05 Ogos 2011

Golongan yang dilupakan Allah di hari kiamat.

05 Ramadhan 1432H. [MOD] -
Oleh : Zainal Dahari

Dari Abu Dzar iriwayatkan Rasulullah s.a.w, ada bersabda “Pada Hari Kiamat terdapat tiga kumpulan manusia akan dilupakan Allah, tidak akan dipandang, tidak akan dipedulikan malahan akan menerima azab yang sangat dahsyat , mereka adalah orang yang berpakaian tetapi meleretkan pakaian mereka di bumi, orang yang mengungkit segala pemberian mereka kepada orang lain dan orang yang suka bersumpah (akan barang yang mereka niagakan) sewaktu berjual beli. “

Pertama: Orang yang berpakaian tetapi meleretkan pakaian mereka di bumi.

Golongan ini adalah orang-orang atau kumpulan manusia yang mempunyai sesuatu (pakaian atau seumpamanya) tetapi sombong terhadap apa yang mereka miliki. Kumpulan manusia ini suka bermegah-megah dengan apa yang mereka ada, suka menunjuk-nunjuk. Sebagai contoh ialah pakaian mereka bukan sahaja panjang, mahal, cantik, sukar disediakan dan adakalanya memerlukan pembantu untuk tolong mengangkat hujung pakaian tersebut sewaktu berjalan kerana ianya terlalu panjang hingga menyapu bumi.

Kebelakangan ini, perkara sebegini telah banyak berlaku dalam masyarakat orang Islam sendiri, dalam majlis kenduri kahwin misalnya, ada pengantin perempuan memakai pakaian yang berjela-jela dan perlu ada khadam untuk mengangkat hujung pakaian sewaktu bergerak. Kebanyakan pakaian sebegini adalah jarang dan ketat walaupun nampaknya seperti menutup aurat tetapi di waktu yang sama, banyak kepala pemakainya bolos sahaja, tidak bertudung seperti disyariatkan malahan ada hiasan berlebihan pula.

Orang yang suka meleretkan pakaian tergolong dalam kalangan orang yang sombong, dan sifat sombong amat dibenci Allah. Oleh itu jauhkanlah diri kita daripada sifat yang begini samaada lelaki atau perempuan.. Untuk menyediakan pakaian yang begini memerlukan belanja yang mahal dan masa yang panjang. Orang Islam adalah dilarang membazir dan juga menunjuk-nunjuk.

Orang yang menunjuk-nunjuk bukan sahaja akan menyebabkan orang lain tidak gembira, tetapi boleh menyebabkan yang miskin dan kurang berada merasa rendah diri dan terasing. Dengan pujian hadirin kita dengan sendirinya terdetik rasa megah dan riak dan ditakuti tanpa disedari perlakuan itu akan menjadi ikutan orang-orang selepas kita pula.

Dalam penampilan diri sehari-hari, keadaan berlebih-lebihan ini juga boleh berlaku, bukan sahaja dari segi pakaian, makanan, malahan tidak terkecuali corak perhiasan rumah luaran dan juga dalaman. Seharusnya berpada-padalah dalam berbelanja, jangan berlebih-lebihan kerana ia hanya akan mengundang pembaziran sedangkan hasilnya tidak seberapa. Jika perlakuan buruk ini dilakukan oleh yang kurang kemampuan, ia mungkin terbeban dengan hutang dan sebagainya..

“Di akhiirat nanti kita akan ditanya kemanakah rezeki yang dikurniakan Allah telah kita belanjakan.”

Pada mereka yang akan membuat persiapan hariraya, hati-hatilah berbelanja, baik makanan, baik hiasan rumah luar dan dalam, baik untuk pakaian sendiri maupun pakaian anak-anak. Bagi mereka yang ingin menempah pakaian untuk perkahwinan dan keraian, hati-hatilah kerana pakaian yang diceritakan diatas lebih merupakan budaya jahiliah, pakaian nasrani dan yahudi dan ingatlah bahawa kaum yahudi dan nasrani tidak akan reda selagi orang Islam tidak mengikut cara hidup mereka welaupun tidak menganut agama mereka.

Hati-hatilah atas sesuatu, jika memulakan yang baik, kita akan mendapat keberkatan dan ganjaran pahala yang berterusan, tetapi jika kemungkaran kita mulakan, maka kitalah yang akan menanggung saham dosa tersebut sampai bila-bila walaupun jasad kita telah hancur ditelan bumi.
Kedua: Orang yang suka mengungkit-ungkit atas pemberian sesuatu kepada orang lain.

