06 April 2012

Diikat, diugut dengan parang

14 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

SUNGAI SIPUT (U) - Seorang ahli perniagaan bukan sahaja diikat, malah diugut dengan parang sekiranya bertindak melawan dalam satu kejadian pecah rumah di kediamannya di Taman Heawood, di sini, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 3.20 pagi itu, tiga lelaki bertopeng dipercayai menceroboh masuk rumah mangsa an dengan memotong kunci pintu hadapan.

Ketua Polis Daerah Sungai Siput, Superintendan Azman Salim berkata, ketika kejadian semua ahli keluarga sedang nyenyak tidur, kecuali mangsa yang terkejut dengan kehadiran tiga penjenayah itu.

Menurutnya, mangsa yang berusia 50 tahun itu kemudiannya diikat menggunakan besi penyangkut baju dan diarah supaya tidak membuat bising.

“Bimbang dicederakan, mangsa hanya menyerah dan membiarkan tiga perompak itu menggeledah rumahnya.

“Perompak hanya memasuki dua bilik sahaja iaitu bilik mangsa dan bilik ibu mangsa tetapi sewaktu kejadian ibunya tidak menyedari kehadiran tiga lelaki itu. Manakala bilik anak-anak dan isterinya tidak di ceroboh memandangkan ia dikunci dari dalam,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Berikutan kejadian itu, mangsa mengalami kerugian termasuk kehilangan kad pengenalan, sebuah telefon bimbit, sebentuk cincin dan wang tunai sebanyak RM2,000.

Azman berkata, mangsa dan ahli keluarga tidak mengalami sebarang kecederaan dan sebaik sahaja penjenayah melarikan diri, mangsa dapat membuka ikatan di tangannya sebelum segera membuat laporan polis.

Katanya, meskipun rumah mangsa mempunyai sistem kamera litar tertutup (CCTV), tetapi tidak berjaya merakam kejadian itu.

“Sehingga kini tiada sebarang tangkapan dibuat dan pihak polis sedang menjalankan siasatan lanjut serta kes ini disiasat sebagai samun bersenjata,” katanya.

Sinar Harian

1 ulasan:

Ismi Azraf berkata...

Nilah tanda-tanda jenayah "berkurang".