14 September 2012

MILF dakwa kerajaan cabul gencatan senjata

27 Syawal 1433H. [MOD] -

KOTABATU: Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), iaitu sebuah gerakan Islam terbesar di selatan Filipina, menuduh Angkatan Tentera Filipina melancarkan serangan ke arah para pendukung MILF dalam satu pertembungan antara kedua-dua penyokong baru-baru ini.

(Pasukan tentera MILF di selatan Filipina)

Menurut Ketua Penyelaras Gencatan Senjata MILF yang mengemukakan aduan kepada rakan sejawatannya dari Briged 64 Angkatan Tentera Filipina dengan menyatakan kekesalannya kerana perjanjian gencata senjata telah dicabuli dengan berlakunya serangan bedil yang dilancarkan oleh pihak lawan.

Beliau dalam aduan kekesalannya itu menegaskan bahawa pencabulan itu berlaku beberapa kali sejak pada bulan Ramadan lagi hinggalah pada pertengahan Ogos lalu dengan pelbagai serangan yang dilancarkan dengan terdirinya sebuah kubu tentera di perkampungan Magindanao di wilayah Mindanao.

Justeru, beliau minta rakan sejawatannya itu perlu ambil tanggungjawab kerana pencabulan itu tidak dapat dimaafkan.

Sehubungan itu, para perwakilan dalam rundingan memeterai gencata senjata lalu mengisyitiharkan bahawa pihak berkuasa di Manila bagai hilang arah dengan tindakan serangan yang dilancarkan oleh pasukan angkatan tenteranya, kerana ia berlaku tanpa pengetahuan dan perancangan pihak berkuasa.- Harakah Cetak

Tiada ulasan: