16 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -
Tawaran
10 minit untuk membentangkan manifesto parti politik di Radio
Televisyen Malaysia (RTM)? Tidakkah tawaran ini memeranjatkan rakyat
Malaysia pada ketika kita menanti pembubaran Parlimen?
Yang memeranjatkan badan pemikir Kajian Politik untuk Perubahan
(KPRU) bukan keputusan rejim pemerintah membenarkan wakil parti oposisi
menampirkan diri selama 10 minit di depan kaca televisyen, tetapi
tawaran sekadar 10 minit untuk pembentangan sebuah dokumen penting yang
melibatkan pembangunan negara pada masa depan.
Apakah kebebasan 10 minit dapat menjamin akses rakyat kepada maklumat
sebegitu penting supaya sebagai pengundi, seseorang warganegara dapat
membuat penilaian berpandukan akses kepada pelbagai maklumat secara
keseluruhan?
Sesungguhnya, “kebebasan 10 minit” menyifatkan secara tepat kawalan
terhadap media di Malaysia selama ini. Oleh sebab kawalan media arus
perdana ketat sekali, kebebasan 10 minit sudah dianggap sebagai
pengkurniaan yang sebegitu tinggi dan rakyat yang dahagakan kepelbagaian
maklumat harus berterima kasih kepada pihak kerajaan. Meskipun berada
di era internet, tidak memeranjatkan jika sekiranya pentadbiran Datuk
Seri Najib Razak mencorakkan kebebasan 10 minit sebagai pencapaian di
bawah retorik kempen Janji Ditepati.
Apabila diimbas kembali, pasca pindaan No.2 Akta Keterangan diluluskan, kegelapan dunia siber atau
internet blackout telah
dijalankan, penentangan oleh warga Malaysia dan warga dunia siber
disuarakan sementara manifesto Pakatan Rakyat (PAKATAN) 2013 menjamin
kebebasan bersuara dan kebebasan media diterbitkan. Apakah kerana
kebimbangan pentadbiran Najib kepada penentangan berulang warganegara,
pentadbiran beliau telah secara senyap mewartakan pindaan Akta
Keterangan?Dan pada 31 Julai 2012, pindaan akta tersebut telahpun mula
beroperasi.
Kebebasan bersuara dalam negara menukik pasca pindaan Akta
Keterangan. Begitu juga kedudukan Malaysia di tangga Indeks Kebebasan
Media 2013 yang menjunam kepada 145 daripada tangga 124 pada tahun
2011/2012.
Graf 1 menunjukkan ketidaktentuan Malaysia dalam memastikan media dan
hak bersuara adalah bebas daripada sebarang pengaruh luar khususnya
pengaruh politik. Era pasca kelulusan pindaan Akta Keterangan melihatkan
bukan sahaja kehilangan kepercayaan warganegara kepada perlindungan hak
yang terkandung dalam Perlembagaan negara, ianya juga merupakan suatu
indikasi bahawa politik mendahului hak asasi warganegara Malaysia. Dan
ianya dapat dilihat bahawa pasca pentadbiran Najib, kebebasan media
Malaysia sebenarnya bertambah teruk walaupun dikatakan sebaliknya oleh
pentadbiran beliau.
Pasca pindaan Akta Keterangan melihatkan Malaysia jatuh 21 tangga
daripada 124 kepada 145. Tahun 2006 mencatatkan kedudukan yang paling
tinggi iaitu pada tangga 92. Pasca tahun 2006, kedudukan Malaysia
melihatkan kejatuhan dan kejatuhan yang paling tidak membanggakan adalah
pada tahun 2013. Walaupun Najib mengeluarkan kenyataan bahawa pindaan
Akta Keterangan adalah untuk melindungi rakyat, warganegara Malaysia
tidak lagi mudah terpedaya dengan retorik beliau.
Malah, pada Himpunan Kebangkitan Rakyat atau KL112 yang diadakan di
Stadium Merdeka pada 1 Januari 2013, hanya satu-satunya akhbar arus
perdana berbahasa Melayu Sinar Harian yang memberikan laporan berita
positif mengenai perhimpunan tersebut. Laporan berita bertarikh 12
Januari 2013 bertajuk #KL112: Tahniah semua! Berjaya menangkis pendapat
bahawa media berbahasa Melayu (tidak termasuk organ parti politik
seperti Harakah dan Suara Keadilan) mampu melaporkan berita daripada
sudut pendapat berlainan termasuk pihak oposisi dan bukannya hanya
berteraskan pendapat rejim pemerintah.
Malah, laporan berita pada hari tersebut juga mengalami kegelapan
media atau media blackout terutamanya oleh akhbar pemilikan kerajaan.
Akhbar berbahasa Melayu seperti Berita Harian tidak melaporkan apa-apa
mengenai perhimpunan tersebut, akhbar berita Utusan Malaysia menerbitkan
laporan berita negatif, begitu juga akhbar berita The Star dan New
Straits Times (NST) pula melaporkan berita negatif mengenai perhimpunan,
penganjur serta peserta perhimpunan tersebut, sementara akhbar berita
berbahasa Cina memberikan laporan terperinci mengenai perhimpunan
tersebut.
Maju ke hadapan pada laporan berita dalam media arus perdana mengenai
pencerobohan di Sabah, Malaysia telah dikecam oleh beberapa pihak,
termasuklah daripada badan antarabangsa kerana tidak menghormati
kebebasan media mengenai pencerobohan di Sabah.
Jadual 1: Kebebasan Media Tercalar Di Sabah
Jadual 1 memaparkan kegagalan pentadbiran Najib untuk menghormati
kebebasan media dalam isu pencerobohan Sabah. Malaysia dikritik akan
tetapi, kritikan tersebut tidak dihormati oleh pentadbiran Najib.
Sebaliknya, kebebasan media di Sabah terus dihalang dan disekang untuk
menghalang laporan berita yang tidak mencerminkan kehendak pentadbiran
Najib.
Bukan sahaja laporan media di Sabah menghadapi ancaman penapisan dan
sekatan, malah sektor penerbitan buku juga mengalami rintangan apabila
penerbit buku Irshad Manji menghadapi tiga tuduhan di mahkamah akibat
menerbit buku Irshad Manji bertajuk ‘Allah, Liberty and Love’. Sementara
blogger seperti Papagomo diberikan kebebasan untuk menerbitkan berita
yang bersandarkan fitnah dan penipuan, individu ternama seperti ahli
parlimen Batu YB Tian Chua teruskan diserangi secara bertubi-tubi di
dalam media arus perdana tanpa belas kasihan dan kekosongan tindakan
undang-undang.
Malah menurut laporan Universal Periodic Review 2013 Malaysia pindaan
Akta Keterangan telah dikecam kerana ianya merupakan percubaan
Kerajaan Malaysia iaitu pentadbiran Najib dalam menapis dunia siber.
Bukan sahaja ianya merupakan percubaan untuk menapis media di dunia
siber, pada masa yang sama, akhbar seperti Utusan, Berita Harian, Sinar
Harian dan Umno online diberikan kebebasan untuk menerbitkan berita yang
berat sebelah dan berunsurkan fitnah kepada tokoh politik pembangkang
sepertimana yang dilakukan oleh para blogger seperti Papagomo.
Penapisan berita pasca pindaan Akta Keterangan tidaklah melindungi
rakyat Malaysia seperti yang dikatakan oleh Najib.Perlindungan tersebut
sebaliknya diberikan kepada para blogger dan akhbar berita yang
pro-Kerajaan, menjarakkan lagi Malaysia daripada pendemokrasian dan
mendekatkan lagi Malaysia kepada autoritarianisme.
Tindakan terbaru pentadbiran Najib dan pengekangan kebebasan media
termasuk tindakan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM)
membuka siasatan terhadap akhbar Malaysian Insider kerana memetik berita
daripada akhbar New York Times yang melaporkan Malaysia sebagai salah
satu daripada 25 buah negara yang menggunakan perisian komputer untuk
mengintip tindak laku rakyat Malaysia di komputer-komputer mereka.
Menurut Najib, kebebasan media dan keganasan terhadap warga media
merupakan dua perkara yang amat berbeza. Beliau juga menyatakan bahawa
sehingga laporan media tidak melanggari mana-mana undang-undang yang
sedia ada, pihak media mempunyai kebebasan untuk melakukan apa-apa
sahaja. Namun, keadaan sebelum dan selepas pemindaan Akta Keterangan
yang dikatakan diluluskan untuk melindungi rakyat Malaysia sebaliknya
disangkal dengan keadaan sebelum dan selepas pemindaan akta
tersebut.Malah pada tahun 2009, Najib juga telah mengeluarkan kenyataan
yang berbunyi beliau percaya terdapatnya tempat dan masa untuk dialog
yang bertenaga dan media yang bebas dan sentiasa termaklum.
Jadual 2: Sebilangan Tindakan Anti Media Oleh Pentadbiran Najib Pada Tahun 2012
Bil.
|
Berita
|
1.
|
MalaysiaKini ditolak permohonan lesen surat ahkbar
|
2.
|
Menteri Dalam Negeri dan Menteri Penerangan mengambil peluang untuk
menghasut media massa negara untuk menjadi media pro-kerajaan dan pro
BN.
|
3.
|
Menteri Penerangan mengeluarkan writ fitnah terhadap blogger-blogger kecil-kecilan.
|
4.
|
Kementerian Pertahanan dengan kerjasama seorang blogger terkenal
dengan sewenang-wenangnya menerbitkan sebuah klip video yang
memaparkan seorang lelaki yang menyerupai seorang pemimpin pembangkang
mengadakan hubungkan seksual bersama seorang wanita yang kononnya
pelacur dari Cina.
|
5.
|
Pihak polis menekan seorang blogger muda yang telah membuat suatu
kenyataan jenaka mengenai golongan yang berada di tempat berkuasa
berasaskan laporan-laporan yang telah dibuat oleh blog-blog lain di
mana blogger muda tersebut menjadi mangsa buli oleh para blogger pro-
UMNO.
|
Adakah pentadbiran Najib masih mahu mengakui adanya kebebasan media
apabila keadaan sebelum dan selepas pemindaan Akta Keterangan, keadaan
di Malaysia tidak bertambah baik, sebaliknya, ianya tidak berubah atau
mungkin sedikit bertambah teruk? Pada tahun 2012, Najib telah memuji
kenaikan tangga kedudukan Malaysia di World Press Freedom Index dengan
menyatakan dasar-dasar kerajaan. Adakah Najib ingin mengambil keputusan
yang sama untuk mengeluarkan kenyataan terhadap kejatuhan Malaysia di
Indeks tersebut dan menggantikan dengan ianya adalah kerana
tindak-tinduk kerajaan yang menjadi punca kejatuhan Malaysia di Indeks
tersebut?
Persoalan yang timbul adalah di manakah kebebasan media apabila
Malaysiakini dijadikan tumpuan prejudis pentadbiran Najib kerana
memaparkan berita-berita yang tidak pro- Kerajaan selain berita yang
tidak pro-oposisi, sementara media seperti Utusan dan NST diberikan
kebebasan untuk melaporkan apa-apa sahaja berita walaupun laporan berita
tersebut telah dibukti tidak benar di mata mahkamah? Beberapa kes
mahkamah kebelakangan ini menyokong dakwaan bahawa Utusan mempunyai
kecenderungan tinggi untuk menfitnah tetapi dibiarkan begitu sahaja di
bawah rejim kawalan pemerintah kerana yang menjadi sasaran fitnah saban
hari ialah pihak oposisi.
Adakah kebebasan media yang dinyatakan oleh Najib adalah hanya
tertakluk kepada media-media yang pro-Kerajaan dan anti-oposisi? Apabila
dunia luar melihat kebebasan media yang kononnya didokong oleh Najib
sebagai retorik, adakah Najib masih mahu membaluti dirinya dengan
kedegilan dan keengganan untuk melihat kehendak rakyat Malaysia untuk
kebebasan media tanpa prejudis dan bukannya kehendak pihak-pihak
berkenaan?
Sepertimana rakyat diminta untuk menggunakan kematangan apabila
berada di dunia siber terutamanya dalam mengedar berita, begitu juga
tanggungjawab sebuah kerajaan untuk menggunakan kematangan untuk
menerima kritikan dan apa-apa laporan berita mahupun laporan mana-mana
institusi yang kritikal terhadap kerajaan.Perkara 10 Perlembagaan
Persekutuan menjamin hak bersuara rakyat Malaysia.Namun, hak itu
bersifat retorik apabila pentadbiran Najib mengekang kebebasan bersuara
di bawah pentadbiran beliau.
Apabila pentadbiran Najib bercadang untuk memasukkan media di dunia
siber di bawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, di manakah
kebebasan media yang begitu didokong oleh pentadbiran beliau?Apabila
pentadbiran beliau menghalang para wartawan Filipina daripada memasuki
Sabah kerana hendak mengelakkan laporan berita palsu, di manakah prinsip
kebebasan media? Apabila seorang yang mempunyai pengalaman lama dalam
sektor media menyangkal kehadiran kebebasan media dalam negara sebagai
tiada kepastian dalam memastikan kebebasan media dalam negara, adakah
pentadbiran Najib masih mahu menyatakan bahawa media dalam negara adalah
bebas?
Keganasan Terhadap Pihak Media
Keganasan terhadap wartawan dalam Malaysia adalah jauh dan jarang
akan tetapi rekod ini dipecahkan apabila keganasan terhadap wartawan
dalam Malaysia memuncak ketika demonstrasi Bersih 3.0 pada 28 April 2012
yang lalu. Antara keganasan yang dialami oleh para wartawan ketika
melaporkan demonstrasi tersebut adalah seperti berikut; kamera milik
wartawan Al Jazeera dirosakkan oleh pihak polis, wartawan Reporters
Without Borders dihalang untuk melaksanakan tugasnya sebagai wartawan,
wartawan Merdeka Review diserang pihak polis ketika cuba mengambil
gambar dua orang pendemonstrasi dibelasah oleh pihak polis, jurukamera
Al-Hijrah dibelasah oleh para pendemonstrasi ketika hendak membantu
warga polis yang tercedera, wartawan The Sun dibelasah oleh beberapa
pegawai polis, jurugambar Malay Mail ditumbuk ketika cuba mengambil
gambar para pendemonstrasi yang ditahan polis dan lain-lain.
Namun keganasan terhadap wartawan tidak terhad kepada para wartawan
yang meliputi demonstrasi Bersih. Dua orang wartawan dari surat khabar
berbahasa Cina, Kwong wah Jit Poh mengalami kecederaan ketika meliputi
demonstrasi menentang pembinaan kilang Lynas ketika demonstrasi tersebut
berlangsung di Pulau Pinang.
Seperti mana Kebangkitan Rakyat pada Januari lalu mengalami kegelapan
laporan berita, begitu juga ketika Bersih 3.0 pada tahun 2012.Laporan
berita BBC ketika Bersih 3.0 ditapis selama 30 saat yang menunjukkan
pihak polis memacukan meriam air kepada para pendemonstrasi dan para
peserta demonstrasi mengkritik kerajaan dan Perdana Menteri Najib Tun
Razak.Bagi laporan media aliran perdana pula, kegelapan media dirasai
apabila Utusan Malaysia hanya menerbitkan sembilan berita yang
sebahagian besarnya negatif mengenai Bersih 3.0. NST pula menerbitkan
sebanyak lapan artikel yang juga sebahagia besarnya negatif mengenai
Bersih 3.0, sementara The Sun menerbitkan sepuluh artikel mengenai
Berish 3.0 yang rata-ratanya neutral.
Dalam isu lain pula, pada tahun 2012, blogger Syed Abdullah Hussein
Al-Attas atau nama bloggernya, ‘Uncle Seekers’ ditahan di bawah OSA
kerana dikatakan menerbitkan beberapa artikel yang berbaur hasutan.
Kartunis Zulkiflee SM Anwar atau Zunar pula memenangi kes mahkamahnya
apabila pihak mahkamah memutuskan bahawa penahanan Zunar dan perampasan
buku-buku milik beliau sebagai menyalahi undang-undang.
Kebebasan media merupakan suatu hak asasi manusia.Akan tetapi, di
Malaysia, hak tersebut adalah terhad kepada liputan berita yang
merupakan pro-kerajaan dan anti-oposisi. Apabila seorang wartawan
dipecat kerana mengkritik akhbar tidak menerbitkan berita bersifat
objektif ketika pilihan raya, harapan terhadap kebebasan media sudah
sedia terancam dan aura kegelapan meliputi masa hadapan media
menjejaskan masa hadapan kebebasan menuntut kepelbagaian maklumat
rakyat.
Begitu juga apabila laman web milik media alternatif seperti Sarawak
Report, Radio Free Sarawak, Dayak Baru Blog dan MalaysiaKini diserang
DdoS sewaktu pilihan raya kecil Sarawak. Adakah transformasi yang begitu
didambakan oleh Najib ketika ucapan ETP/GTP beliau pada 19 Mac 2013
adalah transformasi menghambakan media hingga menjadikan media boneka
kerajaan dan politik kotor?
Pendirian Najib bahawa pentadbirannya beliau menghormati merupakan
suatu retorik apabila pihak media dihukum kerana melaporkan realiti
bukan milik beliau dan rakyat dihukum kerana mempunyai dahaga untuk
kebenaran milik mereka.Antara kebenaran yang diliputi media alternatif
dan bukannya media aliran perdana adalah laporan berita keluarga Ketua
Menteri Sarawak yang terlibat dalam rasuah di mana menurut beliau,
laporan berita tersebut dilakukan untuk memerangkap beliau.
Walaupun liputan berita tersebut mendapat liputan meluas di arena
media alternatif, media aliran perdana seolah-olah tidak mempedulikan
laporan berita tersebut.Ini adalah walaupun kebanyakan rakyat Malaysia
hanya bergantung kepada laporan berita arus perdana sebagai sumber
berita mereka.Ketidakhadiran media arus perdana dalam melaporkan laporan
berita Global Witness ini menidakkan rakyat Malaysia yang bergantung
kepada media arus perdana dalam hak asasi mereka kepada maklumat dan
kebenaran.
Penutup
Keadaan sebelum dan selepas pemindaan Akta Keterangan menidakkan
kata-kata dusta Najib bahawa pentadbirannya menghormati hak kebebasan
media.Kebangkitan dan kesedaran rakyat bahawa mereka tidak lagi boleh
ditipu atau dimanipulasi lagi oleh mereka yang berkedudukan tinggi dan
berkepentingan sendiri terutamanya oleh mereka yang memegang
kuasa.Sehingga mana lagi Najib ingin membelakangi kebenaran ini?
Dunia telah dibuka mata mengenai amalan rasuah yang meresap luas
dalam keluarga Ketua Menteri Sarawak, Taib Mahmud. Rakyat Malaysia
dimalukan oleh kerajaan mereka.Pentadbiran Najib pula bertindak
menyalahkan semua pihak kecuali mereka diri sendiri.
Adakah ini legasi yang mahu ditinggalkan oleh Najib? Najib berbangga
dengan kejayaan ETP dan GTP pentadbiran beliau akan tetapi pada masa
yang sama, kebebasan media dalam negara dikekang, disekang, diugut,
dimasuk campur, dan kadang kala dilayan seperti musuh negara, hanya
kerana tidak mempunyai pandangan yang sama dengan pentadbiran Najib atau
mengkritik tindak tanduk pentadbirannya.
Di manakah kebebasan apabila kebebasan tersebut sentiasa diugut oleh
seseorang?Di manakah hak asasi apabila kepentingan politik diletak di
atas kepentingan awam dan hak rakyat?Di manakah semangat patriotisme
Najib apabila video Global Witness memalukan rakyat?Tuntutan siasatan ke
atas keluarga Taib Mahmud selepas liputan berita dunia dan alternatif
meluas tidak dihiraukan malah diperkecil-kecilkan oleh pentadbiran
Najib.Malah pentadbiran Najib memperkecilkan video tersebut.Begitu juga
liputan berita di Sabah.Akses media dihalang terutamanya media dari
Filipina kerana pentadbiran Najib tidak mahu berita palsu dari media
Filipina.Najib memperkecilkan media Filipina kerana mereka menerbitkan
laporan berita yang bersifat anti kerajaan Malaysia.
Tindakbalas Najib terhadap media bersifat hipokrit dan retorik dan
pihak media serta rakyat Malaysia sudah tidak boleh dimanipulasi lagi
oleh beliau dan pentadbiran beliau.Tindakbalas Najib terhadap media
bersifat sentakan lutut dan sudah terbukti keadaan sebelum dan selepas
pindaan Akta Keterangan menunjukkan pentadbiran Najib tidak mempelajari
apa-apa daripada kesalahan masa lampau dan keengganan pentadbiran beliau
untuk mempelajari apa-apa yang tidak membawa sebarang keuntungan kepada
beliau dan pentadbiran beliau.Lantas, pindaan Akta Keterangan tidak
membawa sebarang perubahan positif kepada rakyat, atau media.Ianya hanya
menunjukkan sifat autoritarianisme pentadbiran beliau. Kini tawaran 10
minit pembentangan manifesto parti politik di RTM memperkukuh dakwaan
bahawa “kebebasan 10 minit” merupakan teras kepada Janji Ditepati,
retorik baharu sebuah rejim bersifat autoritarianisme.
Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU – Political Studies for Change,政改研究所) merupakan
sebuah pusat kajian yang baru dan kritikal.KPRU ditubuhkan pada era
pasca 8 Mac dengan tujuan membawa idea perubahan kepada warga Malaysia
melalui kajian dan sesi dialog.
KPRU memberikan fokus kepada kajian terhadap bidang ekonomi politik
dan sektor strategik yang dapat membawa impak jangka masa panjang kepada
masyarakat. Dengan penerapan idea baru dan interaksi dengan pelbagai
pihak berkepentingan, kajian KPRU diyakini akan membawa pemikiran dan
wacana segar untuk menghadapi cabaran negara dalam dekad yang akan
datang.
harakahdaily/-