25 November 2011

Sidang DUN Perak Hari Ke 5: Zambry nafi tuntutan RM 80 satu kepala ?

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Selepas sesi penggulungan Bajet Negeri Perak 2012 oleh wakil pangkor mewakili Kerajaan negeri penggundian secara suara diadakan oleg Speaker Dewan dan diterima selepas suara mengatakan bersetuju lebih banyak.

Seterus Speaker mengumumkan Dewan Negeri bertukar menjadi Jawatankuasa untuk meluluskan

Pasir Panjang mendedahkan mengenai keraguan mengenai peruntukan kepada Pejabat menteri Besar dan Setiausaha Kerajaan Negeri sebanyak 34,819,000 yang memerlukan jaminan supaya tidak adalah penyalahgunaan seperti yang pernah berlaku di PRK Bukit Gantang.

DS Nizar juga mendedahkan dalam PRK Bukit Gantang dengan bukti yang ada ADUN dari Canning telah membuat laporan kepada Polis dan SPRM. Penjelasan itu bagi menjelaskan persoalan dari ADUN Slim yang mempersoalkan kenapa Pakatan Rakyat tidak membuat laporan kalau mengandungi bukti.

Wakil Pasir Panjang juga mendedahkan bagaimana terdapat maklumat bahawa berlaku tuntutan yang terlalu tinggi untuk majlis jamuan Rumah Terbuka Hari Raya Puasa MB dengan tuntutan oleh pembekal makan dengan harga RM 80 satu kepala. Beliau memohon penjelasan adakah benar maklumat tersebut. Dakwanya ianya tidak sanggup dibayar oleh Pegawai Kewangan kerana terlalu tinggi.

Menjawab persolan tersebut, MB Zambry telah menafikan mengenai jumlah tuntutan tersebut dan akan mendedahkan jumlah yang sebenarnya.

Tiada ulasan: