17 Mac 2010

Pampasan RM37 juta : Zambry diminta hormati Perlembagaan

1 Rabiulakhir 1431H

IPOH, 16 Mac: Dewan Pemuda PAS Negeri Perak berharap Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir menghormati peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan tidak berhelah berkaitan pampasan pengambilalihan tanah berjumlah RM37 juta yang diminta Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Kuala Sepetang, Taiping.

Naib ketua pemudanya, Salman Saleh berkata hak penduduk di kawasan itu sewajarnya didahulukan dan bukannya beralasan untuk tidak memberi pampasan.

"Kami akan mempertahankan dan juga akan terus memperjuangkan hak penduduk Kuala Sepetang, Taiping berkaitan pampasan bagi tanah rizab seluas 94.5 hektar mereka. Hak mereka harus di dahulukan dan bukannya mencipta pelbagai alasan untuk tidak memberikan pampasan sepertimana yang telah di peruntukan oleh Perlembagaan Persekutuan," katnya dalam satu kenyataan.

Tambahnya lagi, pentadbiran Zambry yang sebelum ini mengatakan telah banyak menerima pelbagai pelaburan yang besar sudah tentu tidak akan mengatakan bahawa tuntutan tersebut sebagai keterlaluan.

"Jangan mencipta pelbagai alasan untuk menidakkan hak rakyat yang perlu di jaga. Jika sebaliknya, kami berharap rakyat sedar akan kemampuan pentadbiran Datuk Seri Zambry yang masih bergelut dengan kemelut kelembapan ekonomi negeri," ujarnya.

Harakahdaily.net/-

Tiada ulasan: