13 September 2012

'Orang Islam-Amerika sasaran baru AS'

26 Syawal 1433H. [MOD] -

WASHINGTON - Pemimpin Al-Qaeda, Ayman al-Zawahiri mengisytiharkan, Amerika Syarikat (AS) bakal menjadikan orang Islam-Amerika sebagai sasaran baru mereka.

Pengumuman itu dilakukan menerusi rakaman video terbaru yang turut disertai jurucakap AS, Adam Gadahn. Video bertajuk Kebenaran telah datang dan kepalsuan telah musnah itu, disiarkan pada forum jihad, tajaan Parti Republikan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Negara Dewan Perwakilan bertujuan meningkatkan sentimen anti-Islam selepas serangan 11 September.

Dalam rakaman video 90 minit berkenaan, Gadahn menyangkal dakwaan Presiden AS, Barack Obama bahawa negara itu tidak berperang dengan Islam, namun agenda politiknya dilihat seperti mahu menjatuhkan Islam.

“Hari ini, orang Islam-Amerika sedang dibunuh di Yaman, esok mereka akan dibunuh di New York dan Los Angeles, maka itu bersedialah untuk menghadapi kemusnahan,” katanya.

Gadahn berusia 34 tahun adalah berasal dari selatan California dan telah muncul dalam beberapa pita video untuk Al-Qaeda sejak 2004.

Zawahiri pula merupakan bekas pakar bedah mata yang telah mengambil alih kumpulan militan terbabit selepas kematian Osama bin Laden, pada Mei 2011.Rakaman video itu dilakukan sehari selepas Abu Yahya al-Libi dan timbalannya terbunuh dalam serangan pada Jun lalu.

sinar hARIAN/-

Tiada ulasan: