24 November 2011

Lagi kematian di Kaherah

28 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

SEJUMLAH penunjuk perasaan antipemerintahan tentera berlari ketika bertempur dengan anggota-anggota polis di Kaherah semalam.

KAHERAH - Tiga orang lagi mati di Kaherah semalam, kata seorang anggota perubatan ketika keganasan yang telah meragut nyawa puluhan penduduk berterusan pada hari kelima walaupun pihak tentera yang memerintah buat sementara berjanji mempercepatkan peralihan ke arah demokrasi.

Beberapa pertempuran dengan pihak berkuasa keselamatan berlaku di Jalan Mohammed Mahmud dekat Dataran Tahrir di sini yang merupakan lokasi ribuan penunjuk perasaan berhimpun bagi menuntut pemerintahan tentera ditamatkan dengan segera selepas berkuasa ekoran peletakan jawatan Hosni Mubarak sebagai presiden pada Februari lalu.

Anggota-anggota polis pencegah rusuhan melakukan sekatan di jalan itu, melepaskan gas pemedih mata dan tembakan amaran ke arah para penunjuk perasaan.

Seorang doktor di hospital terbuka di Omar Makram berkata, tiga orang terbunuh dalam keganasan terbaharu melibatkan anggota-anggota keselamatan yang berdepan dengan para penunjuk perasaan yang membaling batu dan bom petrol.

"Ia seperti peluru hidup tetapi saya tidak berpeluang untuk memeriksa sebelum (tiga mayat itu) dibawa ke hospital," katanya.

Seorang budak berusia 10 tahun merupakan antara mangsa terbaharu yang terkena tembakan, kata seorang paderi, Fawzi Abdel Wahid.

Menurut agensi berita Mena, seramai 32 orang telah mati sejak tunjuk perasaan itu bermula pada Sabtu lalu. - AFP

Tiada ulasan: