20 Mac 2012

Pakatan Rakyat nafas baru masyarakat India

27 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 20 Mac: Masyarakat India sedar bahawa kekuatan Pakatan Rakyat akan memberi nafas baru kepada mereka dalam pola sosioekonomi negara ini, kata V Sivakumar.

“Mereka tahu bahawa segala apa yang diberikan dan dijanjikan oleh Barisan Nasional hari ini adalah kerana kebijaksanaan mereka memangkah DAP, PAS dan PKR dalam pilihanraya umum yang lalu,” ujar Timbalan Pengerusi DAP Perak itu dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Katanya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang telah hilang kepercayaan terhadap orang-orang Cina akan mengharapkan undi masyarakat India dalam Pilihan raya Umum ke-13 nanti.

Menurutnya, Najib juga risau dengan pengundi-pengundi Melayu terutamanya golongan muda dan warga bandar, satu-satunya harapan Najib ialah undi masyarakat India.

Tambahnya, Najib sedar bahawa Barisan Nasional telah hilang sokongan masyarakat India dalam Pilihanraya Umum Ke-12 lalu.

Ini, ujarnya adalah kerana dasar Barisan Nasional yang menindas golongan minoriti ini dalam segala aspek.

Menurutnya lagi, pemimpin-pemimpin MIC juga tidak berani memperjuangkan hak masyarakat India semata-mata untuk menyelamatkan kedudukan politik mereka.

“Masyarakat India yang tidak terbela itu telah menunjukkan kuasa politik mereka melalui peti undi,” ujarnya yang juga Adun Tronoh.

Justeru, katanya Najib cuba untuk mendapatkan kembali sokongan masyarakat India yang hilang dan mahu berbaik-baik dengan masyarakat India dengan memberi perhatian khusus kepada mereka.

Dengan itu, katanya lagi, pelbagai program dirancang dan dilaksanakan untuk mengambil hati orang-orang India di negara ini yang mana perayaan-perayaan mereka diberi tumpuan utama.

“Pemberian hamper dan hadiah telah berlambak dan berlipat ganda pada perayaan Deepavali tahun lalu, sambutan Pesta Ponggal berlanjutan selama 2 bulan sejak 15 Januari, mempamerkan wajah gergasi Najib di perkarangan kuil Batu Caves semasa sambutan Hari Thaipusam,” ujarnya.

Beliau berkata, semua itu membuktikan bahawa Najib amat terdesak untuk mendapat sokongan orang-orang India.

Sivakumar menambah, Najib merasakan bahawa pemberian seperti itu dan menyambut perayaan masyarakat India secara besar-besaran akan mempengaruhi masyarakat India.

“Beliau mengandaikan bahawa masyarakat India mudah ditipu dengan adengan-adengan seperti ini. Beliau juga membuat banyak program mesra rakyat khususnya untuk bertemu dengan masyarakat India seperti di Kapar dan Buntong baru-baru ini.

“Najib juga cuba memperdayakan masyarakat India dengan mengadakan program-program kesenian dan kebudayaan seperti konsert dengan mrmbawa artis-artis dari India dan tempatan yang popular,” katanya.
Persoalannya, kata beliau adakah masyarakat India di negara kita akan mempercayai gimik politik Najib itu.

Menurutnya, masyarakat India sedar bahawa mereka menjadi fokus Najib ketika ini dan peluang seperti itu tidak pernah dinikmati oleh masyarakat India sejak kemerdekaan.

“Inilah pertama kali dalam sejarah pilihanraya negara ini Barisan Nasional memberi perhatian utama kepada masyarakat India.

“Masyarakat India mahu mengambil peluang ini sebanyak yang mungkin. Mereka akan mengambil semua yang diberikan oleh Barisan Nasional yang tidak pernah mereka perolehi selama ini.

“Tetapi, masyarakat India akan membuat keputusan yang bijak dalam Pilihanraya Umum ke-13 nanti,” katanya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: