04 September 2009

Al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani: Maksud Ungkapan Saidina 'Umar "Sebaik-Baik Bid'ah Adalah Ini" Ialah...

Oleh: hasrul mohd
http://al-qedahi.blogspot.com/


Bulan Ramadhan adalah bulan yang penuh rahmat dan maghfirah (keampunan). Sesiapa yang berpuasa dan menghidupkan ibadah di dalam bulan Ramadhan, akan diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu. Dengan syarat iaitu penuh keimanan dan pengharapan kepada Allah S.W.T. Di samping perlu bertaubat nasuha di atas dosa-dosa yg besar.

Antara amalan yg dilakukan di dalam bulan Ramadhan adalah solat Terawih. Saidina 'Umar pernah menggesa masyarakat di zamannya mendirikan solat tersebut secara berjemaah dgn mengatakan: "Ia terlebih afdal". Berjemaah dgn satu Imam lebih baik berbanding berjemaah secara kelompok-kelompok dan secara sendiri-sendiri.

Menurut riwayat Imam al-Bukhari:

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدٍ الْقَارِيِّ أَنَّهُ قَالَ
خَرَجْتُ مَعَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ لَيْلَةً فِي رَمَضَانَ إِلَى الْمَسْجِدِ فَإِذَا النَّاسُ أَوْزَاعٌ مُتَفَرِّقُونَ يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفْسِهِ وَيُصَلِّي الرَّجُلُ فَيُصَلِّي بِصَلَاتِهِ الرَّهْطُ فَقَالَ عُمَرُ إِنِّي أَرَى لَوْ جَمَعْتُ هَؤُلَاءِ عَلَى قَارِئٍ وَاحِدٍ لَكَانَ أَمْثَلَ ثُمَّ عَزَمَ فَجَمَعَهُمْ عَلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ ثُمَّ خَرَجْتُ مَعَهُ لَيْلَةً أُخْرَى وَالنَّاسُ يُصَلُّونَ بِصَلَاةِ قَارِئِهِمْ قَالَ عُمَرُ نِعْمَ الْبِدْعَةُ هَذِهِ

Bermaksud:
"Daripada Abdul Rahman bin Abdul Qari, bahawasanya dia berkata” Pada satu malam bulan Ramadhan, aku keluar ke masjid bersama Saidina Umar Ibni Al Khatab. Didapati bahawa ramai orang yang mengerjakan solat (terawih) secara berasingan dan ada yang mengerjakan solat secara berjamaah dalam satu imam dengan berkelompok-kelompok”. Maka Saidina Umar berkata” Aku berpendapat, sekiranya aku himpunkan mereka mengerjakan solat dengan satu imam, sesungguhnya ia adalah terlebih afdal ”Kemudian Saidina Umar berazam dan menghimpunkan mereka itu bersolat di belakang Ubai bin Kaab. Kemudian pada satu malam yang lain, aku keluar bersama Saidina Umar ke masjid dan kami melihat orang ramai mengerjakan solat (tarawih) secara berimam kepada seorang imam(Ubai bin Kaab). Lalu Saidina Umar berkata”sebaik-baik Bid’ah adalah ini”." (Sohih Al-Bukhari, Kitab Solat al-Tarawih, Bab Man Qama Ramadhan, hadis nombor 1871)

Menurut Al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani di dalam kitabnya Fath al-Bari Sharah Kitab Sohih al-Bukhari, yg menjelaskan ungkapan "sebaik-baik bid'ah adalah ini (solat terawih secara berjemaah)" seperti berikut:

وَالْبِدْعَة أَصْلُهَا مَا أُحْدِثَ عَلَى غَيْر مِثَالٍ سَابِقٍ ، وَتُطْلَقُ فِي الشَّرْع فِي مُقَابِلِ السُّنَّةِ فَتَكُونُ مَذْمُومَةً ، وَالتَّحْقِيقُ أَنَّهَا إِنْ كَانَتْ مِمَّا تَنْدَرِجُ تَحْت مُسْتَحْسِنٍ فِي الشَّرْعِ فَهِيَ حَسَنَةٌ وَإِنْ كَانَ مِمَّا تَنْدَرِجُ تَحْتَ مُسْتَقْبَحٍ فِي الشَّرْعِ فَهِيَ مُسْتَقْبَحَةٌ وَإِلَّا فَهِيَ مِنْ قِسْمِ الْمُبَاحِ وَقَدْ تَنْقَسِمُ إِلَى الْأَحْكَامِ الْخَمْسَةِ .


"Bid'ah pada asalnya ialah perkara baru yang diadakan tanpa terdapat contoh sebelumnya. Pada aspek syarak, secara umumnya ia adalah bertentangan dengan sunnah, maka ia dicela. Untuk penjelasannya, jika bid'ah yang dilakukan itu termasuk dalam perkara yang dilihat baik pada syarak, maka ia adalah baik. Jika ia termasuk dalam perkara yang dilihat buruk, maka ia adalah buruk. Jika tidak termasuk di dalam kedua-duanya (yakni baik dan buruk), maka ia termasuk di dalam perkara yang diharuskan. Kadang-kadang ia terbahagi kepada hukum syarak yang lima (yakni wajib, haram, sunat, makruh dan harus)"

Terdapat pelbagai pendapat tentang pengertian bid'ah. Kadang-kadang hingga menimbulkan cacian dan perpecahan...Na'uzubiLlah. Sedangkan biarkanlah perbezaan tersebut tanpa ada cacian dan pertelingkahan, tentu ia lebih molek. Ini sekadar masalah khilafiyyah, bukan kufur diniyyah.

Menurut Imam Nawawi di dalam kitabnya Sharah Sohih Muslim, yg menjelaskan hadis:

مَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَام سُنَّة حَسَنَة فَلَهُ أَجْرهَا
Bermaksud:
Sesiapa yg membuat sunnah yg baik di dalam Islam, maka baginya pahala. (Sohih Muslim, Kitab al-Zakah, Bab al-Hassu 'ala al-Sodaqah..., Hadis nombor 1691)

Imam Nawawi menjelaskan hadis ini seperti berikut:

وَفِي هَذَا الْحَدِيث تَخْصِيص قَوْله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " كُلّ مُحْدَثَة بِدْعَة وَكُلّ بِدْعَة ضَلَالَة " ، وَأَنَّ الْمُرَاد بِهِ الْمُحْدَثَات الْبَاطِلَة وَالْبِدَع الْمَذْمُومَة ، وَقَدْ سَبَقَ بَيَان هَذَا فِي كِتَاب صَلَاة الْجُمُعَة ، وَذَكَرْنَا هُنَاكَ أَنَّ الْبِدَع خَمْسَة أَقْسَام : وَاجِبَة وَمَنْدُوبَة وَمُحَرَّمَة وَمَكْرُوهَة وَمُبَاحَة .

Bermaksud:
"Di dalam hadis ini terdapat fungsi 'mentakhsiskan (mengkhususkan keumuman)' hadis yg lain iaitu (hadis yg bermaksud): "Setiap perkara baru yg diadakan adalah bid'ah dan setiap bid'ah adalah sesat". Maka (setelah ditakhsiskan), maksud (sebenarnya) ialah (semua) bid'ah yg batil dan (semua) bid'ah yg dikeji. Penjelasan ini juga boleh didapati dalam tajuk Solat Jumشat (dalam kitab tersebut). Kami juga telah menyebutkan bahawa bid'ah terbahagi kepada 5 bahagian, yakni wajib, sunat, haram, makruh dan harus."

Ini baru satu perbezaan dlm bab bid'ah, ada byk lg perbezaan. Adakah semua itu juga akan timbulkan cacian dan makian? Wal 'iyaz biLlah.

Kesimpulan:
1) Bulan Ramadhan perlu dihidupkan dgn amalan ibadah dgn penuh keimanan dan pengharapan kepada Allah S.W.T.
2) Setiap amalan ibadah yg dianjurkan nabi s.a.w ditafsirkan oleh para ulama dengan pelbagai pendapat sehingga ia menjadi perkara khilaf yg asalnya baik. Tapi terdapat salah faham hingga menimbulkan cacian dan makian. Na'uzubiLlah.
3) Bid'ah terbahagi kepada 5 hukum yakni wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Terdapat pndapat lain yg kata setiap bid'ah adalah haram dan tiada pembahagian itu. Perbezaan ini perlu dihadapi dgn penuh adab dan lapang dada agar tiada cacian dan makian sesama sendiri.
4) Beribadah Ramadhan perlu diberi fokus berbanding cacian dan makian yg hanya berdasarkan kepada perkara khilaf dan furu' (cabang agama)

Rujukan:
1) Ibn Hajar al-'Asqalani, (t.t.), Fath al-Bari, juz. 6, CD Maktabah Shamilah, edisi 2, h. 292.
2) Imam al-Nawawi, (t.t.), Sharah Sohih Muslim, juz. 3, CD Maktabah Shamilah, edisi 2, h. 461.
3) Rujukan tambahan tentang masalah bid'ah ini, rujuk Majlis Fatwa Mesir di link: http://www.dar-alifta.org/ViewBayan.aspx?ID=166&text=بدعة

Laksamana Do Re Mi Episod 2

Oleh : Mr. President

Sambungan episod dari 2,3 bulan lepas. Setelah Negara Pasir Dua Butir habis musnah diserang oleh Menteri Pertahanan, Raja Pasola. Maka, pemenrintah kerajaannya terpaksa berlindung di bawah sebatang pokok, mesyuarat, bersidang dan sebagainya di adakan di bawah pokok. Apalah malang nasib mereka. Ekoran ketamakan kuasa Raja Pasola, habis negaranya musnah.

Maka bersidanglah para menteri-menteri yang setia kepada pemerintah dan yang dipilih oleh rakyat berkenaan di bawah pokok. Seluruh dunia menyaksikan detik bersejarah itu. Kesemua menteri memikirkan apakah yang akan terjadi 2,3 bulana akan datang? Adakah masih bersidang di bawah pokok lagi? "Tunggulah apa kan berlaku nanti" ujar seorang menteri. "Kita pasti, kroni-kroni Raja Pasola pasti takkan membenarkan kita memamsuki istananya (SUK)" jawab salah seorang menteri dengan nada keciwa.

Apapun semuanya berharap sesuatu akan berubah nanti.

Episod kali ini bermula dengan pertempuran di mana kroni-kroni bala tentera Raja Pasola telah mengepung istananya (SUK) sebelum subuh lagi. "Hairan, mungkin mereka bersahur di kaki lima ini kot pagi tadi", bisik seorang menteri yang nyata hampa kerana tidak dapat memasuki bangunan tersebut. Berkebetulan, episod kali ini kena dalam bulan Ramadhan, dimana umat Islam diwajibkan berpuasa.

Ternyta, apa yang dirisaukan telah berlaku di Negara Pasir Dua Butir. Mereka yang telah diporak perandakan oleh Raja Pasola 2,3 bulan lepas datang untuk mengadakan persidangan sebagaimana dijadualkan terlebih dahulu. tetapi dihalang oleh Raja Pasola dan angkatan bala tenteranya.

Apakah episod ini akan berakhir nanti? Bilakan ianya akan berakhir? bagaimanakah kesudahannya? Hmmm...saya pun tak tahu. Pendapat kuat mengatakan bahawa episod ini boleh berakhir dengan membubarkan DUN di negeri berkenaan, serahkan semula kepada rakyat untuk melantik pimpinan mereka.

Semua pakat bertanding semula, Raja Pasola pun boleh bertanding semula. Mungkin Laksamana Do Re Mi pun boleh masuk bertanding jugak. He he he... Tapi akan daya, Raja Pasola ni seorang yang tak boleh nak sabar orangnya. Terus menyerang tanpa memikirkan baik dan buruk.

Maka kali ini, para pemenerintah yang ada seramai 21 orang tu mengadakan persidangan di dalam sebuah dewan berhampiran bangunan istana (SUK). Mungkin ianya disewa untuk tujuan tersebut. Biarkanlah. Apapun mereka dapat juga bersidang dengan aman.

Pagi ini, saya sempat baca berita di dalam akbar yang pro Raja Pasola. Huh, macam-macam duk kata kat diorang yang buat sidang dun di dewan hotel berkenaan. Kata gila kuasa la, gila talak la, sidang haram la, tak baik lah, macam-macam.

Eh, yang kamu hantar bala tentera sekat mereka nak masuk SUK tu kenapa? Dah kamu kata TAK SAH, sidang kat Mekah pun tetap tak sah, sidang kat ISTANA SULTAN pun tetap tak sah. Buat apa nk sekat? Kalu tak sekat, tak jadi pergelutan pun. Biarkanlah saja diorang nk bersidang, kan TAK SAH. Apa salah bagi diorang guna dewan SUK? Diorang pun ADUN jugak, Speaker tu Dewan DUN yang lantik. HARAM ke?

Hmmm...apa pun, episod kali ini meyebabkan beberapa ADUN dan orang awam ditangkap oleh bala tentera Raja Pasola. Huhuhu...itulah modal mereka, cukup cekap tangkap orang tak bersenjata dan rakyat jelata. Kalau penjenayah tu, payah je nak tangkap. Kenapa bala tentera Raja Pasola ramai-ramai tak pergi jaga di kawasan yang sering berlaku ragut, rompak, dadah dan sebagainya? Kenapa rela bersahur di kaki lima jalan semata-mata hendak menyekat orang awam?.

Demikianlah episod kali ini. Akan bersambung tau, tunggulah kisah dalam episod akan datang. Bye...


Mr. President
Laman Nurani
Dabong,
Kelantan.

Pantun Raya

Oleh : anuarani

Kelantan...

Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita

Terengganu...

Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile

Pahang...

Sepadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin


Johor...

Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite tak suke
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie


Melaka...

Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok


N. Sembilan...

Masak lomak cili api
Campo dongan! daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri
(org kolumpo jgn kocik ati!!)


Selangor/K.Lumpur...

Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu


Perak...

Gulai tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupai
Pandu hemat ingat kampong
Asal teman selamat sampai


Kedah...

Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau


Penang...

Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepas raya usah dok triak
Kalu ceti mai ikut dapoq


Perlis...

Padang besaq kecik aja
Tempat siam lalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang

PENGUMUMAN PENTING

by: shahpaskal

MAAF KERANA MENGANGGU.

KAPAL SELAM PERTAMA MALAYSIA DARI KELAS SCORPENE DIJANGKA TIBA DI KAWASAN PULAU INDAH, PORT KELANG PADA PAGI KHAMIS INI JAM 08.00 HOURS.


Penagih arak di Rusia bayar RM400 untuk dirotan

Oleh : ROZMAL MALAKAN

Islam kata , orang Islam yang didapati bersalah minum arak harus dirotan mengikut syariat Islam. Rotan yang tidak menyiksa tetapi untuk pengajaran.Saintis bukan Islam pula kata merotan boleh merawat mereka yang ketagihan arak.Takkan orang Islam nak belajar daripada orang bukan Islam cara-cara merotan yang boleh mengubati ketagihan arak dan dadah?

Patutlah tak selesai selesai masalah penagihan dadah di Malaysia ini, terutama di kalangan orang Melayu. Ada ubat murah iaitu rotan pergi guna methadone.

……Dr Marina Chuhrova (saintis Rusia) pula menyatakan bahawa beliau mempunyai pesakit tetap seramai 10 orang yang memerlukan rawatan merotan ini.

Menurut beliau pada mulanya mereka tidak suka pada kaedah rawatan sedemikian, akan tetapi apabila mereka merasakan kebaikannya mereka mula gemar pada kaedah rawatan sebegini.

Malah para penagih-penagih dadah dan arak tadi sanggup pula untuk membayar sekitar RM 400 untuk satu sesi rawatan merotan.


Ramadan, Bulan Kurnia Allah Kepada Orang Beriman

Oleh : mohd naim mohd zain

Kita sedang berada dalam bulan Ramadan Al-Mubarak, bulan kurnia Allah SWT kepada orang-orang yang beriman. Apabila tibanya bulan Ramadan Al-Mubarak, Rasulullah s.a.w. menyampaikan ucapannya, yang bermaksud: Telah tiba kepada kamu bulan Ramadan, bulan yang mulia, padanya satu malam yang kelebihannya lebih baik daripada 1,000 bulan, bulan yang pada awalnya kerahmatan, pertengahannya keampunan dan akhirnya pembebasan daripada api neraka.

Pada bulan ini, kita dijemput menjadi tetamu Allah Taala untuk menghadiri majlis hidangan-Nya. Disediakan untuk kita hidangan yang terdiri daripada makanan roh dan jasad, kerana Allah Taala menjadikan manusia dengan dua fitrah iaitu unsur roh dan unsur jasad, kedua-dua unsur ini memerlukan makanan. Makanan ini penuh dengan kelebihan, makanan roh ialah iman, ilmu, takwa dan segala sifat dan akhlak yang mulia manakala makanan jasad ialah makanan, pakaian, tempat tinggal dan sebagainya.

Allah SWT telah menentukan tugas manusia yang berbeza dengan tugas malaikat di alam roh dan berbeza dengan binatang yang hanya menjaga kepentingan jasad. Manusia mempunyai kedua-dua unsur iaitu unsur malaikat dan binatang. Sekiranya manusia menunaikan tuntutan roh dengan sebenarnya dan dalam masa yang sama berjaya menghadapi hawa nafsu kebinatangan, maka manusia akan menjadi makhluk yang lebih mulia daripada malaikat seperti para nabi dan orang-orang yang soleh. Di sana ada manusia yang lupa kepada makanan roh dan mengendalikan jasadnya seperti binatang, maka manusia itu menjadi lebih jahat daripada binatang.

Allah SWT melatih, mendidik dan memberi tarbiah kepada kita pada bulan Ramadan Al-Mubarak dengan hidangan menunaikan kewajipan berpuasa pada waktu siang hari, memberi sedekah, menjamu makanan kepada saudara-mara dan sahabat handai, jiran dan orang-orang yang memerlukan pertolongan, menghidupkan malam dengan sembahyang tarawih, bertahajud, tadarus al-Quran dan sebagainya. Semuanya ini dijanjikan kelebihannya lebih besar daripada bulan-bulan yang lain.

Ibadat puasa sahaja dijanjikan Allah SWT dengan pahala yang tidak terhingga banyaknya. Seseorang manusia yang melakukan kebaikan akan diberikan dari tiap-tiap satu kebaikan itu 10 pahala.. Adapun puasa, Allah Taala berfirman, yang bermaksud: Sesungguhnya puasa itu untuk Aku, maka terserahlah kepada-Ku untuk menentukan pahalanya.

Betapa besarnya pahala kepada orang-orang yang berpuasa, betapa ruginya mereka yang tidak berpuasa. Sesiapa sahaja yang tidak berpuasa satu hari dengan tiada sebarang keuzuran yang membolehkannya berbuka, walaupun diwajibkan kepadanya menggantikan puasa itu pada hari yang lain, namun dia tidak akan dapat menggantikan pahala puasa yang ditinggalkan satu hari itu walaupun dia berpuasa sepanjang umurnya. Itulah kelebihan yang dijanjikan Allah Taala..

Jaga diri daripada perkara menghilang pahala puasa

Marilah kita menunaikan ibadat yang diwajibkan Allah Taala itu dengan syarat-syarat dan rukun-rukun yang diwajibkan serta dengan adab-adab puasa yang menambahkan kelebihannya supaya kita menyedari bahawa puasa itu bukan sekadar menjaga diri daripada melakukan perkara yang membatalkan puasa pada waktu siang hari iaitu tidak makan, minum, bersetubuh dengan isteri, tidak memasukkan sesuatu ke dalam rongga yang terbuka tetapi seseorang itu juga perlu menjaga dirinya daripada perkara yang menghilangkan pahala puasa walaupun tidak membatalkan puasa.

Seseorang itu perlu memelihara anggota dan pancainderanya daripada melakukan perkara-perkara dosa dengan memelihara lidah, mata dan telinga supaya tidak melakukan perkara-perkara yang menghilangkan pahala puasanya. Itulah pendidikan puasa yang merupakan makanan rohani yang dihidangkan oleh Allah SWT pada bulan Ramadan.

Kita juga dijanjikan fadilat iaitu diberikan pahala pada makanan jasad. Kita makan dan minum pada bulan puasa bukan sahaja untuk kenyang tetapi diberikan pahala. Begitu juga kelebihan mereka yang bersahur. Allah SWT menjadikan kelebihan orang yang makan sahur sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Sesungguhnya Allah Taala dan para malaikat bersalawat kepada orang-orang yang bersahur.

Ini menunjukkan bahawa bukan sahaja ibadat puasa, bukan sahaja perkara-perkara kebaikan yang dilakukan diberi pahala, bahkan makan dan minum kita pada bulan puasa juga diberi pahala oleh Allah Taala. Itulah keistimewaan pada bulan Ramadan Al-Mubarak dan banyak lagi keistimewaan yang lain yang disediakan oleh Allah Taala supaya kita mencapai natijah puasa yang baik.

Kita menerima kerahmatan daripada Allah SWT pada awalnya, mendapat keampunan pada pertengahannya dan dimerdekakan daripada api neraka setelah kita meninggal dunia sekiranya kita menunaikan puasa dengan sebaik-baiknya. Itulah di antara hidangan yang disediakan oleh Allah Taala. Marilah kita menyahut jemputan Allah SWT di bulan yang penuh dengan kemuliaan itu.

Firman Allah Taala yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana yang diwajibkan kepada umat-umat sebelum kamu supaya kamu menjadi orang-orang yang bertakwa. (Surah al-Baqarah: 183)

Resipi Satay

Oleh : Zamri Keciks

Kepak Ayam Istimewa


Bahan-bahan ( 50 kepak )

* BAHAN PERAP
* 10 sudu besar kunyit
* 10 sudu besar garam
* 10 ketul kiub ayam maggi (hancurkan)
* 10 sudu besar jintan manis
* 1 botol sos cili thai
* 1 cawan gula pasir
* 1 cawan gula merah
* 1 botol sos tiram
* 1 botol kecil kicap manis
* 1 sudu besar MSG
* 1 cawan canola oil
*

* BAHAN PENCICAH
* 1 botol sos cili thai
* 5 sudu besar gula pasir
* 5 sudu besar gula merah
* 1 inci halia
* 4 ulas bawang putih
* 5 sudu besar cuka
* 1 cawan air
* 1 sudu teh garam
*

* 50 kepak ayam

Cara-cara

1. Kisarkan kesemua bahan perap hingga lumat.Gaulkan bersama kepak ayam yang telah dibersihkan.Perap sekurang-kurangnya 2 jam.Semasa memerap hendaklah sentiasa menbalik-balikkan kepak tersebut.
2. Sediakan tempat memanggang.Panggang kepak ini hingga masak.
3. Kisarkan kesemua bahan pencicah hingga lumat.Masak di atas api kecil hingga pekat.Angkat dan hidangkan bersama kepak ayam yang telah siap dipanggang.

--------------------------------------------------------------
Kepak ayam bakar berempah

Sungguh menyelerakan... boleh di makan dengan nasi atau juadah BBQ

Bahan-bahan ( 4 orang makan )

* 1 kilo kepak ayam
* 1 labu bawang besar
* 3 ulas bawang putih
* 1 inci halia
* 1 sudu makan serbuk jintan kasar
* 1 sudu makan serbuk jintan halus
* 1 sudu makan serbuk ketumbar
* 1 sudu makan serbuk kunyit
* 2 sudu makan gula
* 1 sudu makan kicap pekat
* garam secukup rasa

Cara-cara

1. Bersihkan kepak ayam dan toskan
2. Bawang besar+bawang putih+halia diblend/tumbuk. Campurkan kesemua bahan yang lain bersama bahan yang telah diblend ke dalam mangkok besar (yg boleh muatkan kesemua kepak ayam)
3. Gaulkan kepak ayam ke dalam bancuhan bahan tadi
4. Perap ayam seketika atau ikut lama yang disukai (makin lama makin sedap)
5. Bakar kepak ayam dalam oven selama lebih kurang 45mins atau hingga masak

-------------------------------------------------------

Untuk Ayam Satay

1 ekor ayam 2kg yang disembelih halal (dipotong 12 ketul)
5 Batang serai (diblendkan hingga halus)
½ kilo bawang merah (diblendkan hingga halus)
200 gram halia (diblendkan hingga halus)
300 gram lengkuas (diblendkan hingga halus)
50 gram jintan manis (diblendkan hingga halus)
30 gram jintan putih (diblendkan hingga halus)
50 gram kunyit (diblendkan hingga halus)
1 cawan gula pasir
5 camca teh garam

Untuk kuah Satay

½ kilo kacang mentah (goreng dan tumbuk kasar)

7 ulas bawang merah

4 ulas bawang putih

2 batang serai

1 stgh inci halia

5 tangkai cili kering

2 papan gula melaka

2 sudu asam jawa, diambil airnya.

Gula dan garam secukup rasa

Cara membuat ayam sate

1. Ayam diperap tidak lebih dari 12 jam (lebih masukkan dalam peti ais) dengan bahan yang telah dinyatakan untuk Ayam Satay
2. Bakar Arang hingga Tiada kelihatan Api yang marak
3. Bakarkan Ayam Satay hingga Masak
4. Kipas diguna untuk kontrolkan haba
5. Kilatkan AYam dengan Air Perapan dan Minyak dengan brush Serai bila perlu
6. Ayam Satay Akan masak bila luarannya mula kelihatan golden brown dan garing !!!
7. Hidangkan untuk makan begitu sahaja ataupun dengan nasi

Cara membuat kuah

1. Hiris bawang merah, bawang putih, halia, serai, dan cili kering.. kemudian gorangkan semuanya dengan minyak.

2. Setelah agak garing, toskan gorengan tadi dan kisar halus.. (tambah sikit air semasa mengisar)

3. Setelah dikisar, masukkan air asam jawa, dan kacang tanah (yg telah digoreng dan ditumbuk kasar tadi.). Kacau rata kesemuanya.

4. Didihkan campuran tadi.

5. Masukkan gula melaka, garam dan gula secukup rasa.

6. Jika terlalu pekat, boleh lah ditambah sedikit air.

7. Kuah kacang hendaklah cukup manis untuk dimakan bersama nasi himpit dan satay ayam.

8. Apabila telah mendidih, tutup periuk dan kecilkan api. Tunggu sehingga minyak dari kacang tanah telah naik ke permukaan, sambil dikacau sekali sekala.


ok lah....slmt buke pose...


PESURUHJAYA PAS PERAK : MENGULAS TENTANG ISU "DEMO PERKAUMAN " ARAK KEPALA LEMBU

Oleh : mohd hafez sabri

Beberapa hari sebelum ini, telah tercetus satu kontroversi tentang isu sensitiviti agama. Demostrasi itu dilakukan setelah selesai Solat Jumaat, luar kawalan pihak polis dan perkataan-perkataan pada banner yang mencurigakan. Mengulas tentang beberapa perkara yang berkaitan, Pesuruhjaya PAS Perak hari ini memberitahu bahawa isu sensitiviti tersebut sudah pasti bukan daripada ajaran Islam.

Beliau berkata, Islam adalah agama yang menghormati agama lain. Islam berdakwah bukanlah dengan cara yang ditunjukkan oleh peserta demo tersebut. Perkara ini telah ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW dan para sahabat RA sendiri apabila tidak mengganggu tempat ibadah orang bukan Islam, ketika mereka menguasai sesebuah negeri tersebut.

“Sesiapa yang ingin beribadah dengan agama mereka, dipersilakan. Tetapi umat Islam diharamkan murtad..” katanya.

Beliau berkata lagi, demikian tersebut adalah di dalam situasi perang. Di dalam situasi perang sekalipun, tempat ibadah bagi orang Islam tidak diganggu, apatah lagi dalam keadaan Malaysia hari ini? Terdapat seseorang yang mendakwa bahawa mereka hanya tidak mahu kuil dibina di kawasan majoriti orang Islam. Adakah alasan ini cukup kukuh untuk kita menimbulkan isu keagamaan tersebut?

Sedikit pengajaran yang ditunjukkan oleh Baginda SAW ketika Perjanjian Hudaibiah. Antaranya ialah, mereka yang ditawan oleh orang Islam perlu dikembalikan kepada keluarga mereka. Manakala mereka ditawan oleh orang musyrikin, tidak akan dikembalikan. Lalu, perkara ini dilihat sebagai satu ketidakadilan, sedangkan Baginda SAW bersetuju dengan perjanjian tersebut.

Beliau menambah lagi, di dalam hasil Perjanjian Hudaibiah tadi, orang Islam yang ditawan oleh orang musyrikin akhirnya dapat menyebarkan dakwah mereka. Ini kerana mereka benar-benar bersungguh dalam penyebaran dakwah tersebut. “Kita kena bersungguh, Ini peluang kita” Katanya.

Selain itu, beliau juga menyelar UMNO yang menjadi dalang dalam demo ini. Sekiranya masih ada yang bertanya, apakah bukti saya untuk mengatakan bahawa ia adalah tindakan UMNO? Maka saya akan katakan bahawa setiap perkara yang terjadi, pasti ada petanda. Contohnya hujan, petanda turunnya hujan ialah mendung. Tetapi kadangkala hari mendung, tetapi tidak juga hujan. Tetapi kalau bunyi hujan sudah kedengaran, adakah kita masih lagi menafikan bahawa ia bukanlah hujan?

Beberapa perkara yang boleh dikatakan sebagai petunjuk bahawa ia adalah tindakan UMNO ialah, perkataan “TAKE BEER” yang kononnya dikatakan sebagai Takbir. “Makna pun sudah tidak kena” Katanya. Selain itu, tindakan polis yang agak pelik. Kalau sebelum ini, setiap demo anjuran PR, pasti ada bermacam-macam halangan dan rintangan. Walaupun demo tersebut adalah secara aman dan tidak menyentuh mana-mana sensitiviti.

Tetapi yang peliknya, polis boleh terlepas pandang dalam isu sensitiviti yang begitu kronik ini. Kenapakah tiada polis yang berkawal? Bukankah mereka mencetuskan isu perkauman? Soal beliau.

Saya yakin, UMNO pada mulanya ingin mencetuskan isu ini, lalu mereka akan mengkritik semula tindakan ini. Ini kerana mereka cuba menampakkan kepada umum bahawa mereka sangat sensitiviti tentang isu perkauman, dan mereka sangat membela golongan bukan Islam. Tetapi malangnya, mereka agak lemah dalam strategi, bahkan membahayakan Malaysia sendiri.

Beliau berkata, tindakan keterlaluan mereka ini hanya akan mengundang bahaya. Jangan burukkan Islam dengan gaya method UMNO. Ini kerana gaya menthod UMNO bukanlah untuk menaikkan Islam, bahkan lebih menjatuhkan. Kalau hendak bermain isu pun, berhati-hatilah, katanya.

Syurga dan Neraka : Calon - calonnya ...

Oleh : anuarani

1. Umno dan BN sangat konsisten menyerang Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Dato' Seri Anwar Ibrahim . Mereka menggunakan pelbagai sarana termasuk TV dan surat khabar tanpa henti . Secara politiknya , serangan itu dianggap usaha untuk memecah belahkan Pakatan Rakyat dan sekaligus melumpuhkannya.

2. Rupanya UMNO dan BN terlalu rapuh dan lemah . Saat ghairah mereka menyerang peribadi kedua - dua tokoh pemimpin itu , kelihatan mereka begitu gah dan perkasa menghunus segala senjata yang mereka miliki untuk menjatuh dan membunuh karektor lawan mereka . Namun sesekali berpeluang Pakatan Rakyat membongkar segala penyelewengan dan kemungkaran yang dilakukan oleh pemimpin UMNO dan BN , jelas mampu membuatkan mereka menggelumpur .

3. Terbaru apabila Tuan Guru menegaskan bahawa pengamal - pengamal Islam palsu tidak boleh masuk syurga . Suatu kenyataan membuatkan pemimpin UMNO dan BN seperti kehilangan arah lalu melepaskan peluru tabur kesegenap penjuru . Menggunakan akhbar dan TV tanpa simpati , berminggu - minggu tanpa henti . Tiada peluang Tuan Guru memberi penjelasan dan pencerahan bagi isu yang timbul .

4. Lebih malang mereka menggunakan Majlis Fatwa Kebangsaan untuk menyerang setelah beberapa ahli akademik turut diseret untuk menyerang Tuan Guru Hj. Nik Abdul Aziz Nik Mat . Malang yang saya maksudkan ialah bagaimana Majlis Fatwa Kebangsaan yang sangat lembab untuk mengeluarkan fatwa berkait isu ISA dan pelbagai isu besar yang melanda negara tetapi tiba - tiba berubah menjadi pantas mengeluarkan fatwa dalam isu "syurga" ini sehingga tidak sempat memanggil Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengadap dan mengambil keterangan dari beliau sendiri . Cukup laporan Utusan Malaysia , Majlis Fatwa bersidang dan mengeluarkan fatwa .

5. UMNO dan BN kelihatan sangat kecewa apabila disebut tidak boleh masuk syurga . Ertinya mereka masih menyimpan hasrat nak masuk syurga . Tetapi malang mereka seperti tidak memahami atau mengetahui bagaimana kriteria dan ciri - ciri ahli syurga atau dalam erti nilai yang lain , mereka nak masuk syurga kononnya tetapi melakukan perangai dan tingkah laku ahli neraka . Walhal ciri - ciri ahli syurga dan neraka ini telah dijelaskan oleh Allah swt dan rasulNya saw. Sementara Tuan guru Nik Abdul Aziz hanya mendedahkannya !

6. Sabda Rasul saw :

كل أمتي يدخلون الجنة إلا من أبى قيل و من يأبى يا رسول الله
قال من أطاعني دخل الجنة و من عصاني فقد أبى

Semua ummatku layak masuk syurga kecuali mereka yang sengaja enggan masuk syurga . Sahabat bertanya : Siapakah yang enggan masuk syurga itu ya Rasulullah ? Jawab Rasulullah saw : sesiapa yang taat kepadaku layak masuk syurga dan sesiapa yang menderhakaiku maka sesungguhnya ia lah orang yang enggan masuk syurga .

Hadis ini menjelaskan kepada kita calon syurga ialah mereka yang taat kepada Allah swt dan melaksanakan sunnah Rasulullah saw sementara calon neraka pula ialah mereka yang , melanggar perintah Allah swt , melakukan maksiat dan mungkar serta derhaka kepada Allah swt dan RasulNya .

7. Antara calon neraka ialah mereka yang melampaui batas agama . Tidak peduli dosa dan pahala . Mereka bertindak berasaskan nafsu dan syahwat . Memburu kepentingan politik dan duniawi tanpa peduli halal dan haram . Demikianlah firman Allah swt :


فَأَمَّا مَنْ طَغَى وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى

Maka adapun sesiapa yang melampaui batas [ melakukan perbuatan yang ditaja oleh nafsu dan syaithan ] dan terlalu kemaruk dengan kehidupan dunia sehingga mengabaikan akhirat maka sesungguhnya neraka jahannam lah tempat tinggal yang layak buat mereka .

8. Sementara calon syurga pula ialah mereka yang takut kepada Allah swt Tuhan yang maha Agong . Tidak berani mengangkat muka untuk derhaka dan melanggar hukum Allah swt . Juga orang yang mencegah dirinya dari perangkap nafsu dan syahwah serta bebas dari melakukan perbuatan terlarang seperti rasuah , judi , arak , zina , pecah amanah , zalim dan sebagainya . Firman Allah swt :


وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى

dan adapun mereka yang takut kepada Tuhannya yang Maha Tinggi dan mencegah dirinya dari nafsu dan syahwah maka sesungguhnya syurga adalah tempat tinggalnya yang paling layak .

Surah an Naazia't : 38 - 41

9. Tegasnya syurga tidaklah mudah untuk dimasuki melainkan mereka yang bertaqwa kepada Allah swt , justeru Syurga hanyalah diwariskan kepada mereka yang bertaqwa . Taqwa dengan maksud tunduk dan patuh kepada perintah Allah swt dan meninggalkan semua perkara yang dilarang oleh Allah swt .


تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَنْ كَانَ تَقِيًّا

Demikian syurga yang kami wariskan dari kalangan hamba - hamba kami akan mereka yang benar - benar bertaqwa .

Surah Maryam : 63

10. Sebahagian dari penegasan Al Quran sebagai kalamullah dalam menetapkan calon neraka dan calon syurga dapat kita lihat dari ayat ini :


بَلَى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

bahkan mereka yang melakukan kejahatan [ rasuah , pecah amanah , judi , zina , arak , zalim , menganiaya dsbnya ] dan ia terus hanyut tenggelam dalam kejahatannya maka mereka adalah penghuni neraka , mereka pula kekal di dalamnya sementara orang - orang yang beriman dan beramal dengan amalan yang soleh , merekalah penghuni syurga , mereka pula kekal di dalamnya .

Surah Al Baqarah : 81

Ayat - ayat di atas , bolehlah dinilai oleh setiap individu , bagaimana keadaan kita . Ianya pasti sahaja melewati batas sempadan parti politik dan kepentingan suku kaum . Siapa jua yang tidak melandasi hidup berasaskan manhaj rabbani dan sunnah an nabawi maka ia sendiri tahu bagaimana nasib dan masa depannya di akhirat kelak . Selebihnya menjadi milik mutlak Allah swt untuk menetapkan keputusannya berkait syurga dan neraka .

Namun tidaklah salah jika kita menyebut kalau kamu buat begini jawabnya neraka dan kalau kamu buat begini tentunya syurga balasan ke atas kamu . Seperti kita menyebut kepada anak kita , hei awang ! jangan mencuri nanti kamu masuk neraka . atau sebaliknya hei awang ! sembahyanglah kalau kamu nak masuk syurga . Tentu tidak salah perkataan - perkataan tersebut justeru ia bermaksud untuk mendidik anak bukan menentu syurga atau neraka buat sang anak .

Tuan Guru adalah guru kepada ummah . Bukan sahaja mendidik anak tetapi ia mendidik seluruh masyarakat lalu ia berkata hei UMNO ! kalau kamu amalkan Islam Palsu , kamu tidak akan masuk syurga .

Bersifat Pemurah Dibulan Ramadhan

Oleh : Shania Opal


Hadith :

“Daripada Ibnu Abbas r.a. katanya, bahawa Rasulullah s.a.w. adalah seorang yang sangat pemurah kepada orang lain, lebih-lebih lagi pada bulan Ramadhan ketika baginda didatangi oleh jibril a.s. Jibril datang berjumpa baginda pada setiap malam lalu mengajar al-Quran kepada Baginda. Sesungguhnya Baginda bersifat pemurah dengan bersegera melakukan kebaikan umpama angin yang bertiup kencang.”

(al-Bukhari dan Muslim)

Huraian

1. Ramadhan adalah kesempatan yang amat berharga untuk melipat gandakan amal kebaikan kerana salah satu hakikat ibadah puasa ialah sifatnya yang peribadi atau personal dan merupakan rahsia antara seorang manusia dengan Tuhannya.

2. Segala kelebihan yang ada pada bulan Ramadhan bukanlah bermakna bahawa seseorang itu hanya perlu menumpukan ibadatnya pada bulan Ramadhan sahaja. Tetapi hendaklah dijadikan sebagai satu perangsang memulakan satu titik perubahan ke arah yang lebih baik. Sabda Rasulullah yang bermaksud :Sekiranya umatku mengetahui kebaikan yang ada di-dalam Ramadhan nescaya mereka akan menginginkan agar sepanjang tahun itu adalah Ramadhan.

Have a Great Fasting Days--

Rukun haji dan umrah (siri 2)

Email Oleh : mohd naim mohd zain
Oleh TENGKU AZIZ RAJA ABDULLAH


IBADAT haji dan umrah merupakan satu amalan yang mesti dilakukan oleh setiap Muslim mukalaf yang berkemampuan, sekali dalam seumur hidupnya.

Allah SWT berfirman dalam surah Al-Imran: 97 yang bermaksud: Dan Allah SWT mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu dan berkuasa sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat haji itu) maka sesungguhnya Allah SWT Maha Kaya (tidak berhajat kepada sesuatu pun) daripada sekalian makhluk. Sementara dalam surah al-Baqarah ayat 196 turut menjelaskan yang bermaksud: Dan sempurnakanlah haji dan umrah kerana Allah...

Oleh itu, jelaslah kepada kita bahawa amalan haji dan umrah adalah diwajibkan kepada mereka yang mampu dan cukup syarat-syaratnya. Rezeki yang diberi oleh Allah selalu digunakan untuk keperluan seperti makan, minum dan sebagainya. Elok benar sekiranya rezeki yang melebihi keperluan harian disimpan dan diguna untuk beribadat kepada Allah. Oleh itu, sewajarnya mereka yang diberi rezeki yang lebih oleh Allah untuk menunaikan haji dan umrah.

Ali r.a. berkata Rasulullah bersabda : "Barang siapa ada bekalan dan cukup perbelanjaan untuk menunaikan fardu haji tetapi ia tidak menunaikan fardu haji, maka tidak ada beza baginya mati sebagai Yahudi ataupun Kristian."

Rukun haji dan umrah

Rukun haji atau umrah adalah satu pekerjaan yang mesti dilakukan oleh mereka yang melaksanakan haji atau umrah. Jika tidak ditunaikan, sama ada sengaja atau tidak, maka tidak sah haji atau umrahnya.

Dengan itu, setiap jemaah perlu mempelajari amalan-amalan haji dan umrah dengan sebaik-baiknya. Diingatkan juga para jemaah tidak boleh mengambil mudah perkara ini kerana ia adalah kesempurnaan haji atau umrah.

Jika jemaah tidak laksana rukun-rukun itu atau laksana tetapi tidak sempurna mengikut syarat-syaratnya, maka tidak sah haji atau umrahnya.

Harapan kita untuk laksanakan haji atau umrah bagi dapat pahala, tetapi bukan pahala yang dapat, sebaliknya bala. Sebabnya, kerana tidak laksanakan amalan-amalan rukunnya dengan sempurna. Keadaan ini selalu berlaku kerana kita tidak mahu belajar dan mengambil mudah. Malah ada setengah di kalangan kita menganggap ia seperti pergi melancong ke tempat-tempat bersejarah yang lain.

Salah satu perbezaan amalan haji dan umrah dengan amalan-amalan lain dari segi perlaksaannya, apabila bermula maka ia mestilah diselesaikan amalan-amalan sehingga tahallul jika tidak akan dikenakan dam. Begitu juga berpindah daripada rukun ke rukun lain melainkan telah selesai dan sempurna rukun yang sebelumnya.

RUKUN HAJI

1. Niat ihram haji, 2. Wukuf, 3. Tawaf, 4. Saie, 5. Bergunting/bercukur dan 6. Tertib pada kebanyakan rukun

RUKUN UMRAH

1. Niat ihram umrah, 2. Tawaf, 3. Saie, 4. Bergunting/bercukur dan 5. Tertib

1. Rukun pertama haji dan umrah

l Niat ihram haji

"Sahaja aku mengerjakan haji dan berihram dengannya kerana Allah SWT"

l Niat ihram umrah

"Sahaja aku mengerjakan umrah dan berihram dengannya kerana Allah SWT"

Dengan niat ihram, maka diharamkan ke atas mereka melakukan perkara-perkara yang dilarang dalam masa ihram. Oleh itu, sebelum mereka berniat ihram disunatkan mereka melakukan perkara-perkara seperti berikut: i. Mengerat kuku, ii. Mendandan misai dan rambut, iii. Menanggalkan bulu-bulu ketiak, ari-ari dan sebagainya. iv. Mandi sunat ihram dengan niat "Sahaja aku mandi sunat ihram kerana Allah SWT", v. Mengambil wuduk, vi. Memakai minyak rambut, vii. Memakai kain ihram warna putih, viii. Mendirikan solat sunat ihram

Setelah itu bolehlah berniat ihram serta bertalbiah. Bagi wanita haid dan nifas dibolehkan berniat ihram. Ihram haji atau umrah, sebagaimana Rasulullah SAW bersabda kepada Aisyah r.ha tentang haid. "Engkau buatlah apa sahaja yang dilakukan orang yang mengerjakan haji kecuali tawaf."

2. Rukun kedua haji (tiada pada umrah)

Wuquf di Arafah

Arafah adalah satu padang yang terletak di Wadi Wuranah sebelah Muzdalifah dan dikelilingi bukit pasir yang menghala ke Taif. Jemaah haji perlu berada di sini walaupun seketika dalam sebarang keadaan seperti duduk, berbaring atau tidur bermula dari gelincir matahari (masuk waktu Zuhur) 9 Zulhijjah sehingga sebelum terbit fajar (masuk waktu Subuh) 10 Zulhijjah.

Oleh itu, syarat sah berwuquf, jemaah telah berniat dengan niat haji, jemaah berkeadaan seorang yang layak menunaikan ibadat (tidak gila, pengesan, mabuk dan hilang akal sepanjang masa wuquf) dan jemaah perlu berada di situ walaupun seketika. (dalam waktu wuquf).

3. Rukun ketiga bagi haji dan kedua bagi umrah.

Tawaf haji dan tawaf umrah

Mengelilingi kaabah sebanyak tujuh kali dengan syarat-syaratnya seperti berikut: i. Berwuduk (suci daripada hadas besar dan kecil), ii. Menutup aurat, iii. Suci badan, pakaian dan tempat tawaf daripada najis, iv. Bermula dan berakhir di sudut Hajarul Aswad, v. Menjadikan kaabah di sebelah kiri dan berjalan ke hadapan, vi. Dilakukan dalam Masjidil Haram dan di luar binaan kaabah, Hijir Ismail dan Syazarwan, vii. Tetap niat tawaf sepanjang masa tawaf, viii. Cukup tujuh pusingan dengan yakin.

Dalam isu batal wuduk semasa mengerjakan tawaf, maslahat jemaah haji dijamin, masyaqquh dan haraj mereka seperti kesesakan di tempat tawaf yang boleh menyebabkan berlaku persentuhan lelaki dan perempuan, ia dapat dihindarkan dengan beralih daripada pendapat Syafie yang masyhur dan berpegang kepada pendapat marjuh dalam Mazhab Syafie.

Jemaah haji boleh menggunakan pendapat yang menyatakan tidak batal wuduk jika berlaku persentuhan lelaki dan perempuan tanpa syahwat. (Muzakarah Haji Kali 21. 5-7 Jun 2005)

Niat untuk tawaf haji atau umrah, tidak perlu niat kerana niat tawaf telah termasuk dalam niat ihram haji atau umrah. Jika jemaah hendak niat juga, tidak mengapa. Niat tawaf lain seperti tawaf qudum (selamat datang), tawaf sunat, tawaf wada (selamat tinggal), tawaf nazar, tawaf tahyatubait perlu kepada niat. Niat itu sebelum daripada memulakan tawaf.

4. Rukun keempat bagi haji dan ketiga bagi umrah

Saie

Saie yang diertikan ialah berulang alik di antara Bukit Safa dan Marwah sebanyak tujuh kali dengan syarat-syarat sah. Syarat sah saie ialah; (1) Dilakukan selepas tawaf rukun atau tawaf qudum, (2) Bermula di Bukit Safa dan berakhir di Bukit Marwah, (3) Cukup tujuh kali dengan yakin dikira sekali daripada Safa ke Marwah dan sekali daripada Marwah ke Safa, (4) Hendaklah sampai ke penghujung tempat saie di Safa dan di Marwah, (5) Hendaklah saie di Battnuwadi (iaitu kawasan yang telah ditetapkan oleh syarak untuk saie), (6) Tidak berniat lain yang memesongkan tujuan saie.

Dalam Muzakarah Haji Ke-25 telah menetapkan bahawa sah mengerjakan saie di tempat saie yang telah diperbesarkan. Pelebaran itu telah dilaksanakan pada musim haji 1429H.

5. Rukun kelima bagi haji dan keempat bagi umrah

Bergunting/bercukur

Bergunting atau bercukur membawa pengertian ialah menanggalkan sekurang-kurangnya tiga helai rambut di kepala dengan menurut syarat-syarat sahnya; i. Telah masuk waktu

(Bergunting/ bercukur untuk haji bermula tengah malam 10 Zulhijjah)

(waktu bergunting/bercukur umrah ialah setelah selesai saie umrah), ii. Rambut di kepala, iii. Tidak kurang daripada tiga helai rambut.

Ibadat haji ada dua Tahallul iaitu Tahallul Awal dan Tahallul Thani. Tahallul Awal terhasil apabila jemaah haji selesai mengerjakan dua daripada tiga perkara berikut: i. Melontar jamrah kubra (10 Zulhijjah) masa melontar bermula tengah malam 10 Zulhijjah hingga terbenam matahari 13 Zulhijjah, ii. Bergunting/bercukur , iii. Tawaf rukun dan saie rukun.

Tahallul Thani dikira selesai apabila jemaah melakukan ketiga-tiga perkara tersebut. Dengan itu dapatlah kita fahami bahawa bertahallul itu, terhasil bukan saja dengan bergunting/bercukur rambut. Begitu juga boleh bergunting rambut orang lain sebelum ia menggunting rambutnya.

Cuma afdalnya ia bergunting atau bercukur bagi dirinya terlebih dahulu sebelum ia mencukur/mengguntin g orang lain. Sah juga ia mencabut rambut di kepala tanpa berguting. Boleh gunting rambut di mana-mana bahagian rambut tidak semestinya di pangkal rambut.

6. Rukun keenam bagi haji (tertib pada kebanyakan rukun) rukun kelima bagi umrah (Tertib)

Haji - Tertib Pada Kebanyakan Rukun

Rukun haji dikerjakan dengan tertib pada kebanyakan rukun iaitu didahulukan niat ihram dan rukun-rukun yang lain didahulukan wukuf dari tawaf ifadah dan didahulukan tawaf dari saie. Saie haji boleh mendahului wukuf dengan syarat telah melakukan Tawaf Qudum, begitu juga bercukur/bergunting boleh mendahului tawaf jika telah masuk waktunya.

Umrah - Tertib

Melaksanakan rukun umrah satu persatu iaitu yang dahulu didahulukan.

Matahari

Oleh :Amin Fadzlan

Matahari dari dekat (5,000 KM)
Imej matahari yang paling jelas diperolehi oleh Royal Swedish Academy Of Science pada 14 nov 2002 melalui Swedish Solar Telescope



Sebagai Renungan:
Diriwayatkan bahawa Rasululallah pernah menceritakan betapa asalnya kejadian api di dunia ini. Setelah nabi adam dihantar ke dunia kerana kesalahanya memakan buah larangan maka Allah swt telah memerintahkan Jibril as supaya mengambil api dari neraka untuk dihantar ke dunia untuk kegunaan nabi adam as. Maka jibril as pun diperintahkan untuk meminta api tersebut daripada malaikat penjaga api neraka iaitu Zabaniah.

Jibril : wahai zabaniah, aku diperintah untuk mengambil sedikit api neraka untuk dihantar ke dunia bagi kegunaan adam as.

Zabaniah : sebanyak mana sedikit itu?

Jibril : sebesar kurma...

Zabaniah : kalau sebesar buah kurma api neraka itu engkau bawa nescaya akan cairlah tujuh
lapis langit dan tujuh lapis bumi akibat kepanasanya.

Jibril : kalau begitu berilah aku sebesar separuh dari buah kurma...

Zabaniah : kalau sebesar separuh buah kurma api neraka ini engkau letakan di dunia nescaya
tidak akan turun walaupun setitik hujan dari langit dan tidak ada suatu pun tumbuhan akan tumbuh di bumi nanti..

Memandangkan keadaan yang rumit ini maka jibril as pun menghadap Allah untuk mendapatkan saiz yang perlu dihantar ke dunia. Allah swt pun memerintahkan supaya jibril mengambil sebesar ZARAH sahaja dari api neraka untuk dibawa ke dunia. Maka jibril as pun mengambil api neraka sebesar zarah dari zabaniah tetapi oleh kerana kepanasan yang keterlaluan api neraka sebesar zarah itu terpaksa disejukan dengan mencelupnya sebanyak 70 kali ke dalam sungai di syurga dan sabanyak 70 buah sungai. = 70 x 70

Selepas itu jibril as pun membawa api itu turun ke dunia dan diletakan di atas sebuah bukit yg tinggi, tetapi sejurus setelah diletakan tiba-tiba bukit itu terus meleleh cair maka cepat-cepat jibril mengambil semula api tersebut dan dihantar semula ke neraka.

Hanya sisa-sisanya sajalah yang terdapat di dunia ini seperti api yang sering kita gunakan untuk
berbegai keperluan dan juga api yang terdapat di gunung berapi dan lain lain lagi.

PENGAJARAN : Bayangkanlah kepanasan api neraka yg sebesar zarah yang terpaksa
disejukan dalam 70 buah sungai dengan sebanyak 70 celup setiap sungai dan hanya sisanya saja
itupun manusia tidak dapat bertahan akan kepanasanya bagaimana dengan api di neraka itu sendiri. SEBESAR ZARAH SAHAJA.

Rasulullah s.a.w. bersabda,
maksudnya : "Sesungguhnya orang yang paling aku kasihi di sisiku ialah seorang mukmin yang keadaannya serba sederhana, tetapi rajin mengerjakan solat (wajib dan sunat), dia baik dalam beribadah kepada Tuhan dan selalu taat kepadaNya secara diam-diam"
(Riwayat Tarmizi)

Rasulullah s.a.w. bersabda
maksudnya : "Sesungguhnya orang yang sangat aku kasihi dan terdekat padaku di hari kiamat ialah yang terbaik budi pekertinya. Dan orang yang sangat aku benci dan terjauh daripadaku pada hari kiamat ialah orang yang banyak bercakap, sombong dalam percakapannya dan berlagak menunjukkan kepandaiannya"
(Riwayat Tarmizi)

Rasulullah s.a.w. bersabda
maksudnya : "Barangsiapa yang bertaubat kepada Allah selagi belum terbit matahari dari arah barat, maka Allah menerima taubatnya"
(Riwayat Muslim)

Rasulullah s.a.w. bersabda
maksudnya : "Ingatlah kepada Allah dalam masa senangmu, nescaya Dia akan mengingatimu di masa susah"
(Al-Hadith)

Saranan Najib agar Kartika merayu adalah melucukan!

Email oleh : Zamri keciks
Oleh : SALMIYYAH HARUN


KUALA LUMPUR:Perdebatan berhubung hukuman sebatan terhadap model sambilan Kartika Sari Dewi Shukarno timbul apabila peruntukan di dalam Kanun Acara Jenayah yang dikuatkuasakan di Mahkamah Sivil dijadikan kayu pengukur dalam menilai pelaksanaan undang-undang janayah Islam.

Sedangkan adalah jelas dengan berdasarkan semangat dari Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan, apa jua keputusan dan perjalanan prosiding di Mahkamah Syariah adalah tidak tertakluk kepada mahkamah sivil.


Pengamal Undang-undang Abdullah Abdul Karim berkata, hukuman yang dijatuhkan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan, Yang Arif Dato’ Haji Abd Rahman Yunos pada 20hb Julai 2009 yang lalu adalah satu hukuman yang sah yang berdasarkan kepada peruntukan undang-undang yang masih berkuatkuasa.

Iaitu Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan dibaca bersama Seksyen 4 Enakmen Pantadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (pindaan 1987) yang memperuntukkan bahawa bagi sesiapa yang didapati bersalah meminum minuman yang memabukkan boleh dijatuhkan hukuman denda tidak lebih RM5,000.00 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam kali sebatan.

Katanya, mana-mana pihak yang menyatakan hukuman itu kejam, tidak berperikemanusiaan atau mendikskriminasikan wanita seperti yang dibayangkan oleh Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil agar mencadangkan Kerajaan Pahang yang dikuasai Barisan Nasional meminda atau memansuhkan peruntukan tersebut di Dewan Undangan Negeri Pahang.

"Selagi peruntukan berkaitan dengan kesalahan meminum arak tersebut dan hukumannya tidak dipinda atau dimansuhkan oleh Dewan Undangan Negeri Pahang, maka peruntukan di dalam enakmen tersebut adalah kekal menjadi undang-undang yang sah yang boleh dikuatkuasakan, " tegas Abdullah yang juga Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pahang.

Abdullah berkata, berdasarkan kepada peruntukan terperinci di dalam Seksyen 125 Enakmen Tatacara Jenayah Syariah Pahang 2002, jelas menunjukkan hukuman sebat yang dilaksanakan di Mahkamah Syariah adalah berbeza dengan hukuman sebat di Mahkamah Sivil.

Kebimbangan pihak-pihak tertentu kononnya hukuman sebat itu adalah zalim serta tidak berperikemanusiaan, katanya tuduhan itu tidak berasas sama sekali.

Cara perlaksanaan (mode of execution) hukuman tersebut telah diperincikan dengan jelas sekali di dalam Seksyen 125 (2) dan (3) Enakmen Tatacara Jenayah Syariah Negeri Pahang 2002 yang antara lain memperuntukkan bahawa:

1. Alat sebatan yang digunakan hendaklah diperbuat dari rotan atau ranting kecil pokok yang tiada ruas atau buku dan panjangnya tidak melebihi 1.22 meter dan tebalnya tidak melebihi 1.25 sentimeter.
2. Kalau pesalah itu hamil, hukuman itu hendaklah dilaksanakan selepas 2 bulan dia melahirkan anaknya.
3. Pesalah hendaklah diperiksa tahap kesihatannya oleh Pegawai Kesihatan Kerajaan sebelum hukuman tersebut boleh dijalankan.
4. Hukuman sebat itu hendaklah dengan kehadiran Pegawai Perubatan Kerajaan.
5. Sebatan tidak boleh kena muka, kepala, perut, dada atau bahagian sulit.
6. Pesalah lelaki disebat berdiri manakala perempuan dalam keadaan duduk
7. Sebatan hendaklah dijalankan dengan kekuatan sederhana iaitu tukang sebat itu tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala supaya tidak melukakan kulit pesalah.
8. Jika semasa perlaksanaan hukuman sebab itu Pegawai Perubatan Kerajaan memperakui bahawa pesalah itu tidak lagi dapat menerima sebatan, sebatan itu hendaklah ditangguhkan sehingga Pegawai Perubatan Kerajaan itu memperakukan bahawa pesalah itu sihat tubuh badannya untuk menjalani baki sebatan yang tinggal.
9. Selepas mengenakan satu sebatan, tukang sebat hendaklah mengangkat alat sebatan itu ke atas dan tidak menariknya.10. Semasa disebat, pesalah hendaklah memakai pakaian menurut Hukum Syarak.

Bahkan, jelasnya, peruntukan Seksyen 125 jauh lebih mendalam dan terperinci berbanding dengan peruntukan berkaitan dengan cara perlaksanaan hukuman sebat yang terdapat di dalam Kanun Acara Jenayah.

Justeru, beliau berpendapat, segala kritikan dan kecaman yang dihamburkan kepada Mahkamah Syariah Kuantan dan juga Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) bersabit dengan isu Kartika ini adalah lahir daripada sikap prejudis dan buruk sangka terhadap apa jua perkara yang berkait dengan perlaksanaan hukum Islam.

Sedangkan katanya, hukuman yang dijatuhkan ke atas Kartika bukanlah hukuman yang menurut hukum Islam sebenar yang berkait dengan minum arak sebagaimana yang diperuntukkan di dalam hukum hudud.

"Sikap prejudis dan buruk sangka ini telah lama tertanam di dalam minda mereka yang anti kepada perlaksanaan hukum Islam ke atas umat Islam di negara ini dan pelbagai alasan dikemukakan bagi menggambarkan betapa zalim dan buruknya hukuman yang dibuat atas nama Islam," katanya.

Saranan Perdana Menteri supaya Kartika membuat rayuan, katanya ianya saranan yang melucukan dan 'ill advised'.

"Bagaimana Perdana Menteri boleh memberikan saranan sedemikian sedangkan Kartika sendiri memilih untuk tidak memfailkan rayuan ke Mahkamah Rayuan Syariah di atas hukuman yang dijatuhkan ke atasnya. Jika beliau sendiri memutuskan untuk tidak merayu, maka kenapa Perdana Menteri pula yang sibuk-sibuk? " tambah Abdullah.

Oleh itu, Abdullah menggesa Mahkamah Syariah dan Hakim-Hakim Syarie supaya menjalankan tugas dengan adil dan amanah serta tidak tunduk kepada ‘serangan psikologi’ oleh pihak-pihak yang memang sentiasa bersikap prejudis terhadap hukum Islam dengan memberikan pelbagai gambaran negatif.

Katanya, dalam masa yang sama, usaha dakwah bagi memberi penerangan berkaitan dengan hukum Islam terus dijalankan bagi mendidik masyarakat dan menghapuskan sebarang kesangsian serta pandangan buruk mereka terhadap undang-undang Islam.

Berprasangka Baik

By: agussyafii

Ada seorang perempuan pergi ke dokter untuk memeriksakan tekanan darahnya. Ruang tunggu dokter penuh karena banyak pasiennya. Dia harus mengantri. Hampir satu jam kemudian namanya baru dipanggil. Ketika namanya dipanggil kakinya kesemutan sehingga jalannya masuk ke ruang dokter dengan kaki terpincang-pincang.

Lima belas menit kemudian perempuan itu keluar dari ruang pemeriksaan dengan langkah biasa lagi. Dua pasien yang dari tadi memperhatikan perempuan masuk ke ruang dokter, kini memandang heran, yang seorang pasien menyenggol sebelahnya sambil mengatakan, 'lihat tuh, betul kan yang saya bilang? Dokter ini memang top di kota ini.'

Begitulah kita pada umumnya seringkali mengambil kesimpulan berdasarkan prasangka. Prasangka terbangun karena kebiasaan. Kebiasaan membangun karakter pribadi seseorang. Kebiasaan-kebiasan untuk berprasangka baik atau berpikir positif kita diajarkan sejak anak-anak dengan melalui sholat. Setiap kali kita selesai sholat selalu diakhiri dengan salam.

Mengucapkan salam kepada Alloh SWT merupakan simbol dari keislaman. Makna Islam berarti berdamai dengan Alloh SWT. Kita tidak memiliki masalah kepada Alloh dan tidak berpikir negatif kepadanya.

Dalam kehidupan, kita kerap mengalami kejadian yang menyenangkan ataupun tidak. Hampir tidak dapat dihindari dalam hati terbersit pikiran negatif terhadap Alloh SWT, terutama jika mengalami nasib kurang baik Jika berlarut, itulah titik permulaan dari malapetaka rohani dan kebangkrutan spiritual.

Allah SWT berfirman dalam hadis qudsiy, ana `inda dzonni `abdi, Aku tergantung bagaimana hamba Ku menganggap Ku. Apabila dia berprasangka kepada Ku dengan baik, Aku pun akan baik kepadanya. Dan apabila dia berprasangka kepada Ku dengan prasangka buruk, Aku pun buruk kepadanya.’ Hadis qudsi di atas sebuah kiasan untuk senantiasa berpikir positif dalam keseharian kepada Alloh SWT ataupun terhadap ciptaan-Nya, baik umat manusia maupun seluruh alam.

Seperti kita ketahui, di antara tanda-tanda kebesaran Allah ada penciptaan langit dan bumi. Seperti dalam firman-Nya, ‘Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan di antara perbedaan malam dan siang, ada tanda-tanda bagi orang-orang yang mempunyai pikiran mendalam, yaitu mereka yang selalu ingat kepada Alloh.’

Atas dasar itu, sudah selayaknya kita memperhatikan alam sekitar. Alam ini tidak diciptakan dengan sia-sia, sehingga hal itu dapat menumbuhkan pikiran positif terhadap alam ataupun Sang Penciptanya. Ayat itu diakhiri dengan permohonan kita kepada Allah untuk dihindarkan dari siksa neraka. Dalam konteks ayat tersebut atau dalam bahasa Arab disebut siyaqu al-ayat siyaqa yang bisa dipahami salah satu penyebab orang mengalami hidup sengsara ialah kalau dia mempunyai pikiran negatif terhadap sesama ciptaan-Nya.

Dalam ayat lain, Al-Hujarat, Allah menyebutkan, ‘Apakah ada di antara kamu yang suka memakan daging bangkai saudaranya. Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya’
Maksud dari ayat ini kalau kita membicarakan keburukan orang lain yang tidak ada di hadapan kita, hal itu bagaikan memakan bangkai saudara kita sendiri. Ini peringatan agar kita senantiasa menumbuhkan berprasangka baik dan juga berpikiran baik kepada Alloh, sesama saudaranya dan alam sekitarnya.

Wassalam,

Agussyafii



Pelajar Sambung Belajar Ke Mu'tah Jordan Perlukan Bantuan Anda

Oleh : Dpp Gopeng

Salam,

Mohon prihatin dan simpati semua bagi membantu saudara kita yang kesempitan biaya untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti Mu'tah Jordan dalam jurusan Usuluddin.

Beliau, Zulkifli Bin Hammat Zakri berasal dari Kg Merawan Indah, Sg Raya Simpang Pulai, Perak Darulridzuan. Lulusan Kolej Islam Darul Ridzuan, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak.

Akan berangkat pada 6hb-September- 2009, Ahad depan.

Ayah beliau telah meninggal dunia pada November 2008 ekoran kanser tulang. 8 adik beradik dan sekarang ibu beliau Muznah Bt. Adnan yang membanting tulang menyara keluarga. Sumbangan, tajaan, zakat amatlah di harapkan.

Sumbangan terus boleh di salurkan terus ke akaun Maybank beliau.
No Akaun : 1583-1409-8753 (Maybank)
No Tel : 019-5433989

Di harap sudi membantu. Jika tidak upaya membantu, turut menyebarkan berita pun memadai.

Apa sahaja yang kamu nafkankan di jalan Allah nescaya akan dibalasi dengan
cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (rugi). Surah al-anfaal, ayat 60

..Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya
dan Dia lah Pemberi rezeki sebaik-baiknya. Surah saba', ayat 39

DPP Gopeng.
http://dppgopeng. blogspot. com

Rasai kelainan Ramadan di Kelantan

Oleh : LANJUSOH

SEKALI tengok macam di Padang Arafah. Ada khemah tempat orang beribadat. Ada pula alat penghawa dingin. Cuma apa yang membezakan di sini ada sebuah khemah besar boleh menampung 2,000 jemaah.Di Padang Arafah terdapat banyak khemah kecil. Di situlah bermula ibadat haji dengan bermalam di Mina.

Ganjaran beribadat di Makkah tidak sama dengan tempat lain. Misalnya, ibadat umrah pada bulan Ramadan sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud, "Satu umrah pada bulan Ramadan ganjarannya menyamai satu haji." (riwayat Bukhari dan Muslim)

Maka mengambil kira kelebihan itulah, kerajaan Kelantan menjadikan Ramadan setiap tahun sebagai 'ibadat tourism'.

Tahun lepas diisytiharkan Tahun Melawat Kelantan 2008. Suatu kelebihan yang tidak ada di tempat lain, apabila ada khemah khas disediakan sebagai tempat solat sunat tarawih.

Bermula pada awal 1990-an, apabila Jalan Tok Hakim yang ditutup kepada lalu lintas dan dijadikan Dataran MPKB. Di situlah didirikan khemah-khemah kecil yang dihimpunkan menjadi besar.

Di bawahnya dipasang playwood dan di bahagian atas dihampar tikar. Di bahagian depan tempat imam dipasang dinding kayu.

Kedudukan dataran tersebut bersebelahan dengan stesen bas SKMK dan pasar malam Parit Dalam, dan tidak jauh dari Pasar Raya The Store.

Disebabkan kedudukan yang strategik, khemah solat tarawih sentiasa menjadi tumpuan ramai. Lebih-lebih orang ramai yang menunggu bas ekspress ke destinasi luar Kelantan.

Tidak kurang juga si bapa yang menunggu isteri membeli belah di pasar raya, mengambil peluang solat tarawih di situ.

Keistimewaan lain selepas selesai dua salam pertama tarawih, ada ustaz akan memberi tazkirah. Imam solat dijemput khas dari kalangan hafiz.

Setiap malam khemah solat tarawih itu penuh sesak dengan kehadiran ramai jemaah.

Tempat solat tarawih itu terus kekal di situ setiap kali tiba Ramadan. Bagaimanapun disebabkan pertambahan bilangan jemaah, lokasi sedia ada tidak sesuai lagi.

Ekoran itu, pada 2006, lokasi tarawih dipindahkan ke perkarangan Stadium Sultan Mohammad Ke-IV. Reka bentuk khemahnya hampir sama dengan di Dataran MPKB.

Namun selepas Perbadanan Stadium menaiktaraf kawasan berkenaan, Dataran Warisan pula diwujudkan di situ. Ada pentas khas yang disediakan dan ruang kosong dipercantikkan dengan pemasangan bata berwarna.

Lokasi itu turut diadakan pelbagai aktiviti pada bulan lain termasuk sambutan Hari Peladang peringkat negeri.

Dan sejak dua tahun lepas khemah lebih besar yang lengkap dengan alat penghawa dingin disediakan. Lokasi solat tarawih itu kini dikenali sebagai Qaryah Ramadan. Khemah tersebut ternyata memberi keselesaan kepada jemaah.

Ketika hujan makmum tidak perlu lagi bimbang, tidak lagi basah seperti Ramadan sebelum ini.

Ketua Penolong Pengarah Pembangunan Masyarakat, Jabatan Pembangunan Islam, Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB BRI), Ustaz Rafei Hassan berkata, kelainan Qaryah Ramadan anjuran MPKB BRI kerana sendat dengan program agama sejak Asar sehingga solat Subuh.

Katanya, pada sebelah petang tiga kali seminggu diadakan program khusus untuk golongan remaja termasuk persembahan nasyid, kuiz, interaktif audien dan menjemput tetamu undangan.

"Program itu dikenali sebagai ambang Ifthor dikendalikan kumpulan Nasyid Advice, Elham, dan interaksi Nisa' yang bermula jam 5.45 petang," katanya, di sini.

MPKB BRI juga menyediakan 500 bungkus nasi bagi mereka yang tidak berkesempatan berbuka di rumah. Beberapa pihak menaja jamuan berbuka puasa termasuk Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan, Jabatan Kebajikan Masyarakat, MSO Sdn Bhd, De Carpet.

Selain itu Qaryah Ramadan juga menganjurkan program kebajikan bagi membantu penduduk miskin, anak yatim dan ibu tunggal.

Dua program baru yang disusun khas tahun ini iaitu forum kemerdekaan pada 30 Ogos ini dan bicara ilmiah oleh pakar geologi, Dr Arif Kosmo, 7 September depan.

Solat tarawih tahun ini diimamkan Sheikh Ahmad Rejeb Yassin Saad dari Mesir. Ramadan ini merupakan kali kedua beliau didatangkan ke Kota Bharu.

Beliau pernah menjadi imam tarawih di England, Afrika Selatan dan Hawai. Beliau turut dibantu Ustaz Said Hawa Al-Hafiz bekas pelajar Maahad Tahfiz Pulai Chondong.

Setiap kali selepas dua salam solat tarawih, para makmum berpeluang mendengar kupasan ayat-ayat yang dibaca imam oleh pengkuliah jemputan.

Selepas solat tarawih kira-kira jam 10.15 malam, Sheikh Ahmed akan mengalunkan bacaan ayat-ayat suci al-Quran dengan berlagu.

Orang ramai juga berpeluang untuk membetulkan tajwid dengan qari tersebut. Kemudian mulai jam 12 pagi pula diadakan relay qiraatul Quran yang membabitkan kumpulan pelajar hafiz.

Mereka akan bergilir-gilir memperdengarkan bacaan. Kemudian pada jam 4 pagi qiamulai diadakan dengan diimamkan Sheikh Ahmed. Pada jam 5 pagi makanan untuk bersahur disediakan percuma.

"Selepas solat Subuh diadakan kuliah oleh ustaz jemputan," kata Rafei.

Mengambil kira begitu sendat program Ihya' Ramadan di Kelantan maka tidak hairanlah ramai pelancong Ramadan datang ke sini untuk menjalani ibadat puasa.

Biar pun tidak berpeluang beribadat di Makkah, namun di Kota Bharu ada kelainan yang mereka dapat.

"Tidak kurang 10 pelancong ibadat dari luar Kelantan datang ke sini setiap tahun. Tahun ini ada yang datang dari Perak, Selangor dan Kuala Lumpur di mana mereka tinggal dua hingga tiga minggu di sini.

"Tahun lepas pelancong ibadat dari Melaka dan Johor menjadikan Qaryah Ramadan sebagai lokasi tumpuan mereka," katanya.

Selain itu, di Masjid Muhammadi Kota Bharu juga ada program khusus ihya' Ramadan. Tadarus di situ diadakan selepas solat Asar. Setiap petang kelihatan ramai yang datang berbuka puasa secara percuma yang disediakan.

Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (Jaheaik) juga mengadakan program tadarus di peringkat jajahan membabitkan ketua-ketua jajahan.

Tahun ini petikan surah an-Nahl ayat 120 hingga 128 dijadikan panduan bagi program tadarus al-Quran. Ramadan tahun ini merupakan kali ke-17 program tadarus diadakan di Kelantan.

Ketua Pengelola Unit Dakwah Halaqat, Jaheaik, Ustaz Abdullah Abdul Razak berkata, surah tersebut dipilih memandangkan minat orang bukan Melayu mengenali Islam semakin meningkat sekarang.

Dalam pada itu, Badan Perhubungan PAS Kelantan juga mengadakan takzirah khas setiap hari selepas solat Zohor di Dewan Zulkifli Mohamad. Tadarus peringkat kawasan juga diatur.

Manakala kebanyakan masjid jajahan dan mukim mengadakan tazkirah Ramadan selepas solat Jumaat.

Inilah fenomena yang sering dilihat di Kelantan setiap kali menjelma Ramadan. Kelainan itu sesungguhnya tidak terdapat di tempat lain.


Apa Erti Kemerdekaan?!

Oleh : Mr. President

apa erti kemerdekaan
bagi umat melayu kita
tokse terima perubahan
anak cucu menjadi mangsa

orang lain dok rebut peluang
takkan kita nak tengok saja
masa tetap berjalan
sesaat tak tunggu kita

dilema..dilema.. dilema melayu kita..

orang lain hidup bersatu
kita balah sama sekampung
bangsa lain hidup maju
bangsa kita masih mundur

orang kecek caya selalu
hangguk palo macam jepun
ikut stail dulu dulu
jadi katok bawah tempurung

dilema..dilema.. dilema melayu kita

anak orang nak kapal terbang
anak kita naik teksi
anak orang makan kat hotel
anak kita kedai kopi

anak orang jual barang
anak kita la jong beli
tadok pitih rela berhutang
tanah pusaka jual lagi

dilema..dilema.. dilema melayu kita..

keta orang keta mercedes
keta kita moresmino
keto orang asap nipis
keta kita asap bunga

keta orang hidup dengan suis
keta kita mapuh tolak sokmo
beli baru takdan pitih
beli beras pun berhutang sokmo

dilema..dilema.. dilema melayu kita..

anok orang baca buku
anak kita dok ralit berderat
anak orang masuk ke U
anak kita masuk lokap

anak orang minum susu
anak kita dok togok ubat
macamana kita nak maju
kalu tokse ubah sikap

dilema..dilema.. dilema melayu kita

anak orang g masjid
anak kita tepi jalan
anak orang duduk mengatik
anak kita duduk begewe

anak orang perangai baik
anak kita supo jembalang
nya dok cari bala penyakit
tokse pikir masa depan

dilema..dilema.. dilema melayu kita

apa erti kemerdekaan
bagi umat melayu kita
takse terima perubahan
anak cucu menjadi mangsa

orang lain dok rebut peluang
takkan kita nak tengok saja
masa tetap berjalan
sesaat tak tunggu kita

dilema..dilema.. dilema melayu kita..

Menangi pilihan raya, PAS ucap tahniah pada DPJ

KUALA LUMPUR, 2 Sept: Kemenangan Parti Demokratik Jepun (DPJ) pada pilihan raya umum negara itu Ahad lalu membuktikan rakyatnya berani membuat perubahan demi masa depan yang lebih baik, kata Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar.

Beliau ketika diminta mengulas berhubung kejayaan DPJ menewaskan parti pemerintah Jepun, Parti Liberal Demokratik (LDP) pimpinan Taro Aso, merakamkan ucapan tahniah kepada rakyat negara itu yang berani membuat pembaharuan dengan menolak LDP yang telah memerintah Jepun selama 54 tahun.

"Saya mengucapkan tahniah kepada DPJ atas kemenangan besar dan bergaya dalam pilihanraya mereka, dan tahniah kepada rakyat Jepun yang telah menolak parti yang telah berakar umbi selama 54 tahun di Jepun.Mereka mempunyai keyakinan tinggi bahawa masih ada parti yang mampu membawa satu pembaharuan kepada masa depan Jepun,"jelasnya.

Malah kata Mahfuz juga, slogan 'Negara Berkebajikan', yang dibawa DPJ, sama dengan slogan PAS pada pilihanraya umum 2008 merupakan faktor penting kemenangan mereka.

Slogan berkenaan ujarnya, berjaya meyakinkan rakyatnya bahawa DPJ mampu menjanjikan masa depan yang baik untuk mereka. Ini sekaligus menunjukkan rakyat negara itu bersikap terbuka dengan memberi peluang kepada parti lain menggantikan parti yang telah lama bertapak di negara matahari terbit itu.

"Mereka juga dalam cuba memberikan keyakinan kepada rakyat, membawa slogan negara berkebajikan, satu slogan yang sama dibawa oleh PAS pada pilihan raya umum lalu. Rakyat Jepun merasakan ianya satu yang terbaik buat masa depan mereka dan membuat keputusan memilih DPJ," Katanya.

Sambil menyifatkan kemenangan tersebut satu perkembangan yang baik kepada politik dunia, beliau berkata, PAS dan Pakatan Rakyat bersedia untuk berkerjasama dengan DPJ untuk memastikan ekonomi negara ini terus berkembang jika Pakatan Rakyat turut diberi mandat untuk memerintah negara.

"Pakatan Rakyat khususnya PAS bersedia untuk bekerjasama dengan DPJ untuk pastikan negara kita terus dapat pelaburan yang lebih baik dan akan menyediakan ruang-ruang untuk pelaburan negara jepun jika kita diberi mandat untuk memerintah negara ini,"katanya.

DPJ memenangi 308 daripada 480 kerusi di Dewan Rendah pada pilihan raya Parlimen negara itu sekali gus menamatkan tempoh lebih separuh abad pemerintahan konservatif LDP.

Parlimen dijangka mengesahkan Hatoyama, 62, sebagai Perdana Menteri dalam masa dua minggu dan beliau bersedia membentuk pakatan dengan parti-parti sekutu lebih kecil seperti Parti Demokratik Sosial dan Parti Baru Rakyat. - mks.

HarakahDaily.Net/-

Tindakan Sivakumar panggil 'sidang' DUN sah - Anwar

HALANG...Anggota polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) menghalang Menteri Besar Perak Pakatan Rakyat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat daripada memasuki kawasan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Ipoh, hari ini.--fotoTHE STAR oleh Saiful Bahri

KUALA LUMPUR: Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, tindakan Speaker Pakatan Rakyat, V. Sivakumar memanggil "Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak" hari ini adalah sah.

"Bagi kita Speaker yang sah adalah Speaker yang dilantik oleh DUN secara sah bukan speaker yang dilantik secara haram dari lantai.

"Soal negara ini hendak menjadi negara hukum kita kena ikut hukum. Kalau bila soal pembangkang sibuk bercakap soal hukum tapi bila Umno, dia langgar hukum pun diterima juga," katanya kepada pemberita ketika diminta mengulas mengenai tindakan Sivakumar mengadakan sidang DUN Perak hari ini.

Hari ini, Sivakumar yang juga ADUN Tronoh mengadakan "Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN)" Perak di sebuah hotel di negeri itu hari ini selepas dihalang daripada memasuki bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) yang menempatkan DUN.

Mengulas lanjut mengenai Speaker yang dilantik Barisan Nasional (BN), Datuk R Ganesan, Anwar yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen berkata, MIC hanya diperkudakan sebagai Speaker dan mereka tiada apa-apa kuasa kerana kenyataan yang berlaku di Perak telah ditonton oleh jutaan orang melalui laman web.

"Kalau laporan media rasmi Umno dan kerajaan, liputan tidak diberikan. Tapi kita masih bertahan. Sidang sah hanya dipanggil oleh Speaker yang sah," katanya.

Selain memanggil sidang DUN, Sivakumar yang juga ADUN Tronoh memfailkan perintah injuksi di Mahkamah Tinggi Ipoh semalam bagi menghalang Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr Abdul Rahman Hashim daripada menghalang ADUN Pakatan memasuki bangunan SUK.

mStarOnline/-

Kota Siputeh: PAS tolak keputusan SPR

PAS menolak keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang enggan menerima kekosongan kerusi DUN Kota Siputeh di Kedah dengan alasan ia bertentangan dengan perlembagaan negeri.

"SPR tiada kuasa untuk membuat tafsiran atau keputusan kerana kekosongan DUN Kota Siputeh yang boleh diputuskan oleh Speaker dan mesyuarat dewan sahaja," kata Ketua Penerangan PAS Idris Ahmad.

"Maka, dengan sendirinya keputusan SPR itu terbatal dan tidak terpakai. Maka perkara ini perlu dibawa kepada mesyuarat DUN atau Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan."

Semalam SPR wakil BN itu Datuk Abu Hassan Sarif masih kekal di kerusi DUN tersebut dengan alasan "tidak menghadiri dua mesyuarat berturut-turut di dalam dua penggal yang berbeza, bukan dua mesyuarat di dalam satu penggal yang sama".

Abu Hassan juga menyediakan surat cuti sakit sebagai alasan ketidakhadirannya di sidang DUN.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata sebelum Perkara 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah Darul Aman digunakan, ia terlebih dahulu perlu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan.

Beliau juga berkata, SPR dalam proses membuat keputusan tersebut telah surat cuti sakit daripada doktor mesej SMS kepada ketua pembangkang DUN Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid untuk memaklumkan masalah sakit dada yang dialami ADUN Kota Siputeh.

Sebelum ini Speaker DUN Kedah, Datuk Dr Abdul Isa Ismail telah menghantar surat kepada SPR berhubung kedudukan Abu Hassan yang didakwa hilang keanggotaannya.

Surat itu memaklumkan bahawa ADUN Umno itu hilang keanggotaan setelah dua kali gagal menghadiri sidang DUN pada 19 April dan 9 Ogos lalu.

Seksyen 51 perlembagaan negeri memperuntukkan mana-mana anggota DUN yang tidak hadir sidang dewan dua kali berturut-turut hilang keanggotaannya dan hendaklah mengosongkan kerusi yang disandang.

Dalam kenyataannya hari ini, sebagai mengulas keputusan suruhanjaya tersebut, Idris berkata keputusan SPR tetap bertentangan dengan Perkara 51 yang tidak menyebutkan isu penggal.

"Perkara 51 hanya menyebut tentang mesyuarat tanpa mengasingkannya mengikut penggal dan kuasa memberikan kebenaran adalah di tangan Speaker, bukannya ketua pembangkang yang gagal melakukan tugasnya pada waktu kejadian," katanya.

Idris juga berkata keputusan SPR ini juga bercanggah dengan Perkara 52 undang-undang tubuh Kedah yang menyebut: "Jika berbangkit apa-apa soalan fasal adakah mana-mana Ahli Dewan Negeri itu tiada layak menjadi ahli maka hendaklah diambil keputusan Dewan dan itulah yang muktamad."

Tambahnya, PAS sekali lagi menyatakan pendirian menolak keputusan SPR dan meminta agar pihak SPR menghormati kuasa Speaker dan DUN Kedah.

MalaysiaKini/-

Ketua SPRM dikecam kerana kenyataan 'bunuh diri'

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Ahmad Said Hamdan, dikecam ekoran kenyataannya berhubung kematian Teoh Beng Hock.

Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang menggesa 42 anggota panel SPRM supaya mengadakan perjumpaan tergempar bagi menentukan sama ada Ahmad Said layak untuk menerajui suruhanjaya tersebut.

Atau, katanya, mereka harus mendesak supaya beliau dipecat.

"Ahmad Said telah memperlihatkan dirinya sebagai seorang yang tiada belas kasihan dan tidak berperikemanusian berhubung kematian misteri Teoh yang pergi ke tingkat 14 ibupejabat SPRM (Selangor) pada 16 Julai untuk memberi kerjasama dalam siasatan badan itu, tetapi berakhir ditemui mati di tingkat lima," kata Lim dalam satu kenyataan.

Lim berang dengan komen ketua pesuruhjaya SPRM itu yang disiarkan oleh akhbar berbahasa Cina, Sin Chew Daily.

Ahmad Said memberitahu Sin Chew bahawa beliau dimaklumkan terdapat 10 kes mereka yang disiasat oleh Suruhanjaya Bebas Anti-Rasuah Hong Kong (ICAC) terjun dari bangunan tinggi, sejak penubuhan ICAC.

Tambahnya, tiada apa yang dapat beliau lakukan jika orang yang disiasat, tidak tahan dengan tekanan.

"Implikasi kenyataan Ahmad Said itu jelas sekali," kata Lim.

"Beliau menyalahkan kematian Teoh atas membunuh diri kerana tidak tahan dengan tekanan penyiasatan SPRM," katanya.

(Teoh merupakan saksi dalam siasatan SPRM yang membabitkan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat di Selangor)



Sementara itu, Lim berkata, jika Ahmad Said tidak dapat membuktikan dakwaannya itu, maka beliau mesti memohon maaf kerana membuat kenyataan yang tidak bertanggungjawab untuk melepaskan SPRM daripada bertanggungjawab terhadap kematian Teoh.

"Ahmad Said perlu menjelaskan mengapa SPRM begitu tidak bertanggungjawab apabila mengemukakan dua teori mengenai kematian Teoh - bahawa dia membunuh diri atau dia dibunuh oleh orang lain, selain daripada SPRM," tambahnya.

Mengenai 42 anggota panel SPRM, Lim berkata, mereka tidak boleh terus bersikap tidak ambil peduli terhadap 'pengkhianatan' objektif berkanun SPRM untuk mengisytiharkan perang habis-habisan terhadap rasuah, seperti yang dikehendaki oleh parlimen.

"Pada masa ini, SPRM sebaliknya melancarkan perang habis-habisan terhadap Pakatan, sebagai alat kepada Umno/Barisan dalam konspirasi untuk menumbangkan kerajaan negeri Selangor," tambahnya.

MalaysiaKini/-