Antara sebab pelakuan ini dilarang ialah:

1. Tidak lkhlas
2. Merendahkan darjat orang yang kita bantu.
3. Ada sifat bermegah dengan apa yang kita ada
4. Memalukan penerima di sisi pandangan orang lain.
5. Membina kumpulan-kumpulan yang ada dan yang tidak ada.
6. Mahu dirinya dipuji dan dihargai
7. Mengambil sifat Allah sebagai pencipta dan pemberi rezeki

Kita lupa bahawa apa yang kita beri itu bukan hak mutlak kita tetapi adalah hak Allah semata-mata. Manusia hanyalah wakil Allah dalam menyampaikan rezeki kepada orang lain. Kita sesungguhnya dianjurkan sedar, bahawa tangan kiri pun sewajarnya tidak boleh tahu apa yang tangan kanan hulurkan(bantu) kepada orang lain.

Dengan kita mengungkit-ungkit apa yang kita berikan sebenarnya kita merendahkan darjat diri kita sendiri seolah-olah apa yang kita berikan itu besar sangat. Kita mungkin berfikir kita sudah hebat, sesungguhnya ada orang lain yang lebih hebat dari kita, dan ALLAH adalah Yang Maha Hebat dan tiada yang lebih hebat dariNya. Bila-bila masa Allah boleh menarik balik apa yang diberikan kepada kita tanpa perlu memberi apa-apa notis sekalipun.

Sebarang pemberian dan bantuan yang kita berikan sewajarnya hanya diketahui oleh kita dan penerima sahaja, ia tidak perlu dibesar-besarkan seperti dihebahkan merata-rata, memadailah dengan menyatakan kesyukuran kita kepada Allah.

Ketiga: Orang yang suka bersumpah (akan barang yang mereka niagakan) sewaktu berjual beli. “

Kumpulan ketiga ini dibenci Allah kerana sewaktu berniaga, untuk melariskan perniagaan mereka sanggup bersumpah barang mereka adalah yang terbaik. Harus diingat bahawa kuasa sebenarnya adalah dari Allah, Allah boleh melakukan apa sahaja, membuka hati untuk terpengaruh, membuka hati untuk membeli, memberi kita rezeki atau wang untuk membeli dan sebagainya. Sesungguhnya kuasa melariskan jualan, menentukan pembikinan dan hasil pembuatan barang berkualiti atau tidak, adalah kuasa mutlak Allah. Walaupun resepi, bahan dan tatacara yang sama, kadangkalanya hasil tidak sama. Sesiapa sahaja (penjual atau pengilang) hanyalah berusaha sekadar yang mampu dan Allah adalah penentu segala-galanya.

Kita hanya boleh merujuk pelanggan sebelum itu sebagai contoh pembeli sahaja tetapi mengatakan (bersumpah) orang lain juga akan dapat hasil yang sama bukan hak dan kuasa kita. Kalaupun hasil atau kegunaan barang sebelum itu baik dan berkesan tetapi tidak semestinya semua orang akan mendapat hasil yang sama seperti barang tersebut.

Bagitu jugalah berkaitan ubat-ubatan misalnya, tindakbalas sebarang ubat kepada badan kita dan orang lain mungkin tidak sama. Jangan sekali-kali mengatakan sesuatu ubat itu pasti dapat menyembuhkan sesuatu penyakit walaupun ada pelanggan kita terbukti begitu..Kita bukan sahaja tidak boleh bersumpah tetapi meninggalkan perkataan Insyaallah pun sudah dikira berdosa disisi Allah dalam perkara-perkara seperti ini.

Kebelakangan ini industri dan perniagaan ubat-ubatan dan produk kesihatan menjanjikan pendapatan yang cukup lumayan tetapi sayugia diingatkan bahawa pendapatan kita dari semua sumber hendaklah secara yang diredhai Allah supaya kita selamat dunia dan akhiirat.

“ Dan pada hari itu(Hari Kiamat), kepada Tuhanmulah sahaja terserahnya ketetapan segala perkara. Pada hari itu manusia diberitahu akan apa yang telah ia lakukan, dan apa yang ia telah tinggalkan (yakni tidak lakukan). Bahkan manusia itu(semua anggotanya) menjadi saksi terhadap dirinya sendiri “ AL-Qiamah 12-14

Sempena kedatangan Ramadan yang mulia baru beberapa hari ini marilah kita berpesan-pesan untuk kebaikan sesama kita dan memperbanyakkan solat taubat mohon ampun kehadrat Allah atas apa-apa kesalahan yang telah kita lakukan, dan berazam untuk tidak mengulanginya lagi. Disamping itu marilah kita berdoa supaya kita dikekalkan dalam bimbingan iman, dimurahkan rezeki lagi halal dan dilindungi dari segala sifat-sifat yang dibenci Allah.. Semoga kita adalah kumpulan pertama yang akan dipanggil Allah di hari Kiamat untuk dianugerahkan segala kesenangan dan kesejahteraan seperti yang dijanjikanNya. Amin.

Tiada ulasan: