06 Jun 2011

3 bantahan asas Perbadanan Kampung Baru

4 Rejab 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 6 Jun: Ahli parlimen Titiwangsa, Dr Lo’ Lo’ Mohd Ghazali (gambar) berkata, ada tiga bantahan asas tentang Pindaan Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampung Baru (PPKB) yang akan dibentang di Parlimen untuk bacaan kedua dan ketiga kali ini.

Katanya, kebanyakan bantahan yang dikemukakan pemilik dan pewaris telah diambil kira dan telah ditambahbaikkan melalui pindaan yang dibuat.

Jelasnya, tiga bantahan asas iaitu pemansuhan MAS dalam Seksyen 57 telah dipotong dalam pindaan itu, kekebalan PPKB dari segi perudangan dalam Seksyen 51 telah dipinda kepada tertakluk pada undang-undang sedia ada dan (principal of natural justice) nasihat Badan Penasihat telah diambil kira dan perkataan "tidak mengikat" telah dipotong.

Katanya, berikut beberapa perkara yang perlu perhatian dan pertimbangan dalam pindaan tersebut antaranya, Seksyen 15 (2)(h) yang berkaitan pengambilan tanah di bawah Akta Pengambilan Tanah, telah dimansuhkan sepenuhnya.

“Makin kabur kaedah pelaksanaannya sebab bercanggah dengan apa yang dibentangkan oleh RNC di Dewan Rakyat dulu,” katanya.

Soalnya, kata beliau bagaimana mekanisma pengekalan hartanah.

“Adakah satu Badan Amanah akan dibentuk? Adakah MAS akan memainkan peranan sebagai 'penjaga' kepada hartanah?

“Jika ada pemilik yang hendak menjual hartanah mereka apa bentuk pampasan, jumlahnya dan apakah kerajaan akan ikut nilai semasa atau nilai kerajaan?

“Bagaimana kalau penduduk tidak berpuas hati, adakah boleh dicabar di mahkamah atau ada proses timbang tara (arbitartor)?” soalnya lagi.

Beliau turut mempersoalkan bagaimana dengan proses pemindahan penduduk atau penempatan sementara jika tanah mereka diserahkan, yang masih kabur.

Lo’ Lo’ turut menyentuh mengenai mekanisme perlantikan ahli-ahli Badan Penasihat.

”Apakah peranan Wakil Rakyat, bolehkah dijadikan Ahli Perbadanan dalam maksud Seksyen 5(1) (h) itu atau setidak-tidaknya sebagai Ahli Badan Penasihat?

Katanya, kuasa masih mutlak kepada seorang manusia iaitu Menteri Wilayah.

Soalnya lagi, apakah kedudukan MAS yang tidak jadi dimansuhkan itu lebih tinggi dari Badan Penasihat atau selevel?

“Apakah MAS boleh overule mana-mana keputusan menteri yg tidak adil kepada penduduk Kampng Baru?

“Apakah keputusan MAS akan diberi keutamaan atau sama saja seperti Badan Penasihat, akan dikaji dan diteliti?

“Kita ke arah nak upgradekan MAS ni yang dah bersama sejak Kampng Baru ditubuhkan kerana menteri dan Kerajaan boleh bertukar ganti.

Baginya, perjumpaan yang bermula 3 Jun lepas, majlis penerangan itu adalah kosmetik kerana rang undang-undang sudah masuk ke Dewan Rakyat, melainkan rang undang-undang sedia ada ditarik semua sekali dan dibentangkan yang baru dengan pindaan  kepada penduduk terlebih dahulu sebelum dibentang di Parlimen.

Menurtnya, mana mungkin sempat berbuat apa-apa pindaan terhadap rang undang-undang RUU persidangan parlimen mula 6 Jun.

Katanya, pindaan mesti melalui pejabat Peguam Negara sedangkan majlis penerangan beberapa hari sebelum sesi parlimen bermula.

“Saya tak fikir akan dibuat lagi pindaan meskipun pemilik dan pewaris membantah.

“Apakah kriteria Timbalan Pengerusi yang sebenar, selain dari mesti penduduk Kampung Baru.

“Kita bimbang jawatan ini diwujudkan semata-mata atas faktor politik Umno sahaja,” katanya.

H/daily

Tiada ulasan: