25 November 2011

Sidang DUN Perak Hari Ke 5: Ambil poket kiri masuk poket kanan

Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Isu mengenai persoalan dari ADUN Pantai Remis mengenai hutang kerajaan negeri yang dijawab oleh MB Perak diselitkan dengan soalan tambahan oleh ADUN berkenaan dengan bertanyakan kepada Kerajaan Negeri mengenai kedudukan hutang kerajaan dari 903 juta pada tahun 2010 kepada 975 juta pada tahun 2011 iaitu dengan pertambahan 72 juta ringgit.

MB Perak menjawab hutang itu bertambah dan ianya merupakan hutang berjadual dan pertambahan sebanyak 72 juta ringgit itu adalah untuk perumahan.

Pantai Remis mempersoalkan sejumlah 72 juta ringgit itu besar dan mana perumahan yang telah dibangunkan untuk rakyat yang disifatkan jumlahnya besar. Beliau sempat menyebut sikap kerajaan negeri dalam isu hutang negeri seperti mengambil dari poket kiri dan masukkan ke poket kanan.

Penjelasan dari MB Perak tidak memuaskan Pantai Remis dimana adalah tidak wajar bila hutang yang berjadual yang dia faham kalau hutang dibayar dengan berjadual taan berkurang sedang jawapan yang diberikan hutang makin bertambah.

Wakil Setiawan menjelaskan hasrat sebenar soalan dari Pakatan Rakyat ialah untuk keadaan kewangan negeri yang selamat dengasn jumlah hutang semakin mengecil dan kita akan ada simpanan keewangan yang banyak dan satu masa nanti denngan harapan supaya pengarah-pengarah dan pegawai kerajaan akan menikmati gaji sehinggga mungkin RM 30,000 sebulan.

Wakil Pantai Remis juga mengigatkan bahawa hutang negeri dan negara dalam amalan biasa mestilah tidak melebihi 55 % dari KDNK dan kalau lebih dari itu akan mendedahkan resiko negara dan negeri kepada muflis.

Tiada ulasan: