05 Ogos 2012

Vietnam, Myanmar paling ramai

16 Ramadhan 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Warganegara Vietnam dan Myanmar berumur 30 hingga 77 tahun antara paling ramai diberkas melalui Ops Gelandangan yang dilaksanakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sejak Januari lalu.

Penolong Pesuruhjaya Jabatan Penguatkuasaan DBKL, Osman Ismail berkata, kajian hasil enam operasi yang dibuat sebelum ini.

Menurutnya, masyarakat terlalu pemurah termasuk pihak NGO yang mengagihkan makanan percuma menggalakkan lambakan gelandangan kembali ke ibu negara walaupun sudah dihantar pulang.

“Mereka akan kembali berpelesiran di ibu kota dengan alasan kesempitan hidup di negara masing-masing.

“Masyarakat kita perlu main peranan, sama ada warganegara atau bukan warganegara, bila masyarakat berhenti memberi bantuan jadi sumber itu tiada.

"Apabila tiada, golongan ini tahu mereka susah untuk perolehnya melainkan perlu bekerja,” katanya selepas Ops Bersepadu Membanteras gelandangan sekitar ibu negara, awal pagi semalam.

Operasi turut disertai pelbagai agensi termasuk Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK), Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Jabatan Imigresen dan Jabatan Pendaftaran Negara.

Osman berkata, hasil operasi kelmarin, seramai 54 gelandangan yang terdiri daripada 43 rakyat tempatan dan 11 warga asing ditahan.

Katanya, operasi selama lima jam bermula jam 10 malam itu disertai 105 pegawai penguatkuasa yang dibahagikan kepada dua kumpulan bagi menjalankan tinjauan dan tangkapan di Jalan Pudu, Pasar Seni, Kotaraya dan Bulatan Sultan Muhamad.

“Selepas saringan, empat orang diambil di bawah JKM, manakala enam orang positif dadah dan tindakan seterusnya diambil AADK,” katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: