22 Jun 2011

Jangan persoal niat, tingkatkan bimbingan secara serius untuk elak murtad

20 Rejab 1432H. [MOD] -

Isu murtad dari kalangan Saudara Baru perlu mendapat perhatian serius kerajaan pusat dan pelbagai pihak kerana statistik sebagaimana yang disebut oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom di dewan rakyat amat membimbangkan.

Perdana Menteri Malaysia merupakan seorang muslim namun mengapa timbul masalah rakyatnya sendiri yang telah menganut Islam memohon untuk murtad, adakah ini disebabkan Perdana Menteri gagal pamerkan akhlak seorang Islam yang sebenar sehingga nampak Islam tidak menarik ?

Negara Malaysia tidak saya nafikan wujudkan usaha ke arah menjaga saudara baru, tetapi ia cuma komited dalam negeri iaitu bersifat lokaliti, sepatutnya kerajaan persekutuan memain peranan yang lebih besar, kerana perlembagaan menyebut Islam sebagai agama persekutuan, tetapi UMNO sebagai satu kompenen dari BN tidak ambil serius hal ini.

Pendidikan yang syumul tentang Islam cuma dilakukan oleh sesetengah pihak sahaja, natijahnya yang kabur makin tidak faham apakah itu islam yang sebenar temasuklah mereka yang baru memeluk Islam.

Walaupun wujud usaha untuk menanganinya, tetapi kebanyakannya bersifat jangka pendek, Kerana itu saya menyarankan supaya semua mesjid mengadakan hubungan yang baik dengan Pejabat Agama dan PERKIM terutamanya bagi meningkatkan bimbingan kepada saudara baru dalam ahli qariahnya.

Saudara baru yang telah berdaftar dengan Pejabat Agama mestilah dimaklumkan kepada Qariah Mesjid yang berkaitan sesuai dengan alamat yang telah diberikan. Data mengenai Saudara baru mestilah diperturunkan kepada Qariah mesjid yang berdekatan untuk tujuan bimbangan secara terancang bagi mengelakkan mereka keluar dari islam.

Saya tidak terkejut kalaulah segala usaha dan bimbingan dilakukan dengan serius namun mereka masih mahu keluar islam, namun amatlah dikesali sekiranya tidak usaha yang serius menyebabkan mereka keluar Islam.

Apalagi saya amat kesal jika benar wujud khabar angin bahawa muslim melayu khususnya mempersoal niat dan keikhlasan saudara baru .
apakah hak kita untuk mempersoalkan niat dan keikhlasan sedangkan hak sebenar seorang yang tahu mengenai Islam mestilah berusaha membimbing saudara mereka yang baru masuk Islam.

Kita sering mendengar mengenai gerakan Islam di eropah dan barat amnya, Islam disana telah diketegorikan sebagai agama yang paling cepat berkembang dari segi jumlah penganutnya. namun kenapa perkara sebaliknya berlaku di malaysia ?

Di Amerika Syarikat sendiri, Dilaporkan 20 ribu orang peluk Islam setiap tahun, menjadikan jumlah terkini muslim sana seramai 9 juta orang dan jumlah tersebut semakin meningkat.

Di Malaysia, walaupun UMNO-BN menganggap merekalah pembela agama dan bangsa yang berkuasa sebagai kuasa pusat bagi mentadbir Malaysia sebagai negara Islam namun anehnya sedang bergelut dengan Isu murtad yang tidak nampak kesudahannnya.

52 tahun telah berlalu, umat Islam di Malaysia seharusnya memandang berat isu ini, pemerintah yang cuma berlakon kononnya membela Islam sewajibnya ditolak dan perubahan perlu dilakukan pada PRU 13.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 22 Jun 2011.

Tiada ulasan: