13 Julai 2011

Bersih : Pemuda PAS mahu KDN dan polis minta maaf

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS mendakwa pihak polis telah melanggar empat hak asasi manusia ketika perhimpunan Bersih 2.0 serta mahu Kementerian Dalam Menteri meminta maaf secara terbuka atas apa yang telah berlaku. Ketuanya, Nasrudin Hasan meminta KDN dan polis meminta maaf dengan segera secara rasmi kerana bertindak ganas dan menggunakan kekerasan untuk menghalang perhimpunan terbabit.

Beliau menegaskan pihaknya mempunyai bukti rakaman bahawa polis telah bertindak ganas dan menggunakan kekerasan dan ianya boleh digunakan sebagai bukti yang jelas.

Bagaimanapun, beliau tidak mahu perkara tersebut selesai dengan hanya meminta maaf dan akan membawa masalah ini untuk tindakan undang – undang.

Beliau berkata, apa yang dilakukan oleh polis adalah sesuatu yang bertentangan dengan hak asasi manusia kerana tugas mereka adalah menjadi pengawal keselamatan dan bukannya penggugat keselamatan.

Beliau mendakawa empat perkara yang melanggar hak asasi manusia ialah ialah tahap keganasan tidak munasabah, peguam dihalang akses kepada peserta perhimpunan ditahan, soal kebebasan beragama dan usaha menghalang perhimpunan aman yang dibenarkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

MALAYSIA TODAY/-

Tiada ulasan: