sudah melangkaui benteng penguasaan hanya untuk orang melayu sahaja.

Keujudan Dewan Himpunan penyokong PAS (DHPP) adalah pukulan maut kepada UMNO yang selama ini menakutkan orang bukan Islam kepada PAS.

Sebagaimana slogan lapuk yang dilaungkan UMNO bahawa Islam hanya untuk orang melayu sahaja, sehingga sesiapa yang memeluk Islam disahkan dalam perhimpunan agong UMNO bertukar menjadi melayu.

Kini PAS telah bergerak lebih jauh sebagai bukannya parti perkauman dan dasar Islam yang diperjuangkan membuktikan Islam adalah bersifat "rahmatan lil alamin" bukannya "rahmatan lil melayu" seperti yang diperjuangkan UMNO yang rasis itu.

Kerana itu saya sangat menghargai kawasan PAS telah mencalonkan kami untuk bertanding dan tiada kata yang paling layak saya ucapkan melainkan bersyukur kerana Allah memberi hidayah dan petunjuk untuk memberi peluang kepada kami bagi memajukan PAS yang kita sayangi. Terimakasih kepada semua.

Sesungguhnya saya sangat sayangkan PAS bukan kerana semata-mata ianya berlambangkan bulan atau kerana yang lain melainkan kerana apa yang diperjuangkan PAS adalah "Islam" dan ianya adalah mata rantai dan kesinambungan dari perjuang para Nabi dan Rasul, khususnya Rasul akhir Zaman, Nabi Muhammad s.a.w.

Sebaliknya pejuangan UMNO adalah mata rantai dari perjuangan penjajah British dan ianya semestinya wajib ditentang secara bersungguh-sungguh.

InsyaAllah saya sedang menunggu surat tawaran dari JK Pemilihan dan menjawab sama ada mahu bertanding atau tidak bertanding. Semuga Allah memberi keputusan dan petunjuk yang terbaik kepada insan ciptaan Nya yang kerdil ini.

Khalil Idham Lim @ Cina Islam

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Seikhlasnya ingin saya menyampaikan pandangan.... sesungguhnya Dr Khalil Idham adalah seorang yang istimewa dan mempunyai ciri-ciri pempimpin yang jujur...serta layak menjadi pemimpin didalam PAS..... semoga saudara berjaya