06 Januari 2010

Kes Beng Hock, Kenapa SPRM takut kepada ahli patologi dari Thailand ?

20 Muharram 1431

SHAH ALAM: Kes Kematian secara misteri Teoh Beng Hock nempaknya semakin menarik apabila Abang kepada mendiang Teoh Beng Hock, Teoh Meng Kee hari ini memfailkan usul supaya seorang pegawai Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM), Raub Ghani dikenakan tindakan menghina mahkamah.

Notis usul itu difailkan melalui firma guaman Tetuan Karpal Singh & Company di pejabat Pendaftar Mahkamah Majistret di sini hari ini. Pegawai SPRM tersebut pada minggu lepas muncul dengan membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam. Kemunculannya membuat laporan polis itu diandaikan oleh banyak pihak mempunyai agenda tersembunyi.

Antaranya banyak mengandaikaan laporan polis tersebut sengaja dibuat bagi menakutkan ahli patologi itu. Antara perkara yang menakutkan SPRM ialah laporan ahli patologi dari Thailand bahawa 80 pratus menurutnya bahawa Beng Hock adalah mati dibunuh.

Adakah Raub sanggup tanpil untuk melaporkan sesuatu yang merupakan rahsia tetapi sudah diketahui umum seperti yang disiarkan oleh media arus perdana mengenai kenyataan ahli patologi itu kalau lah tidak ada pihak kedua dan ketiga yang mengarahkan beliau?

Adakah Raub benar-benar seorang yang cukup punya didikasi yang tinggi dalam melaksanakan tugas sehingga ingin muncul sebagai jaguh dalam kes Beng Hock ?Kalaupun begitu saya harapkan dia melakukan pendedahan sebenar siapakah yang membunuh Beng Hock seperti yang dikatakan oleh ahli patologi dari Thailand itu.

Peguam Karpal Singh ketika ditemui pemberita selepas memfailkan notis usul itu berkata usul itu difailkan kerana mendakwa Raub telah menghina mahkamah melalui laporan polis yang dibuatnya terhadap ahli patologi dari Thailand ahli patologi dari Thailand yang juga salah seorang daripada saksi dalam inkues kematian Beng Hock.

"Kami memohon perintah bagi (Raub) dikenakan tindakan menghina mahkamah kerana dalam laporan polis itu, beliau mengesyaki Dr Pornthip telah membongkar maklumat mengenai bedah siasat kedua (ke atas Beng Hock). Pada pendapat kami, itu merupakan perbuatan cuba menakut-nakutkan saksi kami.

"Kami meminta Mahkamah Koroner menggunakan bidang kuasanya untuk menghukum Raub Ghani bagi menghina mahkamah atau alternatifnya memberikan surat tunjuk sebab kenapa beliau tidak boleh dikenakan tindakan menghina mahkamah," katanya.

Beliau berkata permohonan itu dibuat mengikut Perkara 26, Jadual Ketiga Akta Mahkamah-mahkamah Rendah 1948.

Karpal berkata Dr Pornthip perlu dibenarkan memberikan keterangan tanpa sebarang ancaman daripada manamana pihak.

"Kami panggil beliau (Dr Pornthip) datang ke sini dan tidak akan tunduk kepada sebarang ancaman, kami akan berikan perlindungan sepenuhnya kepadanya bagi memastikan beliau dapat memberikan keterangan di mahkamah dan biar mahkamah buat keputusan," katanya.

Dalam afidavit yang disertakan dalam notis usul itu, Meng Kee, 34 berkata pada 1 Jan lepas, Raub dari Jabatan Penyiasatan SPRM Putrajaya telah membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam terhadap Dr Pornthip.

Katanya, Raub di dalam laporannya berkata beliau mengesyaki Dr Pornthip telah membongkar maklumat mengenai bedah siasat kedua Beng Hock yang dijalankan pada 22 November tahun lepas kepada pihakpihak yang tidak sah.

Meng Kee turut memohon supaya mahkamah mengarahkan Peguam Negara untuk membuat laporan polis terhadap Raub untuk didakwa mengikut Seksyen 5 Akta Melarikan Orang dan Mengugut Saksi Secara Jenayah 1947, di mana jika sabit kesalahan pesalah boleh dihukum penjara sehingga 10 tahun.

Beng Hock, 30, setiausaha politik kepada Exco kerajaan negeri Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati pada 16 Julai tahun lepas di tingkat lima, Plaza Masalam, Shah Alam selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di bangunan sama.

Inkues kematian Beng Hock dijadual bersambung Khamis ini.

Dakwa Suami Pernah Tiduri Lebih 10 Wanita

KUALA LUMPUR: Bekas madu kepada penyanyi etnik kreatif Noraniza Idris hari ini mendakwa suaminya, Datuk Muhamad Mustafa Idrus, 54,yang juga ahli jawatan kuasa Umno Tasek Gelugor pernah meniduri lebih 10 wanita sepanjang perkahwinan mereka.

Mastura Bakar, 24, ketika memberitahu Mahkamah Rendah Syariah Wilayah Persekutuan, di sini berkata, suaminya itu tidak adil dalam berpoligami selain banyak berfoya-foya.

"Dalam berpoligami memang dia tidak adil dan banyak berfoya-foya dengan lebih 10 wanita di hotel kerana saya mengenali dan menghubungi setiap wanita yang pernah tidur dengannya,” katanya hari ini ketika menjawab soalan peguam syarie Roslizam Rahim yang mewakilinya dalam semasa prosiding tuntutan cerai fasakh.

Dalam pada itu, Mastura mendakwa Muhamad Mustafa pernah meliwatnya setelah dia enggan tidur bersama.

“Dia (suami) suka paksa saya untuk tidur dengannya dan apabila saya enggan berbuat demikian, dia mengasari saya termasuk pernah meliwat saya.

“Jadi, sebab itu saya tertekan dan ingin memohon cerai fasakh dengannya. Bukan itu sahaja, dia juga pernah memukul, menampar dan menendang saya sebanyak tujuh hingga lapan kali apabila mempunyai masalah dan apabila saya bertanya tentang hubungannya dengan wanita lain.

“Apabila saya melarikan diri dari rumah, dia akan pecahkan barang-barang dan pernah melanggar saya dengan kereta sekali,” katanya pada perbicaraan kes tuntutan cerai fasakh terhadap suaminya itu.

Mastura juga memberitahu Hakim Syarie Mohd Yunus Mohamad Zin bahawa dia merupakan isteri keempat ketika mereka bernikah pada 3 Jun 2006.

Namun, dia hanya mengetahui tentang statusnya itu semasa mahu melahirkan anak sulung mereka.

“Ketika bernikah dengannya, saya langsung tidak mengetahui yang saya merupakan isterinya yang keempat. Saya hanya mengetahui yang dia pernah berkahwin dan mempunyai anak-anak.

“Apabila saya nak bersalin anak pertama, baru saya tahu yang saya merupakan isteri keempat," ujarnya.

Beliau berkata, selepas itu suaminya berkahwin dengan tiga wanita termasuk Noraniza.

“Dia sendiri mengaku telah berkahwin dengan ketiga-tiga wanita itu kepada saya setelah saya mengemukakan bukti-buktinya.

Selepas dua tahun berkahwin, tambahnya, Muhamad Mustafa mula jarang pulang ke rumah apabila selepas dia mengetahui suaminya mempunyai isteri lain.

“Kadangkala, seminggu dia tidak pulang ke rumah. Sekitar Mei 2008, dia hanya pulang sekejap dan tidak bermalam di rumah. Saya rasa seperti tempat persinggahannya.

Menurut Mastura, dia bukan sahaja tertekan sehingga trauma untuk tinggal bersama malah lelaki itu juga didakwa tidak memberikan nafkah kepadanya dan anak-anak sejak Disember 2008.

“Sejak Disember 2008, semuanya (pakaian, makanan dan rumah sewa) saya tanggung sendiri dan mendapat bantuan keluarga,” ujarnya lagi yang kini menganggur.

Sebelum ini, Mastura menanggung keperluannya dan anak-anak menerusi pendapatannya bekerja sebagai pembantu jualan di kedai barang kemas My Diamond di The Curve, Damansara termasuk berkerja di pusat rawatan spa Mustika Ratu.

Mastura dan Muhamad Mustaffa bernikah pada 3 Jun 2006 di Masjid Pengkalan Hulu, Perak dan dikurniakan tiga anak berusia dua hingga lima tahun.

Muhamad Mustafa tidak hadir ke mahkamah dan diwakili oleh peguam syarie Zaidi Ibrahim.

Kes itu ditangguh pada esok, 6, 12, dan 13 Januari di mahkamah yang sama.

Sumber : http://mstar.com.my

(INGATAN) Say no Sex Sebelum Nikah

19 Muharram 1431H
Email : Erwin Arianto

Realita yang ada pada generasi muda Saat ini, secara mayoritas sedang terbuai dengan ribuan jaring kemungkaran modernisasi, seperti perzinaan dengan berbagai modelnya, namun justru ia sering dijadikan standar kemajuan dan globalisasi. pada dasarnya Seks merupakan alat kelamin yang diciptakan Tuhan untuk dua maksud, yaitu untuk pembuangan zat-zat sampah dalam tubuh dalam bentuk air seni dan juga untuk keperluan reproduksi.

Jika seks dan seksualitas itu merupakan hal yang baik, bagaimana dengan hubungan seksual itu sendiri? Hubungan seksual itu merupakan hal yang baik , namun tentu saja pada koridor yang tepat, yaitu pada hubungan pernikahan dan dengan pasangannya (suami/istrinya) ,Tuhan menciptakan alat kelamin pada tubuh manusia dengan sungguh amat baik bahkan Tuhan menyuruh untuk beranak cucu dan bertambah banyak sehingga dapat memenuhi dan memimpin bumi. Hal ini merupakan perintah Tuhan sendiri. Jadi sesungguhnya hubungan seksual itu merupakan sesuatu yang baik, hubungan seksual selain baik juga indah tapi pada waktunya, yaitu setelah pernikahan. Itbahwa antara suami istri bila telanjang pun tidak malu. Mengapa tidak malu? Karena memang tidak ada yang salah dengan ketelanjangan itu saat mereka sudah menjadi suami istri.

Hubungan seksual yang tidak pada waktunya itu adalah suatu kesalahan, suatu dosa. sebab dari dalam, dari hati orang, timbul segala pikiran jahat, percabulan, pencurian, pembunuhan, perzinahan, keserakahan, kejahatan, kelicikan, hawa nafsu, iri hati, hujat, kesombongan, kebebalan.Semua hal-hal jahat ini timbul dari dalam diri yang tidak terkendali. Hubungan seksual sebelum pernikahan disebut dengan istilah percabulan. Termasuk di dalam percabulan adalah tindakan seksual yang dilakukan oleh diri sendiri yang bertujuan memuaskan diri sendiri. Hubungan seksual setelah pernikahan dengan bukan pasangannya (suami/istrinya) disebut sebagai perzinahan.

Saya pernah membaca di salah satu situs di internet mengenai seseorang yang mengaku telah tidak perawan lagi karena telah melakukan hubugan seksual sebelum pernikahan. Wanita tersebut merasa sangat takut dan kuatir akan masa depannya, yaitu takut dan kuatir jika tidak ada pria yang bersedia menikahinya karena dirinya sudah tidak perawan lagi. Pria yang meminta kekasihnya untuk berhubungan seksual dengannya sebelum pernikahan ini merupakan suatu penjahat besar yang membunuh kekasihnya. Ya, permintaan untuk melakukan hubungan seksual sebelum pernikahan bukanlah tanda cinta, namun merupakan tanda perbuatan yang penuh mementingkan diri sendiri. Mengapa saya katakan ia membunuh kekasihnya? Karena saat hubungan seksual dilakukan sebelum pernikahan, sang pria telah merusak diri si wanita. Hal yang seharusnya dilakukan secara indah dan baik setelah pernikahan, dilakukan sebelumnya dan merusak hidup wanita itu.

Pria memang dilahirkan dengan kecenderungan alamiah memikirkan mengenai masalah seksualitas jauh lebih sering dari wanita. Jika seorang wanita meminta hubungan seksual dengan pria ini, sesungguhnya wanita ini secara paksa meminta mengikatkan diri kepada pria ini.Dari banyak kasus pria yang sudah melakukan hubungan seksual sebelum pernikahan ini akan menderita dalam mengendalikan dirinya terhadap kecenderungan pemikiran seksualnya jauh lebih sulit daripada sebelum ia telah melakukan hubungan seksual.

Bagaimana jika kekasih Anda meminta hubungan seksual sebelum pernikahan sebagai tanda Anda mencintainya? TOLAK! Ya, tolak saja! Jika ia memaksa dan mengatakan Anda tidak mencintainya karena tidak mau melakukan hubungan seksual dengannya, Anda tegur kekasih Anda dengan tegas. Jika ia masih terus memaksa, lebih baik Anda putuskan saja hubungan Anda. Karena dia bukanlah yang terbaik untuk anda, jika anda memelih memberikan seks sebelum nikah.. apakah anda berani menanggung resiko pembunuhan kepercayaan diri dan masa depan anda...?

menurut Islam perbedaan antara cinta dan seks sebagai nafsu. Cinta adalah mawaddah wa rahmah, sedang nafsu seks sebagai naluri adalah nafsu syahwat. Keduanya hanya bisa bersatu dalam perkawinan, karena berseminya cinta yang terjadi sesudah pernikahan adalah cinta yang dijamin oleh Allah Ta'ala, sebagaimana tercantum dalam surat Ar-Rum ayat 21, artinya: "Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikannya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir."

Mengapa setelah pernikahan hubungan seksual menjadi boleh dilakukan? Karena pada saat pernikahan seorang pria dan seorang wanita melakukan ikat janji di hadapan Tuhan . Ikat janji di hadapan Tuhan inilah unsur yang memang hanya ada pada saat pernikahan, bukan pada pertunangan apalagi pada pacaran.

Jadi Say No To Free Sex before Maried... Ingat resiko yang akan anda derita lebih besar dari pada manfaatnya.. . jika pasangan anda mencintai anda, dia akan menjaga anda, jika pasangan anda mengajak anda untuk melakukan seks sebelum menikah, maka dia tidak benar-benar mencintai anda.....

Salam Rakyat...

19 Muharram 1431H
Email : Zamri keciks

Salam...
untuk makluman kawan2.
sekurang2nya 60 000 Penjawat Awam Bertaraf Kontrak (PKS) telah dimansuhkan jawatan/kontrak mereka. ini bermakna kadar pengangguran di negara semakin meningkat.
bukannya menurun seperti yang diwarwarkan kerajaan. Sama2lah kita saksikan keputusan PRU-13 nanti. 60 000 ni nak mengundi parti manalah agaknya. kalau setiap seorang mempengaruhi 2 orang lagi. berapa jumlahnya? apa kesannya? hanya kerajaan yang tahu...

"Rakyat didungukan, Kroni diutamakan"







Sajian Hari Ini

19 Muharram 1431H
Email : mohd yusri selamat

Resepi Rusuk Kambing Bakar

Bahan – Bahan:
250 gm rusuk kambing muda
1 batang karot
3 kuntum bunga kobis
3 kuntum brokoli
3 keping kacang sepat
1 batang zuchini
2 helai bunga daun bawang
2 biji kentang
sedikit mentega untuk menumis

2 sudu serbuk roti
1/2 sudu teh rempah Rosemary
1/2 sudu teh rempah Oregano
1/2 sudu teh rempah Thyme
1/2 sudu teh tempah Marjoram
1/2 sudu teh lada sulah
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh paprika

Cara Menyediakan:
1. Taburkan garam, lada sulah dan paprika pada tulang rusuk yang telah dibersihkan. Panggangkan tulang rusuk ini hingga masak.

2. Campurkan serbuk roti dengan rempah Rosemary, Oregano, Thyme, Marjoram, garam dan lada sulah. Kemudian taburkan campuran rempah ini ke atas tulang rusuk hingga rata.

3. Sayur-sayuran segar di potong ikut citarasa dan ditoskan. Cairkan mentega dan tumiskan sayur-sayuran sehingga separuh masak. Susunkan di dalam pinggan bersama tulang rusuk tadi.



Nizar lancar buku PDK

19 Muharram 1431H
Oleh Mohd Syamil Azhar.

LENGGONG: Buku Perak Darul Kartun (PDK) mendapat sambutan hangat apabila hadirin yang datang mendengar ceramah perdana anjuran PAS Kawasan Lenggong di Kampung Malau dekat sini Isnin lalu berebut-rebut membelinya selepas dilancarkan.

Menteri Besar Pakatan Rakyat, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin melancarkan buku berkenaan di hadapan lebih 2000 hadirin ketika gilirannya menyampaikan ceramah sempena program ceramah jelajah Parlimen Lenggong itu.

Buku karya Kartunis Zunar itu terus menjadi rebutan hadirin sebaik-baik Nizar melancarkannya bagi peringkat Parlimen Lenggong, malah ramai yang hampa kerana stocknya kehabisan.

Selepas selesai saja Nizar menyampaikan ceramahnya yang penuh semangat dan mendapat perhatian hadirin itu, beliau dikerumuni pula oleh pembeli-pembeli buku PDK untuk mendapatkan tanda tangannya.

Turut berceramah pada program itu Ahli Parlimen Padang Serai, Kedah, Gobalakrishnan dan Yang Dipertua (YDP) PAS Lenggong, Haji Razman Zakaria, manakala Setiausaha Perhubungan PAS Perak, Ustaz Misbahul Munir Masduki yang hadir juga diberi kesempatan menyampaikan ucapannya.

Hadir sama Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Perak, Ustaz Zulkifli (Ibrahim) Zakaria, Naib YDP PAS Lenggong, Ustaz Mohd Kushairi Ariffin dan Ketua Penerangan PAS kawasan, Shukri Ahmad.




WAN NIK WAN YUSOF: Fakta tuntutan RM800 juta


19 Muharram 1431

Wan Nik Wan Yusof

Jawapan kepada komentar Dr. Sivamurugan Pandian (Sinar Harian, Ahad 3hb. Januari 2010: N4) bertajuk ”UMNO dan PAS harus duduk semeja.”


Hakikat keputusan Mahkamah Tinggi Kota Bharu meluluskan saman Timbermine Sdn. Bhd berjumlah RM800 juta tidak wajar diseret ke peringkat penyelesaian politik sehingga menggesa ’UMNO dan PAS duduk semeja.’ Paling tidak wajar lagi, apabila ditohmahkan dengan kenyataan yang tidak berfakta dan tersasar daripada landasan akademik. Sedangkan fakta yang berlaku semasa penghakiman mahkamah itu tidak dikaji terlebih dahulu

Apa yang perlu difahami adalah Kerajaan Negeri Kelantan sekarang berdepan dengan keputusan mahkamah yang perlu diselesaikan melalui saluran mahkamah. Maka, kenyataan Yang Amat Berhormat Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz selaku Menteri Besar untuk memfailkan rayuan adalah wajar. Asasnya, pihak Kerajaan Negeri mempunyai hujah bagi membuktikan tidak wajar saman dibayar dan ia sebenarnya adalah saki-baki warisan Kerajaan BN semasa berkuasa dahulu.

Justeru itu, fakta-fakta berikut (disertakan di bawah) adalah bacaan ’wajib’ yang boleh menidakkan komentar Dr Sivamurugan Pandian (Pensyarah Kanan, Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, USM) atau mana-mana pihak yang seumpama beliau. Sehubungan itu, dicadangkan agar pihak academician atau mana-mana pengkaji politik boleh hadir sendiri untuk meninjau kedudukan sebenar isu tersebut di mata rakyat Kelantan. Hakikat yang terbina, tiada niat bagi Yang Amat Berhormat Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz selaku Menteri Besar untuk ’menuduh’ atau ’memuakkan’ rakyat dalam soal kepentingan Negeri dan rakyat Kelantan.

Sekian, wassalam.

Wan Nik Wan Yussof,
Setiausaha Politik
Menteri Besar Kelantan.
18 Muharam 1431/4 Januari 2010.

Latar belakang isu

Suatu hakikat, Kerajaan PAS di zaman Almarhum Datuk Mohd Asri sentiasa menghadapi diskriminasi daripada Kerajaan Pusat sehingga program pembangunan negeri terhalang.

Namun tanggungjawab membangun Negeri demi kepentingan rakyat mesti diteruskan.

PAS yang mula memerintah Kelantan mulai 1959, iaitu pada pilihan raya pertama selepas negara mencapai kemerdekaan. Bagaimanapun banyak halangan diterima kerajaan daripada kerajaan pusat.

Namun, komitmen Kerajaan PAS Kelantan tetap untuk meneruskan aktiviti pembangunan Negeri. Mengambil kira faktor tersebut Kerajaan Negeri berusaha mencari sumber alternatif iaitu kekayaan sumber hutan bagi mendapatkan wang untuk membangunkan Kelantan.

Alternatif itu berlaku melalui Timbermine Sdn Bhd yang bersedia menguruskan indutsri berasaskan balak. Maka, syarikat tersebut dirundingi dan diberi konsesi kawasan pembalakan di Hulu Kelantan. Hasil daripada perjanjian tersebut Kerajaan Negeri mendapat sumber kewangan yang kemudiannya dipulangkan kepada rakyat dalam bentuk pembangunan prasarana untuk faedah rakyat, antaranya;

. Jambatan Sultan Yahya

. Stadium Sultan Mohammad Ke IV

. Projek saliran

. Pembukaan tanah dan pembangunan tanah pertanian di kawasan Hulu Kelantan

. Pembesaran Pusat Yayasan Pengajian Islam Kelantan

. Pembiyaan pelajar Kelantan ke luar negara dan universiti tempatan

. Mengemaskini gaji guru-guru agama

Bagaimanapun semasa Kerajaan Campuran-BN mulai 1974, banyak dasar-dasar dan keputusan Kerajaan Negeri dipengaruhi dan dibayangi oleh pemimpin Umno. Atas fakta inilah bermulanya episod pertikaian Timbermine Sdn. Bhd. dengan Kerajaan Negeri.

Antaranya, pihak Kerajaan Pusat pernah membawa kes Timbermine ke Mahkamah Persekutuan dengan mendakwa Kerajaan Kelantan menggadai sejumlah kawasan hutan yang luas kepada sebuah syarikat asing.

Mahkamah membuat keputusan ada bukti perjanjian dibuat dengan Timbermine dan mengesahkan gadaian tersebut. Di samping itu, Mahkamah turut memberi pandangan sekiranya syarikat melanggar perjanjian, Kerajaan Negeri boleh membatal perjanjian tersebut.

Kerajaan Negeri kemudian menubuh satu jawatankuasa khas bagi mengkaji perjanjian tersebut. Tindakan membatal dicadangkan sekiranya ada perlanggaran terma perjanjian. Akhirnya, Kerajaan Negeri mengambil keputusan mahu membatalkan perjanjian, namun terhalang kerana Menteri Besar bertukar selepas pilihan raya umum 1974.

Selepas itu kawasan seluas 30,000 ekar telah diserah kepada Felda untuk dibangunkan. Kerajaan Negeri juga membayar saguhati kepada Timbermine sebanyak RM3.5 juta yang dipinjamkan Kerajaan Pusat bagi menyelesaikan tuntutan Timbermine.

Kes tersebut dianggap selesai oleh Kerajaan Negeri setelah membayar RM3.5 juta kepada Timbermine. Tetapi pihak Timbermine kemudian telah mengemukakan kepada Menteri Besar ketika itu (14.11.1989) beberapa maklumat berkenaan kepentingan mereka berkaitan penyelesaian yang dimaksudkan.

Namun kepentingan itu gagal diselesaikan oleh Kerajaan BN pada masa itu. Justeru itu, syarikat tersebut kemudian memanjangkan pendekatan penyelesaian dan fakta-fakta yang gagal diselesaikan oleh Kerajaan BN sebelum itu kepada Kerajaan Negeri pimpinan PAS. Seterusnya Timbermine telah memfailkan semula tuntutan di Mahkamah Tinggi Kota Bharu pada 2004 untuk menuntut ganti rugi.

Kesan daripada tuntutan tersebutlah berlakunya penghakiman yang mengarahkan Kerajaan Negeri membayar RM800 juta kepada Timbermine. Walau apapun, Kerajaan Negeri telah mengumumkan akan merayu keputusan mahkamah tersebut. Ruang merayu dijangka dapat merungkaikan beberapa fakta yang mungkin pihak mahkamah boleh meneliti semula beberapa eksibit. Mudah-mudahan ia bakal memberi keadilan sewajarnya kepada Kerajaan Negeri Kelantan.

Laporan Kes Mahkamah Tinggi Kota Bharu Guaman Sivil No. 22-5-2004 Syarikat Kemajuan Timbermine Sdn. Bhd melawan Kerajaan Negeri Kelantan.

Fakta latar belakang kes berdasarkan keterangan dan eksibit yang dikemukakan di mahkamah.

1. Plaintif dan Defenden telah memasuki satu perjanjian konsesi pembalakan (perjanjian utama) di Kawasan Ulu Kelantan pada 20.7.1964 bagi kawasan seluas 510 239 ekar bagi tempoh 33 tahun mulai tarikh perjanjian. Bayaran sebanyak RM 1 Juta telah dibayar sebagai sebahagian bayaran premium yang berjumlah RM 2 Juta telah dibuat selepas perjanjian ditandatangani. Perjanjian utama dieksibitkan sebagai aksibit P1.

2. Melalui satu perjanjian tambahan yang ditandatangani di antara kedua-dua pihak pada 6.11.1965 kawasan konsesi telah dikurangkan kepada 280 000 ekar. Perjanjian tambahan ini telah dieksibitkan sebagai eksibit P2.

3. Walau bagaimana pun perjanjian konsesi tersebut telah ditamatkan oleh pihak Defenden atas alasan pihak plaintif telah gagal memenuhi obligasinya sebagaimana di bawah Klausa 5(b) perjanjian konsesi (eksibit P1) dan pihak defenden telah menjalankan hak untuk menamatkan perjanjian sebagaimana di bawah Klausa 5(b) perjanjian yang sama. Surat pihak Defenden kepada pihak plaintif berkenaan pekara ini adalah satu surat bertarikh 18.3.1975 yang ditandatangani oleh Setiausaha Kerajaan Negeri pada ketika itu. Surat ini dieksibitkan sebagai eksibit P6

4. Plaintif telah menerima surat di atas dan telah dijawab oleh Plaintif melalui surat peguam mereka bertarikh 21.4.1975. Surat ini menyatakan bahawa pihak Plaintif mencabar keputusan Defenden. Surat dieksibitkan sebagai eksibit P7.

5. Pihak-pihak telah kemudiannya berunding untuk menyelesaikan kes. Pada 17.6.1975 suatu mesyuarat telah diadakan. Mesyuarat dipengerusikan YBM Tengku Ahmad Rithaudeen Menteri Penerangan dan Tugas-Tugas Khas pada masa itu. Pihak kerajaan negeri dan pihak Plaintif turut hadir mewakili kepentingan mereka. Perbincangan di dalam mesyuarat diangap dibuat “without prejudice” terhadap apa-apa tindakan undang-undang antara Kerajaan Negeri (Defenden) dengan pihak Timbermine (Plaintif).

6. Di dalam mesyuarat tersebut pihak Kerajaan Negeri telah mencadangkan penubuhan suatu syarikat usahasama untuk mengusahakan perusahan perkayuan di kawasan “concession” yang dahulunya dipegang oleh Syarikat Timbermine. Kerajaan Negeri telah pun bersetuju untuk mengadakan usahasama dengan Syarikat Timbermine berdasarkan pemilikan saham 70% oleh Kerajaan Negeri Kelantan dan 30% Syarikat Timbermine.

7. Datuk Kang Kock Seng wakil Syarikat Timbermine menyatakan:

a. Bersetuju dengan penubuhan syarikat usahasama dengan pegangan saham tersebut.

b. Bahawa hak “concession” yang dipegang oleh Timbermine hendaklah terus dianggap sebagai hak Timbermine dan

c. Nilai “concession” dan harta-harta syarikat Timbermine hendaklah diberi nilai yang berpatutan bila diambil alih oleh syarikat usahasama.

8. Kerajaan Negeri sukar untuk bersetuju untuk anggap “concession” yang telah diberikan sebagai harta Timbermine kerana ianya diberikan dengan percuma dan hasil hutan adalah harta negeri. Walau bagaimanapun pertimbangan sewajarnya akan diberikan atas nilai harta syarikat Timbermine. Minit mesyuarat yang diadakan ini telah diesksibitkan sebagai eksibit P12.

9. Rundingan lanjut juga telah diadakan diantara Timbermine dengan YBM Tengku Razaleigh Hamzah selaku Pengerusi Jawatankuasa Khas mengenai Syarikat Kemajuan Timbermine dengan wakil-wakil syarikat Timbermine pada 22.9.1976 dan hasil rundingan telah dimaklumkan kepada YAB Menteri Besar Kelantan melalui satu surat rahsia bertarikh 28.9.1976.

10. Surat tersebut menyebut bahawa pihak Timbermine bersetuju dengan bayaran “goodwill” sejumlah RM3.5 juta (wang ini sudah diterima oleh pihak Plaintif). Bayaran adalah kerana ingin memupuk pertalian yang baik dengan syarikat Timbermine dan tidak bersangkut paut dengan tindakan pembatalan perjanjian dan dibuat “without prejudice” kepada tindakan yang telah pun dibuat oleh Kerajaan Negeri. Surat itu juga menyatakan bahawa pihak Kerajaan Negeri boleh mengadakan rundingan atas cadangan untuk wujudkan syarikat usahasama bagi menjalankan rancangan perkayuan. Timbermine tidak akan membuat sebarang tuntutan atas kerajaan negeri hasil dari pembatalan perjanjian konsesi. Kilang papan kepunyaan syarikat di Gua Musang dan semua harta syarikat di luar kawasan “concession” akan terus menjadi milik syarikat. Surat ini telah dieksibitkan sebagai aksibit P19.

11. Lanjutan daripada surat di atas, Menteri Besar Kelantan pada ketika itu telah menulis surat kepada Syarikat Timbermine bertarikh 28.11.1976. Surat tersebut telah merujuk kepada surat eksibit P19 dan menyatakan persetujuan Kerajaan Negeri atas terma yang terkandung di perenggan 3, 4 dan 5 eksibit P19. Surat dari Menteri Besar Kelantan itu telah dieksibitkan sebagai aksibit P20.

12. Seterusnya pihak Saksi Plaintif yang pertama SP1 telah memberikan keterangan bahawa selepas daripada kedua-dua pihak bersetuju atas terma, maka bayaran sebanyak RM3 juta telah dibayar oleh Kerajaan Negeri sebagaimana terma penyelesaian di perenggan 3 eksibit P19 kepada Plaintif.

13. Walau bagaimana pun penyelesaian ini tidak kesampaian (frustrated) dan hanya terma bayaran “goodwill” RM3.5 juta sahaja yang telah dipenuhi oleh Defenden. Syarikat usahasama yang telah dipersetujui penubuhannya telah tidak menjadi kenyataan.

Kes Plaintif

1. Kes plaintif adalah bersumber dari dua pekara utama iaitu, yang pertama, pecah kontrak perjanjian konsesi (di eksibitkan sebagai P1 dan P2) sebagaiman dan yang kedua, pecah kontrak perjanjian penyelesaian yang dibuat.

2. Plaintif mencabar penamatan perjanjian konsesi dan menegaskan bahawa penamatan tersebut adalah tidak sah berdasarkan kepada 3 pekara utama iaitu:

i. Defenden telah menamatkan perjanjian berdasarkan klausa 5(b) (i) Perjanjian Konsesi atas alasan kegagalan Plaintif untuk membalak kawasan konsesi bagi fasa pertama tanpa mengambil kira bahawa klausa 5(b) (iii) memberikan kelonggaran jika kegagalan mengusahakan kawasan konsesi tersebut adalah akibat langsung dari “civil commotion, war, enforcement agency regulation, floods and other Acts of or that great economic hardship would be suffered by the company by such compliance to perform theaforesaid obligation.” Saksi Plaintif pertama memberi keterangan bahawa kelewatan mereka dalam mengusahakan mereka adalah akibat “political dispute”, konfrontasi dengan Indonesia, perpisahan S’pore dengan Malaysia (plaintif pada masa itu adalah syarikat Singapura). Dalam masa yang sama Plaintif telah “on many occasion” telah gagal mendapatkan kebenaran Kerajaan Negeri untuk menjalankan kerja di kawasan konsesi. Saksi Plaintif yang pertama telah memberikan keterangan kawasan konsesi termasuk dalam kawasan komunis oleh yang demikian selain dari permit/lessen membalak pihak Plaintif juga memerlukan “security passes” untuk memasuki kawasan konsesi. Surat bertarikh13.2.1968 iaitu syarat permohonan perlanjutan masa dieksibitkan sebagai eksibit P3, manakala satu surat yang bertarikh 12.4.1975 yang menunjukan bahawa permohonan Plaintif untuk bekerja dalam kawasan lesen telah ditolak oleh Jawatankuasa Keselamatan Negeri dieksibitkan sebagai eksibit P4.

ii. Penamatan Perjanjian konsesi ini tidak boleh dibuat apabila Syarikat Plaintif telah pun membangunkan satu “intergrated timber industry”. S.6 Perjanjian Tambahan yang dieksibitkan sebagai eksibit P2 dirujuk. Satu surat dari Plaintif kepada Defenden bertarikh 30.6.1973 yang memaklumkan bahawa Defenden telah membina kilang papan, kilang “veneer, plywood and moulding” dikawasan konsesi telah dikemukakan sebagai eksibit P8. Gambar-gambar kilang sewaktu dalam fasa pembinaan dan setelah ianya siap dieksibitkan sebagai eksibit P27 A hingga R dan P28 A hingga H. Gambar-gambar mesin-mesin juga dieksibitkan sebagai eksibit P29 A hingga S. Senarai pembelian mesin-mesin dieksibitkan sebagai eksibit P9 manakala “sample” surat-surat daripada bank minta menjelaskan bayaran mesin-mesin dieksibitkan sebagai eksibit P30(a) dan (b).

iii. Tiada sebarang notis diberikan tentang penamatan tersebut sebagaimana klausa 11(A) Perjanjian eksibit P1.

3. Sebagaimana yang telah dinyatakan di atas pihak Plaintif juga bahawa Defenden telah pecah kontrak penyelasaian. Saksi Pertama Plaintif dalam keterangannya menyatakan bahawa setelah persetujuan penyelasaian dicapai sebagaimana minit mesyuarat pada 17.6.1975 yang telah dieksibitkan sebagai P12, Plaintif telah menerima satu surat daripada Jabatan Perdana Menteri yang meminta Plaintif mengemukakan kertas cadangan tentang syarikat usahasama. Plaintif telah mengemukakan cadangan berkenaan penubuhan syarikat usahasama itu yang telah dieksibitkan sebagai eksibit P16.

4. Saksi pertama Plaintif selanjutnya memberi keterangan bahawa beberapa sesi perbincangan telah di adakan di antara pihak-pihak yang membuatkan Plaintif percaya bahawa penubuhan syarikat usahasama itu akan menjadi kenyataan. Satu mesyuarat telah diadakan di antara pihak Plaintif dengan YBM Tengku Razaleigh Hamzah pada 22.9.1976. Dalam mesyuarat tersebut syarat penyelesaian dan penubuhan syarikat usahasama sebagaimana yang dicadangkan dalam mesyuarat seperti minit dieksibit P12 telah dipersetujui. Pekara yang dibincangkan dan dipersetujui dalam mesyuarat tersebut telah dimasukkan dalam satu surat peguam Plaintif pada ketika itu kepada YBM Tengku Razaleigh Hamzah bertarikh 22.9.1976. Surat ini dieksibitkan sebagaimana eksibit P18. Susulan daripada itu YBM Tengku Razaleigh Hamzah telah menulis satu surat kepada YAB Menteri Besar Kelantan pada ketika itu sebagaimana eksibit P19 memaklumkan terma dan syarat penyelesaian. Surat rahsia ini telah dijawab oleh YAB Menteri Besar Kelantan yang menyatakan persetujuan terma dan syarat penyelesaian sebagaimana dalam surat beliau kepada Plaintif bertarikh 28.11.1976 yang telah dieksibitkan sebagai P20.

5. Saksi pertama Plaintif selanjutnya menyatakan bahawa Plaintif telah menerima satu surat bertarikh 28.7.1977 daripada Setiausaha Kerajaan Negeri pada masa itu yang mengesahkan penyelesaian yang dibuat di antara kedua-dua pihak.

6. Selanjutnya Saksi Pertama Plaintif memberikan keterangan bahawa terdapat beberapa sesi perbincangan telah diadakan sejak 1984 hingga 1988 berkenaan penyelesaian dan pada 1989 satu mesyuarat telah diadakan dengan YAB Menteri Besar Kelantan pada ketika itu yang telah meminta pihak Plaintif memberikan maklumat berkenaan kepentingan Plaintif berkait penyelesaian. Plaintif telah mengemukakan satu surat bertarikh 14.11.1989 kepada YAB Menteri Besar yang mana telah dieksibitkan sebagai eksibit P22.

7. Saksi Pertama Plaintif seterusnya memberikan keterangan bahawa Plaintif telah menulis pula kepada Defenden berkenaan penyelesaian melalui surat peguam Plaintif kepada YAB Menteri Besar bertarikh 24.1.1995 dieksibitkan sebagai P24.

8. Saksi Pertama Plaintif juga telah merujuk kepada surat mereka bertarikh 16.2.2002 (eksibit P39) yang mana surat tersebut merujuk kepada syarat peguam mereka di P23 dan surat Setiausaha Sulit Menteri Besar dieksibit P24. Ini adalah surat “reminder” berkenaan dengan persetujuan penyelesaian sebagaimana surat YBM Tengku Razaleigh Hamzah di P19 dan juga persetujuan Kerajaan Negeri atas penyelesaian tersebut. Tiada perkembangan susulan atas berkenaan surat ini.

9. Surat-surat (correspondence) di antara kedua-dua pihak berkenaan pekara yang sama dieksibitkan secara kolektif sebagai P25 (a) hingga (h) juga telah dirujuk oleh Saksi Pertama Plaintif. Keterangan beliau tertumpu kepada Eksibit 25(g) iaitu satu surat yang ditulis oleh YB Penasihat Undang-Undang Negeri Kelantan kepada Setiausaha Sulit Menteri Besar bertarikh 13.8.2002 mencadangkan suatu mesyuarat diadakan berkaitan surat peguam Plaintif bertarikh 1.8.2002 tersebut yang telah dieksibitkan sebagai aksibit P25(e). Walau bagaimanapun mesyuarat yang dicadangkan itu tidak dibuat.

10. Plaintif kamudiannya telah membuat satu laporan polis yang dibuat di Balai Polis Gua Musang sebagaimana GM Rpt No. 834/2004 kerana beranggapan bahawa pihak Defenden telah memperdayakan mereka (melakukan frod) kerana kawasan yang sepatutnya menjadi kawasan syarikat usahasama yang dipersetujui itu telah diusahakan oleh pihak lain. Keterangan berkenaan kedudukan kawasan konsesi dan pihak semasa yang mengusahakan tanah di kawasan konsesi tersebut adalah melalui Saksi Kedua Plaintif.

Kes Defenden

1. Pembelaan pihak Defenden pula juga bersumber kepada 2 pekara iaitu yang pertama, menamatkan perjanjian konsesi adalah selaras dengan (s. 5(b)(i) syarat perjanjian konsesi (eksibit P1) dan kedua bahawa perjanjian penyelesaian adalah tidak mengikat (not binding) ke atas Defenden kerana tiadanya perjanjian bertulis bagi perjanjian penyelesaian ini.

2. Berdasar pembelaan di atas Defenden telah memfailkan satu Saman Dalam Kamar di bawah Aturan 18 Kaedah Mahkamah Tinggi 1980 untuk mengenepikan Wirit Saman dan Penyata Tuntutan Plaintif. Walau bagaimanapun permohonan ini telah ditolak oleh mahkamah. Tiada rayuan dibuat terhadap keputusan ini.

3. Fakta berkenaan perjanjian konsesi dan penamatan perjanjian itu tidak dipertikaikan. Apa yang dipertikaikan adalah isu kandungan undang-undang sama ada penamatan itu sah atau tidak. Pihak Defenden tidak memanggil saksi berkenaan pekara ini. Cabaran dibuat di mahkamah sewaktu perbicaraan selaras dengan pembelaan yang difailkan.

4. Cabaran atas interpretasi dokumen yang dikemukakan khasnya interpetasi mini mesyuarat dieksibit P12 adalah sebagaimana pembelaan yang difailkan. Pembelaan Defenden tidak menafikan bahawa suatu mesyuarat telah diadakan pada 17.6.1975 yang dipengerusikan oleh YBM Tengku Ahmad Rithauddeen. Cabaran dibuat sewaktu pemeriksaan balas Saksi Pertama Plaintif atas minit mesyuarat yang dikemukakan. Walau bagaimanapun Saksi Pertama Plaintif menyatakan bahawa beliau sendiri menghadiri mesyuarat itu bersama-sama mendiang abang beliau Dato’ Kang Kock Seng dan En. Nik Hussein bin Ali mewakili Syarikat Plaintif.

5. Minit mesyuarat ini tidak sebenarnya mengikat mana-mana pihak. Pihak Defenden telah menghujahkan bahawa jika dirujuk pula kepada surat YBM Tengku Razaleigh Hamzah kepada YAB Menteri Besar Kelantan (P19) di perenggan 3, 4 dan 5 langsung tidak menyebut tentang kawasan “concession” merupakan sebahagian dari “subject matter” penyelesaian. Persetujuan kerajaan negeri berkenaan cadangan penyelesaian adalah khusus merujuk kepada surat YBM Tengku Razaleigh Hamzah ini (P20) dan bukan minit kepada mesyuarat yang dipengerusikan oleh YBM Tengku Ahmad Ritahuddeen yang diadakan pada 17.6.1975. Persetujuan penyelesaian ini tidak dijadikan satu perjanjian bertulis. Selanjutnya jika diteliti surat P19 dan P20 dapat dilihat bahawa penyelesaian yang dipersetujui itu (mengadakan syarikat usahasama) tidaklah melibatkan apa-apa balasan berharga (valuable consideration). RM3.5 juta yang dibayar bukanlah balasan berharga bagi maksud penyelesaian tersebut (rujuk perenggan 3, 4, dan 5 P19). Oleh yang demikian persoalan yang timbul adalah sama ada penyelesaian ini boleh diterimapakai (enforceable) di bawah undang-undang kontrak. Seksyen 26 Akta Kontrak 1950 memperuntukan seperti berikut:

Section 26. Agreement without consideration, void, unless –

An agreement made without consideration is void, unless –

It is in writing and registered

(a) it is expressed in writing and registered under the law (if any) for the time being in force for the registration for the promisor, and is made on account of natural love and affection between parties standing in a near relation to each other ;

Or is a promise to compensate for something done

(b) it is a promise to compensate, wholly or in part, a person who has already voluntarily done something for the promisor or something which the promisor was legally compellable to do; or

Or is a promise to pay a debt barred by limitation law.

(c) it is a promise, made in writing and signed by the person to be charged there with, or by his agent generally or specially outhorized in that behalf, to pay wholly or in part a debt of which the creditor might have enforced payment but for the limitation of suits.

Berdasarkan peruntukan seksyen 26 Akta Kontrak 1956 di atas dan juga memandangkan bahawa persetujuan penyelesaian ini tidak dijadikan perjanjian bertulis, pihak Defenden telah menghujahkan bahawa persetujuan penyelesaian di antara Plaintif dan Defender ini adalah “void”.

6. Seterusnya hujah juga telah dibuat terhadap keterangan mengenai penubuhan syarikat usahasama di mana keterangan diberikan bahawa pegangan ekuiti syarikat itu adalah 70% bagi Kerajaan Negeri dan 30% bagi Syarikat Timbermine. Keterangan yang menyatakan bahawa jumlah RM3.5 juta itu merupakan konsiderasi pegangan ekuiti dalam syarikat usahasama adalah daripada keterangan SP1 di mana keterangan ini sama sekali bercanggah (sebagaimana dalam eksibit P39) dengan kandungan P19 dan P20. Mohon merujuk kepada seksyen 91 Akta Keterangan 1950.

Section 91. Evidence of terms of contracts, grants and other dispositions of property reduced to form of document.

When in terms of a contract or of a grant or of any other disposition of property have been reduced by or by consent of the parties to the form of a document, and in all cases in which any matter is required by law to be reduced to the form of a document, no evidence shall be given in proof of the terms of the contract, grant or other disposition of property or of the matter except the document itself, or secondary evidence of its contents in cases in which secondary evidence is admissible under the provisions here in before contained.

Exception 1 - When a public officer is required by law to be appointed in writing, and when it is shown that any particular person has acted as such officer, the writing by which he is appointed need not be proved.

Exception 2 - Wills admitted to probate in Malaysia may be by the probate.

Explanation 1 - This section applies equally to cases in which the contracts, grants or disposition of property referred to are contained in one document and to cases in which they are contained in more documents than one.

Explanation 2 - Where there are more originals than one, one eriginal only need be proved.

Explanation 3 - The statement in any document whatever of a fact, other than the facts referred to in this section, shall not preclude the admission of oral evidence as to the same fact.

ILLUSTRATIONS

(a) If a contract is contained in several letters in which it is contained must be proved.

(b) If a contract is contained in a bill of axchange, the bill of exchange must be proved.

(c) If a bill of exchange is drawn in a set of three, one only need to proved.

(d) A contracts in writing with B for the delivery of pepper upon certain terms. The contract mentions the fact that B had paid A the price of other pepper contracted for verbally on another occasion.

Oral evidence is offered that no payment was made for the other pepper. The evidence is admissible.

(e) A give B a receipt for money paid by B

Oral evidence is offered of the payment.

The avidence is admissible.

Oleh yang demikian keterangan Saksi Pertama Plaintif1 (bahawa bayaran “goodwill” adalah sebenarnya nilai ekuiti 70% Kerajaan Negeri dalam Syarikat Usahasama yang dicadang ditubuhkan) yang merujuk kepada P39 tidaklah boleh digunakan untuk mengubah atau menambah maksud yang terkandung dalam P19 dan P20. Sebagai menyokong hujah mohon untuk merujuk kes Citi Bank NA v Mohd Abdullah Ang Swee Kang & Ors (1992) 1 CLJ 296 di mana dipetik pernyataan Y.A Hakim di dalam kes tersebut;

“For the 3rd defendend it was contended that it was the intention of the parties that the guarantee had reference to only the RM1 million overdraff facility. This contention contradicts what is stated in the guarantee. It was attempted to bolster this contention by reference to certain letters. Section 91 and 92 of the Evidence Act does not permit this unless one of the provisos to s. 92 can be called to aid which was not the case here”.

7. Selain dari itu Defenden juga telah menghujahkan tentang keterangan Saksi Pertama Plaintif yang menyatakan bahawa lanjutan daripada itu pembayaran RM3.5 juta oleh pihak Defenden kepada Plaintif dibuat. Selain daripada bayaran itu sebahagian daripada premium yang telah dibayar oleh plaintif untuk kawasan “concession” telah dikembalikan (refunded). SP1 di dalam keterangannya pada 8.3.2009 jelas menyatakan pekara ini. Beliau selanjutnya menyatakan jika sekiranya kontrak ditamatkan maka tidak sepatutnya premium dibayar balik (refunded) dan oleh kerana itu penamatan kontrak sebenarnya tidak berlaku. Adalah dihujahkan bahawa apabila bayaran premium dibayar balik, maka kedua-dua pihak kembali ke status quo asal sebelum kontrak dimeterai. Oleh yang demikian, secara lojiknya plaintif tidak lagi mempunyai apa-apa hak atas baki “concession” yang belum diusahakan. Apa yang tinggal di antara plaintif dan defenden hanyalah persetujuan untuk mengadakan syarikat usahasama.

8. Selain dari mencabar keterangan berkenaan perjanjian asal dan juga persetujuan penyelesaian cabaran juga telah dibuat terhadap keterangan berkenaan jumlah gantirugi yang dituntut. Adalah tidak dinafikan bahawa kilang plaintif mengunakan pekerja-pekerja dalam menjalankan operasinya dan plaintif menuntut gantirugi atas kos yang ditanggung olehnya menggaji pekerja-pekerja tersebut sementara menunggu syarikat usahasama diwujudkan.

9. Walau bagaimanapun, keterangan plaintif berkenaan perkara ini adalah tidak memadai kerana hanya jumlah besar yang diberikan mengenai kos tersebut tanpa perinci (jumlah pekerja, tangga gaji, elaun, bonus dsb) yang perlu bagi mahkamah menilai sama ada jumlah besar itu adalah jumlah sebenar kos yang ditanggung. Tiada keterangan tentang berapa ramaikah pekerja yang berkaitan, apakan jumlah gaji yang dibayar bagi setiap pekerja, dan berapa lamakah mereka diambil bekerja. Tiada sebarang keterangan sokongan seperti slip gaji, caruman KWSP atau PERKESO dikemukakan.

10. Defenden juga telah mencabar pekara mengenai cara Saksi Pertama Plaintif membuat perkiraan kerugian “loss of earnings” sebagaimana dalam Jadual di eksibit P41. Setelah disoal balas Saksi Pertama Plaintif bersetuju bahawa Jadual yang beliau sediakan itu bukanlah berdasarkan harga kayu, tetapi berdasarkan “profit margin” yang dianggar semata-mata.

11. Cabaran juga dibuat terhadap Saksi Ketiga Plaintif yang memberikan keterangan sebagai seorang saksi pakar. Keterangan beliau disokong oleh satu laporan yang beliau sediakan sendiri. Keterangan yang diberikan adalah berkaitan nilai kayu kayan yang lazim bagi kawasan sebagaimana di kawasan konsesi.

12. Keterangan beliau sewaktu soal balas menunjukkan bahawa beliau telah memberikan harga purata bagi nilai kayu mulai dari tarikh konsesi hingga masa sekarang (1965 hingga 2009). Beliau tidak dapat berikan nilaian sebenar harga kayu sebelum dari tahun 1985 kerana kekurangan maklumat berkenaan dengannya yang boleh diperolehi. Harga purata yang diberikan pula hanyalah berdasarkan nilaian tahun 2008 sahaja. Defenden mempersoal kewajaran mengambil nilaian tahun 2008 ini bagi mewakili harga kayu dari tahun 60an sehingga tahun 2008 hanya berdasarkan nilaian harga kayu tahun 2008? Telah dihujahkan bahawa nilai purata yangdiberikan ini tidaklah mengambarkan nilai sebenar kayu di kawasan konsesi pada tahun sebelum tahun 2008 lebih-lebih lagi bagi tahun tahun 60an, 70an, 80an dan 90an.

13. Saksi Ketiga Plaintif juga memberi keterangan bahawa nilai keuntungan yang akan diperolehi dari satu kawasan konsesi berkait rapat dengan jenis kayu yang ada di kawasan konsesi. Walau bagaimanapun, keterangan beliau jelas menunjukan beliau tidak pernah pergi ke kawasan konsesi tersebut dan apa-apa keterangan beliau berkenaan jenis kayu dan peratusannya hanyalah merupakan anggapan atau anggaran beliau semata-mata berdasarkan kawasan konsesi yang lain yang mempunyai ciri-ciri yang sama. Keterangan ini boleh dikatakan Cuma satu “educated guesswork” dan Defenden mempersoalkan kewajaran keterangan ini dijadikan panduan oleh mahkamah dalam menilai harga kayu di kawasan konsesi yang menjadi pertikaian. Telah dihujahkan bahawa keterangan ini juga adalah tidak memadai untuk mahkamah membuat nilaian harga kayu pada setiap hektar kawasan konsesi.

Jumlah Tuntutan Gantirugi

1. Plaintif menuntut gantirugi kehilangan pendapatan RM840 juta (atas dasar RM3 000 seekar x 280 000 ekar x 30% ikuiti atas dasar perjanjian penyelesaian dianggap sebagai sah) atau RM11,485 seekar x 280 000 ekar = RM3,215,800,00.00 (atas dasar 100% akibat pecah kontrak).

2. Gantirugi Khas RM13.6 juta.

3. Gaji yang dibayar kepada pekerja RM1.74 juta.

4. Faedah dan

5. Kos

Disediakan oleh
Penolong Penasihat Undang-Undang,
Negeri Kelantan.

Jepun Berjaya Biakkan Ikan Emas yang Lut Sinar


Inilah gambar ikan emas yang lut sinar yang didedahkan oleh Universiti Mie, Jepun pada 7 Disember tahun yang lalu.



Menurut Agensi Berita Kyodo Jepun, Profesor Madya Yutaka Tamaru dari Universiti Mie Jepun telah berjaya membiakkan ikan emas yang lut sinar dalam masa tiga tahun. Ikan emas yang lut sinar ini boleh dilihat urat dan aliran darahnya melalui kulitnya tanpa perlu dibedah. Ikan emas baka ini dijangka dapat digunakan dalam makmal secara penyelidikan sains dengan meluas.

HI TEA 10 JANUARI 2010

19 Muharram 1431H
Email : Mustapha Kamal Halim

Salam,

Ikatan Anak Anak Perak Di Perantauan akan mengadakan majlis Hi-Tea di Dewan Majlis Perbandaran Subang Jaya (Puchong Indah) pada 10-01-2010 (Ahad).

Teman ingin memohon jasabaik sahabat sahabat semua untuk mempromosikan majlis ini di laman blog sahabat sahabat semua dan menjemput kalian semua ke majlis ini.

Sila hubungi teman jika ada yang nak sertai di no.012-2141858

Kerjasama semua kalian amatlah teman hargai dan diucapkan terima kasih.

Wassalam,

Mustapha Khamal Bin Halim
Setiausaha
Ikatan Anak Anak Perak DiPerantauan


[Fikrah Islamiah] Mengapa Perkataan Allah penting kepada Kristian?

19 Muharram 1431H
Ahmad Baei Jaafar

Setelah sekian lama penganut Kristian di Sabah dan Sarawak diperkenalkan perkataan Allah melalui majalah mingguan Herald, baru Kerajaan Persekutuan sedar dan segera mengharamkan pengguna perkataan itu awal tahun lalu. Namun, pada 16 Feb 2009, Ketua Paderi Roman Katolik Kuala Lumpur, Tan Sri Murphy Pakiam, memfailkan permohonan untuk semakan kehakiman bagi menuntut satu deklarasi bahawa keputusan Menteri Dalam Negeri melarang menggunakan perkataan "Allah" dalam majalah itu adalah haram.

Hampir setahun isu itu berjalan melalui proses undang-undang, namun umat Islam termasuk pemimpin negara tidak berbuat apa-apa. Barangkali benarlah kata Tun Dr Mahathir sewaktu menjadi Perdana Menteri bahawa orang Melayu mudah lupa. Tetapi apabila Hakim Datuk Lau Bee Lan memutuskan, Herald berhak menggunakan perkataan itu, sekali lagi umat Islam bangun membantah.

Entah sampai bila umat Islam dan pemimpinnya mahu bersikap begitu. Hari ini kita lihat mereka bersemangat menentang, tetapi setelah isu itu diredakan dengan penangguhan pelaksanaan, umat Islam kembali tidur semula. Isu itu dilupakan seketika tanpa melakukan apa-apa tindakan susulan.

Hakim Datuk Lau Bee Lan menggunakan peruntukan Perkara 11 dan 12 Perlembagaan Persekutuan, untuk membenarkan Herald menggunakan perkataan Allah bagi tujuan tunjuk ajar dan pendidikan penganut agama Kristian.


Menurutnya berdasarkan Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan, adalah menjadi satu kesalahan bagi bukan Islam menggunakan perkataan "Allah" untuk menyebarkan agama itu kepada orang Islam tetapi bukan satu kesalahan bagi bukan Islam menggunakan perkataan itu kepada bukan Islam bagi tujuan keagamaan.

Mereka sedar, penggunaan perkataan Allah untuk menyebarkan agama kepada orang Islam satu kesalahan, tetapi apa jaminan perkataan itu tidak disalahgunakan? Kalau perkataan Allah untuk tujuan keagamaan, apakah Kristian mengiktiraf Allah sebagai tuhan?

Perlembagaan Persekutuan
Keputusan hakim dalam kes di atas berdasarkan Perkara 11 dan 12 perlembagaan. Persoalannya, tepat atau tidak keputusan itu? Tetapi sejauhmana umat Islam di negara ini memahami peruntukkan Perkara 11 dan 12 itu? Barangkali ramai yang tidak sedar kepentingannya untuk umat Islam?

Maka di kesempatan ini saya mengajak anda untuk memahami peruntukan Perkara 11 dan 12 sekali gus menjawab persoalan mengenai isu perkataan Allah. Di sini saya bentangkan dua Perkara tersebut sepenuhnya.

Perkara 11. Kebebasan beragama.
(1) Tiap-tiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkannya.
(2) Tiada seorang pun boleh dipaksa membayar apa-apa cukai yang hasilnya diuntukkan khas kesemuanya atau sebahagiannya bagi maksud sesuatu agama selain agamanya sendiri.
(3) Tiap-tiap kumpulan agama berhak:
(a) menguruskan hal ehwal agamanya sendiri;
(b) menubuhkan dan menyenggarakan institusi-institusi bagi maksud agama atau khairat; dan
(c) memperoleh dan mempunyai harta dan memegang dan mentadbirkannya mengikut undang-undang.
(4) Undang-undang Negeri dan berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam.
(5) Perkara ini tidaklah membenarkan apa-apa perbuatan yang berlawanan dengan mana-mana undang-undang am yang berhubungan dengan ketenteraman awam, kesihatan awam atau prinsip moral.
Perkara 12. Hak berkenaan dengan pendidikan.
(1) Tanpa menjejaskan keluasan Perkara 8, tidak boleh ada diskriminasi terhadap mana-mana warganegara semata-mata atas alasan agama, ras, keturunan atau tempat lahir:
(a) dalam pentadbiran mana-mana institusi pendidikan yang disenggarakan oleh suatu pihak berkuasa awam, dan, khususnya, kemasukan murid-murid atau pelajar-pelajar atau pembayaran fi; atau
(b) dalam memberikan bantuan kewangan daripada wang sesuatu pihak berkuasa awam bagi penyenggaraan atau pendidikan murid-murid atau pelajar-pelajar di mana-mana institusi pendidikan (sama ada disenggarakan oleh suatu pihak berkuasa awam atau tidak dan sama ada di dalam atau di luar Persekutuan).
(2) Tiap-tiap kumpulan agama berhak menubuhkan dan menyenggarakan institusi-institusi bagi pendidikan kanak-kanak dalam agama kumpulan itu sendiri, dan tidak boleh ada diskriminasi semata-mata atas alasan agama dalam mana-mana undang-undang yang berhubungan dengan institusi-institusi itu atau dalam pentadbiran mana-mana undang-undang itu; tetapi adalah sah bagi Persekutuan atau sesuatu Negeri menubuhkan atau menyenggarakan atau membantu dalam menubuhkan atau menyenggarakan institusi-institusi Islam atau mengadakan atau membantu dalam mengadakan ajaran dalam agama Islam dan melakukan apa-apa perbelanjaan sebagaimana yang perlu bagi maksud itu.
(3) Tiada seorang pun boleh dikehendaki menerima ajaran sesuatu agama atau mengambil bahagian dalam apa-apa upacara atau upacara sembahyang sesuatu agama, selain agamanya sendiri.
(4) Bagi maksud Fasal (3) agama seseorang yang di bawah umur lapan belas tahun hendaklah ditetapkan oleh ibu atau bapanya atau penjaganya.

Huraian
Perkara 11(1) membenarkan semua rakyat Malaysia menganuti dan mengamalkan agamanya. Rakyat Malaysia dibenarkan menganut agama yang dia kehendaki dan yakini dan mereka boleh mengamalkan ajaran agamanya. Maknanya apa sahaja yang ada dalam ajaran agama boleh diamalkan tanpa ragu dan bimbang.

Umat Islam yang tidak memahami peruntukan tidak sanggup melakukan ajaran Islam dan tidak mengamalkan ajarannya sepenuhnya. Malah ada yang takut hendak melakukan ajaran Islam secara berterus terang. Berbeza dengan penganut Kristian mereka berani mengambil peluang itu. Malah yang bukan termasuk dalam ajarannya juga dimasukkan sebagai ajarannya.

Dalam agama Kristian, Allah tidak diiktiraf sebagai Tuhan sebaliknya terdapat tiga tuhan, tetapi dalam konteks Sabah dan Sarawak mereka memasukkan perkataan Allah sebagai Tuhan mereka. Jelas di sini, penggunaan perkataan Allah bagi mereka adalah bertentangan dengan Perkara 11(1).

Manakala Perkara 11(4) memberi hak kepada kerajaan negeri menyekat atau mengawal apa-apa ajaran atau doktrin dalam kalangan umat Islam. Maknanya kerajaan negeri boleh menyekat penyebaran ajaran sesat dan mengawal umat Islam agar tidak terpengaruh dengan ajaran sesat itu.

Melalui perkara ini juga kerana negeri boleh menghalang penyebaran agama lain kepada umat Islam. Maka dengan peruntukan ini umat Islam akan selamat daripada pengaruh ajaran agama lain apatah lagi ajaran sesat. Namun dalam keadaan itupun ramai juga umat Islam yang tersesat dalam beragama. Bayangkan kalau tiada peruntukan itu langsung, akan lebih ramai umat Islam yang tersesat.

Perkara 12 tidak membenarkan ada diskriminasi terhadap mana-mana warganegara semata-mata atas alasan agama, bangsa dan sebagainya. Mereka diberi hak yang sama dalam pendidikan. Malah perkara 12(2) membenarkan mereka menubuhkan badan agama, sekolah dan sebagainya.

Walau bagaimanapun peruntukan itu membenarkan kerajaan negeri menubuhkan institusi dan badan Islam untuk umat Islam di samping usaha individu ke arah yang sama. Peruntukan ini adalah sesuai dengan Islam adalah agama persekutuan.

Melihat kepada peruntukan ini, sepatutnya umat Islam negara ini lebih maju dalam agama dan lain. Kita boleh buat apa sahaja untuk Islam dan umatnya. Tetapi sayang, peluang ini tidak diambil sepenuhnya oleh umat Islam, sebaliknya orang bukan Islam berlumba-lumba memajukan agamanya walaupun jelas tidak ada dalam agama mereka yang asal.

Sedarlah umat Islam, bangunlah daripada tidur yang panjang. Kita tidak perlu halang orang lain beragama tetapi kita sendiri harus tingkatkan iman dan amal dalam beragama.

SEMANGAT HIJRAH DALAM KONSERT HIJRAH 1431

19 Muharram 1431H
Email : islam ku junjung

TAIPING, 31 Dis – Sambutan Tahun Baru 2010 bertempat di Taman Tasik Taiping telah diadakan dengan jayanya. Dianggarkan 7000 pengunjung memenuhi tapak sambutan tahun baru tersebut Penganjur program pada kali ini, Sukarelawan Muslim Perak (Semarak) telah berjaya membawa elemen-elemen kesyukuran dan keinsafan terutamanya dalam persembahan artis-artis, selingan tazkirah dan ayat al-Quran serta pengedaran risalah.

Dengan membawa konsep hijrah, beberapa artis jemputan telah hadir untuk membuat persembahan pada malam itu. Antaranya ialah juara Akademi Nasyid TV9, saudara Azhan Atan, vokalis-vokalis kumpulan rock tanah air 80’ an dan 90’ an seperti Renggo (Arrow), Ustaz Radzi (Melissa), Mel (Wings), Blank (Gamma) dan Rahmat (Mega). Walaupun suatu masa dahulu vokalis-vokalis ini hanya dikenali dengan imej mereka sebagai sebuah kumpulan rock, namun pada malam tersebut mereka telah menunjukkan suatu qudwah sebagai insan yang mahu berhijrah ke arah yang lebih baik. Unsur-unsur nasihat turut diselitkan dalam setiap bait lirik yang dinyanyikan.

Pada sebelah petangnya, artis-artis jemputan ini telah mengadakan persembahan sebagai “pemanas badan’ di Taiping Sentral. Pada malam tersebut juga turut diadakan pelancaran Sukarelawan Muslim Perak (Semarak) peringkat negeri. Pengerusi Semarak ketika dihubungi berkata wasilah seperti Semarak ini boleh dilihat sebagai pilihan kepada kita untuk lebih mendekati masyarakat dan menanam sifat suka memberi yang sangat dituntut dalam Islam.

Pengarah projek, Ustaz Akmal berkata, “ Alhamdulillah, pada kali ini kita berjaya mengajak generasi muda dan penduduk Taiping untuk menghayati maksud hijrah bersempena kedatangan tahun baru 2010. Ramai yang salah faham mengenai sambutan tahun baru yang biasanya dikaitkan dengan aktiviti-aktiviti yang tidak bermoral. Justeru, kami telah memberikan anjakan paradigma untuk meraikan tahun baru dengan cara yang lebih baik dan diredhai Allah”.

“Ada wanita yang tidak bertudung mula berkunjung ke gerai tudung, ada yang sebak

Tepat jam 12.00 malam, majlis penuh gilang-gemilang tersebut telah diakhiri dengan bacaan doa dan diiringi bacaan selawat beramai-ramai oleh pengunjung yang hadir. Pastinya, sambutan tahun baru seperti ini akan terus menjadi medan dakwah bagi melahirkan generasi yang memahami konsep muhasabah dalam Islam dan seterusnya berhijrah menjadi insan yang lebih baik.









Di mana boleh cari ramai Melayu?

19 Muharram 1431H
Email : yamin saman

Pastinya di Kelantan dan Terengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh, pusat pemuilihan, dulu di Pudu
Dan di jalan, lumba haram, rempit tak berlampu
Dan di selekoh duit rasuah depa pun sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan chandu
Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu

Apa hobi orang Melayu?

Terkenal dengan budaya malas dan lesu
Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Atau baca majalah Mastika, Metro pasal cerita hantu
Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
Berpusu-pusu pergi tengok pamiran hantu
Sambil makan junk food, kuaci dan muruku
Sibuk bercerita tentang Datuk K dapat bini baru
Apa pakaian Siti nak pakai itu yang nak tahu
Mana tak gendut berpenyakit selalu
Kalau nak berlagak melayu masih nombor satu
Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu
Boleh tak jumpa mereka di kedai buku
Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu
Ada tapi kurang sangat mereka di situ

Kenapa Melayu jadi begitu?

Nak salahkan siapa ibubapa atau guru
Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah Melayu malas selalu
Nak harap Kerajaan saja membantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu
Tak habis-habis gaduh nak jatuh siapa dulu
pasal jambatan senggek atau siapa dia penghulu
Dan suka sanggat dengan budaya ampu mengampu
Sampai bila kita nak tunggu
Bangsa Melayu jadi bangsa yang maju
Boleh! dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu
Kata nabi ikutlah Quran dan sunnah ku
Al Quran yang diturunkan 1400 tahun dahulu
tapi apa yang kita tahu, cuma baca bila nak halau hantu



Dr Mahathir paling tidak senang DAP, PAS dan PKR bersatu

19 Muharram 1431H

SYABAS buat PAS dan DAP yang sama-sama mengisytiharkan mendukung cita-cita Pakatan Rakyat dalam konvensyen pertama pakatan itu pada 19 November lalu.

Tentu juga syabas itu berhak diberi kepada PKR atas pencapaian bersama mereka.

Saya asingkan PKR bukan mahu mengurangkan pentingnya ia dalam muafakat Pakatan Rakyat tetapi mengenangkan masa yang lama sebelum wujudnya PKR, lebih 30 tahun dulu.

Saya teringat satu forum yang saya sertai di Universiti Malaya. Dua penalis lagi ialah Tan Sri Senu Abdul Rahman, Setiusaha Agung UMNO ketika itu dan Lim Kit Siang, Setiausaha Agung DAP. Saya belum menyertai PAS dan bercakap di forum itu sebagai wartawan Utusan Melayu.

Saya menyertai PAS pimpinan Datuk Asri seminggu selepas PAS kalah di Kelantan setelah 19 tahun berkuasa.

Malam itu saya sebutkan tentang kebijaksanaan parti-parti perkauman dalam Barisan Nasional terutamanya Umno, MCA dan MIC. Mereka semuanya perkauman. Tetapi kebijaksanaan mereka ialah dapat berpakat membentuk satu barisan, berjaya menguasai politik negara sejak merdeka.

Saingan kepada Barisan Nasional tidak ada masa itu. Saingan Umno ada iaitu PAS. Saingan MCA dan MIC pun ada iaitu DAP. Tetapi kedua-duanya tidak dapat bersatu bagi menyaingi BN.

Pernah sebelumnya wujud satu persaingan antara Perikatan dan Front Sosialis, gabungan Parti Rakyat yang majoriti ahlinya Melayu dan Parti Buruh yang majoriti ahlinya Cina dan India. Ia berjaya menguasai Bandaraya Pulau Pinang, perbandaran Kuala Lumpur, Melaka dan lain-lain bandar besar.

Tetapi muafakat itu pecah, maka saingan bagi Perikatan atau BN kembali kosong.

Parti Rakyat sejak mula tidak dapat sambutan orang Melayu. Selepas berpecah dengan Parti Buruh keadaannya seperti hidup segan mati tak mahu.

Parti Buruh kuat satu masa. Ia punya ramai pimpinan yang baik. Kerana parti itu tidak disokong oleh semua kaum, ia juga kalah dalam pilihan raya. Sesudah beberapa kali kalah, ahli-ahlinya terasa penat dan mereka tidak nampak ia ada pontensi masa depan, maka ahli-ahli yang penat tadi memikirkan alternatif lain.

Penyokong-penyokongnya mencari parti alternatif yang mungkin boleh memberi kemenangan. Apabila Seenivasagam menubuhkan PPP di Ipoh penyokong beralih kepada PPP.

Apabila DAP ditubuhkan bermulalah penghujung Parti Buruh. Kerana DAP asalnya PAP Singapura ia bermula dengan jalan sukar, maka Prof. Syed Hussein Al-Atas yang bertugas di Universiti Singapura datang membentuk Gerakan, seolah-olah ada rancangan Singapura bagi menjadikan Gerakan sebagai alternatif kepada DAP.

Kerana Gerakan menyertai BN, maka DAP dapat bertahan menjadi parti yang disokong oleh bukan Melayu khususnya Cina dan India.

Tetapi berapa lama DAP dapat bertahan menjadi pembangkang yang tiada harapan membentuk kerajaan pusat. Akhirnya mungkin penyokong-penyokong juga akan penat seperti penyokong-penyokong Parti Buruh dulu.

Jika DAP tidak mengambil langkah-langkah mengadakan muafakat dengan mana-mana parti orang Melayu, maka akan kekal sebagai pembangkang yang ada pasang surutnya. Akhirnya penyokongnya juga penat dan memikir alternatif lain.

Begitu juga PAS, seelok mana pun, sekalipun ia mendapat perhatian hebat dari orang Melayu, tetapi tidak nampak dalam waktu yang terdekat itu ia menarik penyokong bukan Melayu.

Apabila ia selama-selamanya menjadi pembangkang, tiada harapan untuk maju membentuk kerajaan pusat, maka penyokong-penyokongnya juga penat. Kuasa yang ada padanya masa itu juga satu hari boleh berakhir dan adalah sukar untuk mengganti kerajaan yang hilang itu.

Orang tidak kata PAS tidak baik. Ramai yang mengharapkan kemenangannya, tapi politik dan komposisi kaum yang ada, tidak dapat difikirkan bagaimana PAS boleh menang.

Bukan orang yang berjiwa Islam dan Melayu tidak tertarik dengan PAS, tetapi kerana PAS payah menang kerana tidak disokong oleh kaum lain, maka mnyertai PAS dan berjuang di dalamnya dirasakan membuang masa saja.

Orang itu lalu tidak berjuang dan pilihan setengahnya makan gaji dengan UMNO dengan menyertainya.

Tentu DAP dan PAS ada iealismanya, ada kehebatan, kebaikan dan keindahannya, tetapi kerana kedua-duanya tidak berupaya memikirkan untuk bermuafakat seperti Umno, MCA dan MIC, maka selama itulah masing-masing akan terus pasang surut sebagai pembangkang.

Saya anjurkan pada malam itu agar kedua parti mencari jalan untuk bermuafakat bagi menyaingi Barisan Nasional dan yang ada potensi bagi menjadi parti alternatif kepada BN.

Walau pun kedua parti itu dirasakan perkauman oleh yang satu lagi; PAS melihat DAP perkauman Cina dan DAP melihat PAS perkauman Melayu, tetapi apabila keduanya boleh berpakat ada cara bagi meredakan perkauman itu. Sebelum penyokong masing-masing penat dan mencari tempat berpijak yang lain, munasabah bagi keduanya membentuk pakatan kedua bagi menyaingi BN.

Reaksi Lim Kit Siang dalam forum itu tentang anjuran saya itu hanyalah, ‘Satu andaian Subky yang menarik.’

Pemimpin PAS yang hadir malam itu berkata pada saya, ‘Senang bercakap sebagai orang bebas.’

Kedua-dua pihak tidak terasa anjuran saya itu penting atau perlu disegerakan. Hampir 40 tahun kemudian pemimpin PAS dan pemimpin DAP yang ada malam itu duduk sebaris berikrar membentuk Pakatan Rakyat bersama PKR. Ia adalah suatu yang amat tidak disukai oleh Dr. Mahathir.

HarakahDaily.Net/-

Nama Allah: Umno didakwa cuba membeli masa

19 Muharram 1431H

KUALA LUMPUR, 4 Jan: Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammudin Tun Hussein dilihat seolah-olah cuba melengah-lengahkan usaha mengfailkan rayuan berhubung larangan orang bukan Islam dari menggunakan kalimah ‘Allah’.

Menurut Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar, Umno dalam isu kudeta Perak dilihat begitu pantas mengemukakan rayuan apabila Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin merupakan Menteri Besar Perak yang sah.

“Persoalan pertama kenapa KDN yang diketuai oleh Naib Presiden Umno (Hishamuddin) lambat mengemukakan rayuan...pada hal dalam kes politik perak hari ini yang memutuskan Datuk Seri Nizar sebagai Menteri Besar yang sah, Umno (dan) BN terus buat rayuan,” ujar Mahfuz (Gambar) ketika dihubungi pagi tadi.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena menganggap tindakan Hishammuddin yang juga Naib Presiden Umno itu sebagai suatu mengapi-apikan sensitiviti umat Islam, khususnya masyarakat Melayu agar mereka bersatu dan kembali melihat parti perkauman itu sebagai pembela bangsa dan agama.

Ujar Mahfuz lagi, Umno dilihat seolah-olah ghairah menggunakan media cetak dan media elektronik demi menyempurnakan agenda politik Umno tersebut.

“Kita lihat media cetak arus perdana yang berada di bawah kawalan KDN yang menterinya Hishammudin berserta media eletronik yang berada di bawah kawalan Kementerian Penerangan terus mengambil kesempatan bagi menghangatkan isu ini dalam menyempurnakan agenda umno,” jelasnya.

“Pada hal, kalau Umno mahu kalimah Allah hanya untuk kegunaan umat islam saja, dia boleh aturkan dari awal lagi (supaya) kes ini dibicarakan (oleh) Hakim yang ada jiwa Islam.”

Tambahnya lagi, tektik licik Umno tersebut tersebut sebenarnya demi memperbaiki kepercayaan rakyat terhadap partinya.

“Bukankah Ketua Hakim Negara adalah ahli Umno yang boleh pastikan hakim yang berjiwa Islam untuk mengendalikan kes ini...saya percaya apabila isu ini sudah cukup panas, Umno secara tidak langsung akan dilihat (sebagai) juara.

“Rayuan akan dibuat (oleh) Umno (lalu) mahkamah yang bersidang dijangka membatalkan keputusan mahkamah tinggi... Umno pun akan dabik dada (mengatakan bahawa) dialah yang mampu pertahankan Islam,” katanya.

Dalam perkembangan yang sama, Mahfuz berkata, isu tersebut berjaya menenggelamkan beberapa isu berbangkit seperti kehilangan enjin jet, kenaikkan harga gula dan makanan rutin, ketirisan Bajet bernilai RM28 bilion, kerajaan hadiah rumah bernilai RM12 juta kepada bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi dan sebagainya.

Semalam, dilaporkan KDN akan mengemukakan rayuan kepada Mahkamah supaya Gereja Katholik dilarang menggunakan kalimah Allah dalam akhbar mingguan mereka, The Herald.

Tindakan KDN itu selepas beberapa pertubuhan Islam dilaporkan media arus perdana, melancarkan demontrasi serta menyerahkan suatu memorandum kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tindakan KDN itu selepas beberapa pertubuhan Islam melancarkan demontrasi serta menyerahkan suatu memorandum kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Di kalangan kepemimpinan PAS pula, ada yang bersetuju dengan tindakan kerajaan dan sebaliknya.

Selagi mahkamah tidak mempercepat perbicaraan kes tersebut, selagi itu pihak-pihak tertentu mengambil kesempatan atas sensitiviti umat Islam dan bukan Islam.

