06 Januari 2010

SEMANGAT HIJRAH DALAM KONSERT HIJRAH 1431

19 Muharram 1431H
Email : islam ku junjung

TAIPING, 31 Dis – Sambutan Tahun Baru 2010 bertempat di Taman Tasik Taiping telah diadakan dengan jayanya. Dianggarkan 7000 pengunjung memenuhi tapak sambutan tahun baru tersebut Penganjur program pada kali ini, Sukarelawan Muslim Perak (Semarak) telah berjaya membawa elemen-elemen kesyukuran dan keinsafan terutamanya dalam persembahan artis-artis, selingan tazkirah dan ayat al-Quran serta pengedaran risalah.

Dengan membawa konsep hijrah, beberapa artis jemputan telah hadir untuk membuat persembahan pada malam itu. Antaranya ialah juara Akademi Nasyid TV9, saudara Azhan Atan, vokalis-vokalis kumpulan rock tanah air 80’ an dan 90’ an seperti Renggo (Arrow), Ustaz Radzi (Melissa), Mel (Wings), Blank (Gamma) dan Rahmat (Mega). Walaupun suatu masa dahulu vokalis-vokalis ini hanya dikenali dengan imej mereka sebagai sebuah kumpulan rock, namun pada malam tersebut mereka telah menunjukkan suatu qudwah sebagai insan yang mahu berhijrah ke arah yang lebih baik. Unsur-unsur nasihat turut diselitkan dalam setiap bait lirik yang dinyanyikan.

Pada sebelah petangnya, artis-artis jemputan ini telah mengadakan persembahan sebagai “pemanas badan’ di Taiping Sentral. Pada malam tersebut juga turut diadakan pelancaran Sukarelawan Muslim Perak (Semarak) peringkat negeri. Pengerusi Semarak ketika dihubungi berkata wasilah seperti Semarak ini boleh dilihat sebagai pilihan kepada kita untuk lebih mendekati masyarakat dan menanam sifat suka memberi yang sangat dituntut dalam Islam.

Pengarah projek, Ustaz Akmal berkata, “ Alhamdulillah, pada kali ini kita berjaya mengajak generasi muda dan penduduk Taiping untuk menghayati maksud hijrah bersempena kedatangan tahun baru 2010. Ramai yang salah faham mengenai sambutan tahun baru yang biasanya dikaitkan dengan aktiviti-aktiviti yang tidak bermoral. Justeru, kami telah memberikan anjakan paradigma untuk meraikan tahun baru dengan cara yang lebih baik dan diredhai Allah”.

“Ada wanita yang tidak bertudung mula berkunjung ke gerai tudung, ada yang sebak

Tepat jam 12.00 malam, majlis penuh gilang-gemilang tersebut telah diakhiri dengan bacaan doa dan diiringi bacaan selawat beramai-ramai oleh pengunjung yang hadir. Pastinya, sambutan tahun baru seperti ini akan terus menjadi medan dakwah bagi melahirkan generasi yang memahami konsep muhasabah dalam Islam dan seterusnya berhijrah menjadi insan yang lebih baik.









Tiada ulasan: