30 November 2009

512,000 tidak daftar sebagai pemilih di Perak

IPOH – Lebih satu per tiga daripada jumlah penduduk yang layak mengundi di negeri ini belum mendaftar sebagai pemilih.

Berikutan itu, DAP negeri mengambil inisiatif melancarkan kempen pendaftaran pengundi setelah mendapati 512,000 belum mengambil inisiatif mendaftar sebagai pemilih menjelang Pilihan Raya Umum (PRU 13) yang akan datang.

Naib Pengerusinya, M Kula Segaran berkata, menerusi kempen itu dapat menarik jumlah pemilih untuk mendaftar dan seterusnya memilih kerajaan di negeri ini.

Bukan itu sahaja, katanya, mereka juga berpeluang menentukan wakil rakyat di tempat masing-masing.

“Ada ramai mengatakan pada PRU tahun lalu mereka tidak berpeluang mendaftar dan memilih wakil rakyat. Setiap tahun kerajaan membelanjakan hampir RM100 juta untuk mendaftar pemilih di negara ini.

“Semua program, semua rekod dengan Jabatan Pendaftaran Negara hanya mengemas kini data dengan Pesuruhjaya Pilihan Raya dan secara automatik telah daftar,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Katanya, apabila beliau bangun mengemukakan persoalan itu di Parlimen, menteri yang bertanggungjawab dalam Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjawab ia tidak adil untuk memaksa mereka berdaftar sebagai pemilih.

Bagaimanapun, menurut Kula Segaran, mereka boleh mendaftar dan pada masa sama boleh memilih untuk mengundi atau tidak.

Semalam, DAP Ipoh Barat melancarkan kempen pendaftaran pengundi di lima kawasan iaitu Pasir Pinji, Jalong, Ipoh Barat, Chenderiang dan Sungai Siput untuk menarik lebih ramai pemilih di kawasan berkenaan.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Pinji, Thomas Su Keong Siong berharap, lebih ramai pemilih terutama kepada anak muda yang layak mendaftar menjalankan tanggungjawab sebagai pengundi. Sinar/-

PAS tidak sempurna, jawapan buat Ezam.

Oleh: WFAUZDIN NS
http://wfauzdin.blogspot.com

AKHBAR Sinar Harian hari ini melaporkan kenyataan raja sesumpah Ezam yang sebelum ini begitu lama menyepikan diri. Kali ini raja sesumpah seperti sudah bosan untuk menghentam bekas sifunya DS Anwar setelah kali terakhir beliau menghentam seorang wanita iaitu DS Wan Azizah. Apabila DS Anwar dan DS Wan Azizah tidak berselera untuk menyahut cabaran bodoh dari Ezam, maka Ezam kini beralih pula kepada parti PAS sebuah parti yang dahulunya Ezam sanjung sebagai parti yang layak memerintah Selangor.

Akhbar Sinar hari ini mengeluarkan kenyataan raja sesumpah bahawa parti PAS bukan sempurna. Islam itu sempurna sedangkan Parti Islam adalah satu perkara yang lain dan tentunya tidak sempurna. Saya sendiri tidak tahu semenjak bila kita mengatakan PAS itu sempurna dan bila pula kita menganggap bahawa PAS itu agama? Presiden PAS dan Mursyidul Am PAS juga bukan maksum dan sudah tentu parti yang diterajuinya tidak sempurna. PAS adalah wadah untuk memperjuangkan Islam, manakala Umno pula wadah untuk memperjuangkan semangat kebangsaan. Jauh bezanya perjuangan kedua-dua parti ini dan raja sesumpah sanggup menyembah parti yang bersifat kebangsaan dan menentang parti yang memperjuangkan agama.

Oleh yang demikian, tidak hairan apabila Ezam sentiasa mencari kelemahan PAS untuk menghalalkan tindakannya menjilat ludah beliau untuk kembali bersekongkol dengan Umno yang suatu ketika beliau menganggap sesiapa yang menyertai Umno hanyalah untuk kebendaan. Ezam kini tiada arah di dalam perjuangannya setelah terperangkap dengan kebijaksanaan Umno memerangkap beliau dengan umpan keduniaan. Beliau kini terpaksa mencari salah dan silap PAS setelah beliau gagal untuk meruntuhkan kepercayaan rakyat terhadap PKR. Memang benar PAS tidak sempurna tetapi sehingga kini tidak seorang pun pemimpin PAS yang didapati terlibat dengan rasuah atau penyelewengan jauh sekali melakukan kezaliman terhadap rakyat. Bagaimana dengan parti yang dijunjung oleh Ezam? Kredibiliti Presiden Umno sendiri pun dipertikaikan dengan berbagai salah laku.

Rakyat sudah dapat menilai apa yang berlaku terhadap PAS cuma isu kepimpinan di peringkat dalaman dan bukan isu yang melibatkan kepentingan rakyat. Itu pun isu yang terlalu mudah akan dapat diselesaikan kerana kepimpinan PAS bukan seperti Umno. Umno berebut jawatan kerana inginkan kebendaan dan kepentingan sendiri, sedangkan PAS mahukan perubahan hanyalah untuk memperkuatkan perjuangan membela Islam dan rakyat. Sebagai contoh, apa yang berlaku di Kelantan amat menakjubkan kita. YB Husam Musa berkeras tidak mahu dicalonkan sebagai MB Kelantan, begitu juga dengan YB Nik Amar. Pernahkah ini berlaku dalam Umno?

Sekali lagi ingin kita nasihatkan Ezam agar berfikirlah dengan hati dan iman jika beliau masih beriman. Tanyalah pada diri Ezam sendiri, antara Umno dan PAS, manakah yang lebih baik dan telus? Jawablah dengan jujur dan jangan menipu diri sendiri. Jika beliau rasa malu dan segan untuk kembali bersama dengan rakyat untuk memperjuangkan kebenaran dan keadilan, sewajarnya beliau diam sahaja kerana apabila beliau bersuara menunjukkan bukti betapa kata-katanya dahulu memang benar bahawa `hanya mereka yang mahu kebendaan sahaja yang sanggup duduk dalam Umno'.

Cuci pinggan......

Musim kenduri tiba lagi, sekali lagi ADUN Titi Serong mempunyai jadual yang padat memenuhi jemputan kenduri khawin di dalam DUN Titi Serong. Gambar Drs. Khalil Idham Lim bersama dengan dua petugas yang sedang mencuci pinggan di kenduri Rumah Hj. Yusof bin Hj. Abdul Rahman, Jalan Bunga Kertas Taman Kerian, Parit Buntar.

Ustaz Ahmad Awang menjalankan ibadah Korban di Balai Kuliah Tasawwur


Sabtu 28 Nov 09 sebanyak 9 ekor lembu telah disembelih pada Hari Raya Idul Adha sebagai satu ibadah Nabi Allah Ibrahim. Ustaz Ahmad Awang sebagai Naqib utama Balai Tasawwur bersama jawatankuasa telah menjadikan ibadah Korban di Balai Kuliah sebagai aktiviti tahunan sejak 9 tahun yang lalu.

Beliau mengucapkan terima kasih kepada mereka yang terlibat dalam menjayakan ibadah korban pada tahun ini. Baliau mengucapkan terima kasih kepada petugas-petugas yang membantu mengelolakan penyembelihan , melapah, membungkus dan mengagihkan kepada masyarakat setempat khususnya mereka yang selalu hadir dalam program pengajian setiap hari Ahad.

Menurut penyelaras program korban En Al Jafari lebih 500 bungkus daging untuk di agihkan kepada orang miskin sekitar Balai Kuliah Tasawwur. Ibadah korban bermula pada pukul 8.30 pagi dan berakhir pada pukul 12.30 tengah hari dengan majlis tahlil dan jamuan makan tengah hari.

Salam 1 Malaysia dipolitik atau dikomersialkan?

http://assakynah.blogspot.com

اللّهُـمَّ أَنْـتَ السَّلامُ ، وَمِـنْكَ السَّلام ، تَبارَكْتَ يا ذا الجَـلالِ وَالإِكْـرام

Allahumma antas Salam,Wa minkas salam,tabarakta ya zaljala li wal ikram.(O Allah, You are As-Salam and from You is all peace, blessed are You, O Possessor of majesty and honour.’ AS-Salam: The One Who is free from all defects and deficiencies.)

Bacaan di atas itu adalah wirid yg biasa lepas solat dari hadis yg sohih. Kalimah " Assalamu 'alaikum" asalnya dari kalimah salam . As-salam adalah salah satu dari 99 nama Allah .

Ada pendapat mengatakan ucapan salam telah dipolitikkan.Siapa yg politikkan salam? Salam satu malaysia adalah ibarat moto bagi era pemerintahan PM yg baru DS Najib Tun RaZak.Sebelum ini kalimah 'salam 1 malaysia" tak pernah kedengaran. Niatnya baik, niat perpaduan. Kalimah "salam 1 malaysia sama dengan kalimah 'salam perpaduan'.Tak perlu cari hadis memang tak ada. Hukumnya harus kerana tidak ada nas yg mengharamkan. Cuma kita perlu beritahu generasi muda yg alpa hukum agama, ucapan salam 'assalamu'alaikum ' itu berpahala, salam 1 malaysia itu hanyalah gimik semata2. Gimik politik.

Apakah isu ini remeh. ? Bagi saya Tidak . "salam 1 Malaysia" malah mungkin akan jadi satu ucapan yg dipandang lebih mulia dan universal dari "assalamu'alaikum" kerana ia boleh diucap oleh seluruh rakyat sedangkan Assalamu'alaikum adalah ucapan sesama muslim. Apakah ini diskriminasi?.Hukum Allah menetapkan ucapan salam sesama muslim adalah berpahala. Salam mengerat pepaduan ummah dengan rahmat Allah. Ucapan salam diambil dari salah satu nama Allah (as-salam). Apakah pilihan kita, pahala atau sekadar omongan kosong tanpa makna.


Apakah matlamat salam 1 malaysia?Matlamatnya baik niatnya baik caranya baik.Boleh lah diberi 'logo halal'. Matlamat/niatnya untuk memupuk perpaduan dikalangan rakyat.
Caranya baik, diucap bila2 masa kepada sesiapa sahaja rakyat malaysia.Diucap dengan dengan senyum mesra. Boleh diucap tanpa was2.Jadi mengapa nak diberatkan kepala memikir hukum hakam? Begitu pendapat segelintir ummat. Mereka kata nak ucap ucaplah, tak mahu tak apa. Jangan dikata nista, jangan diumpat perdana menteri !

Pernah tengok iklan kempen basuh tgn sempena HlNI?Kalau tak pernah tengoklah TV!
Dalam kempen tu ditunjuk cara cuci tgn guna cecair pencuci khas dari satu jenama elok kempen tu, matlamat baik, niat baik cara pun baik/bagus.sekarang dimana2 farmasi ada jual cecair pencuci tangan.semakin laris bahan pencuci tangan.Untung syarikat pengeluarnya.Macam reqki 'durian runtuh'. Inilah reqki kalau kita pandai mengampil kesempatan atas kesempitan/kesusahan orang lain !!.

Suatu hari nanti mungkin org jijik jika melihat orang Islam makan pakai tangan dan jilat jari sebab mereka tak basuh tangan macam dalam TV. Umat Islam pula cuci najis mughallazah dgn tanah bukan dengan cecair pencuci telah diluluskan oleh kementerian malaysia dan atau badan dunia seperti WHO. Kini minda umat Islam dari kecil sudah diasuh melalui iklan supaya cuci tangan dgn sabun/cecir pencuci. Tanah itu dianggap najis/kotor.

Suatu ketika topeng H1N1 laris.Sepupu saya yg tinggal di Jeddah beristighfar panjang bila beliau cerita masa Ramadhan tahun ini, masjidil haram lengang.Orang Islam takut nak keluar ke masjid takut wabak H1N1.Tahap tawaqqal ummat susut beberapa persen. hanya kerana kempen besar2an walhal yg mati tak sampai 1 % dari penduduk dunia. Musim haji tahun 1990 ummat Islam yg mati perpuluh ribu akibat bersesak di Muassim bukan sebab H1NI. Kempen siapakah ini hingga umat Islam sanggup tinggallan pahala berjemaah di Masjid semata2 takut kena wabak (takut mati)?

Apakah kemudaratan kempen ucapan "salam 1 malaysia"?
Ada yg anggap mereka yg mempertikaikan atau memberi penerangan mengenainya sebagai bermain politik kotor?Kini kalimah "salam 1 malaysia" disohorkan melalui pembaca berita TV dan Deejay radio.Ia sudah jadi iklan secara tak langsung. "wajib' ucap "salam 1 malaysia", kalau tak sebut mungkin di'pecat'. Kalimat itu sudah jadi semacam skrip 'wajib' sekarang, assalamu'alikum sudah jadi kalimah pilihan bagi orang Islam(option).

Ibarat air yg menitik satu titis satu saat, lama2 batu pun akan mengecil akibatnya. Akibat popularnya salam satu malaysia, keberkataan dan kebaikan salam sesama muslim akan dianggap remeh atau mungkin dianggap kuno . Mungkin generasi ummat Muhammad akan datang akan merasa janggal mengucap salam sebaliknya merasa selesa dengan ucapan 'salam satu malaysia". Sebaris ucapan salam, Allah beri pahala. Allah janjikan ikatan ukhwah, kasih sayang yg dimeterai oleh ucapan salam yg ringkas. Salam adalah doa. Kalimah 'salam 1 malaysia pula' ibarat cek kosong,sedap disebut tiada nilai yg boleh dituntut. Selamat berfikir.

29 November 2009

Kisah Ibrahim Adham

http://yaneyms.blogspot.com/

Diceritakan ada seorang lelaki datang menemui Ibrahim bin Adham. Ia berkata kepada Ibrahim bin Adham: "Hai bapa Ishak (Ibrahim). Saya ini telah menzalami diri sendiri, maka terangkan padaku sesuatu yang dapat menginsafkan diriku dan menyelamatkan hatiku". Ibrahim bin Idham pun menjawab: "Jika engkau dapat menerima dan boleh melakukan 5 perkara (yang akan aku katakan)) nescaya apa sahaja kesedapan yang engkau kecapi tidak akan memudaratkan diri mu. Lelaki tersebut pun berkata: Apa dia ?. Cubalah engkau beritahu wahai bapa Ishaq. Ibrahim menerangkan:

Pertama: Apabila engkau hendak menderhaka kepada Allah, maka jangan engkau makan rezeki Allah!. Lelaki itu meningkah dan berkata" Dari sumber manakah lagi aku hendak makan, sedangkan segala yang ada atas dunia ini ialah rezeki kurniaan Allah " Ibrahim idham mencelah " Wahai pulan, adakah patut dan wajar engkau makan rezeki kurniaan Allah, kemudian engkau menderhaka kepadanya!. Tentu tidak" jawabnya.

Baiklah Yang kedua: Ibrahim menerangkan lagi: "Bila engku hendak menderhaka kepda Allah, maka janganlah engkau menginap dimana-mana atas dunia ini. Lelaki itu pun berkata: "Ini lebih hebat lagi dari yang pertama". kalau timur, Barat dan antara kedua semuanya adalah kepunyaan Allah, maka dimana pula aku akan tinggal. Ibrahim mencelah: " Hai pulan, adakah engkau patut makan rezeki Allah, tinggal dibumi Allah dan kemudian engkau menderhaka kepadanya." Tidak, jawabnya.

Yang ketiga: Ibarahim menerangkan lagi: Kalau engkau mahu menderhaka, sedangkan engku makan rezki Allah dan tinggal dibuminya, maka carilah tempat yang berkira-kira dia tidak nampak engkau mencabar perintah Allah. Kalau engku sudah temui, nah engkau lakukan maksiat tersebut." Lelaki itu pun berkata " Hai Ibrahim!. Bagaimana aku dapat berbuat demikian, sedangkan Allah maha mengetahui, malah ia tahu apa yang tersembunyi sekalipun?. "Ibrahim menjawab Hai pulan: Adakah engkau patut makan rezekinya, tinggal dibuminya, menderhaka kepadanya, walhal ia mengetahui hakikatmu dan melihat apa yang engku lakukan secara terang-terang? " Tidak jawabnya, "

Yang Ke Empat: Apa dia tanya lelaki itu. Jawab Ibrahim " Apabila tiba malaikat maut hendak mencabut nyawa mu, maka katakan padanya: " Berikan aku tempoh untuk bertaubat Nasuha dan untuk beramal soleh kerana Allah" Takkan dia mahu menurut perintahku" Jawab lelaki itu. Hai pulan " Kata Ibrahim: " Apakah dalam kedaan engkau tidak terdaya menolak maut untuk mendapat tempoh bertaubat dan engkau faham betul bahawa kalau maut datang engkau tidak terdaya menolak maut, untuk mendapat tempoh bertaubat dan engkau faham betul, maka dalam keadaan begitu engkau masih mengharapkan engkau boleh selamat (dengan Maksiat mu)?" Lelaki itu bertanya lagi:

Yang kelima: Ibrahim menerangkan: Apabila datang malaikat Zabaniah pada hari Qiamat hendak membawa mu masuk neraka, maka janganlah engkau mahu pergi bersamanya!. "sudah tentu mereka tidak akan biarkan aku atau menerima permintaan ku: sampuk lelaki itu. Kata Ibrahim " Kalau begitu bagaimana engkau harap engkau boleh selamat?." Lelaki itu pun berkata, Wahai Ibrahim cukuplah, cukuyplah" Saya minta ampun kepada Allah dan saya bertaubat kepadanya. Lelaki tersebut pun akhirnya ikut beribadah bersama ibrahim hingga mereka dipisahkan oleh ajal masing-masing. (Dari kitab Tawwabin)

ADUN Titi Serong puji usaha mengumpulkan keluarga keturunan Janggol dan Normah

ADUN Titi Serong memberikan ucapan sekaligus merasmikan himpunan hari keluarga Keturunan Janggol dan Normah .


TITI SERONG, 28 Nov :- Usaha mengumpulkan keturunan keluarga yang dilakukan oleh waris keturunan Janggol dan Normah merupakan satu usaha yang baik dan perlu dicontohi oleh semua pihak khususnya warga setempat, kerana itu saya ucapkan tahniah diatas kejayaan usaha murni ini. Demikian antara ucapan ADUN Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim semasa merasmikan Majlis Korban dan Hari Keluarga Keturunan Janggol dan Normah yang diadakan di Dewan Sek.Men.Agama Al Falah disini.

Himpunan keluarga keturunan Janggol dan Normah itu dikendalikan oleh sebuah Jawatan Kuasa yang dipengerusikan oleh Waris ke 3, Ust. Hj. bahruddin bin Sulaiman. Satu kejayaan yang ditunjukkan oleh program yang julung kali diadakan dalam usaha mengumpulkan keluarga itu apabila sekitar 700 orang memenuhi dewan dan dijamu dengan 2 ekor lembu korban.

Sebahagian dari muslimat keluarga Janggol dan Normah yang hadir.


"Manusia dijadikan oleh Allah dengan berbangsa-bangsa dan bersuku-suku namun yang paling mulia disisiNya ialah yang paling bertakwa, termasuklah dalam keturunan Janggol dan Normah, mereka menjadi mulia disisi Allah adalah kerana takwa". Jelas Drs. Khalil.

"Saya berharap dengan usaha ini dapat mengeratkan lagi hubungan silaturrahim dan mengeratkan hubungan kekeluargaaan sesama kita, usaha ini penting kerana generasi masakini dilihat telah terhakis dari mengamalkannya" Ucap Drs. Khalil.

Bagi merealisasikan dan meneruskan aktiviti pada masa akan datang, Drs. Khalil menyarankan kepada Jawatankuasa pengelola supaya mewujudkan sebuah Website dan menubuhkan khairat kematian.

Sementara itu semasa menyampaikan ucapan alu-aluannya, Pengerusi jawatankuasa Program, Ust. Hj. Bahruddin Sulaiman menjelaskan himpunan melibatkan keturunan ke 3 hingga ke 6 sahaja.

Beliau juga menjelaskan usaha jawatankuasa menghubungi mereka dengan berbagai cara termasuk mengiklankan dalan akhbar Sinar Harian. Mereka ada yang tinggal di Johor, Pahang, Sabah dan semuanya dijemput untuk hadir.

"Air dicincang tidak akan putus" Demikianlah harapan akhir kepada keluarga Janggol dan Normah, ucap Ust.bahruddin mengakhiri ucapannya.

“Kembali ke ajaran Islam”

ARAFAH - Mufti Besar Arab Saudi, Sheikh Abdul Aziz al-Sheikh semalam mengingatkan hadirin bahawa masalah serius yang dihadapi umat Islam sejak kebelakangan ini adalah berpunca daripada penyimpangan fahaman Islam sebenar.

“Penyimpangan ini mengetepikan prinsip yang benar dalam Islam dan mengangkat kepercayaan yang salah,” katanya.

Menurutnya, kepatuhan kepada kepercayaan Islam sebenar adalah sangat penting bagi seseorang penganut Islam.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan khutbah di masjid Namira di Arafah sebelum mengimamkan jemaah menunaikan solat Jumaat.

Abdul Aziz turut mengecam serangan pengganas dan operasi berani mati kerana menyebabkan kematian ramai orang awam yang tidak berdosa.

“Operasi berani mati dicela di tanah orang Islam. Lelaki, wanita dan kanak-kanak yang tidak berdosa dibunuh,” katanya.

Beliau turut memberi amaran kepada hadirin supaya tidak menjadi alat kepada musuh Islam yang tidak pernah berputus asa untuk menjatuhkan agama suci itu.

“Musuh Islam pada zaman moden ini tidak jauh berbeza dengan musuh pada zaman lampau. Apa yang berbeza hanya strategi yang diubah mereka supaya bersesuaian dengan peredaran masa,” katanya. Sinar/-

Tiga Lagi Mayat Tragedi Bot Karam Di Jumpai

KUDAT: Tiga lagi mayat tragedi bot karam dekat sini dijumpai dengan mayat terbaru dikesan kira-kira pukul 4 petang ini, kata Ketua Polis Kudat DSP Dawi Ossen.

Katanya mayat pertama dijumpai kirakira pukul 1 tengah hari dan yang kedua ditemui kira-kira sejam kemudian.

Bagaimanapun, Dawi berkata identiti dan jantina mayat berkenaan belum dikenal pasti dan satu daripada mayat itu dipercayai kanak-kanak.

"Sekarang ada sembilan lagi mangsa yang hilang dan gerakan mencari masih diteruskan," katanya.

Ketiga-tiga mayat dihantar ke Hospital Kudat.

Pada kejadian petang Khamis lalu, sebuah bot, yang membawa 28 penumpang, karam kira-kira pukul 5.30 petang, sejam selepas bertolak dari jeti Kudat ke Pulau Banggi.

Dawi berkata gerakan mencari melibatkan pelbagai agensi kerajaan, termasuk Unit Udara Polis dan Tentera Darat, tertumpu di perairan Pulau Banggi dan sebuah pulau kecil iaitu Pulau Muli Angin kira-kira 20 batu nautika dari Kudat.

BERITA TERDAHULU

KUDAT: Jumlah mangsa yang hilang dalam tragedi bot karam di Pulau Banggi dekat sini adalah 12 orang dan bukannya empat orang seperti yang dilaporkan semalam, kata Ketua Polis Kudat DSP Dawi Ossen hari ini.

Katanya jumlah penumpang yang terlibat dalam tragedi bot karam itu adalah seramai 28 orang.

"Angka terbaru ini mengikut maklumat yang kita terima daripada keluarga yang membuat laporan polis.

Katanya angka mangsa terselamat masih 13 orang manakala tiga mangsa yang meninggal sudah ditemui.

Gerakan mencari dan menyelamat masih diteruskan melibatkan pelbagai agensi seperti polis Marin, Unit Udara polis, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), Tentera Laut Diraja Malaysia dan Tentera Darat, katanya ketika ditemui pemberita di Ibu Pejabat Polis Kudat di sini.

Beliau berkata pencarian tertumpu di perairan dekat Pulau Banggi dan sebuah pulau kecil iaitu Pulau Muli Angin kirakira 20 batu nautika dari Kudat.

Terdahulu, Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri, yang juga Anggota Parlimen Kudat, berkata beliau akan meminta laporan daripada semua agensi terlibat mengenai kejadian itu bagi mencari jalan memperbaiki perkhidmatan feri antara Pulau Banggi dan Kudat.

"Pengangkutan feri amat penting terutamanya bagi penduduk pulau itu untuk berulang-alik ke pekan Kudat.

"Kita perlu pastikan perkhidmatan feri mencukupi dan penyelengaraan feri yang berterusan kerana pengangkutan laut adalah pengangkutan utama penduduk pulau itu dan akan kekal begitu untuk tempoh yang lama di masa hadapan," katanya.

Abdul Rahim diberi taklimat oleh Dawi mengenai kejadian itu dan sempat menemui mangsa yang terselamat Yahya Othman, 61, yang turut berada di ibu pejabat polis berkenaan.

Pada kejadian petang Khamis lepas, sebuah bot yang membawa penumpang dari jeti Kudat ke Pulau Banggi karam kirakira pukul 5.30 petang selepas sejam bertolak dari jeti Kudat.

Kebanyakan penumpang merupakan anggota sebuah keluarga iaitu seramai 21 orang dari Papar yang pulang ke Pulau Banggi untuk merayakan Hari Raya Aidiladha serta beberapa penumpang lain.

BERITA TERDAHULU

KUDAT: Jumlah mangsa tragedi bot karam di sini kini dilaporkan seramai 28 orang, kata Ketua Polis Kudat DSP Dawi Ossen hari ini.

Beliau berkata angka mangsa yang hilang kini meningkat kepada 12 orang daripada empat orang seperti dilaporkan semalam."Angka terbaru ini mengikut maklumt yang kita terima daripada keluarga yang membuat laporan polis.

Katanya angka mangsa terselamat masih 13 orang manakala tiga mangsa yang meninggal sudah ditemui.

Gerakan mencari dan menyelamat masih diteruskan melibatkan pelbagai agensi seperti polis Marin, Unit Udara polis, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), Tentera Laut Diraja Malaysia dan Tentera Darat, katanya ketika ditemui pemberita di Ibu Pejabat Polis Kudat di sini.

Beliau berkata pencarian tertumpu di perairan dekat Pulau Banggi dan sebuah pulau kecil iaitu Pulau Muli Angin kira-kira 20 batu nautika dari Kudat.

Terdahulu, Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri, yang juga Anggota Parlimen Kudat, berkata beliau akan meminta laporan daripada semua agensi terlibat mengenai kejadian itu bagi mencari jalan memperbaiki perkhidmatan feri antara Pulau Banggi dan Kudat.

"Pengangkutan feri amat penting terutamanya bagi penduduk pulau itu untuk berulang-alik ke pekan Kudat.

"Kita perlu pastikan perkhidmatan feri mencukupi dan penyelengaraan feri yang berterusan kerana pengangkutan laut adalah pengangkutan utama penduduk pulau itu dan akan kekal begitu untuk tempoh yang lama di masa hadapan," katanya.

Abdul Rahim diberi taklimat oleh Dawi mengenai kejadian itu dan sempat menemui mangsa yang terselamat Yahya Othman, 61, yang turut berada di ibu pejabat polis berkenaan.

Pada kejadian petang Khamis lepas, sebuah bot yang membawa penumpang dari jeti Kudat ke Pulau Banggi karam kira-kira pukul 5.30 petang selepas sejam bertolak dari jeti Kudat.

Kebanyakan penumpang merupakan anggota sebuah keluarga iaitu seramai 21 orang dari Papar yang pulang ke Pulau Banggi untuk merayakan Hari Raya Aidiladha serta beberapa penumpang lain. BERNAMA

Kerajaan Sarawak arah siasatan berhubung dakwaan penyalahgunaan dana dijalankan

MIRI: Kerajaan Negeri Sarawak telah mengarahkan satu siasatan dalaman dijalankan berhubung dakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bahawa berlaku penyalahgunaan dana dalam tuntutan untuk projek-projek infrastruktur negeri itu antara tahun 2002 hingga 2008 oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dalam mengendalikan projek tersebut.

Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Dr George Chan Hong Nam berkata, jabatan audit negeri akan menjalankan satu siasatan terperinci terhadap tuduhan-tuduhan itu bagi mencari kebenaran berhubung isu berkenaan.

"Kami juga mahu SPRM memberikan taklimat penuh dan terperinci berhubung tuntutan yang telah dibuat oleh pihak yang terbabit.

"Kami (kerajaan negeri) memandang serius masalah tuntutan yang dikemukakan itu.Jika benar masalah penyalahgunaan dana ini telah berlaku, kami akan mengenal pasti pihak yang bertanggungjawab dan mengambil tindakan yang sewajarnya ke atas mereka.

"Kita bercakap mengenai wang kerajaan yang diperoleh daripada pembayar cukai. Sekiranya peruntukan untuk mengadakan projek untuk rakyat dan golongan miskin telah dilesapkan bermakna kerajaan negeri perlu mengambil tindakan segera untuk menghentikan masalah penyalahgunaan dana itu.

"Dana yang diperuntukkan untuk projek infrastruktur awam perlu memberi manfaat kepada kumpulan sasar. Sebarang penyalagunaan dana ini tidak boleh diterima. Pendirian kita amat jelas dalam hal ini," katanya ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Timbalan Pesuruhjaya SPRM Negeri, Datuk Zakaria Jaffar bahawa SPRM berjaya mengesan kes di Sarawak bahawa 60 peratus peruntukan yang telah diberikan oleh kerajaan pusat telah 'dilesapkan' daripada projek yang telah ditetapkan itu.

Baru-baru ini, Zakaria telah membuat pendedahan yang mengejutkan itu dalam satu seminar anti-rasuah di Kuching.

Beliau mendakwa,masalah penyalahgunaan dana itu telah berlaku pada tahun 2002 hingga tahun 2008 dan daripada siasatan yang telah dijalankan oleh pegawai penyiasat SPRM mendapati hanya 40 peratus peruntukan yang telah diberikan oleh kerajaan pusat itu telah dibelanjakan dalam projek-projek tersebut, manakala baki, 60 peratus telah lesap ke tempat lain.

Zakaria bagaimanapun, tidak mendedahkan identiti dan nama-nama projek itu termasuk jumlah keseluruhan peruntukkan yang terlibat serta nama-nama agensi atau jabatan yang bertanggungjawab dalam projek-projek tersebut.

Beliau hanya memberitahu bahawa projek-projek yang terlibat ialah projek pembinaan infrastruktur yang melibatkan pembinaan jalan raya, kawasan perumahan dan pembinaan masjid di sekitar negeri itu dari tahun 2002 hingga 2008.

Zakaria berkata, daripada siasatan yang dijalankan oleh SPRM mendapati kebanyakan daripada projek itu tidak dijalankan dengan sempurna sementara ada juga projek yang terbengkalai dan ada juga projek yang masih belum dilaksanakan walaupun kerajaan pusat telahpun menyalurkan dana kepada pihak yang berkenaan.

"SPRM telah berjaya mengenalpasti bahawa wujud tuntutan-tuntutan palsu yang dibuat oleh pegawa-pegawai dan kontraktor yang terbabit dalam projek-projek yang dijalankan itu.

Mengulas lanjut mengenai isu berkean, Dr Chan yang juga Menteri Pembangunan & Perindustrian negeri hari ini berkata, kerajaan negeri sentiasa tegas dalam soal pengagihan dan penggunaan peruntukkan yang telah diberikan oleh kerajaan persekutuan kepada mereka.

Beliau berkata, kerajaan Sarawak sentiasa telus dalam soal penggunaan wang daripada pembayar cukai.

"Saya gembira dengan pendedahan oleh pihak SPRM dalam isu ini. Jika mereka melakukan kerja mereka dengan betul, kami sangat bersyukur ini kerana projek tersebut adalah demi kepentingan rakyat. Sebarang pembaziran dana mesti dikawal," tegasnya.

Sementara itu, Menteri Perumahan Sarawak, Datuk Amar Abang Johari Openg mahu SPRM memberikan butir-butir yang lebih jelas berhubung projek-projek perumahan yang terjejas akibat penyalahgunaan wang kerajaan.

Katanya, SPRM mesti memberi butiran yang lebih jelas mengenai jumlah projek yang terlibat kerana Kementerian Pembangunan Luar Bandar negeri turut terlibat sama dalam isu pembinaan kawasan perumahan. Mstar/-

Pegawai Polis Antara Tiga Maut Dalam Kemalangan Di Gerik

GERIK: Tiga orang termasuk seorang pegawai polis maut manakala lima cedera apabila dua buah kereta bertembung dalam kemalangan di KM 35.6 Jalan Kuala Kangsar-Gerik semalam.

Ketua Polis Daerah Gerik, Supt Mahad Nor Abdullah berkata mangsa yang terbunuh dalam kejadian kira kira pukul 4 petang semalam ialah Mat Saufi Mohamad, 28, isterinya Fuziani Abdul Latif, 28, dan Halijah Hamzah, 57, yang menaiki sebuah kereta lain.

Mat Saufi, yang mengalami kecederaan parah di kepala meninggal dunia di Klinik Kesihatan Lenggong, manakala isterinya dan Halijah yang juga cedera parah di kepala meninggal dunia di tempat kejadian.

Mayat kesemua mangsa dibawa ke Hospital Gerik untuk bedah siasat, kata Mahad Nor di sini hari ini.

Beliau berkata Mat Saufi yang berpangkat Inspektor bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Batu Gajah, manakala isterinya seorang jururawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun berasal dari Kampung Permatang, Pasir Putih, Kelantan.

Halijah berasal dari Felda Lawin Selatan, Gerik.

Semasa kejadian, kereta jenis Proton Perdana yang dipandu Mat Saufi dalam perjalanan dari Batu Gajah ke Gerik apabila bertembung dengan kereta jenis Nissan Bluebird yang dipandu suami Halijah dari arah bertentangan, kata Mahad Nor.

Pemandu kereta itu, Mohamad bin Man, 60, dan dua anaknya Norazira, 20, Norzaihan, 18 dan dua anak saudaranya Norhanim Yakob, 25, dan Noradrina Alisa Hairul Azuddin, 2, mengalami kecederaan dan dirawat di Hospital Taiping.

Siasatan awal polis mendapati kereta, yang dipandu Mat Saufi dalam perjalanan ke Gerik untuk menyambut Hari Raya, dipercayai gagal dikawal lalu terbabas dan memasuki laluan kanan jalan dan bertembung dengan kereta yang dipandu Mohamad.

Pasukan Jabatan Bomba dan Penyelamat dikejarkan ke tempat kejadian untuk mengeluarkan mangsa-mangsa yang tersepit, katanya. BERNAMA

Penyokong Liow sedia letak jawatan, desak pemilihan parti

Anggota jawatankuasa pusat (CC) MCA yang menyokong naib presiden Datuk Seri Liow Tiong Lai berikrar untuk meletak jawatan bagi mendesak supaya pemilihan baru pucuk pimpinan parti itu diadakan.

Bercakap dalam satu sidang akhbar, Liow berkata, 13 daripada anggota CC yang dipilih, telah menandatangani surat peletakan jawatan tidak bertarikh dan sedang menunggu masa yang sesuai untuk menyerahkannya kepada parti.

Tiga belas anggota CC yang menyokong naib presiden MCA itu, turut menghadiri sidang akhbar tersebut seleps sesi taklimat kepada perwakilan parti itu di ibupejabat MCA hari ini.

Tetapi mereka perlu meyakinkan tujuh lagi daripada 30 anggota CC - bagi mendapatkan jumlah satu pertiga - bagi memaksa pemilihan baru dapat diadakan.

Awal pagi ini, lebih 1,600 penyokong Liow meluluskan satu deklarasi di sesi taklimat khas hari ini, menggesa pucuk pimpinan parti itu membenarkan pemilihan baru diadakan bagi menyelesaikan krisis parti.

Menurut mereka, krisis itu dianggap berpunca daripada kegagalan pucuk pimpinan parti untuk menerima dan melaksanakan resolusi mesyuarat agung tergempar (EGM) pada 10 Oktober lalu.

Liow berkata beliau dan penyokongnya berharap pemilihan baru dapat diadakan dalam tempoh 60 hari.

Katanya, apabila peletakan jawatan dibuat, pihak parti mesti mengadakan pemilihan baru bagi jawatankuasa pusat dalam tempoh 30 hari seperti yang ditetapkan oleh perlembagaan parti.

Menurut Liow, kata sepakat telah dicapai dengan puak yang menyokong presiden Datuk Seri Ong Tee Keat dan penyokong timbalannya, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek bahawa pemilihan baru adalah penting.

Liow bagaimana tidak bersedia untuk menyatakan sama ada Ong dan Chua bersetuju atau tidak, atau sekurang-kurangnya telah dimaklumkan mengenai cadangan pemilihan diadakan dalam tempoh 60 hari.

Liow berkata, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin banyak terbabit dalam membantu menyelesaikan krisis MCA dan meminta pemberita merujuk kepada Muhyiddin.

Satu halangan kepada usaha puak Liow itu adalah mesyuarat agung (AGM) parti pada 5 Disember ini, yang mereka harap dapat ditangguhkan supaya pemilihan baru dapat diadakan sewaktu AGM pada tarikh kemudiannya.

Liow berkata tidak timbul soal perundangan untuk menangguhkan AGM tahun ini - dengan mengadakan dua AGM dalam satu tahun - kerana Umno telah pernah berbuat demikian dengan kebenaran Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Semalam, ketua penerangan MCA, Heng Saei Kee berkata parti itu tidak menangguhkan AGM pada 4-5 Disember dan mendakwa mereka yang mendakwa ia ditangguhkan, berniat untuk menimbulkan kekeliruan.

Para pemerhati berpendapat, puak Liow berusaha supaya pemilihan baru
parti itu diadakan segera untuk memanfaatkan gelombang tidak pua hati terhadap Ong.

Manakala Ong pula mahu pemilihan itu diadakan selepas pertengahan tahun depan untuk memberinya masa meminda sistem pemilihan parti, bagi meluaskan jumlah pemilih, yang tidak terhad kepada 2,400 perwakilan sahaja.Malaysiakini.-

Lebih 1,000 hadiri taklimat Liow


Lebih 1,000 menghadiri sesi taklimat oleh naib presiden Datuk Seri Liow Tiong Lai di Dewan Lee San Choon, Wisma MCA di Jalan Ampang Pagi ini.

Tema taklimat tersebut adalah '1128, satu permulaan baru'.

Kerusi yang disediakan tidak mencukupi dan kerusi tambahan terpaksa dibawa masuk ke dalam dewan tersebut untuk menampung jumlah hadirin.

Tetapi tidak diketahui berapa ramai perwakilan yang hadir kerana sesi taklimat itu bukan perhimpunan agung, maka para hadirin tidak perlu mendaftar.

Selain pemimpin yang menyokong Liow dan serta tiga pemimpin yang meminta EGM diadakan, turut kelihatan ialah beberapa pemimpin lain termasuk naib presiden, Tan Kok Hong yang dilihat mengambil bersikap 'atas pagar' dalam krisis MCA, serta bekas setiausaha agung, Datuk Seri Ong Ka Chuan.

Malah, Ong turut menyediakan ucapan bertulis dalam bahasa Cina yang bertemakan "MCA melangkah ke hadapan'.

Kandungannya sepeti manifesto pemilihan. Sebelum ini tercetus spekulasi beliau akan bertanding jawatan tinggi parti dalam pemilihan baru yang akan diadakan nanti, dan perhimpunan hari ini menjadi gelanggang yang paling sesuai untuk beliau melancarkan "kempennya".

Perhimpunan itu juga meluluskan satu deklarasi menggesa pucuk pimpinan parti supaya mengadakan pemilihan baru parti dalam tempoh 60 hari.


Liow berkata beliau terharu apabila kira-kira 1,600 "perwakilan" menghadiri sesi taklimat tersebut, tetapi pengiraan secara bebas mendapati jumlahnya hampir 1,100 orang.

Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan berapa ramai antara mereka adalah perwakilan.

Orang pertama berucap ialah bekas setiausaha agung MCA, Datuk Seri Ong Ka CHuan, yang memberi ucapan panjang lebar bertajuk"MCA melangkah ke hadapan".

Manakala dua penyokong kuat Liow - Ketua Pemuda Datuk Wee Ka Siong dan Ketua Wanita Datuk Paduka Chew Mei Fun pula mengecam Ong kerana memecat mereka dari majlis presiden, untuk menutup mulut mereka yang menentangnya.


Sehubungan itu, mereka menggesa supaya perlembagaan parti dipinda bagi menghadkan kuasa presiden.

"Kita perlu meminta Artikel 46 perlembagaan parti supaya majlis presiden mesti dianggotai empat naib presiden yang dipilih dan dua lagi yang dilantik.

"Ini bagi mengelak berulangnya pucuk pimpinan (bertindak sendiri) dengan mengetepikan dua sayap parti dan menjadi diktator 'yang tidak bersayap'," kata Chew.

Wee pula berkata pindaan itu juga bagi memastikan penyandang jawatan awam - terutama menteri dan timbalan menteri - menjadi anggota majlis presiden.

"Rakan-rakan seperjuangan, bangunlah dan jangan biarkan presiden berbuat sesuka hati," kata Wee kepada para hadirin,


Liow yang terakhir berucap, menyifatkan MCA seperti kapal yang tidak berkemudi sejak dilanda krisis kepimpinan dan hanya boleh diselamatkan melalui pemilihan parti yang baru.

"MCA telah hilang haluan seperti kapal yang tidak berkemudi. Bolehkah kita biarkan parti berterusan seperti ini? Kita mesti bawa MCA balik ke pangkal jalan," katanya.

Beliau meletakkan kesalahan itu terhadap keenganan presiden MCA, Tee Keat, mengosongkan jawatannya selepas kalah dalam undi tidak percaya terhadapnya bulan lalu, walaupun sebelumnya berjanji untuk berbuat demikian walaupun kalah dengan satu undi.

Sesi taklimat tersebut berjalan selama hampir dua jam. Malaysiakini/-

28 November 2009

Dr.Mujahid dan Drs. Khalil raikan petugas Korban PAS Kawasan Parit Buntar.

Drs. Khalil bersama melapah kulit lembu dalam program Korban anjuran PAS Kawasan Parit Buntar yang diadakan di Pusat Tarbiyah PAS Titi Serong pada Hari Raya pertama.



TITI SERONG, 27 Nov:- Kemeriahan Hari Raya Korban pada tahun ini diteruskan oleh program rutin tahunan anjuran PAS Kawasan Parit Buntar iaitu Ibadah Korban di mana pada tahun ini sebanyak 7 ekor lembu telah dapat dikumpulkan dari pelbagai pihak. Keadaan lebih meriah dengan kehadiran Ahli parlimen Parit Buntar, Dr. Mujahid Yusuf dan ADUN Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim sebagai peserta korban dan sekaligus meraikan petugas dalam program tersebut.

Mereka yang melakukan Ibadah korban termasuklah PAS Kawasan Parit Buntar sendiri , Ahli Parlimen Parit Buntar dan ADUN Titi Serong.

"Saya sangat kagum dengan golongan pelapis dikalangan pemuda yang berkerja keras untuk menumbangkan lembu, melapah dan mengagihkan daging korban pada hari" Demikian pujian yang diberikan oleh salah seorang peserta korban tersebut.



Semua daging korban telah diagihkan kepada semua cawangan PAS dalam Parlimen Parit Buntar.


Drs. Khalil : Cawangan PAS perlu bersiap untuk hadapi pembubaran DUN

ADUN Titi Serong sedang memberikan taklimat pembubaran DUN kepada petugas parti di Cawangan Parit Kasa.

TITI SERONG, 27 Nov.:- Cawangan PAS perlu bersiap lebih awal untuk menghadapi pembubaran DUN kerana isu pembubaran adalah sesuatu yang wajar berlaku bila-bila masa dengan suasana politik Perak yang tidak menentu. Demikian antara penegasan ADUN Titi Serong yang juga Ketua Penerangan PAS Perak, Drs. Khalil Idham Lim semasa memberi taklimat Pembubaran DUN Perak untuk Cawangan PAS Parit Kasa di sini .

"Sejak BN merampas kuasa pada Februari yang lepas, saya ingatkan kepada Jentera PAS bahawa BN telah melakukan sesuatu untuk menghadapi Pilihanraya, kerana itu jentera parti PAS juga mesti melakukan sesuatu juga" Jelas Drs. Khalil sambil memuji langkah proaktif yang dilakukan oleh cawangan tersebut dan wajar dicontohi oleh cawangan PAS di DUN Titi Serong dan seluruh negeri Perak.


Hadir sama dalam taklimat itu ialah Ketua Cawangan dan Ajk Cawangan tersebut dengan petugas pilihanraya dikalangan pemuda cawangan yang terletak dalam DUN Titi Serong tersebut.

"Usaha yang dilakukan oleh BN termasuklah mempergunakan badan-badan seperti Suruhanjaya Pilihanraya" jelas Drs. Khalil.

Drs. Khalil juga mengharapkan Cawangan perlu mengadakan sesuatu dan program tertentu seperti pergerakan jentera lebih awal seperti cula undi dan pendaftaran pemilih yang baru.

"Pemuda perlu memeriksa setiap rumah penyokong PAS di cawagan dan memastikan kalau masih ada pengundi yang belum didaftarkan, kerana cawangan boleh tahu masalah ini berdasarkan pemeriksaan yang teliti yang dilakukan oleh cawangan" jelas Drs. Khalil.

ADUN Titi Serong juga mengingatkan bahawa PAS dan pakatan Rakyat perlu ada jentera yang kuat untuk menghadapi pilihanraya apalagi kita berdepan dengan BN yang mempergunakan sepenuhnya jabatan kerajaan yang ada.

Pada kesempatan itu beliau juga menjelaskan kemelut politik yang berlaku dan membuat kesimpulan krisis yang berlaku tidak akan dapat diselesaikan dengan perbicaraan di Mahkamah dan persidangan DUN. Kata Drs. Khalil " Hanya pembubaran DUN yang mampu memyelesaikan krisis ini" tegas nya.

Muhamad Yusuf Chen Kun, Penulis Khat China yang Terkemuka



Muhamad Yusuf Chen Kun,penulis khat yang terkenal di China. Beliau dilahirkan di Kaunti Autonomi Etnik Dongxiang Provinsi Gansu pada tahun 1966. Setelah tamat dari Institut Al-Quran Lanzhou, Gansu pada tahun 1989, beliau melanjutkan pengajiannya ke Universiti Islam Antarabangsa Pakistan. Di situ, beliau mula belajar menulis khat. Dia belajar bersungguh-sungguh sehingga mencapai kejayaan yang cemerlang dalam bidang tersebut. Pada masa ini, Muhamad Yusuf Chen Kun merupakan penulis khat yang terkemuka di China malah menjangkau ke arena antarabangsa.



Beliau menyandang pelbagai jawatan dalam bidang tersebut seperti Anggota Eksekutif Persatuan Penulis Kaligrafi Pen Keras Antarabangsa China, Pensyarah Institut Pengajian Seni Kaligrafi China, Setiausaha Persatuan Penulis Kaligrafi Pen Keras Provinsi Gansu, Pengetua Institut Vokasional Etnik Lanzhou, Pensyarah Institut Al-Quran Lanzhou dan penterjemah Syarikat Penterjemahan Sains dan Teknologi Provinsi Gansu.

Karyanya telah banyak kali dipamerkan bukan sahaja di dalam negeri tetapi juga luar negara Banyak antaranya tersimpan di muzium dan di tangan individu dari Malaysia, Mesir, Arab Saudi, Iran, Pakistan, Turki, A.S. dan Jepun.

Dalam Ekspo Budaya Etnik China yang diadakan di Beijing sempena menyambut hari kebangsaan pada tahun 1991, Muhamad Yusuf telah menulis khas di hadapan pengunjung. Persembahannya menarik perhatian ramai. Pelbagai media massa dari dalam dan luar negara seperti Stesen TV Pusat China (CCTV), Radio Nasional China, Akhbar Guangming, Akhbar Wenhui, Harian Budaya Etnik, Harian Beijing, Akhbar Malam Beijing dan akhbar-akhbar di negara-negara Arab telah memperkenalkan Chen Kun dan karya Katanya. 6 Karyanya telah meraih hadiah dan disimpan oleh Muzium Sejarah China. Selain itu, lebih 400 karyanya laris dan dijual habis dalam ekspo tersebut. Naib Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kongres Rakyat Kebangsaan China, Wang Guangying memuji karyanya dan menganggar karya beliau berjaya "mengembangkan budaya etnik".

Pada 28 Julai 2001, Muhamad Yusuf Chen Kun menyertai Pameran Kebudayaan dan Kesenian Islam di China dalam Tempoh 6 Abad yang berlangsung di Kuala Lumpur, Malaysia atas undangan Muzium Kesenian Islam di negara itu. Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad ketika berucap merasmikan berkata, pameran tersebut membolehkan rakyat Malaysia lebih memahami budaya Islam di China.

Beliau dan isterinya serta tokoh-tokoh yang lain seperti Ketua Muzium Kesenian Islam Malaysia dan Pengerusi Persatuan Islam Cina Malaysia amat kagum dengan kemahiran Chen Kun dalam bidang menulis khat. Sebanyak 15 karyanya disimpan oleh Muzium Kesenian Islam Malaysia. RTM 1 dan TV 3, CCTV, akhbar Berita Harian, Harian Sin Chew, The Straits Times Singapura dan media massa yang lain telah membuat liputan tentang kejayaan Chen Kun dalam pameran tersebut.

Banyak buku koleksi karya Chen Kun telah diterbitkan oleh Agensi Penerbitan Gansu. Menurut pendapatnya, selain mewarisi budaya Islam dari Asia Barat, seni khat juga perlu menerima budaya tradisional China. Beliau menggabungkan ciri kaligrafi tradisional China dengan seni khat dan mewujudkan ciri seni khat tersendiri. Kejayaannya yang cemerlang amat membanggakan penduduk Islam di China.

Pameran Karya Seni Khat Chen Kun berlangsung di Muzium Kesenian Gansu pada 27 Jun tahun ini. Kira-kira seribu orang tokoh dari pelbagai lapisan masyarakat termasuk pegawai kerajaan, pakar, sarjana, tokoh Islam dan peminat seni khat telah mengunjungi pameran tersebut. Lebih 120 karya yang terpilih daripada penghasilannya dipamerkan dalam pameran ini. Seminar mengenai kejayaan beliau di bidang seni khat, sejarah seni khat dan perkembangan seni khat di China telah berlangsung dalam tempoh pameran tersebut. Sarjana, tokoh Islam dan peminat seni khat yang hadir dalam seminar tersebut mengagumi kejayaan Muhamad Yusuf Chen Kun dalam bidang tersebut.

Andika.CRI/-

Mao Sui Zi Jian : Cadangkan Diri Sendiri untuk Melaksanakan Sesuatu Tugas

Pada Zaman Chunqiu, iaitu kira-kira 2000 tahun yang lalu, negeri Qin telah melancarkan serangan besar-besaran terhadap negeri Zhao. Akhirnya, tentera Qin berjaya mengepung Handan, ibu kota negeri Zhao, untuk memaksa raja negeri tersebut menyerahkan kuasa pemerintahannya. Pada saat yang genting itu, raja negeri Zhao memutuskan untuk menghantar Perdana Menterinya, Zhao Sheng ke negeri Chu untuk meminta bantuan tentera daripada negeri tersebut.

Sebelum berangkat, Zhao Sheng memanggil semua pengikutnya, untuk memilih seorang yang serba boleh daripada mereka untuk mengikutnya ke negeri Chu. Melihat Zhao Sheng susah untuk membuat pilihan, salah seorang pengikutnya yang bernama Mao Sui pun mencadangkan dirinya sendiri untuk dibawa bersama ke negeri Chu.

Melihat kemahuan dan azam yang kuat yang ditunjukkan oleh Mao Sui itu, ahkirnya, Zhao Sheng bersetuju untuk membawanya ke negeri Chu.

Sebaik sahaja tiba di negeri Chu, Zhao Sheng segera mengadap raja Chu di istana. Bagaimanapun, walaupun kedua-dua mereka telah berbincang panjang dari pagi hingga petang, namun sedikit kemajuan pun tidak tercapai. Melihat keadaan itu, Mao Sui yang menunggu di luar dewan istana itu, terus meluru masuk ke dalam dewan istana, sambil berkata dengan lantang,

"Tuanku membantu negeri Zhao melawan negeri Qin sesuai dengan kepentingan kedua-dua pihak. Situasi di negeri Zhao benar-benar sangat cemas. Mengapa tuanku masih berlengah-lengah membuat keputusan?"

Raja Chu menjadi berang, dan meminta Mao Sui supaya segera keluar dari dewan istana. Bagaimanapun, Mao Sui tidak mematuhi arahan raja Chu. Sebaliknya, dia bergegas mendekati raja itu dan mencabut keluar pedangnya, sambil berkata,

"Negeri Chu besar dan kaya, tetapi takut kepada negeri Qin. Kini negeri Zhao ingin bersekutu dengan negeri tuanku, tetapi tuanku tetap takut kepada mereka. Dengan sifat ini, bagaimana tuanku dapat mengukuhkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan? Bagaimana pentadbiran yang tuanku terajui ini akan kekal lama? Nyawa tuanku kini berada di tangan hamba. Silalah tuanku buat keputusan dengan segera. "

Melihat hati raja Chu seolah-olah sudah tersentuh dengan pujukannya itu, Mao Sui menurunkan pedangnya, lalu menjelaskan secara lebih terperinci apa manfaat yang dapat diperoleh oleh negeri Chu jika negeri itu membantu negeri Zhao melawan serangan negeri Qin. Setelah berfikir beberapa lama, raja Chu berkenan dengan cadangan Mao Sui tersebut. Maka, baginda segera menghantar tenteranya ke negeri Zhao, dan berjaya membantu negeri tersebut menewaskan tentera negeri Qin.

Catatan Keterangan:

Peribahasa "Mao Sui Zi Jian" ini digunakan untuk mempersendakan seseorang yang sanggup mencadangkan dirinya sendiri untuk melaksanakan sesuatu tugas secara sukarela.CRI/-

Pihak Berkuasa Arab Saudi Bersiap Sedia Di Kawasan Melontar

MEKAH, 27 Nov :- Pihak berkuasa keselamatan Arab Saudi telah bersiap sedia menerima jutaan tetamu Allah pada Jumaat di Jambatan Jamrat untuk mengawal orang ramai dan menempatkan anggota kecemasan di setiap pintu masuk dan keluar di jambatan lima tingkat itu untuk menghadapi sebarang kemungkinan dan kes-kes kecemasan, demikian menurut laporan Akhbar Arab News hari Jumaat.

Akhbar itu memetik Komander Pertahanan Awam di Jamrat Brig Zuhair Sibiyah sebagai berkata kemudahan laluan lima tingkat di Jamrat mampu mengurangkan bahaya yang disebabkan oleh kehadiran ramai jemaah.

Jambatan Jamrat boleh digunakan lebih daripada 300,000 jemaah haji dalam satu-satu masa dalam tempoh sejam untuk menunaikan ibadah melontar.

Jambatan itu turut menempatkan pusat kesihatan dan kecemasan untuk merawat jemaah haji yang mungkin menghadapi masalah kesihatan dan turut mempunyai platform pendaratan helikopter.

Jambatan itu direka sedemikian rupa bagi mengelakkan jemaah haji berhimpun di dalam satu tempat melontar dan setiap daripada tingkat jambatan itu mempunyai laluan keluar ke Mina.

Jemaah haji yang masuk melalui Jalan Raja Fahd akan ke tingkat pertama manakala mereka yang masuk dari Jalan Al-Jawhara akan melontar di tingkat bawah.

Jemaah haji yang datang dari Jabal Kabish akan masuk ke tingkat tiga jambatan itu manakala mereka yang datang dari Mekah masuk ke tingkat satu.

"Semua jemaah haji akan melalui laluan mudah dan selamat ke setiap tingkat jambatan itu untuk mereka melakukan ibadah melontar, balik ke Mina atau ke Mekah," katanya.

Beliau menjangkakan jemaah haji yang ramai datang dari Muzdalifah di tingkat bawah dan tingkat satu jambatan itu dan Jabatan Perlindungan Awam dan Pertahanan Awam akan mengukur tahap gas berbahaya dan tahap pencemaran udara di kawasan Jamrat.

Katanya lebih 1,300 anggota pertahanan awam dan tentera ditempatkan di kawasan Jamrat, selain kemudahan kamera CCTV yang dipasang di pelbagai sudut kawasan itu bagi memastikan sebarang kes kecemasan dapat diatasi segera.

-- BERNAMA

AGM MCA Tetap Diadakan Pada 4-5 Disember Depan - Ketua Penerangan MCA

PETALING JAYA: Ketua Penerangan dan Komunikasi MCA, Senator Heng Seai Kie berkata, Perhimpunan Agung (AGM) parti itu tetap akan berlangsung pada 4-5 Disember ini sebagaimana yang dijadualkan.

Beliau turut menafikan khabar angin yang mengatakan AGM itu akan ditangguhkan.

Senator Heng berkata demikian melalui satu kenyataan akhbar yang dikeluarkan hari ini.

Kenyataan itu dibuat untuk meleraikan kekelirukan yang timbul akibat spekulasi yang mengatakan AGM itu mungkin akan dilangsungkan pada satu tarikh yang baru ekoran keputusan untuk mengadakan pemilihan parti lebih awal.

Persetujuan untuk diadakan pemilihan pucuk pimpinan parti lebih awal telah sokong oleh kesemua pihak yang berpecah akibat krisis kepimpinan parti itu baru-baru ini.

Sehubungan dengan itu, Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) yang hendak diadakan Sabtu ini oleh kumpulan yang menyokong Naib Presiden, Liow Tiong Lai telah dibatalkan.

“AGM akan berlangsung seperti yang dijadualkan kerana selain presiden parti, adalah salah disisi perlembagaan MCA untuk mana-mana ahli menangguhkan AGM,” tambah Heng.

Beliau juga kesal dengan tindakan sesetengah ahli parti yang menyebarkan berita kononnya AGM telah ditunda.

Menurut Heng, dakwaan itu adalah palsu dan meletakkan MCA dalam keadaan bahaya kerana Pendaftar Pertubuhan (ROS) mungkin akan membatalkan pendaftaran parti itu kerana tindakan mereka yang tidak bertanggungjawab.

“Saya ingin menekankan di sini, notis untuk mengadakan AGM telah pun dikeluarkan seperti yang termaktub dalam perlembagaan parti.

“Sebarang dakwaan yang mengatakan AGM telah ditukarkan pada tarikh lain adalah percubaan untuk mengelirukan delegasi pusat. Ia juga bertujuan untuk menimbulkan huru-hara di dalam parti.

“Demi untuk mengekalkan perpaduan di kalangan ahli-ahli parti, saya merayu kepada semua ahli pusat untuk tidak mengendahkan khabar angin ini dan hadir pada AGM MCA 4 hingga 5 Disember ini," katanya. Mstar/-

Perutusan Hari Raya Qurban PJ PAS Perak.

Assalamualaikum wbt

Saya mewakili saf kepimpinan PAS Perak, ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada seluruh umat Islam khususnya penduduk negeri Perak Darul Ridzuan. Marilah kita sama-sama mengambil iktibar dari semangat pengorbanan yang ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim A.S beserta anaknya Nabi Ismail A.S dalam meneruskan perjuangan menegakkan perintah ALLAH SWT. Hari Raya Aidiladha juga dikenali sebagai Hari Raya Korban yang mengingatkan kita kenangan ribuan tahun sebelum ini, bagaimana Nabi Ibrahim A.S, menunjukkan kepatuhan,ketaatan, pengorbanan dan kesabaran dalam menerima perintah ALLAH SWT.

Atas nama sunah ini maka seluruh umat Islam di pelusuk dunia bagi yang berkemampuan telah menyembelih binatang ternakan sebagai tanda mengikut jejak langkah Nabi Ibrahim A.S. Kisah Nabi Ibrahim A.S baik ketika meninggalkan anak kecil dan isteri yang lelah di tengah padang pasir juga ketika menerima perintah ALLAH SWT menyembelih anak kesayangannya. Kesemua kisah itu dapat kita simpulkan kepada
tiga;

Pertama, asasnya adalah ketaatan yang kental kepada ALLAH SWT, Kedua, ‘Millah’ Nabi Ibrahim A.S ialah ALLAH SWT akan memberi hidayah kepadanya kerana semata-mata mentaati ALLAH SWT, Ketiga ialah keikhlasan dalam amalan. ALLAH SWT tidak menerima sesuatu amalan melainkan yang dikerjakan dengan penuh ikhlas dan semata-mata
ditujukan kepada-Nya.

Oleh sebab itu, penghayatan yang mendalam atas pengorbanan yang ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim A.S wajar dicerna dalam segenap ruang hidup kita.Justeru, saya menyeru kepada seluruh umat Islam agar sentiasa membiasakan diri untuk mengamalkan sikap suka berkorban sepanjang masa dari segi wang, tenaga, masa, dan buah fikiran untuk kepentingan Islam itu sendiri.

Semoga kita semua diberi kerahmatan dari ALLAH SWT, dalam mengharungi cabaran dan dugaan ketika hidup diatas muka bumi ini, gunakan lah kesempatan yang ada untuk kita berkorban untuk ALLAH SWT.

Allahu akbar ! Allahu akbar ! Allahu akbar

Perutusan hari Raya Aidil Adha Presiden PAS

Pada hari yang sangat besar ertinya kepada umat Islam ini, ketika mana Allah menjadikan manusia dari pelbagai bangsa dan keturunan berhimpun di tempat letaknya kiblat umat Islam, kita dipersatukan dengan Islam yang menjadi panduan hidup manusia sehinggalah ke hari kiamat. Iman yang dimiliki oleh umat manusia inilah yang juga mempersaudarakan kalangan manusia dari pelbagai rupa bangsa samada dekat atau jauh, semuanya adalah bersaudara di antara satu sama lain.

Kita membaca bagaimana umat Islam di zaman dahulu berpegang teguh dengan Al-Quran dan Hadis Nabi saw, termasuklah dalam perkara hubung-kait antara satu sama lain walaupun mereka berselisih pendapat dan berbeza pemimpin, mazhab dan guru tetapi mereka berkasih sayang dan bermaafan. Kalau mereka berselisih pendapat atau berkelahi dengan mudah sahaja mereka berdamai kerana mereka menyelesaikan masalah dengan kembali kepada kepada Al-Quran dan Hadith Nabi saw.

Kepada seluruh ahli Parti Islam SeMalaysia (PAS), marilah kita terus menerus memperkukuhkan parti kita dengan sama-sama kita mengikhlaskan niat perjuangan kita kerana Allah, dan seterusnya kita beramal dengan kaedah perjuangan yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah saw.

Marilah kita berpegang teguh kepada firman Allah dalam Surah An-Nisa’ ayat 59.

“Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya”

Juga sabda nabi s.a.w yang diucapkan ketika menunaikan haji selamat tinggal :

“Janganlah kamu menyeleweng, menjadi kafir selepas aku wafat sehingga ada di kalangan kamu memancung leher dengan pedang-pedang di antara satu sama lain (Riwayat Imam Ahmad, Bukhari & Muslim)

Ikhlas,

Presiden PAS

Muhyiddin ingin gagalkan tuntutan royalti - Husam

KOTA BHARU, 27 Nov: Kesanggupan Tengku Razaleigh Hamzah untuk mengetuai Kaukus Parlimen berkaitan isu petroleum di negara ini sepatutnya mendapat sokongan dari semua pihak tanpa mengira parti kerana beliau adalah orang paling kanan dalam pentafsiran undang-undang yang berkaitan petroleum yang dikendalikan oleh Petronas.

Demikian dinyatakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi,Kewangan dan Kebajikan Dato’Husam Musa ketika ditemui dimajis penyampaian sumbangan kewangan kepada warga Dun Salor di Surau berhampiran rumah beliau hari ini.

Menurut Husam,tindakan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang ingin menghalang Ku Li daripada mengetuai Kaukus Parlimen tersebut adalah semata-mata ingin menggagalkan tindakan Kelantan yang ingin menuntut royalti dari Petronas.

“Kaukus Parlimen yang ditubuhkan bukannya untuk kepentingan parti tetapi ia adalah satu tindakan bersama ahli parlimen tanpa mengira parti dalam sesuatu isu yang membabitkan parlimen dan dalam hal petroleum ini ia amat bertepatan kerana ia dibentangkan di parlimen sebelum ini”ujar beliau.

Sebelum ini pihak pembangkang juga sering bersama kerajaan dalam sesuatu isu yang berkaitan negara dan juga luar negara seperti dalam isu menentang kezaliman Israel terhadap Palestin,bantuan bencana alam dan sebagainya.

Husam juga berharap selain dari Ku Li yang menyertai Kaukus Parliemen ini,wakil-wakil rakyat dari negeri lain yang terlibat dalam isu petroleum juga patut menyertainya kerana ia melibatkan hasil sesebuah negeri.

Menyentuh tindakan Muhyiddin yang mengganggap Ku Li melanggar prinsip BN,Husam berkata ini tidak timbul kerana Kaukus Parlimen sememangnya melibatkan semua ahli Parlimen dan Muhyiddin boleh dianggap tidak menghormati institusi Demokrasi Berparlimen.

Sebelum itu,Husam telah menyampaikan sumbangan kewangan kepada 32 penerima dalam kategori sumbangan sosio –ekonomi kepada Armalah,Orang Kurang Upaya dan mangsa kebakaran dengan melibatkan RM 14 ribu yang telah mendapat kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat Kota Bharu.

Husam berharap dengan sumbangan tersebut mereka yang menerima akan menjadikan ia sebagai modal untuk membuat sesuatu perniagaan secara kecil-kecilan dan sempena menyambut Hari Raya Aidil Adha esok, beliau ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua umat Islam. Harakahdaily/-

BNM siasat pemindahan RM10 juta oleh MB NS

Bank Negara (BNM) sedang menyiasat seorang pengurup wang tempatan yang didakwa terbabit dalam pemindahan RM10 juta ke London oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan pada 2008.

BNM mengesahkannya semalam tetapi enggan mengulas lanjut kerana siasatan masih berjalan.

"Sebagai sebahagian daripada prosedur siasatan, pihak bank akan memaklumkan kepada pihak berkuasa yang berkenaan hasil siasatanya yang di luar bidangkuasa Bank Negara untuk tindakan mereka selanjutnya.

"Sebaik sahaja siasatan siap, BNM akan merujuk perkara itu kepada pejabat Peguam Negara," katanya dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.

Sebelum ini, pengarah strategi PKR, Tian Chua mendakwa Mohamad mungkin telah melanggar undang-undang pembankan negara kerana didakwa memindahkan RM10 juta melalui seorang pengurup wang.

Tian Chua juga mendedahkan bahawa Mohamad telah menggunakan perkhidmatan Salamath Ali Money Changer Sdn Bhd untuk memindahkan wang tersebut ke London.

Semalam, BNM berkata Salamath Ali telah melanggar Seksyen 30 Akta Pengurupan Wang 1998 dan lesennya telah dibatalkan pada 26 Oktober.

Mohamad yang juga ADUN Rantau, menjadi sasaran pembangkang sewaktu sidang dewan undangan negeri yang sedang berjalan.

Bagaimanapun, beliau enggan memberi penjelasan berhubung perkara itu.

Wakil rakyat pembangkang juga menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat perkara itu. Malaysiakini/-

Salam Aidil Adha .......

Saya seisi keluarga dan semua kakitangan Pejabat ADUN Titi Serong mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua umat Islam di mana saja berada, khususnya pengunjung Blog Cina Islam.

Semuga Aidil Adha memberi kesan yang lebih mendalam dengan bertambahnya semangat juang dan pengorbanan menegakkan kalimah Allah di bumi dan negara tercinta ini.

27 November 2009

Pulang Raya......

PULANG BERAYA...Lebuhraya Persekutuan mengalami kesesakan teruk kerana ribuan penduduk kota mula pulang ke kampung halaman untuk menyambut Hari Raya Aidiladha yang jatuh pada hari esok. Foto THE STAR


NIK AZIZ, ARIFF FAHMI DAN HUSAM MUSNAHKAN IMPIAN MUSUH PAS

Oleh: WFAUZDIN NS

ALHAMDULILLAH, kemelut di Kelantan boleh dikatakan berakhir. Cuma, yang masih belum berakhir adalah kisah Kickdefella. Biarkan beliau dengan cerita-ceritanya, begitu juga biarkan SPRM dengan siasatannya. Tumpuan kita adalah ingin melihat PAS terus kuat di Kelantan. Umno pula tentunya ingin melihat PAS menjadi semakin lemah di Kelantan kerana jika PAS lemah di Kelantan, maka lemah jugalah PAS di Malaysia. Itu hakikatnya.

Jika sebelum ini dikatakan Ariff Fahmi selaku CEO PMBK bakal membuatkan imej PAS tercalar dan memburukkan nama Mursyidul Am PAS iaitu bapa mertuanya sendiri, nah, kini Ariff Fahmi akan berkorban agar tidak berlaku sedemikian rupa. Ariff Fahmi akan meletakkan jawatan bukan kerana beliau disabitkan dengan rasuah mahupun penyelewengan atau pun gagal melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya, tetapi kerana beliau sayangkan PAS. Tok Guru Nik Aziz pula bukan tidak sayangkan menantunya, tetapi beliau lebih sayangkan PAS. Husam Musa pula, beliau tidak meletakkan jawatan sepertimana kehendak Umno atau beberapa orang di dalam PAS termasuk penulis MSO, bukan kerana beliau sayangkan jawatan yang dipegangnya sekarang tetapi kerana beliau lebih sayangkan PAS.

Tetapi, adakah mereka yang ingin melihat Ariff Fahmi atau Husam meletakkan jawatan itu terlalu sayang pada PAS melebihi sayangnya Tok Guru Nik Aziz pada PAS? Wallahu Aklam, Allah jua yang mengetahui niat mereka. Tidak kiralah samada ada yang suka atau duka melihat perkembangan yang berlaku di Kelantan saat ini, yang penting ketiga-tiga insan ini iaitu Tok Guru Nik Aziz, Husam dan Ariff Fahmi telah membuatkan Umno kehilangan `senjata' yang baru hendak diasahnya itu. Pedulikan jika ada ahli-ahli PAS yang lain juga se`mazhab' dengan Umno yang mahu Umno memerintah Kelantan.

Apa pengajaran dari peristiwa ini? Pengajarannya mudah, iaitu tiada yang lebih tinggi nilainya melainkan pengorbanan untuk parti dan jemaah. Tok Guru telah lakukan itu, Husam dan Ariff Fahmi juga telah melakukan itu semua. Kini, kita masih menunggu ada atau tidak pemimpin PAS samada di Selangor atau di mana jua yang sanggup melakukan sepertimana yang telah dilakukan oleh Mursyidul Am PAS atau setidak-tidaknya seperti Ariff Fahmi. Setakat ini kelihatannya tiada. Berdayakah mereka yang pernah `berunding dalam kelambu' bersama Umno di Selangor suatu ketika dahulu untuk berbuat seperti ketiga-tiga insan itu tadi? Rasanya jauh panggang dari api. Siasatan terhadap mereka oleh Jawatankuasa Disiplin PAS pun kita tidak tahu perkembangannya. Sepi tanpa berita.

Apa yang berlaku di Kelantan menunjukkan Mursyidul Am PAS tidak bertolak ansur jika imej PAS tercalar. Oleh sebab itulah beliau amat marah jika ada mana-mana pemimpin PAS yang bertindak seperti ingin menghancurkan PAS. Secara peribadi, tahniah buat Tok Guru Nik Aziz, Ariff Fahmi dan Husam kerana ketiga-tiga mereka ini telah bertanggungjawab `menyapu' najis ke `wajah Umno dan yang se`mazhab' dengannya. Umno pasti tumbang bersama sekutunya, InsyaAllah.

Panduan Menghafaz Al-Quran

Oleh : Ustaz Ibrahim b Zakaria

Sebelum Menghafal

1. Mempunyai azam dan minat untuk menghafal
2. Memilih waktu yang sesuai untuk menghafal.
3. Memilih tempat yang sesuai untuk menghafal.
4. Berada dalam keadaan tenang.
5. Kosongkan fikiran sebelum menghafal.
6. Pilih sebuah jenis mashaf dan jangan ubah dengan jenis mashaf lain.
7. Beristighfar, membaca selawat dan doa sebelum mula menghafal.
8. Membaca ayat 164 surah Al-Baqarah sebelum mula menghafal.

Teknik Menghafal

A. Teknik "Chunking"
1. Memisah-misahkan sepotong ayat yang panjang kepada beberapa bahagian yang sesuai mengikut arahan guru.
2. Memisah-misahkan selembar mukasurat kepada beberapa bahagian (2 atau 3 bahagian) yang sesuai.
3. Memisah-misahkan surah kepada beberapa bahagian, contohnya mengikut pertukaran cerita.
4. Memisah-misahkan juz kepada beberapa bahagian mengikut surah, hizib, rubu', cerita dan sebagainya.
5. Memisah-misahkan Al-Qur'an kepada kelompok surah, setiap 10 juz dan sebagainya.

B. Teknik Mengulang
1. Membaca sepotong atau sebahagian ayat sekurang-kurangnya lima kali sebelum mula menghafalnya.
2. Membaca ayat yang telah dihafal berulang-ulang kali (10 atau lebih) sebelum berpindah ke ayat seterusnya.
3. Selepas menghafal setiap setengah mukasurat, harus diulang beberapa kali sebelum diteruskan bahagian yang kedua.
4. Selepas menghafal satu mukasurat diulang beberapa kali sebelum diteruskan ke muka surat seterusnya.
5. Sebelum menghafal bahagian Al-Qur'an seterusnya, harus diulang bahagian yang sebelumnya.

C. Teknik Tumpu dan Ingat
1. Menumpukan penglihatan kepada ayat, mukasurat dan lebaran.
2. Pejamkan mata dan cuba melihatnya dengan minda.
3. Sekiranya masih lagi kabur, buka mata dan tumpukan kembali kepada mashaf.
4. Ulanglah sehingga dapat melihat ayat atau mukasurat tersebut dengan mata tertutup.

D. Teknik Menghafal Dengan Seorang Teman

1. Pilih seorang teman yang sama minat.
2. Orang yang pertama membaca dengan disemak oleh orang yang kedua.
3. Orang yang kedua membaca dengan disemak oleh orang yang pertama.
4. Saling menebuk ayat antara satu sama lain.



E. Teknik Mendengar Kaset
1. Pilih seorang qari' yang baik bagi seluruh Al-Qur'an atau beberapa qari' bagi surah-surah tertentu.
2. Sebelum mula menghafal, dengar bacaan ayat-ayat yang ingin dihafal beberapa kali.
3. Amati cara, lagu dan tempat berhenti bacaan qari' tersebut sehingga terpahat di fikiran.
4. Mula menghafal ayat-ayat tersebut dengan cara dan gaya qari' tersebut.
5. Sentiasa mendengar kaset bacaan Al-Qur'an dan kurangkan atau tinggalkan pendengaran lagu kerana ia akan mengganggu penghafalan.

F. Teknik Merakamkan Suara
1. Rakamkan bacaan kita di dalam kaset dan dengar semula untuk memastikan bacaan dan hafalan yang betul.
2. Bagi kanak-kanak, rakamkan bacaan ibu-bapa atau guru kemudian diikuti oleh bacaan kanak-kanak tersebut. Minta kanak-kanak tersebut mendengar kembali rakaman tersebut beberapa kali hingga menghafalnya.

G. Teknik Menulis
1. Tulis kembali mukasurat yang telah dihafal.
2. Kemudian semak semula dengan mashaf.
3. Menulis setiap ayat pertama awal mukasurat, atau setiap rubu', atau setiap juz, atau setiap surah dalam satu helai kertas.

H. Teknik "Pointers" dan "Keyword"
1. Buat beberapa kotak.
2. Setiap kotak merupakan satu mukasurat.
3. Catit dalam kotak tersebut beberapa perkataan yang menjadi keyword bagi mukasurat tersebut.
4. Merenung dan membayangkan kotak tersebut dalam ingatan.

I. Teknik Menghafal Sebelum Tidur
1. Membaca atau menghafal beberapa potong ayat sebelum tidur.
2. Semasa melelapkan mata, dengar kaset bacaan ayat-ayat tersebut dan bayangkan posisi-nya di minda kita.
3. Dengar kembali dari awal surah, juz atau hizib, atau mana-mana yang sesuai sehingga ayat yang telah dihafal. Cuba bayangkan ayat-ayat yang didengar dari kaset di minda kita.

J. Teknik "Mindmaping"
1. Bagi setiap Juz, buat 8 cabang, setiap cabang satu rubu'. Tulis ayat pertama rubu' tersebut dicabangnya.
2. Bagi setiap surah, buat cabang bagi setiap pertukaran cerita atau rubu'.
3. Bagi setiap 10 juz, buat cabang bagi setiap juz, dan cabang yang lebih kecil bagi rubu'.
Mengekalkan Hafalan
1. Jauhi maksiat mata, maksiat telinga dan maksiat hati.
2. Banyak berdoa, terutama waktu mustajab doa seperti ketika berbuka puasa, ketika belayar, selepas azan dan lain-lain lagi.
3. Kerjakan solat hajat kepada Allah.
4. Kerjakan solat Taqwiyatul hifz.
5. Menetapkan kadar bacaan setiap hari, contohnya, selembar, setengah juz, 1 juz dan sebagainya.
6. Membaca pada waktu pagi dan mengulangnya pada waktu malam.
7. Jangan membaca ketika sedang bosan, marah atau ngantuk.
8. Menulis setiap ayat yang mutashabih.

Disediakan oleh:
Ustaz Ibrahim b Zakaria
PENGETUA
MAAHAD TAHFIZ AL-QURAN DAR AL-ABRAR (MTD) SERI MANJUNG PERAK

Sumbangan Zakat/Derma bolehlah disalurkan ke dalam akaun Bank Muamalat no.08030002138714/CIMB Bank no. 08150000173109 .
NO.TEL 05-6883659 H/P 019-2627636

Ceramah UMUM

Pada : 29hb November, 2009

Hari : Ahad

Jam : 9.00 mlm

Tempat : Taman Bandar Baru Sungai Lalang DUN Bukit Selambau

Penceramah :

1.) YB. Drs. Khalil Idham Lim
2.) YB. Yusmadi Yusuf
3.) YB. Manikumar

* Semua Dijemput Hadir....


Rosmah Mahu Tingkatkan Nasib Kanak-Kanak Dan Wanita ?

Cina Islam menulis.....

Ketika suaminya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sibuk dengan jadual ketat semasa lawatan dua hari ke New York, isterinya Datin Seri Rosmah Mansor pula mempunyai agenda tersendirinya.

Rosmah dikatakan memenuhi jadual hariannya dengan begitu ghairah memperjuangkan nasib kanak-kanak kurang bernasib baik dan wanita, secara aktif terbabit dalam perjuangan ini dan membangkitkan isu-isu ini di persidangan antarabangsa.

Antarnya beliau merupakan penceramah berprofil tinggi pada Forum Wanita Dalam Kepimpinan di Dubai pada 26 Oktober lalu.

Namun sebagai seorang rakyat AMalaysia yang mengikuti pelbagai isu yang membelit wanita pertama Malaysia itu dan suami nya sekali sebagai PM 1Malaysia. Berita diatas disambut dengan pelbagai persoalan dan isu yang masih tidak terjawab sehingga kita.

Saya serahkan berita ini kepada para pembaca sebagai penambah koleksi kepada sikap hipokrit dan manis dibibir sahaja kalau ia selayaknya dipakai dalam perkara tersebut.

Ceramah Eidul Adha

Pada : 29hb November, 2009

Hari : Ahad

Jam : 9.00 mlm

Tempat : Markaz PAS Bt 3 Temoh.

Penceramah :

1.) YB. Dr. Tan Seng Giow (Timbalan Pengerusi DAP Pusat0
2.) YB. Dato Ir. Aminuddin Hamzah (Exco Kerajaan Negeri Kedah)
3.) Sdr. Cikgu Badrul Hisham (Ahli MPP PKR)


Jangan politikkan bantuan banjir di Kelantan !

Cina Islam menulis....

Kerajaan pusat mengumumkan memperuntukkan hampir RM1 juta kepada mangsa banjir di Kelantan khusus untuk membantu meringankan beban mereka.Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata peruntukan berkenaan antara lain melibatkan bekalan makanan di pusatpusat perpindahan.

"Setakat ini bekalan makanan bagi pusat perpindahan tiada masalah, bekalan mencukupi. Cuma mungkin mangsa banjir mahu menunya ditukar," katanya kepada pemberita selepas melawat pusat perpindahan banjir di sekolah Kebangsaan Gual Tinggi,Rantau Panjang semalam.

Saya sebagai salah seorang anak kelahiran Kelantan sangat berterima kasih dengan bantuan yang disalurkan itu dan diharapkan dapat mengurangkan dan meringankan bebanan kehiduoan dalan keadaan musibah yang tidak diundang itu.

Namun dalam sanubari saya tetap mempersoaalkan kemanakah sebenarnya bantuan tersebut disalurkan, adalah hanya disalurkan kepada semua rakyat tidak mengira bulu dan kelompok politik.

Saya berani bercakap sedemikian kerana sebelum ini saluran bantuan oleh JKM dan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) disalurkan mengikut bulu dan hanya disalurkan kepada puak-puak yang menyokong BN sahaja.

Bayangkan betapa sakit hatinya kalau bantuan banjir pun sempat dipolitikkan di Kelantan seperti satu masa dulu.

Harap-harap sekali ini tidak lagi....




Pesanan terakhir Rasulallah(Khutbah terakhir)

oleh:dilemaduniaislam.blogspot.com

Umat islam di malaysia pada hari ini makin hanyut dibuai mimpi dan impian masing-masing,pertelingkahan,tuduh menuduh dalam perkara-perkara kecil menjadi satu isu utama umat islam masa kini.Timbul bermacam-macam pertikaian tentang perkara-perkara ranting berbanding perkara pokok.Isu talkin,membaca yasin pada malam jumaat dan banyak lagi memonopoli pemikiran umat islam berbanding isu merokok yang ternyata fatwanya haram bukan saja di Malaysia tetapi diseluruh dunia tetapi kita masih melihat ramai umat islam masih merokok.Banyak lagi perkara pokok yang kita terlepas pandang atau sengaja membutakan mata hati.Renungkanlah..

Pesanan terakhir Rasulallah(Khutbah terakhir) sabda Baginda antaranya;

'Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil."

Dalam surah Al-Israa' Allah s.w.t berfirman,maksudnya;

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Tiap-tiap seorang beramal menurut pembawaan jiwanya sendiri; maka Tuhan kamu lebih mengetahui siapakah (di antara kamu) yang lebih betul jalannya". Surah Al-Israa' ;84

Setiap amalan kita yang ikhlas,amalan yang baik,kerana inginkan keredhaan Allah,janganlah kita ragu-ragu mengenainya.Allah maha adil lagi bijaksana.Kita hanyalah hambaNya yang mengabdikan diri padaNya.

MENTERI BESAR SAH: ZAMBRY TETAP MENTERI BESAR HARAM

Kenyataan Media (25 November 2009)

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) kesal kemelut Persatuan Bolasepak Negeri Perak di ambil kesempatan oleh Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir cuma memburukkan Datuk Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin di dalam perkara ini.

Datuk Seri Zambry yang masih belum disahkan sebagai Menteri Besar Perak cuba membayangkan kepada rakyat bahawa beliau sekarang berkuasa dan menunjukkan kuasanya serta bersikap angkuh dengan jawatan pintu belakangnya. Belum ada jaminan semua janji-janji Datuk Seri Zambry ini boleh digunapakai kerana Mahkamah Persekutuan belum memutuskan siapakah Menteri Besar yang sah lagi.

Apa yang cuba Datuk Seri Zambry lakukan kini adalah bersifat menyerang semua reputasi Datuk Seri Nizar secara peribadi disemua keadaan walaupun Datuk Seri Nizar lah yang telah menyelamatkan Persatuan Bolasepak Negeri Perak dari terus dilanda hutang lapuk disamping menjaga kebajikan pemain dan kakitangan. Dengan usaha beliau ini, andaian UMNO dan BN mungkin menyebabkan rakyat tidak lagi menyokong Pakatan Rakyat (PR) jika keputusan Mahkamah Persekutuan nanti berpihak kepada PR dan setelah pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak selepas itu.

DPPN Pk meminta rakyat supaya jangan terpedaya dengan usaha jahat Datuk Seri Zambry yang terus menerus memburukkan peribadi Datuk Seri Nizar walaupun di dalam sukan bolasepak. Datuk Seri Zambry sepatutnya tidak menggunakan medan sukan ini untuk terus menambahkan kelukaan hati rakyat terhadap beliau.


DR. RAJA AHMAD AL-HISS
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

KHUTBAH AIDIL ADHA : DARI DEWAN ULAMA' PAS PERAK

الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر،
الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر،
الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر، وَِللهِ الْحَمْد.
الْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ، وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ.
أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٍ،
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، الرَّحْمَةُ الْمُهْدَاةُ، وَالنِّعْمَةُ الْمُسْدَاةُ، وَالسِّرَاجُ الْمُنِيْرُ.
وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى حَبِيْبِنَا وَشَفِيْعِنَا وَقُدْوَتِنَا مُحَمَّدٍ نَّبِيِّ الرَّحْمَةِ وَشَفِيْعِ اْلأُمَّةِ وَعَلَى اَلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ وَالاَهُ. أَمَّا بَعْدُ.
فَيَا عِبَادَ اللهِ، اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُوْنَ.

اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ وَِللهِ الْحَمْدُ
Wahai hamba-hamba Allah,
Bertaqwalah kamu kepada Allah agar kita mendapat kejayaan. Di hari ini seluruh Umat Islam menyambut Hari Raya Aidil Adha atau Hari Raya Qurban. Hari ini kita memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim Alaihis salam sebagaimana firman Allah :

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ ِلأَبِيهِ آَزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آَلِهَةً إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلاَلٍ مُبِينٍ
Dan (ingatlah) di waktu Ibrahim berkata kepada bapaknya Aazar: "Patutkah kamu menjadikan berhala-berhala sebagai tuhan? Sesungguhnya aku melihat kamu dan kaummu dalam kesesatan yang nyata". (Al-An’am : 74)

Nabi Allah Ibrahim Alaihis salam terpaksa melakukan pengorbanan dalam usaha menegakkan aqidah tauhid dengan menolak segala bentuk ketuhanan dan kekuasaan selain daripada Allah yang Maha Esa. Nabi Ibrahim terpaksa mengorbankan kasih sayangnya terhadap bapanya dan bangun menentang kekuasaan pembesar-pembesar yang berpengaruh dan memerintah masyarakat ketika itu. Pengorbanan besar ini menyebabkan beliau dibakar di dalam api yang besar, dihalau oleh bapanya sendiri dan diancam oleh pihak berkuasa di tanahairnya sendiri. Itulah fitrah bagi orang yang beriman dan bertaqwa dan sanggup berqurban mempertahankan Agama Allah. Firman Allah dalam Surah Al-Ankabut ayat 1 hingga 3 :
الم (1) أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آَمَنَّا وَهُمْ لاَ يُفْتَنُونَ (2) وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ (3)
Alif, Lam, Mim, Adakah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan begitu sahaja untuk mereka berkata; “Kami telah beriman”. Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka. Maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan mengetahui juga orang-orang yang berdusta.

Muslimin Muslimat Sekelian,
Mudah sahaja bagi Nabi Allah Ibrahim untuk melepaskan diri daripada kesusahan yang ditempuhinya. Baginda boleh sahaja beribadat dengan tenang di rumahnya, sambil bersyukur dengan keamanan kampung halaman yang didiaminya dan bertoleransi dengan kaumnya yang menyembah berhala dalam aktiviti harian seperti bersukan, berekreasi dan sebagainya. Namun apakah itu yang dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim.

اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ وَِللهِ الْحَمْدُ
Muslimin Muslimat yang dirahmati Allah,
Segala pengorbanan yang dilakukan oleh nabi Ibrahim itu, hanyalah sekadar menunaikan tanggungjawab terhadap Allah. Allah menghendaki lebih daripada perlaksanaan tanggungjawab tersebut, malah cinta dan kasih sayang Nabi Ibrahim terhadap Allah perlu dibuktikan melalui pengorbanan yang lebih besar pula. Nabi Ibrahim terpaksa mengorbankan kasih sayangnya terhadap isteri dan anaknya yang ditinggalkan di kawasan yang kering kontang demi membuktikan cintanya kepada Allah. Malah tanpa ragunya baginda menyembelih anaknya, Nabi Allah Ismail semata-mata bagi membuktikan cintanya kepada Allah. Maka apakah memadai kita mengatakan kita cintakan Allah dengan hanya beribadat seadanya yang terkadang terlalai dek kesibukan tugas seharian serta keseronokan melayan anak-anak dan isteri tercinta. Apakah memadai pengakuan cinta kita kepada Allah dengan hanya menyertai ibadat korban sepanggu dua tetapi berkira-kira ketika diminta berkorban jiwa dan harta dalam perjuangan menegakkan Syariat Allah.

اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ وَِللهِ الْحَمْدُ
Sidang Jemaah sekelian,
Kita tidak akan berada di negara ini dengan aman dan bebas tanpa pengorbanan nenek moyang kita yang bangkit menentang penjajah. Tanpa usaha gigih dan pengorbanan pejuang-pejuang terdahulu yang membangkitkan kesedaran ummat untuk berhimpun dan menzohirkan kebencian terhadap Malayan Union, nescaya hari ini kita masih bertuankan penjajah. Seluruh rakyat mengorbankan keselesaan mereka beristirehat di rumah, mengorbankan keuntungan perniagaan yang melimpah ruah, mengorbankan kesopanan dan kesantunan mereka sebagai Bangsa Melayu yang berhemah, bagi menggerunkan penjajah. Maka apakah yang kita korbankan hari ini demi mempertahankan maruah dan kedaulatan Agama Allah.

اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ وَِللهِ الْحَمْدُ
Wahai saudara-saudaraku sekelian,
Semua kita wajib melakukan pengorbanan sebagaimana umat terdahulu melakukannya. Pengorbanan terbesar yang perlu kita lakukan adalah menundukkan hawa nafsu agar kita mampu melaksanakan segala titah perintah Allah dan menjauhi segala laranganNya. Amar Makruf Nahi Munkar hendaklah dilaksanakan mengikut kemampuan dan kemahiran masing-masing. Budaya ilmu hendaklah disemarakkan agar tidak ada lagi Umat Islam yang jahil dengan cara hidup Islam yang sempurna dan amat indah. Asas taqwa hendaklah sentiasa dimantapkan di sanubari setiap anak-anak. Ketuanan Syariat Allah hendaklah didaulatkan dan dipertahankan walaupun terpaksa menitiskan peluh dan darah.

اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ وَِللهِ الْحَمْدُ
Muslimin Muslimat Sekelian,
Allah swt berfirman :
وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى (124) قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا (125) قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آَيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَى (126) وَكَذَلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ يُؤْمِنْ بِآَيَاتِ رَبِّهِ وَلَعَذَابُ الآَخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَى (127)
Dan barangsiapa yang berpaling dari peringatanku, maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit, dan kami akan himpunkannya pada Hari Kiamat kelak dalam keadaan buta. Dia akan berkata; Ya tuhanku, kenapa engkau himpunkan aku dalam keadaan buta sedangkan aku dahulunya boleh melihat. Allah berfirman; demikianlah telah datang kepadamu ayat-ayat Kami, maka kamu melupakannya, dan begitu juga pada hari ini kamu dilupakan. Dan demikianlah kami membalas sesiapa yang melampaui batas dan tidak percaya kepada ayat-ayat tuhannya. Dan sesungguhnya azab Akhirat itu lebih bersangatan dan kekal.

بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ بِالْقُرْآءنِ الْعَظِيْمِ, وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ, وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ, أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ ِليْ وَلَكُمْ وَ لِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا فَوْزَالْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.

خطبة يغكدوا
اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ،
اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ،
اللهُ أَكْبَرُ، وَِللهِ الْحَمْدُ.
اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِى هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْ لاَ أَنْ هَدَانَا اللهُ.
أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ، صَدَقَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَأَعَزَّ جُنْدَهُ، وَهَزَمَ اْلأَحْزَابَ وَحْدَهُ.
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُ وَنَصَرَهُ وَوَالاَهُ.
أَمَّا بَعْدُ.
فَيَا عِبَادَ اللهِ اتَّقُوا اللهََ، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُونَ.

اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ وَِللهِ الْحَمْدُ
Muslimin Muslimat yang dirahmati Allah,
Kita memerlukan pengurbanan bagi menyelamatkan Umat islam yang kebanyakkannya leka dan alpa terhadap tanggungjawab terhadap agama. Kita perlu berqurban menyedarkan mereka yang mengambil mudah dan meremehkan perintah Allah dan Rasulnya. Kita memerlukan pengurbanan yang begitu banyak bagi mengalahkan penganjur-penganjur maksiat yang ada di mana-mana ketika mana kita sedang melipatgandakan usaha membawa masyarakat kembali beragama. Malah kita juga memerlukan pengurbanan bagi menghadapi Umat Islam yang hilang semangat dan daya juang.

اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ وَِللهِ الْحَمْدُ
Hadhirin Hadhirat yang dirahmati Allah,
Tidak akan ada masa depan yang gemilang bagi Islam jika Umatnya masih leka dan tidak mahu berqurban. Apakah gunanya kita memerintah Negara jika kita hanya mampu mengurban Islam berbanding berqurban untuknya. Kita sering mengambil berat bagi menyediakan kenderaan di padang Mahsyar melalui ibadah qurban, tetapi kita sering melupakan persediaan bekalan bagi menjawab pertanyaan Allah di Hari Pembalasan.
Pada hari ini marilah kita bersyukur kepada Allah yang telah mengurniakan kepada kita iman dan Islam. Marilah kita mengurbankan masa lapang kita untuk menghisab diri kita, keluarga kita, masyarakat kita dan Negara kita samada memenuhi tuntutan Allah atau tidak. Marilah kita mengucapkan selawat dan salam kepada Rasulullah saw yang telah menyampaikan Islam kepada kita.
إِنَّ اللهَ وَمَلآئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ وَسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا – الأحزاب : 56
Sesungguhnya Allah dan para malaikatnya sentiasa berselawat ke atas Nabi, wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam ke atas nya.Marilah kita bersama-sama selepas khutbah ini, untuk bersama-sama melaksana dan menyaksikan ibadah qorban, mudah-mudahan dapat menginsafkan kita jika sekiranya lembu-lembupun sanggup berkorban dalam usaha membantu kita mencari keredhaan Allah maka wajarkah kita menjadi sebodoh lembu dengan berterusan membangkitkan kemurkaan Allah.
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سيدنا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ. وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، فِى الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ اْلأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَاْلأَمْوَاتِ.
رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوْبَنَا وَِلإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِاْلإِيمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِى قُلُوبِنَا غِلاًّ لِلَّذِينَ آمَنُواْ رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ.
اَللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِينَ. اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسلاَمَ وَالْمُسْلِمِينَ، وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَالْمُشْرِكِينَ، وَالنِّفَاقَ وَالْمُنَافِقِينَ، وَالظُّلْمَ وَالظَّلِمِينَ. وَانْصُرْنَا عَلَى هَؤُلآءِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَنَا وَيَصُدُّونَنَا عَنْ سَبِيلِ اللهِ.
اَللَّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا الْمُجَاهِدِيْنَ وَالْمُسْتَضْعَفِيْنَ فِى فِلَسْطِينَ، وَفِى لُبْنَانِ وَفِى الْعِرَاقِ، وَفِى شِيشَانَ، وَفِى كَشْمِير، وَفِى كُلِّ مَكَانٍ.
اَللَّهُمَّ قَوِّ عَزَائِمَهُمْ، وَاجْمَعْ كَلِمَتَهُمْ. اَللَّهُمَّ دَمِّرِ الْكََفَرَةَ وَالْمُنَافِقِينَ وَأهْلِكْ أَعْدَاۤءَكَ أَعْدَاۤءَ الدِّيْنِ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ، وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ.
اَللَّهُمَّ يَا مُجْرِىَ السَّحَابِ، وَيَا هَازِمَ اْلأَحْزَابِ، اِهزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ.
اَللَّهُمَّ وَفِّقْ سُلْطَانُ اَزْلَنْ مُحِبُّ الدِّيْنُ شَاهِ ابْنُ اَلْمَرْحُوْمِ سُلْطَانِ يُوْسُفِ عِزُّ الدِّيْنِ شَاهِ غَفَرَاللهُ لَهُ
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ. رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا.
رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.
وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمْ. وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.
اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، وَِللهِ الْحَمْدُ.


Disediakan oleh :
Dewan Ulamak PAS Perak

KEMELUT BOLA : ZAHID JUGA GAGAL

Kenyataan Media (25 November 2009)

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) hairan dengan teguran daripada bekas Presiden Persatuan Bolasepak Negeri Perak Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkaitan kemelut hutang lapuk Persatuan yang pernah beliau tinggalkan dahulu.

DPPN Pk mempersoalkan Datuk Seri Zahid yang cuba mengajar Datuk Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin berkaitan tanggungjawab sebagai Presiden. Beliau yang pernah dipertanggungjawabkan memegang jawatan tersebut dahulu tidak pula dipersoalkan oleh pengurusan yang baru kini.

DPPN Pk meminta Datuk Seri Zahid bertanya dengan Bendahari yang dilantik beliau semasa menjadi Presiden ketika itu. Berapakah hutang lapuk yang ditinggalkan oleh bekas Presiden-Presiden yang lalu apabila beliau memegang jawatan Presiden ketika itu. Khairy Jamaluddin yang pernah dilantik oleh Datuk Seri Zahid ketika itu sebagai Bendahari tentu mengetahui jumlah hutang lapuk tersebut. DPPN Pk mempertikaikan, apakah usaha Datuk Seri Zahid untuk menyelesaikan hutang-hutang lapuk tersebut.

Jesteru, DPPN Pk mengingatkan Datuk Seri Zahid supaya mencermin dahulu prestasinya semasa menjadi Presiden terdahulu dan jangan membuat kenyataan yang menyebabkan penyokong, peminat dan rakyat Perak kecewa dengan beliau seperti mana peranannya semasa menjadi Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Perak dahulu.


SALMAN HAJI SALEH
Naib Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.