HarakahDaily.Net/-

6 pakar tempatan awasi kesihatan Sultan Kelantan

19 Muharram 1431H

KOTA BHARU, 4 Jan: Kerajaan negeri melantik enam pakar perubatan dari empat hospital di negara ini sebagai panel doktor bagi mengawasi kesihatan Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra.

Doktor terbabit dari Hospital universiti Sains Malaysia Kubang Kerian; Hospital Raja Perempuan Zainab ll, Kota Bharu; Institut Jantung Negara Kuala Lumpur dan Hospital Kuala Lumpur.

Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, panel berkenaan akan memantau dan menyediakan laporan perubatan tahap kesihatan Sultan dari semasa ke semasa.

Katanya, berdasar kepada laporan panel yang diterima melalui surat bertarikh 24 Disember lalu melaporkan Sultan Kelantan tidak dapat menggerakan tangan dan kaki.

Selain itu daya penglihatan baginda kurang dan percakapan terjejas.

“Baginda diberi makanan melalui tiub di perut, di samping rawatan yang intensif dari segi ubat-ubatan, fisioterapi, terapi cara kerja dan terapi pertuturan,” ujarnya pada persidangan media di pejabatnya hari ini.

Menurutnya panel pakar merumuskan keadaan kesihatan Tuanku Sultan Kelantan stabil untuk dibawa pulang ke Malaysia bagi meneruskan rawatan.

Beliau juga berkata, baginda perlu mendapat rawatan intensif sebagai sebahagian program pemulihan akan dilaksana di hospital yang mempunyai kepakaran dan ahli-ahli terapi terlatih.

“Panel juga memberi pandangan Hospital Kuala Lumpur paling sesuai untuk meneruskan rawatan baginda kerana mempunyai tenaga pakar, ahli terapi, peralatan dan tempat yang sesuai.

“Kebetulan pula hospital terbabit mempunyai wad diraja,” katanya.

Sehubungan itu, Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengulangi hasrat kerajaan negeri supaya Sultan Kelantan dibawa pulang untuk mendapat rawatan di hospital di negara ini.

Tuanku Ismail kini dirawat di Hospital Mount Elizabeth, Singapura sejak 24 Mei lalu.

HarakahDaily.Net/-

Pertumbuhan Ekonomi Bandar Wuzhong, "Kampung Etnik Hui" yang Terkenal di China

19 Muharram 1431

Bandar Wuzhong terletak di Wilayah Autonomi Hui Ningxia, bahagian barat laut China. Ia juga dikenali sebagai "Kampung Etnik Hui" bukan sahaja mempunyai ramai penduduk etnik Hui, malah penuh suasana kebudayaan Islam. Dalam proses perkembangan sejarah Wuzhong, pertumbuhan ekonominya mempunyai ciri etnik dan kedudukan yang ketara.



Pada zaman dahulu, Wuzhong sangat penting dari segi ketenteraan kerana kedudukan geografinya yang strategik terletak di kawasan yang sesuai bagi menghadapi serangan dari barat. Selain itu, Wuzhong juga merupakan pusat perdagangan sejak zaman dahulu. Menurut catatan yang bertajuk "Shuo Fang Dao Zhi", terdapat sebanyak beberapa puluh pasar besar di Wuzhong. Pasar-pasar tersebut akan penuh sesak dengan saudagar atau peniaga yang menjalankan aktiviti perdagangan ketika pasar dibuka pada 3, 6 dan 9 hb setiap bulan.

Selain menjadi pusat perniagaan tradisional serantau, Wuzhong, juga terkenal sebagai pusat industri makanan, penyembelihan lembu dan kambing, pengeluaran ubat-ubatan, barang kemas dan barang-barang antik serta pusat pengangkutan yang berkembang maju. Wuzhong mempunyai sistem pengangkutan yang baik sehingga ia menjadi pelabuhan air dan darat yang termasyhur dalam sejarah. "Laluan Sutera" yang merentasi kawasan Wuzhong bukan sahaja meningkatkan pertukaran ekonomi wilayah tengah dengan kawasan barat, malah mendorong interaksi kebudayaan pelbagai etnik di kawasan barat dengan pusat pada zaman Dinasti Tang (tahun 618-907 Masihi).

Pada zaman Dinasti Qing (tahun 1616-1911), laluan perairan Wuzhong merupakan perhubungan dengan bandar Baotou, iaitu sebuah bandar di Mongol Dalam. Perkembangan perniagaan bulu dan kulit binatang turut menyumbang kepada kemajuan pesat sektor pengangkutan Sungai Kuning. Wuzhong yang terletak berhampiran Sungai Kuning itu juga menjadi pintu utama bagi perdagangan di kawasan barat laut. Lebih 37% produk-produk di kawasan Wuzhong ke luar masuk melalui laluan perairan.

Generasi lama etnik Hui di Wuzhong kebanyakannya menyara diri melalui pertanian dan penternakan kerana Sungai Kuning telah menyuburkan tanah di sekitarnya. Pada zaman Dinasti Yuan (tahun 1206-1368), agama Islam berkembang pesat di China dan lebih ramai penduduk etnik Hui berhijrah ke Wuzhong yang membawa kepada pertumbuhan ekonomi baru sehingga wujudnya ekonomi etnik Hui yang bercirikan etnik dan agamanya. Sejak itu, aktiviti perdagangan etnik Hui di kawasan barat laut China bertumpu dalam bidang industri ketiga seperti makanan, penyembelihan lembu dan kambing, penghasilan ubat-ubatan, mutiara dan barang-barang antik serta perdagangan pengangkutan. Pembangunan ekonomi etnik Hui juga telah mendorong perdagangan antara pelbagai etnik di kawasan barat laut. Sementara itu, interaksi kebudayaan antara pelbagai etnik juga semakin meningkat yang membawa kepada perpaduan pelbagai etnik dan terjalinnya hubungan yang saling mempercayai.







Pada penghujung zaman Dinasti Qing, pasaran Wuzhong semakin makmur sehingga digelar sebagai "Mini Shanghai" kerana bukan sahaja saudagar tempatan yang berurus niaga di tempat itu, malah ramai peniaga dari provinsi lain datang untuk membuka perusahaan masing-masing. Menurut catatan, 70 peratus peniaga yang berurus niaga di Wuzhong pada zaman itu, ialah etnik Hui, manakala 30% ialah etnik Han. 80% perusahaan dijalankan oleh penduduk tempatan manakala 20% perniagaan diusahakan oleh peniaga luar.

Dalam jangka masa yang panjang, perniagaan etnik Hui di Wuzhong secara beransur-ansur mewujudan skala dan cirinya yang tersendiri. Mereka bukan sahaja meneroka sumber tempatan, malah mengimport produk daripada tempat lain. Oleh itu, struktur ekonomi kawasan itu dapat dipelbagaikan dan lebih sempurna. Sementara itu, taraf hidup rakyat tempatan semakin meningkat seiring dengan pertumbuhan ekonomi yang dilalui.

Selepas Republik Rakyat China ditubuhkan pada tahun 1949, lebih-lebih lagi dengan pelaksanaan dasar pembaharuan dan buka pintu di seluruh China, etnik Hui di barat laut China termasuk Wuzhong turut menyesuaikan diri dengan keperluan pasaran yang baru. Melalui usaha yang bersungguh-sungguh, mereka telah memberi sumbangan besar bagi perkembangan dan kemakmuran ekonomi kawasan itu.

Sekarang, Wuzhong merupakan salah satu kawasan penting dalam proses kemajuan perdagangan dan ekonomi di wilayah Ningxia. Kelebihan Wuzhong dalam sumber tanah dan sumber tenaga mengyebabkan bilangan keseluruhan ekonomi Wuzhong lebih banyak berbanding dengan 57 buah bandar lain di bahagian barat China.

Sejak kebelakangan ini, kerajaan Wuzhong terus menjalankan pembaharuan yang lebih pesat dengan meningkatkan peruntukan kewangan untuk mendorong industri pelancongan serta mengubahsuai industri perkhidmatan yang tradisional. Beberapa industri perkhidmatan yang baru seperti perkhidmatan hartanah, kewangan, insurans, logistik dan perunding undang-undang diperkembangkan agar struktur ekonomi menjadi lebih rasional.

Bandar Wuzhong merupakan di antara bandar yang mempunyai kadar penduduk etnik Hui tertinggi di seluruh negara. Oleh itu, ciri kebudayaan, agama dan etnik amat ketara di Wuzhong. Pada tahun-tahun kebelakangan ini, industri pengeluaran makanan halal dan barang keperluan orang Islam berkembang pesat. Perusahaan di Wuzhong memiliki keistimewaan ini dan secara aktif mengembangkan pengeluaran dan perkilangan makanan halal serta barang keperluan orang Islam. Melalui usaha yang bersungguh-sungguh, Wuzhong telah berjaya menjadi kawasan pengeluaran makanan halal dan barang keperluan orang Islam yang berpengaruh besar di seluruh China bahkan di arena antarabangsa.

Selain itu, kebudayaan Islam etnik Hui juga menjadi sumber kebudayaan yang istimewa bandar Wuzhong sehingga ia mendapat reputasi "Kampung Etnik Hui" yang terkemuka.

Pada tahun 2007, kumpulan pimpinan pembangunan industri makanan halal dan barang keperluan orang Islam ditubuhkan di Wuzhong. Mereka mengemukakan permohonan untuk membangunkan Wuzhong sebagai empat pangkalan di peringkat negara, iaitu "pangkalan makanan halal China", "pangkalan industri barang keperluan orang Islam dan makanan halal China", "kampung kebudayaan seni bina etnik Hui China" dan "kampung makanan halal yang enak di China". Sehubungan itu, jenama "Wuzhong" sebagai "Kampung Etnik Hui China" mula diketahui di seluruh negara malah di seluruh dunia. Di samping itu, kerajaan pusat juga memberi lebih banyak sokongan dari segi kewangan dan dasar untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi Wuzhong.

Wuzhong kaya dengan tumbuh-tumbuhan dan binatang ternakan. Beras, sayur-sayuran, daging lembu dan kembing, semuanya merupakan bahan yang bermutu dalam penghasilan makanan halal. Selain itu, terdapat pelbagai jenis makanan ringan halal yang istimewa di Wuzhong telah mendapat sambutan baik. Kini, kawasan perniagaan makanan halal dan barang keperluan orang Islam sedang dibina di bandar Wuzhong. Lebih ramai pelancong tertarik untuk datang ke Wuzhong bagi mendekati dan menghayati kebudayaan etnik Hui yang beragama Islam di China.

Walaupun pertumbuhan ekonomi Wuzhong semakin berkembang maju dengan taraf kehidupan penduduknya yang semakin meningkat serta persekitaran penghidupan mengalami perubahan yang besar, namun Wuzhong masih mempunyai perbezaan yang ketara dengan kawasan-kawasan lain terutama bahagian tenggara China. Oleh itu, langkah yang lebih kukuh dan berkesan perlu dilaksanakan bagi menyelesaikan masalah sedia ada pertumbuhan ekonomi sehingga wujud mekanisme yang selaras dengan keperluan pertumbuhan ekonomi, kestabilan sosial dan keistimewaan kebudayaan sendiri di kawasan kediaman pelbagai etnik.CRI/-