20 Mac 2012

Ahmad Said jangan sabotaj masa depan pelajar

27 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 20 Mac: Ikatan Anak Terengganu di Perantauan (Perantau) memandang serius tindakan Kerajaan Negeri Terengganu yang membatalkan serta-merta penajaan pendidikan di bawah Yayasan Terengganu (YT) kepada enam pelajar lelaki setelah didapati bersalah terlibat dalam demonstrasi di Mesir baru-baru ini.

Keenam-enam pelajar yang sedang menuntut di beberapa universiti di Mesir itu didapati bersalah kerana terlibat dalam demonstrasi, rentetan usaha untuk mendesak pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) dan Bersih 2.0 yang menimbulkan kontroversi di dalam negara.

Setiausaha Perantau, Suhaimi Embong berkata, tindakan membatalkan penajaan pendidikan kepada keenam-enam pelajar tersebut adalah tindakan yang sangat keterlaluan kerana terlibat dengan perhimpunan aman bukanlah suatu jenayah.

Katanya, tindakan menghukum pelajar-pelajar tersebut dengan menarik penajaan pendidikan adalah sabotaj terhadap masa depan anak-anak Terengganu itu sendiri.

Ia juga, ujarnya bercanggah dengan objektif penubuhan Yayasan Terengganu iaitu "Mempastikan anak Terengganu dapat melanjutkan pelajaran tanpa masalah kewangan dan menyediakan prasarana serta kemudahan untuk semua peringkat pendidikan".

Sehubungan itu, Suhaimi menggesa Datuk Seri Ahmad Said, Menteri Besar Terengganu dapat menggunakan kebijaksanaan sebagai pemimpin utama kerajaan negeri dengan menarik balik hukuman itu bagi menyelesaikan kemelut berkenaan.

Menurutnya, Ahmad sepatutnya bertindak membantu anak-anak Terengganu dalam mendapatkan pendidikan terbaik dan bukannya berusaha menggagalkan mereka.

“Jika perkara ini tidak diselesaikan segera oleh Menteri Besar, Perantau akan membincangkan tindakan susulan dalam Himpunan Anak Terengganu Di Perantauan pada 25 Mac nanti,” ujarnya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: