05 Mei 2011

Tiga Maut , 11 Hilang Dalam Runtuhan Lombong

01 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

TOREON, Mexico: Pasukan penyelamat telah menjumpai tiga mayat di sebuah lombong dekat utara Mexico dan bergegas pada pagi Rabu untuk mencari sebelas pekerja lain yang masih hilang selepas letupan gas berlaku dan menyebakan lombong terbabit runtuh.

Seorang remaja yang sedang bekerja di luar lombong terpaksa dipotong kedua-dua belah tanganya akibat terperangkap di dalam runtuhan letupan itu, demikian menurut pihak penyiasat.

Bedasarkan mesej twitter dari satu laman web, Menteri Buruh Javier Lozano memberi amaran bahawa jumlah kematian daripada kemalangan itu mungkin akan meningkat naik. Pada masa yang sama, Lozano juga mengesahkan tentang tiga kematian tersebut.

Para penyelamat mencuba sedaya upaya dalam menyelamatkan mangsa di dalam satu letupan yang berlaku pada pukul 8 pagi waktu tempatan pada Selasa lalu menyebabkan pelombong terperangkap 50 meter di bawah tanah dekat negeri Coahuila sempadan Amerika Syarikat.

Ahli keluarga mangsa yang bimbang mula berkumpul sekitar kawasan kejadian mulai tengah hari.

"Keluarga mangsa memang terdesak dan kami memahami perasaan mereka ketika ini tetapi mereka tidak boleh masuk ke kawsan lombong kerana terdapatnya tahap metana yang sangat tinggi," kata Datuk Bandar Montemayor, Jesus Maria.

Tahap metana yang sangat tinggi menyukarkan kerja menyelamat sehinggalah enam pekerja penyelamat berjaya turun di sebelah tengahari.

Pekerja pelindungan awam, pelombong dan tentera melakukan usaha mencari kumpulan yang terperangkap dalam kawasan lombong sama yang pernah menyaksikan kematian 65 pelombong di dalam satu kemalangan yang hampir serupa pada tahun 2006.

Presiden Felipe calderon menyatakan bahawa beliau telah mengarahkan usaha sedaya upaya untuk melakukan operasi menyelamat ini.

Dalam kemalangan pada 2006 itu, 65 pelombong terbunuh dan kebanyakan mayat masih belum ditemui.

Persatuan pekerja dari industri lombong, besi dan keluli Mexico menyeru kerajaan mengambil tindakan yang lebih tegas terhadap syarikat yang tidak mengambil langkah keselamatan yang mencukupi di tapak pekerjaan mereka.

Dunia dikejutkan dengan peristiwa 33 pelombong yang terperangkap jauh di bawah tanah selama 69 hari sebelum diselamatkan pada pada 13 Oktober 2010.-AFP

Tiada ulasan: