04 September 2009

Laksamana Do Re Mi Episod 2

Oleh : Mr. President

Sambungan episod dari 2,3 bulan lepas. Setelah Negara Pasir Dua Butir habis musnah diserang oleh Menteri Pertahanan, Raja Pasola. Maka, pemenrintah kerajaannya terpaksa berlindung di bawah sebatang pokok, mesyuarat, bersidang dan sebagainya di adakan di bawah pokok. Apalah malang nasib mereka. Ekoran ketamakan kuasa Raja Pasola, habis negaranya musnah.

Maka bersidanglah para menteri-menteri yang setia kepada pemerintah dan yang dipilih oleh rakyat berkenaan di bawah pokok. Seluruh dunia menyaksikan detik bersejarah itu. Kesemua menteri memikirkan apakah yang akan terjadi 2,3 bulana akan datang? Adakah masih bersidang di bawah pokok lagi? "Tunggulah apa kan berlaku nanti" ujar seorang menteri. "Kita pasti, kroni-kroni Raja Pasola pasti takkan membenarkan kita memamsuki istananya (SUK)" jawab salah seorang menteri dengan nada keciwa.

Apapun semuanya berharap sesuatu akan berubah nanti.

Episod kali ini bermula dengan pertempuran di mana kroni-kroni bala tentera Raja Pasola telah mengepung istananya (SUK) sebelum subuh lagi. "Hairan, mungkin mereka bersahur di kaki lima ini kot pagi tadi", bisik seorang menteri yang nyata hampa kerana tidak dapat memasuki bangunan tersebut. Berkebetulan, episod kali ini kena dalam bulan Ramadhan, dimana umat Islam diwajibkan berpuasa.

Ternyta, apa yang dirisaukan telah berlaku di Negara Pasir Dua Butir. Mereka yang telah diporak perandakan oleh Raja Pasola 2,3 bulan lepas datang untuk mengadakan persidangan sebagaimana dijadualkan terlebih dahulu. tetapi dihalang oleh Raja Pasola dan angkatan bala tenteranya.

Apakah episod ini akan berakhir nanti? Bilakan ianya akan berakhir? bagaimanakah kesudahannya? Hmmm...saya pun tak tahu. Pendapat kuat mengatakan bahawa episod ini boleh berakhir dengan membubarkan DUN di negeri berkenaan, serahkan semula kepada rakyat untuk melantik pimpinan mereka.

Semua pakat bertanding semula, Raja Pasola pun boleh bertanding semula. Mungkin Laksamana Do Re Mi pun boleh masuk bertanding jugak. He he he... Tapi akan daya, Raja Pasola ni seorang yang tak boleh nak sabar orangnya. Terus menyerang tanpa memikirkan baik dan buruk.

Maka kali ini, para pemenerintah yang ada seramai 21 orang tu mengadakan persidangan di dalam sebuah dewan berhampiran bangunan istana (SUK). Mungkin ianya disewa untuk tujuan tersebut. Biarkanlah. Apapun mereka dapat juga bersidang dengan aman.

Pagi ini, saya sempat baca berita di dalam akbar yang pro Raja Pasola. Huh, macam-macam duk kata kat diorang yang buat sidang dun di dewan hotel berkenaan. Kata gila kuasa la, gila talak la, sidang haram la, tak baik lah, macam-macam.

Eh, yang kamu hantar bala tentera sekat mereka nak masuk SUK tu kenapa? Dah kamu kata TAK SAH, sidang kat Mekah pun tetap tak sah, sidang kat ISTANA SULTAN pun tetap tak sah. Buat apa nk sekat? Kalu tak sekat, tak jadi pergelutan pun. Biarkanlah saja diorang nk bersidang, kan TAK SAH. Apa salah bagi diorang guna dewan SUK? Diorang pun ADUN jugak, Speaker tu Dewan DUN yang lantik. HARAM ke?

Hmmm...apa pun, episod kali ini meyebabkan beberapa ADUN dan orang awam ditangkap oleh bala tentera Raja Pasola. Huhuhu...itulah modal mereka, cukup cekap tangkap orang tak bersenjata dan rakyat jelata. Kalau penjenayah tu, payah je nak tangkap. Kenapa bala tentera Raja Pasola ramai-ramai tak pergi jaga di kawasan yang sering berlaku ragut, rompak, dadah dan sebagainya? Kenapa rela bersahur di kaki lima jalan semata-mata hendak menyekat orang awam?.

Demikianlah episod kali ini. Akan bersambung tau, tunggulah kisah dalam episod akan datang. Bye...


Mr. President
Laman Nurani
Dabong,
Kelantan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

thanks mr president see you.