13 September 2012

Ibu Abil: 'Saya tak sanggup menatap wajah Fauziah'

26 Syawal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM – “Saya tidak sanggup masuk ke bilik Fauziah." Demikian menurut ibu mertua Fauziah Muhamad, yang mengalami masalah saraf otak dan terlantar di katil sejak Jun tahun lalu.

Katijah Kassein, 65, ibu kepada Abil Fikri Ahmad, terus terang mengatakan bahawa dia tidak mampu memasuki bilik Fauziah, 38, kerana tidak dapat menahan air mata setiap kali melihat keadaan menantunya.

“Apabila keadaan dia jadi begini, saya sedih sangat. Sampaikan saya tidak sanggup menatap wajah dia, memang menitik air mata,” luah Katijah sebak.

“Dulu dia rajin. Serba-serbi boleh buat, memang tak banyak kerenah. Malah dia sering ambil berat tentang saya.

“Kini, dia hanya mampu terbaring atas katil, sayu hati saya,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online malam tadi.

Setiap hujung minggu, Katijah dan suaminya, Abdullah Lajis, 66, akan pulang ke rumahnya di Seremban, yang kini didiami Abil dan Fauziah.

Katanya, “saya balik ke Seremban setiap hujung minggu untuk teman Abil dan masak untuk dia.”

Mengimbas kembali detik-detik awal Fauziah terlantar, Katijah akui kenyataan itu sukar diterima Abil.

“Pada awalnya, memang Abil susah nak terima keadaan Fauziah tetapi kami berikan sokongan kepadanya tanpa jemu.

“Akhirnya, Abil dapat terima dan setakat ini dia boleh menjaga Fauziah dengan baik dan kami sekeluarga tetap menyokong,” katanya.

Menurut Katijah, Aidilfitri tahun ini jelas berbeza jika dibandingkan dengan tahun lalu.

“Tahun lepas, tidak ada seorang pun yang tidak menangis dalam keluarga kami.

“Sejak Fauziah memasuki keluarga kami, dia yang memasak untuk raya. Petang raya, dia yang akan tungkus-lumus di dapur, malah dia tak akan benarkan saya bantu,” cerita Katijah dalam nada sebak.

Menyentuh soal tindakan Abil berhenti kerja, Katijah menyokong keputusan anak ketiganya itu.

“Dalam keluarga kami, apa-apa perkara sekalipun kami akan bawa berbincang jadi perkara itu juga sudah mencapai kata sepakat.

“Sebagai ibu, saya hormati keputusan Abil,” kata Katijah.

Meskipun akur dengan kenyataan doktor yang sudah berputus asa, namun Katijah tetap menaruh harapan menantunya akan sembuh.

“Ini kehendak ALLAH, kalau dia sembuh itu memang kuasa ALLAH dan saya harap Abil tabah kerana saya tahu dia sayangkan Fauziah," katanya lagi.

Ahad lalu, Sinar Harian Online melaporkan pengorbanan bekas perunding kewangan dan speaker motivasi yang berhenti kerja demi menjaga isterinya yang terlantar sejak diserang asma.

Kisah hidup Abil-Fauziah ini terus menerus mendapat perhatian sejak disiarkan dan pelbagai maklum balas diterima berhubung kisah ini.

sinar harian/-

Tiada ulasan: