02 September 2009

Tetap bersidang biarpun injunksi ditolak- Sivakumar

IPOH, 1 Sept: Speaker Pakatan Rakyat Perak, V.Sivakumar akan tetap meneruskan sidang DUN esok biarpun Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini menolak permohonan injunksinya.

Pada kes yang didengar dalam kamar Mahkamah Tinggi 3 siang tadi, Pesuruhjaya Kehakiman, Tuan Tarmizi Abdul Rahman menolak permohonan V.Sivakumar (Plaintif) untuk menghalang Setiausaha Kerajaan Negeri, Abdul Rahman Hashim (Defendan) daripada menghalangnya menggunakan Dewan Negeri di bangunan SUK untuk persidangan DUN esok.

Mahkamah juga menetapkan tarikh 1 Oktober depan untuk kes tersebut didengar semula.

Dalam sidang media selepas itu, Sivakumar memberitahu, persidangan DUN Perak akan tetap diadakan esok walaupun permohonan injunksinya ditolak mahkamah.

Ujarnya, keputusan mahkamah itu bukan alasan untuk beliau dan kesemua ADUN tidak bersidang esok.

"Saya tetap akan teruskan persidangan esok seperti dirancang. Walaupun tak berjaya dapatkan injunksi, itu bukan alasan untuk mereka menghalang ADUN buat kerja. Halang ADUN buat kerja adalah salah di sisi undang-undang," katanya kepada pemberita selepas selesai kes tersebut didengar.

Ditanya samada beliau tetap akan memasuki Dewan DUN esok, Sivakumar berkata ianya sudah tentu, kerana itu adalah matlamat asalnya sehingga terpaksa memohon injunksi.

"saya memang nak bersidang di dalam Dewan Negeri Perak. Itu memang motif kita dari awal," katanya lagi.

(Apakah peristiwa sidang bawah pokok akan berulang lagi esok)

Siva dalam permohonannya sebelum ini memohon injunksi mahkamah bagi menghalang Abdul Rahman dan/atau agen-agen dan/atau pekerjanya daripada bertindak menghalang beliau dari menggunakan Dewan Negeri untuk tarikh 2 September 2009 iaitu esok untuk diadakan persidangan.

Turut dipohon supaya defenden tidak menghalangnya menggunakan pejabat dan menjalankan tugas sebagai Yang DiPertua Dewan Undangan Negeri Perak.

Selain itu beliau juga memohon injunksi untuk mencegah sebarang penyalahgunaan, campur tangan dan pencerobohan daripada pihak defendan dan/atau agen-agen dan/atau pekerjanya.

Permohonan itu dibuat mengelak kejadian Mac lalu daripada berulang. Pada 3 Mac lalu, Sivakumar beserta kesemua ADUN Pakatan Rakyat Perak telah dihalang oleh Setiausaha Kerajaan Negeri, Abdul Rahman Hashim beserta agen-agennya termasuk pihak polis dari memasuki bangunan SUK untuk mengadakan persidangan DUN.

Ekoran kejadian itu, kesemua ADUN Pakatan Rakyat tersebut bertindak mengadakan sidang DUN di bawah pokok.

Esok sekali lagi bakal menyaksikan episod lanjutan krisis perlembagaan Perak. ADUN Pakatan rakyat telahpun menyatakan komitmen untuk hadir seperti notis yang telah dikeluarkan Speker V.Sivakumar sebelum ini.

Mengulas samada suasana esok akan sama seperti yang berlaku Mac lalu, Sivakumar memberi kata begini,

"Saya tidak mahu membuat sebarang spekulasi, kita tunggu dan lihat sahaja esok," katanya.

HarakahDaily.Net/-

SPR putuskan tidak ada kekosongan di Kota Seputeh

KUALA LUMPUR, 1 Sept: Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) memutuskan tidak ada kekosongan di Dun Kota Seputeh, Kedah walaupun Speaker Dun Kedah memohon pilihan raya diadakan di kawasan itu.

"SPR juga memutuskan bahawa kerusi Adun Kota Siputeh masih disandang oleh Datuk Abu Hassan Sarif yang beliau menangi dalam pilihan raya umum ke-12 yang lepas," kata Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof dalam kenyataan yang dikeluarkan lewat petang tadi.

Speaker Dun Kedah, Dato' Dr Abdul Isa Ismail, menghantar surat kepada SPR memaklumkan kekosongan di kerusi itu berikutan kegagalan Adunnya, Dato' Abu Hassan Sharif menghadiri dua kali sidang Dun secara berturut-turut.

Mengikut peraturan dalam Dun Kedah, mana-mana Adun yang gagal menghadiri sidang Dun dua sessi berturut-turut tanpa kebenaran dari Speaker akan hilang kerusinya.

Dalam ulasan spontannya, Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub berkata, keputusan ini membayangkan sikap sebenar badan yang dikatakan bebas itu.

"Peraturan ini bukannya baru dan dibuat oleh kerajaan Pakatan Rakyat Kedah tetapi peraturan yang telah sedia ada. Nampaknya SPR lebih senang menafikan peraturan ini," kata Salahudin kepada Harakahdaily.

Bagaimanapun, Salahudin tidak terkejut dengan keputusan ini kerana Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin telah membayangkan tindakan yang perlu diambil oleh SPR sebelum ini.

Abu Hasan Sarif tidak pernah memaklumkan kepada Speaker DUN atau pejabat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri tentang ketidakhadiran beliau ke sidang DUN yang diadakan 9 Ogos lalu.

Abu Hassan sendiri tidak hadir pada Sidang Dewan pada 19 April sebelum itu bermakna dia tidak hadir dua kali bertutut-turut.

Menurut Perkara 51 Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah, mana-mana ahli dewan yang tidak hadir ke mesyuarat dewan dua kali berturut-turut tanpa kebenaran Speaker, maka kerusinya hendaklah dikosongkan.

Abdul Isa, Abu Hassan hanya memaklumkan perkara demikian kepada Ketua Pembangkang, Dato' Seri Mahdzir Khalid melalui khidmat pesanan ringkas (SMS).

Menurut Pengerusi SPR, pihaknya telah meminta nasihat dari Jabatan Peguam Negara sebelum membuat keputusan dalam mesyuarat mereka hari ini.

SPR memutuskan bahawa berdasarkan kepada takrif perkataan consecutive meetings, Mesyuarat Kelima Penggal Persidangan Pertama Dewan Undangan Negeri Kedah dan Mesyuarat Pertama Penggal Persidangan Kedua Dewan Undangan Negeri Kedah bukanlah consecutive meetings dalam erti kata Perkara 51.

Sehubungan itu, adalah tidak tepat jika dikatakan bahawa Abu Hassan tidak hadir dalam dua mesyuarat berturut-turut.

Abdul Aziz berkata, SPR berpendapat "ini adalah kerana mesyuarat yang tidak dihadiri oleh ADUN berkenaan bukanlah dua mesyuarat berturut-turut dalam satu penggal persidangan."

"Sebaliknya ia adalah dua mesyuarat berturut-turut bagi dua penggal yang berbeza. Tempoh masa antara penggal persidangan pertama dan penggal persidangan kedua ialah selama tiga bulan 20 hari," katanya.

Kata Abdul Aziz lagi, setelah meneliti dokumen dan mengkaji fakta yang dikemukakan kepada SPR serta kedudukan undang-undang yang berkaitan, pada menjalankan kuasa di bawah Fasal (5) Perkara 53 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah, ia memutuskan bahawa mesyuarat yang tidak dihadiri oleh ADUN Kota Siputeh bukanlah dua mesyuarat berturut-turut dalam satu penggal persidangan dalam erti kata Perkara 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah Darul Aman.

Sebaliknya ia adalah dua mesyuarat berturut-turut untuk dua penggal yang berbeza, jelas beliau.

"Surat cuti sakit yang dikemukakan oleh ADUN Kota Siputeh diterima oleh SPR sebagai penjelasan mengenai ketidakhadiran beliau dalam mesyuarat Dewan pada 9 Ogos 2009.

"SPR juga mendapati bahawa kegagalan ADUN Kota Siputeh itu menghantar surat cuti sakit kepada Speaker lebih awal (selewat-lewatnya pada 9 Ogos 2009) tidak menjadikan surat cuti sakit itu terbatal.

"SPR berpendapat bahawa sebelum Perkara 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah Darul Aman digunakan, ia hendaklah terlebih dahulu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan. SPR memutuskan bahawa tiada berlaku apa-apa kekosongan pada kerusi Kota Siputeh," katanya.

Sementara itu, Speaker DUN, Abdul Isa akan membuat kenyataan esok mengenainya selepas meneliti alasan yang diberikan oleh SPR.

HarakahDaily.Net/-

Selamat bersidang kepada semua ADUN Pakatan Rakyat Perak.

Saya mengucapkan Selamat Bersidang kepada semua ADUN Pakatan Rakyat Perak pada hari ini 2 September 2009. Saya amat terkilan kerana tidak dapat bersama ADUN PR yang lain dalam sidang yang saya anggap sah disisi undang-undang dinegeri Perak. Pada masa posting ini diterbitkan saya berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Karachi menunggu kapalterbang berangkat pada jam 3.40 pagi waktu Pakistan dan saya baru akan mendarat di KLIA pada jam 11.00 pagi nanti. Kebetulan di sini adalah perkhidmatan internet percuma saya mengambil peluang untuk membuat posting ini. Sebab itu saya terlepas sidang hari ini, namun saya telah menulis surat rasmi memaklumkan ketidak hadiran saya.Alasan saya sidang pada esok hari sah adalah :

1. Sidang ini adalah sidang yang dipanggil oleh Speaker DUN Perak yang masih sah, V. Sivakumar. Walau apapun alasan yang dikemukakan oleh BN untuk memperlekehkan panggilan sidang ini dan menganggap Sivakumar bukan ada hak memanggil sidang, begitu juga saya ingin menegaskan BN tidak ada hak untuk mempertikaikan kedudukan Sivakumar melainkan mahkamah yang boleh menentukan, walaupun itu bukan tempat yang sewajarnya. namun menjadi tempat rujukan yang sepatutnya setelah BN menggunakan untuk mengesahkan kedudukan MB Zambry, begitulah kami rasakan mahkamahlah yang boleh mengesahkan siapakah Speaker yang sah, Sivakumar atau Ganesan. 2.Sidang bawah pokok pada 3 Mac adalah sah dan ianya berlarutan dengan berbagai pelanggaran undang-undang sebelum dan sesudah itu. Kecelaruan sistem demokrasi dan perjalanan sidang DUN di Perak adalah hasil dari kudeta oleh BN kepada kuasa rakyat yang diamanahkan kepada pakatan Rakyat. Jadi apapun yang berlaku di Perak adalah sesuatu perkara yang sangat bercelaru dan semakin rumit. Berlaku pertindihan perlangaran undang-undang oleh BN secara berulang kali. Apa saja yang dilakukan oleh BN alah semacam melalui sebatang sungai secara melawan arus. Oleh itu tidak ada langkah yang paling wajar melainkan di bubarkan DUN Perak. 3. BN untuk sekian kalinya akan mengunakan khidmat PDRM untuk menghalang usaha murni kami, itulah yang saya dapat jangkakan pada pagi ini, namun saya yakin teman seperjuangan ADUN PR akan bersama dengan seluruh rakyat Perak akan tetap cekal dan tabah dalam menghadapi segala cabaran, demi memulihkan demokrasi di Perak. Semuga sidang pada hari ini membawa makna yang besar dalam perjuangan rakyat perak sejak kuasa yang diberikan oleh rakyat kepada PR dicuri oleh BN.....SELAMAT BERJUANG....

Hamid Omar meninggal dunia

Tun Abdul Hamid Omar, bekas ketua hakim negara yang kontroversi, meninggal dunia hari ini akibat kegagalan ginjal. Allahyarham berusia 80 tahun.

Hamid dianggap kontroversi kerana peranannya dalam prosiding memecat Tun Salleh Abas pada 1988.

Beliau, waktu itu sebagai pemangku ketua hakim, mengetuai panel yang mendengar proses memecat Salleh.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir jam 10 pagi ini di Hospital Gleneagles di Jalan Ampang, Kuala Lumpur.

Sementara itu, anak sulungnya, Azizuddin, 51, memberitahu Bernama berkata bapanya dimasukkan ke hospital itu 8 pagi semalam setelah mengalami demam dan selesema yang kronik.

Katanya doktor mengesahkan terdapat jangkitan kuman pada pinggang yang menyebabkan kegagalan ginjal bapanya.

Jenazah Allahyarham dibawa pulang ke kediamannya di Bukit Tunku di ibunegara dan akan disembahyangkan di Masjid Damansara selepas Asar hari ini dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara.

Allahyarham meningglkan seorang balu Toh Puan Azian Aiyub Ghazali dan empat orang anak iaitu Azizuddin, Ainuddin, Hanizah dan Hanizan.

MalaysiaKini/-

Jangan Menyerah

By: agussyafii

'Tak ada manusia. Yang terlahir sempurna. Jangan kau sesali, Segala yang telah terjadi. Kita pasti pernah. Dapatkan cobaan yang berat. Seakan hidup ini. Tak ada artinya lagi. Syukuri apa yang ada. Hidup adalah anugerah. Tetap jalani hidup ini. Melakukan yang terbaik.'

'Jangan Menyerah' lagu d'massiv dilantunkan terdengar merdu oleh anak-anak Amalia pada acara Senyum Amalia. Sudah dari sebulan yang lalu anak-anak Amalia memilih lagu 'Jangan Menyerah.' Awalnya saya tidak begitu mengerti kenapa anak-anak memilih lagu itu. Ternyata setelah saya mendengarkan lagu itu dilantunkan oleh mereka begitu sangat menyentuh hati. Bahkan ketika lagu itu saya minta request Kak Rani sempat mengatakan, 'Jangan dinyanyikan lagi Kak Agus, nanti saya menangis loh.'

Malam itu saya menatap anak-anak Amalia satu persatu. Saya mempersilahkan Kak Deli dan Kak Putri untuk menyampaikan pesan dan kesan kepada adek-adeknya. Kami berbincang banyak hal. Sampai tidak kami sadari Kak Putri meneteskan air mata. Kak Asep mengambilkan tisu untuknya. 'Hidup ini adalah anugerah, tetap jalani hidup ini. Melakukan yang terbaik.'

Ditengah badai gelombang kehidupan yang tak mudah mengarungi. Membutuhkan energi kesabaran dan keikhlasan untuk mengantarkan anak-anak Amalia ke depan pintu gerbang masa depan. Lagu D’Massiv itu telah menyemangati kami untuk melakukan yang terbaik. Seperti kata Stephen Covey, ‘Memprediksi masa depan adalah dengan menciptakannya.’ Membangun kebiasaan-kebiasaan manusia efektif agar kelak mereka menjadi Insan Mulia.

Malampun semakin larut. Kami merasakan getaran kebahagiaan itu hadir. Perjalanan masih panjang. Harapan dan doa kami panjatkan untuk anak-anak Amalia. Pesan kami, buat anak-anak Amalia..'jangan menyerah' cinta dan kasih sayang kami untuk kalian semua.

**********************************
Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) -Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. (QS. At Thalaq [65]: 2).

Wassalam,

Agussyafii

Mangkok astro

Oleh : Zamri keciks








Kat Malaysia takde natang ni..

Oleh : Zamri keciks
















10 Bahasa Yang Paling Sedikit Orang Tahu

Oleh : Zamri keciks

10.Chamicuro

Sepanjang sejarah, di dunia,hanya ada 8 orang yang berbicara Chamicuro, menurut suatu studi pada tahun 2008. Bahasa ini kebanyakan dipakai untuk percakapan Negara Peru dan dianggap sebagai bahasa yang kritis dan membahayakan, kebanyakan orang yang berbicara bahasa chamuciro adalah orang yang sudah tua. Tidak ada anak-anak yang berbicara Chamicuro sebab mereka menyesuaikan diri dengan bahasa Spanyol. Bagaimanapun, mereka yang berbicara bahasa chamicuro bisa membuat suatu kamus dari terminologi mereka. contoh bahasa chamicuro: waka(sapi),katujkan a(monyet) ,dll

9.Dumi

Dumi, suatu bahasa Negeri Nepal pada umumnya digunakan dalam percakapan di daerah dekat Tap and Rava Rivers. yaitu di pegunungan Khotang District, yang terletak di Negeri Nepal bagian timur. Bahasa Dumi merupakan suatu Bahasa Kiranti, Artinya bahwa bahasa ini merupakan bagian dari Bahasa Keluarga Tibeto-Burman. Dengan hanya 8 orang-orang[ yang menggunakan bahasa ini pada tahun 2007, bahasa ini dianggap sebagai dengan kritis membahayakan. Informasi tentang Bahasa Dumi telah dikumpulkan, dan di sana ada suatu kamus yang tersedia. Ada juga banyak buku menulis tentang bahasa Dumi yaitu tentang "the language’s grammar and syntax"


8.Ongota

Dalam tahun 2008, Bahasa Ongota hanya 6 penutur asli yang mengetahui dan menggunakan bahasa itu, kesemuanya adalah orang-orang tua. Ini membuat bahasa Ongota kritis dan membahayakan. Bagaimanapun, tidak sama dengan kebanyakan bahasa yang sedang menghilang, ada suatu profesor pada Addis Ababa Universitas di Etiopia yang belajar Ongota. Dia menyimpulkan bahwa bahasa ini mengikuti suatu struktur pokok, obyek, dan katakerja. Ongota disebut suatu Bahasa Afro-Asiatic.

7.Liki

Liki adalah suatu bahasa yang digunakan dalam percakapan mulai dari pantai Sarmi utara, Kabupaten Jayapura, dan Kecamatan Sarmi, pulau dekat Indonesia. Pada tahun 2007, suatu studi menunjukkan bahwa hanya 5 orang yang menggunakan bahasa itu. Di masa lalu, bahasa ini merupakan bahasa percakapan untuk pejabat gereja lokal yang tinggal di daerah itu. Bahasa ini tidak hanya mempunyai satu asal, karena itu bahasa ini dikatakan Austronesian, Melayu-Polinesia, Central-Eastern, Ketimuran Guinea Melayu-Polinesia, Oceanic, Western Oceanic, North New Guinea, Sarmi-Jayapura Bay, dan Sarmi.

6.Tanema

Di pulau Solomon, Bahasa Tanema pernah digunakan di suatu tempat Pulau Vanikolo, Provinsi Temotu dan di Desa Emua . Tercatat, hanya 4 orang yang menggunakan bahasa ini, menurut suatu 2008 menyelenggarakan studi. Tanema adalah Austronesian Seperti halnya Melayu-Polinesia, Central-Eastern, dan Oceanic. Banyak dari mereka yang sekali ketika berbicara Tanema sudah beradaptasi dan sudah memulai untuk berbicara baik bahasa Pijin maupun bahasa Teanu, Kedua-Duanya adalah bahasa yang sangat populer di dalam daerah itu

5.Njerep

Njerep adalah suatu Bahasa Bantoid di Nigeria. Bahasa ini pernah menjadi bahasa Kamerun tetapi itu tidak lama. Sekarang bahasa paling umum berbicara dekat Mambila [itu]. Hari ini, bahasa telah digantikan oleh bahasa Mambila seperti Ba Dan Mvop. menurut suatu studi pada tahun 2007 hanya ada 4 orang yang masih berbicara Njerep, maka dalam beberapa berabad-abad bahasa akan lebih dari mungkin padam.

4. Chemehuevi

Chemehuevi, suatu Uto-Aztecan, sebelah utara Uto-Aztecan, Numic, Bahasa Selatan yang sebagian besar berbicara dalam midwest USA seperti halnya pada western coast. Kamu bisa mendengar bahasa itu di Ute, Colorado, Selatan Paiute, Utah, Arizona utara, Selatan bagian dari Nevada, dan di dalam Sungai Colorado, California. Suku bangsa Chemehuevi masih tersisa dan sedang tumbuh subur, jumlah orang yang berbicara bahasa hanya 3 orang-orang yang kesemuanya adalah orang dewasa

3. Lemerig

digunakan di Vanuatu, suatu pulau di selatan Lautan Pasifik sekitar 1,000 mil ke timur Australia, Austria utara, bahasa ini digunakan juga di Vanua Lava Island. Hanya ada 2 orang yang menguasai bahasa ini. Lemerig terdiri dari sedikitnya empat berbagai dialek berbeda

2. Kaixana

Kaixana adalah salah satu dari banyak bahasa yang kritis. Bahasa ini pernah menjadi bahasa suatu desa dekat Sungai Japura, yang terletak di Brazil. Dari waktu ke waktu, Penetapan Bahasa Portugis mengambil alih bahasa di area itu. Dahulu, hampir 200 orang dapat berbicara bahasa tersebut . Tetapi, suatu studi pada tahun 2006 menunjukkan bahwa hanya seseorang masih berbicara Kaixana

1. Taushiro

Taushiro, suatu bahasa asli dari Negara Peru, tepatnya di daerah Sungai Tigre, Sungai Aucayacu, yang mana adalah suatu anak sungai Sungai Ahuaruna. Bahasa ini dikenal sebagai suatu bahasa mengisolasikan, yang mana itu berarti bahasa ini tidak punya hubungan yang dapat dibuktikan dengan bahasa lain. Mereka yang berbicara bahasa ini pada umumnya hanya “ satu” . Di dalam , suatu studi 2008 menyimpulkan bahwa hanya seseorang berbicara bahasa ini dengan dengan fasih.

TAZKIRAH: ISLAM ITU TEGAS BUKAN KERAS

Email oleh : Zamri Keciks

Ajaran Islam menganjurkan kepada kita agar tegas mengamalkannya, tegas mengeluarkan hukum.Tegas menyampaikannya atau memperkatakan dan gigih memperjuangkannya dimana saja dan di dalam keadaan apa sekali pun.Islam adalah agama kasih sayang dan lemah lembut, bukan agama keras tapi disuruh tegas.

Kebanyakkan umat Islam terutama orang politik, para pejuang dan pendakwah pendakwah melakukan kekerasan di dalam perjuangan atau di dalam dakwahnya tapi dia sendiri tidak tegas mengamalkannya, sama saja dengan orang lain.Di dalam menyampaikan, suaranya lantang dan keras memperkatakan hukum hukumnya.Tegas kalau untuk orang lain tapi untuk diri sendiri longgar dan cuai.

Di dalam menyampaikan Islam dia mengata, mengumpat dan menuduh kepada golongan golongan yang tertentu,Ada kalanya hingga sampai maki hamun, mengutuk dan menempelak orang yang tertentu, tapi dia sendiri syariatnya cuai, akhlaknya rosak, maruahnya tidak di jaga,Mereka menyangka cara itu dikatakan tegas.

Sebenarnya sikap mereka bukan tegas tapi keras.Tegas ertinya memperkatakan hukuman yang sesuai dengan kehendak Islam.Disampaikan dengan penuh berhikmah dan kasih sayang, tidak ditujukan kepada mana mana golongan tapi untuk semua, terutama diri sendiri.Dan orang yang berkata dan memperjuangkan itu mempunyai peribadi yang baik dan mempunyai akhlak yang mulia kerana dia tegas mengamalkan Islam itu lebih dahulu di dalam diri mereka dan tegas berpegang dengan hukum. Begitu juga tegas mendidik anak dan isteri serta Keluarga.Agar mereka mengamalkan ajaran Islam itu serta sangat menghormati hukum hakam.Begitulah orang yang tegas dengan prinsip.

Oleh kerana tidak tegas mengamalkan Islam tapi keras memperkatakan dan memperjuangkannya, maka orang ramai jadi benci dengan Islam.Lebih lebih lagi orang kafir, mereka takut dengan Islam.Melihat peribadi para pejuang dan para da’i serta Keluarga mereka, Islam itu tidak ada didalam diri mereka.Yang mereka lihat ialah kekerasan dan kekasaran.Keindahan Islam tidak dapat dilihat kerana bersikap keras bukan tegas.

"Kalau kita hendak menasihati orang.Tanya hati kita dahulu.Tujuan kita hendak beri nasihat atau hendak memberi malu pada orang.
Apabila kita hendak menyampaikan ilmu kepada orang.Apakah tujuan kita? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk yang kita lebih tahu.
Kalau kita hendak bercakap tentang sesuatu, kita tentu tahu niat kita, hendak menunjuk kita pandai atau rasa berkewajiban menyampaikan ilmu".

Ingatlah pahala sesuatu amal ditentukan oleh keikhlasan kita.Kalau tujuan bukan kerana Allah, amalan itu akan menjadi macam debu.Bukan pahala kita dapat tapi bala.

Salaam & Regards

Amri el Wahab

Next time you throw food, remember these pictures

Oleh : Zamri Keciks








Sebat Peminum Arak : Menjawab Dr Mahathir

Email Oleh :nur zinnirah
Oleh : Zaharuddin Abd Rahman
www.zaharuddin. net


Negarawan Malaysia, Tun Dr Mahathir, berkata di dalam blognya : Tetapi benarkah hukuman ini tepat bagi jenayah minum arak? Beliau kemudiannya berkata :

"Dalam Al-Quran terdapat 43 ayat yang menegaskan; "Apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil". Apakah mungkin seorang hakim itu tidak adil ataupun tersilap dalam pertimbangannya? Apakah tidak ada dalam Islam belas kasihan bagi yang bersalah buat kali pertama?
Saya harap pihak-pihak yang pakar dalam perkara ini dapat menunjuk ayat-ayat Al-Quran dan kitab-kitab yang dirujuk oleh hakim apabila hukuman ini dijatuhkan."

Sebagai menyahut pertanyaan Tun tersebut, saya sediakan artikel ringkas ini memberikan input kepada beliau dan mereka yang masih tertanya-tanya.

ARAK DAN STATISTIK KEBURUKANNYA


Sebelum saya menghuraikan ringkas jawapan bagi persoalan Tun Dr Mahathir, izinkan saya meningingatkan pembaca berkenaan arak dan statistik keburukannya, sehingga menyebabkan Islam begitu bersungguh melarang dan meletakkan undang-undang ke atas peminumnya juga. Ia sebenarnya tidak lain kecuali untuk mengutamakan keadilan umum, di atas hak individu.

Menurut statistik rasmi di United Kingdom, Alcohol-related crime adalah seperti berikut :-

* Hampir 45 - 46 % kejadian jenayah, mangsa meyakini bahawa penyerangnya di bawah pengaruh alcohol (arak).

* Angka tadi naik kepada 58% dalam kes serangan oleh individu yang tidak dikenali.

* 39% keganasan dalam rumahtangga melibatkan alcohol (arak)

* Hampir sejuta serangan ganas yang berlaku dalam tahun 2007-2008, dipercayai dilakukan oleh mereka yang sedang mabuk atau separa mabuk.

Manakala di Russia pula, sekitar 72 % kes pembunuhan adalah berkait dengan akibat minuman arak. 42 % pula kes mati bunuh diri hasil dari arak. Menurut Prof Nemtsov, Russia kehilangan (mati) rakyatnya seramai 500,000 ke 750,000 akibat arak.

Tanpa had dan kawalan berkesan, lebih menggerunkan di UK statistik menunjukkan 30% kanak-kanak berumur 11 hingga 15 tahun turut minum arak sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Selain penyebab jenayah, arak juga turut memberi impak amat buruk kepada kesihatan.

Seorang doktor di London memaklumkan purata umur pesakit dari kesan arak adalah berumur 20 ke 30 tahun, sebelum ini biasanya mereka yang berumur 50 tahun ke atas sahaja yang kerap ke hospital akibat arak.

Dilaporkan oleh organisasi kesihatan, di United Kingdom jumlah penduduk yang dirawat akibat penyakit dari kesan minuman arak bertambah dua kali ganda sejak sepuluh tahun lepas.

Secara purata rakyat Britain 'menelan' arak sebanyak 9.6 liters arak keras dan tulen secara tahunan, ia lebih dahsyat dari Russia yang mencatatkan 8..7 liter sahaja. Sedangkan Russia diwartakan sebagai negara yang terbanyak ‘peminum arak' sebelum ini.

Hasil dari petikan statistik ringkas ini, adakah masih terdapat pemimpin yang begitu ‘TIDAK BERTANGUNGJAWAB' sehingga sanggup mempertahankan penjualan arak dengan MELUAS tanpa kawalan dan hanya beriman dengan ‘kawalan diri'?, disamping membawakan hujjah hak kebebasan individu, bangsa, agama tertentu dan hak syarikat?.

Sebenarnya, membenarkan penjualan arak adalah satu pencabulan hak bagi majoriti masyarakat Malaysia yang lain, kerana ia mendedahkan individu lain dalam keadaan bahaya sebagaimana yang berlaku di UK, Russia dalam lain-lain negara aktif arak.

HUKUMAN MINUM ARAK DALAM ISLAM

Dalam Islam, arak itu sendiri adalah haram atau dilarang. Sama ada minum sedikit atau banyak adalah sama sahaja larangannya. Demikian juga dadah. Sabda Nabi s.a.w

ما أسكر كثيره فقليله حرام

Ertinya : Apa-apa yang banyaknya memabukkan, maka sedikitnya juga haram ( walaupun belum memabukkan) ( Riwayat Ahmad, Tirmizi, Abu Daud : Ibn HIbban : Sohih )

Ayat al-Quran dan hadis berkenaannya terlalu banyak dan amat biasa kita baca. Islam mengakui wujudnya manfaat kecil dari arak tetapi manfaatnya adalah berdiri di atas kehancuran pihak yang lain. Sama seperti judi, yang menang sememangnya gembira namun ia menang di atas kekalahan pihak yang lain.

Firman Allah swt :

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا

"Mereka bertanyakan kepada kamu tentang arak dan judi, katakanlah (kepada mereka) pada kedua-duanya terdapat dosa yang besar dan kebaikan kepada manusia, dan dosa pada kedua-duanya lebih banyak dari kebaikan" (Al-Baqarah : 219)

Lagi Allah menegaskan :-

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Ertinya : Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah ( DIHARAMKAN) perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan ( Al-Maidah : 90)

Terbukti secara teori dalam ilmu Islam dan realiti dari statistik yang diberikan, arak adalah salah satu punca utama jenayah, selagi ruang dan peluang dibuka seluasnya selagi itulah manusia akan melakukan kesalahan mabuk.

Kerana itu nabi menyebut :-

الخمر أم الخبائث

Ertinya : Arak itu adalah ibu kepada kejahatan ( Hadis Hasan : Albani ; Silsilah Ahadith As-Sohihah, 1854)

Gunakan kuasa dengan tepat dan adil, selaras dengan perjuangan kamu. Adil dalam konteks arak adalah mengharamkannya dalam penjualan bebas.

HUKUMAN SEBAT BAGI PEMINUM ARAK

Bagi sesiapa sahaja yang bertanya dari kitab mana, dan buku mana, sumber mana diambil hukuman sebat bagi peminum arak, jawabnya adalah seperti berikut, tindakan mengenakan sebatan bagi peminum arak adalah diambil dari kumpulan hadis-hadis Nabi yang cukup banyak, antaranya :-

1) Hadis Nabi :

إذا شربوا الخمر فاجلدوهم , ثم إن شربوا فاجلدوهم , ثم إن شربوا فاجلدوهم

Ertinya : Apabila mereka minum arak, sebatlah mereka, dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka ( Riwayat Abu Daud)

2. Hadis Nabi :

أن النبي أتي برجل قد شرب الخمر , فجلده بجريدتين نحو أربعين

Ertinya : Nabi telah didatangi oleh seorang lelaki yang telah meminum arak, lalu telah disebatnya dengan dua pelepah tamar sebanyak 40 kali (Riwayat Muslim) [1]

3. Hadis Nabi

كان يضرب في الخمر بالنعال والجريد أربعين

Ertinya : Sesungguhnya dipukul (sebat) bagi arak (peminum) dengan kasut-kasut dan pelapah tamar sebanyak 40 kali (Riwayat Muslim) [2]

4. Hadis Nabi :-

أن النبي صلى الله عليه وسلم : جلد في الخمربالجريد والنعال , ثم جلد أبو بكر أربعين فلما كان عمر ودنا الناس من الريف والقرى , قال : ما ترون في جلد الخمر؟ فقال عبدالرحمن بن عوف : أرى أن نجعلها كأخف الحدود , فجلد عمر ثمانين

Ertinya : Sesungguhnya Nabi s.a.w merotan (sebat) dalam kes arak dengan pelepah tamar dan sepatu, kemudian Abu Bakar ( di zaman pemerintahannya) juga menyebat dengan 40 kali sebatan, di ketika pemerintahan Umar, beliau meminta pandangan orang ramai dari kampong dan desa lalu berkata : Apa pandangan kamu berkenaan sebatan bagi peminum arak?, lalu Abd Rahman Auf berkata : Aku berpandangan kita menjadikannya hudud yang paling ringan (merujuk kepada sebatan qazf) [3], maka Umar membuat keputusan untuk menyebat dengan 80 kali sebatan ( Riwayat Muslim dan Abu Daud)[4]

5. Athar sahabat

قال علي : جلد رسول الله في الخمر أربعين , وأبو بكر أربعين , وعمر ثمانين , وكل سنة وهذا أحب إليّ

Ertinya : Berkata Ali r.a : Rasulullah menyebat peminum arak 40 sebatan, Abu Bakar juga 40 sebatan, Umar menyebat 80 sebatan, semuanya adalah sunnah, dan ini ( merujuk kepada 40 sebatan) adalah lebih aku sukai. ( Riwayat Muslim ) [5]

6. Hadis Nabi

أن رجلا رفع إلى النبي صلى الله عليه وسلم قد سكر ، فأمر قريبا من عشرين رجلا ، فجلدوه بالجريد ، والنعال

Ertinya : Seorang lelaki dibawa ke penghakiman Nabi s.a.w kerana telah mabuk (minum arak), lalu Nabi s.a.w mengarahkan sekitar 20 orang lelaki untuk menyebatnya dengan pelepah tamar dan sepatu ( Al-Bayhaqi)[6]

Jiak dikatakan, itu semua hadis, mana dalil al-Quran yang suruh, jawabnya adalah

وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

Ertinya : Kami turunkan kepadamu Al Qur'an, agar kamu menerangkan kepada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkan ( An-Nahl : 44)

Maka itulah tugas hadis nabi yang bersumber dari kata-kata, perbuatan dan perakuan baginda Nabi s.a.w yang menjadi penjelas kepada Al-Quran.

PERBEZAAN TASFIRAN ULAMA

Ulama telah bersepakat bahawa mesti dijatuhkan hukuman bagi peminum arak, sama ada ia minum banyak atau sedikit. Namun ulama berbeza pandangan dalam sekurang-kurang dua perkara iaitu :-

1) Adakah hukuman sebatan ke atas peminum arak adalah dalam kategori hukuman hudud atau hanya ta'zir.

Kebanyakan mazhab seperti Hanafi, Maliki, Syafie meletakkan hukuman sebat ke atas peminum arak sebagai hukuman hudud.

Namun demikian, sebahagian ulama lain seperti At-Tabari, Ibn Munzir, As-Syawkani, Ibn Qayyim, Al-Qaradhawi, Al-Uthaymin menganggapnya sebagai ta'zir semata-mata, yang mana ia terserah kepada hakim untuk menentukan jumlah sebatan dan keperluan untuk menyebat atau tidak.

Menurut Al-Qaradhawi, ia terbukti sebagai ta'zir kerana wujud pelbagai dalil yang menunjukkan :-

a- Jumlah pukulan berbeza mengikut keadaan peminum. Ada yang dikenakan 40 kali dan ada yang dikenakan 80 kali. Sifat hukuman hudud adalah tetap, namun ini berbeza-beza menunjukkan ia hanyalah dari hukuman ta'zir, yang terserah kepada kebijaksanaan hakim menentukan jumlahnya.

b- Dalam salah satu hadis yang tesebut di atas, Abd Rahman Auf r.a mencadangkan kepada Umar agar diletakkan hukuman yang paling rendah berbanding hudud, ini menunjukkan hukuman ini adalah ta'zir kerana menurut majoriti ulama, hukuman ta'zir tidak boleh melebihi hudud.

c- Cara penjatuhan hukuman juga berbeza, ada yang disebat menggunakan sepatu, ada yang menggunakan tangan, baju dan sebahagian lain menggunakan pelepah tamar[7]. Tidak mungkin hukuman ini dari jenis hudud jika sedemikian kerana hukuman hudud semestinya fixed atau tetap jumlahnya.

Berdasarkan penelitian terhadap dalil dan perbincangan para ulama yang panjang lebar dan mendalam, secara peribadi saya cenderung kepada hukuman ini adalah ta'zir dan bukan hudud. Wallahu'alam.

2) Jumlah sebatan yang perlu dikenakan.

Dalam hal ini, para ulama terbahagi kepada dua kumpulan :-

Pertama : Mazhab Hanafi, Maliki, At-Thawry dan Hanbali : Sebatan sebanyak 80 kali sebatan sama ada lelaki atau perempuan.

Kedua : Mazhab Syafie : 40 kali sebatan sahaja. Namun jika hakim mendapati kesalahannya berat, hakim boleh menambah sehingga 80 kali sebatan, dan lebih dari 40 sebatan itu dikira sebagai ta'zir , manakala 40 sebatan yang awal adalah hudud.

BOLEHKAH PESALAH TIDAK DISEBAT?

Ia bergantung kepada mazhab mana yang dterima pakai oleh Mahkamah Syariah Malaysia, hakim dan negara Malaysia.
Jika Hudud

Jika kesalahan meminum arak diterima sebagai kesalahan hudud sebagaimana pandangan mazhab Syafie. Pesalah tidak boleh dielak dari hukuman sebat tadi kerana hukuman sebat dikira sebagai hak Allah swt. Hak Allah perlu didahulukan dari sekalian hak makhluk dan sesuatu itu termasuk dalam hak Allah apabila kemudaratannya meluas dan umum, seperti zina, riba, murtad dan sebagainya. Namun pelaksanaan hukuman hudud ke atas seseorang pesalah, boleh ditangguh berdasarkan keperluan tertentu.

Dalam kategori ini, semua pesalah walau kali pertama[8] melakukan kesalahan, akan dihukum kerana mudarat ke atas masyarakat umum.

Jika Ta'zir

Jika kesalahan ini dianggap dari jenis Ta'zir, maka hakim mempunyai kuasa untuk mengampun sama ada atas alasan ia kesalahan kali pertama, ia seorang yang lemah, ia seorang tidak sihat dan sebagainya. Demikian menurut mazhab Syafie.

Justeru, sebelum dikritik keputusan hakim, bincangkan terlebih dahulu mazhab mana yang ingin diikuti di Malaysia, khususnya dalam konteks hukum minum arak ini.
SEJAUH MANA SEBATAN INI ADIL?

Pertama

Jika ia benar-benar hudud dan termasuk dalam hak Allah swt, tiada layak manusia yang hina untuk mempersoalkan tentang keadilan, kerana Allah swt sentiasa adil walau menghumban sesorang manusia ke nerakaNya. Allah tetap adil walau Dialah yang menysatkan sekumpulan manusia dan memberi hidayat kepada sebagai yang lain. Kerana Apa adil?? Kerana piawan adil Allah tidak sama dengan manusia yang dicipta. Keadilan Allah adalah kerana dia yang mencipta kita, dan Dia berhak untuk menentukan apa sahaja yang diinginiNya. Jika kita merasakan Allah tidak adil menyesatkan sekumpulan manusia. Individu tersebut perlu memulangkan nyawa yang Allah berikan kepada mereka dan beredar dari galaksi ciptaan Allah swt ini ke sebuah alam ciptaan sendiri.

Kedua

Sebatan ini, tidak zalim sama sekali kerana ia bukan bertujuan menyakitkan seperti sebatan ekor pari yang menghakis kulit, daging dan sampai ke tulang. Sebatan ini hanyalah untuk pengajaran, seperti denda cikgu kepada muridnya, ibu kepada anaknya atas tujuan mengajar, atas asas belas kashian dan bukan dendam kesumat dan ‘geram' memukul.

Hasilnya, pelbagai displin sebatan telah ditentukan dalam hukum Islam iaitu [9] :-

· Tidak boleh dipukul wajah dan kemaluan.[10]

· Alat yang digunakan mestilah tidak besar, bukan tongkat yang besar, ia adalah seperti dahan dan ranting sederhana sahaja.

· Tidak diharuskan si pemukul mengangkat tanganya melebihi paras ketiaknya, atau tidak boleh terlihat bawah lengannya semasa mengangkat pemukul, dam pukulan tidak terlalu menyakitkan, tidak pula terlalu perlahan.

· Yang diangkat adalah sikunya sahaja dan bukan lengan.

· Lelaki disebat secara berdiri, wanita secara duduk.

Adakah jenis pukulan yang sebegini pun dianggap zalim? Jika demikian guru-guru sekolah, ibu bapa, suami memukul, adalah lebih zalim kerana hukumannya tidak dibicarakan di mahkamah.

Bagi saya, jika hukuman sebegini pun masih zalim, tentunya yang menuduh ia zalim itu akan jadi lebih zalim kerana bercakap dan mengkritik tanpa ilmu.

Ketiga

Sejauh mana pula adilnya orang luar seperti Tun Dr Mahathir dan yang lainnya, mempertikaikan hak seorang hakim dalam membuat keputusan?.

Bukankah sang hakim lebih berhak menentukan hukuman yang paling adil disebabkan beliau berada sepanjang sesi perbicaraan dari kedua-dua belah pihak, mendengar pandangan kesemua pembela dan pendakwa. Justeru, adalah TIDAK ADIL bagi orang di luar mahkamah untuk mengkiritk sewenangnya keputusan hakim, sedangkan mereka tidak mempunyai gambaran sebenar di sebalik sesebuah kes. Mungkin sahaja, si pesalah yang reda dan ingin hukuman dilaksanakan. Justeru itulah keadilannya.
Keempat

Bukankah keputusan hakim patut dihormati sebagai menunjukkan autoriti badan kehakiman dari sebarang gangguan luar?. Kita kerap mendengar di mahkamah civil bahawa sebarang keputusan mahkamah tidak boleh dikritik terbuka sama ada di dalam mahkamah atau diluarnya, kerana akan termasuk di dalam kesalahan ‘menghina mahkamah' (contempt of court), lalu mengapa pula pihak yang kurang maklumat di luar ini dengan senang dan mudah mengkritik keputusan mahkamah Syariah?.
Kelima

Di dalam Islam, adil atau tidak bukan terletak pada logik aqal manusia semata-mata, namun adil yang sebenarnya adalah melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah swt dan baginda Nabi s.a.w. Kalau dalam konteks kes ini, pesalah juga telah bersedia menjalani hukuman tersebut sebagai satu proses kesedaran dirinya. Adilkah kita mempersoalkan hak pesalah untuk mendapat hukuman.?

KESIMPULAN

Sebagai kesimpulan kepada beberapa persoalan yang diutarakan oleh Tun Dr Mahathir,

DR. M : Tetapi benarkah hukuman ini tepat bagi jenayah minum arak?
Ye, benar, bukti-bukti berkenaan wujudnya hukuman ini bersumberkan hadis-hadis yang sohih.

DR. M : Apakah ada larangan dalam Islam untuk mengkanunkan undang-undang syariah?
Di dalam Islam, tiada larangan sama sekali, malah digalakkan bagi mencapai keseragaman dalam keputusan hakim.

DR. M : Jika Kerajaan tidak mengkanunkan undang-undang syariah melalui proses perbahasan dan kelulusan oleh dewan-dewan undangan, atau melalui fatwa oleh ulama-ulama, bolehkah tulisan-tulisan ulama tertentu dijadikan asas hukum mengikut pendapat hakim?
Ini saya tidak pasti, tetapi sepatutnya sesebuah kerajaan negeri bertanggungjawab untuk mengkanunkannya. Namun sebelum ia dikanunkan, pertikaian yang diutarakan memang relevan dalam konteks hukum dunia, namun adalah salah di sisi Islam, kerana semau hukum Islam sepatutnya dikanunkan.

Mahkamah ini pula adalah mahkamah Syariah yang khusus untuk hal ehwal orang Islam dan bukannya mahkamah sivil. Justeru apa ertinya sebuah mahkamah dinamakan ‘SYARIAH' jika keputusan yang berlandaskan hukum Islam juga tidak boleh dilaksanakan. ? Jika demikian, tiada erti nama ‘syariah' pada sebuah mahkamah Syariah lagi.

DR.M : Dalam Al-Quran terdapat 43 ayat yang menegaskan; "Apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil". Apakah mungkin seorang hakim itu tidak adil ataupun tersilap dalam pertimbangannya? Apakah tidak ada dalam Islam belas kasihan bagi yang bersalah buat kali pertama?

Lebih zalim yang mengkritik tanpa ilmu. Hukuman ini adalah adil atau tidak telah diulas di atas, dan ia juga tertakluk kepada penentuan sama ada hukuman sebat peminum arak adalah hudud atau takzir.

DR. M : Sudahkah kita rujuk kepada Al-Quran berkenaan dengan minum beer (arak) dan hukuman yang perlu dikenakan supaya keadilan tercapai?
Oleh kerana dirujuk kepada hukum al-Quran dan Hadis nabi, hukuman tersbeut patut dijalankan. Kerna arak terbukti merosakkan umum dan bukan hanya individu terbabit semata-mata. Cuba lihat dan fahami statistik yang disertakan di atas.

DR. M : Saya harap pihak-pihak yang pakar dalam perkara ini dapat menunjuk ayat-ayat Al-Quran dan kitab-kitab yang dirujuk oleh hakim apabila hukuman ini dijatuhkan.
Boleh rujuk senarai kitab yang dirujuk di dalam nota kaki artikel ini. Itulah kitab-kitabnya. Jika nak lihat gambar kitabnya, saya sertakan salah sebuah darinya yang amat penting. Semoga dapat membacanya dengan faham.

AKHIRNYA DIHARAP TUN DR MAHATHIR SUDI UNTUK MEMBACA ULASAN DAN JAWAPAN SAYA KEPADA SOALAN-SOALAN BELIAU INI.

Gambar : Kitab Fathul Bari Syarah Sohih al-Bukhari, Karangan Imam Ibn HajarAl-Asqolani.

Semoga beroleh manfaat, sekian
Zaharuddin Abd Rahman www.zaharuddin. net 5 Ramadhan 1430 H 26 Ogos 2009

Contoh pemimpin cara Islam yang baik - Khalid samad

Oleh : @yip 67

Perayaan Phor Thor Sekyen 24 Dipindah Ke Kawasan Lebih Sesuai

Masalah perayaan Phor Thor yang diraikan di kawasan penduduk Blok 19,20,21 Flat PKNS, Seksyen 24 kini telah diselesaikan dengan memindahkan lokasi ke kawasan tanah lapang berhadapan kilang Cadbury.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata, Perayaan Phor Thor yang dirayakan selama 3 hari setiap tahun mengikut kalender Luna pada asalnya dilakukan di kawasan perumahan Blok 19,20,21, Seksyen 24 dan telah menganggu ketenteraman penduduk dikawasan tersebut.

Katanya, masalah yang dihadapi sejak 13 tahun lalu diselesaikan dengan cara berhemah dengan berbincang dan mendapat satu jalan penyelesaian yang terbaik untuk kedua-dua pihak.

“Inilah apa yang kita capai untuk tahun ini, satu penyelesaian dimana tapak untuk menyambut perayaan perayaan phot thor itu di mana persatuan Phor Thor setuju dan penduduk di Blok PKNS pun seronok kerana mereka tidak lagi terpaksa berhadapan, sekarang ini dapat kita selesaikan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Pejabat Pas Parlimen Shah Alam, pagi tadi.

Beliau berkata, masalah ini tidak diselesaikan ketika Barisan Nasional memerintah walaupun pelbagai aduan telah dibuat namun tiada tindakan yang dilakukan.

Katanya, Pakatan Rakyat sentiasa menjaga sensitiviti masyarakat dan mencari jalan terbaik bagi menyelesaikan masalah tersebut untuk kedua-dua belah pihak.

“Hari ini saya nak buktikan bahawa bukan sekadar masalah kuil (Seksyen) 19 dapat tangani dengan bertanggungjawab, masalah Phor Thor antara Melayu dengan Cina juga dapat diselesaikan jika kita duduk berbincang dalam suasana yang saling hormat menghormati,” katanya.

Bekas Presiden Persatuan Penduduk Blok Flat 19,20,21, Mohd Nasir Buyong berkata usaha untuk menyelesaikan masalah ini dilakukan sejak tahun 1996 namun aduan yang dibuat tiada sebarang tindakan diambil.

“Saya duduk tahun 96 dah start complain bukan, MBSA, tapi MPSA, PKNS, Jabatan Alam Sekitar, Polis, Jabatan Pencegah Rasuah saya dah bagi surat dah register dari dulu sampai sekarang,” katanya.

Setiausaha Persatuan Phor Thor, Seksyen 24, Lim Kooi Huat berkata, sebelum ini tiada tempat untuk berbincang tentang masalah ini, dan sejak Pakatan Rakyat memerintah pekara ini boleh dibawa berunding dan mendapat penyelesaian terbaik.

Katanya, kali ini perayaan Phor Thor disambut pada 31 Ogos hingga 3 September di lokasi baru.

“For this year onwards, with the help of YB Khalid Samad and Datuk Bandar of Shah Alam, we have managed to find a more suitable location to hold our celebration. This area is the size of 3 football fields, far from any residential area and hence its suitable for us to hold our celebration,” katanya.

Sumber: TVSelangor
-Pejabat YB Khalid Samad-

Badar Kubro

Oleh : fairuz hafiizh




Orang UMNO pun nak masuk syurga

Oleh : Ahmad Baei Jaafar

Saya rasa kagum dengan pemimpin UMNO kerana cukup sensitif dengan isu tidak masuk syurga. Mereka rasa tercabar kalau dikatakan segala kerja mereka tentang Islam tidak membolehkan mereka masuk syurga. Sudah banyak kerja kebajikan yang dilakukan, takkan tidak dinilai oleh Allah?

Sebenarnya rasa itu adalah rasa orang Melayu keseluruhannya. Bayangkan kalau kita kata kepada seorang Melayu, “kamu ni hamba duit” dia cukup marah walaupun sebenarnya mereka memang cinta dan terpengaruh dengan duit. Malah mereka akan lebih marah kalau kita kata kepada seseorang, “kamu bukan Islam” walaupun dia tidak pernah melakukan solat.

Tapi kadang-kadang sikap orang Melayu seperti itu perlu dicabar supaya mereka sedar dan kembali ke pangkal jalan. Orang Melayu yang cinta dunia perlu disedarkan bahawa sikapnya itu salah. Kalau dia mahu menerima teguran itu maka bolehlah kita mula tunjukkan kepadanya jalan yang benar.

Begitu juga orang Melayu yang tidak mahu melakukan solat, elok juga sesekali dikertak bahawa mereka akan dicampakkan ke dalam neraka. Kalau dia boleh insaf dengan cara itu, barulah boleh dipujuk supaya melakukan solat. Semua itu perlu dilakukan secara berhikmah dan penuh strategi.

Merujuk kepada kes di atas cuba kita halusi apa yang dikatakan Tok Guru Nik Aziz, “ajaran Islam seperti yang dibawa Umno tidak boleh membawa penyokongnya masuk syurga.”

Berdasarkan kenyataan itu seharus apa yang mereka lakukan selama ini dinilai semula oleh pemimpin UMNO dengan cermat, apakah ajaran Islam yang dibawa mereka selama ini betul atau tidak. Sepatutnya ulama UMNO kena bercakap dan memberi penjelasan bagi menafikannya. Tetapi sehingga ke hari ini tidak ada ulama mereka yang bercakap kecuali Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan. Itupun sekadar menyebut keputusan yang pernah dibuat pada tahun 2001.

Sebagai contoh boleh kita lihat ucapan dan tindakan mereka yang boleh dikaitkan dengan ajaran Islam UMNO:

1. 1. Hukum sebat atas kesalahan minum arak tidak boleh laksanakan kerana tidak ada pakar rotan bagi kesalahan jenayah syariah. Ucapan Menteri Dalam Negeri itu kalau dianggap ajaran Islam UMNO sudah tentu salah kerana hukum dan undang-undang sudah diluluskan, maka pakar perotan juga perlu diwujudkan serentak. Jadi, alasan itu ternyata bercanggah.

2. 2. Hukuman sebat itu perlu dikaji semula termasuk boleh diberi kemaafan kerana dia sudah insaf. Pandangan pemimpin UMNO ini adalah dikira ajaran Islam UMNO, sedangkan dalam Islam hukum atas kesalahan minum arak tidak boleh dimaafkan oleh manusia.

3. 3. Ini soal politik. Bila politik dicampur aduk dengan agama... bahaya. Kerana nak menang pilihan raya, sanggup gadai agama. Ucapan TPM ini menggambarkan ajaran Islam UMNO, agama dan politik terpisah, tidak boleh masuk campur. Ajaran ini bertentangan dengan Islam kerana politik sebahagian daripada Islam.

Sekadar menyebut tiga contoh yang terbaru ini, wajarkan Allah menilai ajaran mereka untuk dimasukkan ke dalam syurga? Jadi, ulama UMNO perlu menilai semula semua ajaran Islam yang masih dipegang sehingga ke hari ini supaya ia bersesuai dengan Islam sebenar.

Kalau mereka tidak mahu menilai semula dan mengekalkan ajaran itu, saya bimbang akan ramai lagi orang UMNO yang sedar kesilapan itu akan keluar dan masuk parti PAS. Hal ini kerana orang Melayu memang sinsitif dengan syurga dan neraka. Mereka sudah pasti tidak mahu masuk neraka.

Kalau orang UMNO bertindak begitu, tentu lebih mudah kepada penyokong yang terdiri daripada orang atas pagar, pegawai kerajaan (tidak jadi ahli) dan sebagai untuk bertindak menolak UMNO. Jadi dalam hal ini sepatutnya pemimpin UMNO berterima kasih kepada Datuk Nik Aziz kerana memberi terguran berguna.

Apakah yang dimaksudkan dengan RON sebenarnya?

Oleh :

RON merupakan ringkasan dari RESEARCH OCTANE NUMBER. Octane number ini ialah ketahanan minyak tersebut sebelum ia meletup atau dengan kata lain dinyalakan.

RON97 bermakna minyak ini lebih tinggi ketahanannya berbanding dengan RON95 atau RON92.

RON yang tinggi dicipta untuk mengelakan berlakunya nyalaan pramatang dan pada asalnya diciptakan untuk kereta yang berkuasa tinggi seperti kereta-kereta lumba dan sport.

Jadi, tidak bermakna menggunakan RON95 tidak bagus untuk kereta anda. Anda boleh periksa balik minimum RON yang diperlukan untuk kereta anda.

Anda boleh cek sama ada model kereta anda sesuai atau tidak dengan RON95 dalam jadual dibawah :





(sila klik gambar untuk imej yang lebih jelas)

" Orang Melayu Bodohlah..... "

Oleh : oleh : Catatan Zabidie Abas
( http://amkj.blogspot.com )


Hari ini akan bermula kenaikan barang-barang keperluan dengan kenaikkan harga petrol. Inilah 1Malaysia - Rakyat asing diutamakan, rakyat sendiri jadi melarat .

Seorang rakan berbangsa India berkata malam kelmarin, " Orang melayu bodohlah, menteri melayu tapi tiap-tiap tahun hari raya harga ayam naik, gula tak cukup, bas tak cukup.... raya ugama lain tak ada pun, orang melayu diam aje".

Pencatat terkilan dengan cemuhan tersebut. Namun ianya telah berlaku saban tahun dan pasti berlaku lagi. Inilah negara tercintaku yang diperbodohkan oleh menteri berbangsa sendiri.

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata semalam harga petrol gred premium RON97 akan naik 20 sen kepada RM2 seliter, manakala petrol gred rendah RON95 akan dijual pada harga RM1.75 seliter.

Beliau berkata kerajaan menganggar akan dapat mengurangkan tanggungan subsidi sebanyak RM420 juta setahun. Juga kerajaan merasakan wajar Petronas meneruskan tajaan sukan permotoran antarbangsa, Grand Prix motosikal dan F1 pasukan Petronas-Sauber.

Berbilllion ringgit biar dibayar kepada kepada sukan permotoran itu, rakyat Malaysia biar hidup sengsara. Ratusan juta untuk komiseyn membeli kapal selam dan helikopter pun tidak mengapa.

Kita akan lihat dalam bila-bila masa, pak-pak menteri akan berlakon dihadapan media dan memberi amaran, " Jangan naikkan harga barang-barang ".

Kita akan lihat juga setiap tahun semua pak-pak menteri bermewah-mewah berbelanja untuk hari terbuka sambutan Hariraya edul Fitri.

Perjuangan Kemerdekaan belum selesai -Presiden PAS

KUALA TERENGGANU, 31 Ogos: PAS akan meneruskan perjuangan memerdekakan rakyat di negara ini yang dianggap "masih belum selesai" khususnya dalam berdakwah memperbetul akidah mereka.

Manusia khususnya penganut agama Islam di negara ini belum merdeka jika masih tunduk dan mengabdikan diri kepada makhluk bukannya kepada Allah SWT.
Kefahaman ini penting supaya maksud sebenar merdeka tidak di salah erti sebagai pembebasan dari kuasa penjajahan barat semata mata.

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dalam perutusannya sempenan Kemerdekaan berkata, erti merdeka pada Islam adalah kejayaan membebaskan aqidah (pegangan) dari mengabdikan diri kepada makhluk kepada pengabdian diri kepada Allah SWT.

Menurutnya, perjuangan itulah yang dipikul oleh Nabi Muhammad SAW sepanjang hayat baginda. Dan sesiapa yang berjaya membebaskan diri mereka dari perkara tersebut, dialah yang sebenarnya merdeka.

"Kita menentang penjajah asing bukan kerana nama asingnya. Tetapi kerana mereka membawa satu fahaman yang mengabdikan diri kepada makhluk dan bukan mengabdikan diri kepada Allah SWT. Kita halau mereka bukan kerana nama dia asing tetapi kerana mereka membawa suatu ajaran sesat yang menyeleweng dari petunjuk Allah SWT."

"Pembebasan Mekah bukan kerana dijajah oleh penjajah asing Rom dan Parsi. Tetapi dijajah oleh Jahiliah Arab dari kalangan kaum keluarga Nabi SAW sendiri, sehingga Mekah dibebaskan dan itulah kemerdekaan sebenar." ujarnya ketika menyampaikan perutusan khas sempenan hari kemerdekaan negara ke 52 malam tadi.

Dalam keadaan negara sekarang ujarnya, warisan jahiliah dilihat terus menyubur dalam diri masyarakat dalam negara ini. Tidak kira dalam aspek pentadbiran, kehidupan sosial harian, ekonomi mahupun politik, budaya jahiliah katanya seolah olah tidak ditelan zaman cuma bezanya ia dipraktik secara moden.

Sehubungan itu, perjuangan kemerdekann katanya belum lagi selesai. Parti Islam Se-Malayisa (PAS) tambahnya tidak akan berhenti menyambung perjuangan memerdekakan masyarakat seperti yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah SAW.

"Walaupun negara kita dikatakan telah mencapai kemerdekaan sejak 52 tahun dahulu, tetapi warisan penjajah masih lagi wujud, bertapak dan berakar umbi di dalam masyarakat kita. Oleh kerana itu, kita menganggap isu perjuangan kemerdekaan belum lagi selesai."

"PAS akan terus berjuang untuk membawa kemerdekaan yang sebenarnya. Iaitu membebaskan diri manusia dari mengabdikan diri sesama manusia, sama ada berbentuk ideologi, teori dan sebagainya ataupun kepimpinan yang berlagak mengadakan peraturan sendiri dalam perkara yang tidak diizinkan oleh Allah SWT." tegasnya.

Teks ucapan penuh

PERUTUSAN KHAS PRESIDEN PAS SEMPENA HARI KEMERDEKAAN KE-52


Bersempena dengan Sambutan Ulang Tahun Ke-52 Kemerdekaan Negara, bagi pihak Parti Islam Se-Malaysia (PAS) suka saya mengulangi bahawa pemimpin-pemimpin ulung PAS adalah golongan yang pertama melibatkan diri dengan perjuangan kemerdekaan negara ini.

Mereka menjadi mangsa kezaliman di zaman penjajah. Ketika itu, banyak di kalangan pemimpin negara kita (Umno) bersekongkol dengan penjajah menjadi pegawai-pegawai mereka.

Namun kita tidak menyerah kalah. Kita adalah yang pertama memperjuangkan kemerdekaan (yang) merupakan mata rantai perjuangan sejak kedatangan Islam yang membawa kemerdekaan sebenar.

Kemerdekaan yang dibawa oleh Nabi Muhamad SAW ialah pembebasan manusia daripada mengabdikan diri kepada makhluk kepada hanya mengabdikan diri kepada Allah SWT. Itulah makna kemerdekaan yang sebenar.

Oleh kerana itu, Nabi kita Muhamad SAW dalam perjuangannya yang pertama menentang jahiliah Arab. Bukan jahiliah bangsa lain sehingga berjihrah ke Madinah mendirikan Negara Islam.

Sebuah Negara yang berlandaskan kepada pengabdian diri kepada Allah Ta'ala yang membawa keadilan mutlak kepada seluruh manusia.

Bukan sahaja kepada penganut Islam bahkan, juga kepada penganut-penganut agama lain yang bernaung di bawah pemerintahan Islam. Selepas itu, Nabi kita Muhamad SAW datang ke Mekah untuk membebaskan Mekah daripada kuasa jahiliah.

Pembebasan Mekah bukan kerana dijajah oleh penjajah asing Rom dan Parsi. Tetapi dijajah oleh jahiliah Arab dari kalangan kaum keluarga Nabi SAW. Sehingga Mekah dibebaskan dan itulah kemerdekaan sebenar.

Dan 'obor' kemerdekaan inilah yang dibawa oleh Rubi'e bin Amer kepada Rostum iaitu panglima tentera Parsi dengan kenyataan Rub'ie yang terkenal.

Kata Rubi'e, "Kami mengajak sesiapa yang mahu kepada satu gagasan dasar dan konsep daripada mengabdikan diri kepada manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah. Daripada kezaliman ajaran pelbagai-bagai agama, teori dan pendekatan ciptaan manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah SWT. Daripada dunia yang sempit kepada wawasan dunia sehingga hari akhirat".

Itulah kemerdekaan yang dibawa oleh Nabi Muhamad SAW. Kemerdekaan inilah yang didokong oleh perjuangan Islam termasuk Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

Kita menentang penjajah asing bukan kerana nama asingnya. Tetapi kerana mereka membawa satu fahaman yang mengabdikan diri kepada makhluk dan bukan mengabdikan diri kepada Allah SWT. Kita halau mereka bukan kerana nama dia asing tetapi kerana mereka membawa suatu ajaran sesat yang menyeleweng dari petunjuk Allah SWT.

Walau pun, negara kita telah dikatakan mencapai kemerdekaan sejak 52 tahun tetapi warisan penjajah masih lagi wujud. Bertapak dan berakal umbi di dalam masyarakat kita.

Oleh kerana itu, kita menganggap isu perjuangan kemerdekaan belum lagi selesai.

PAS akan terus berjuang untuk membawa kemerdekaan yang sebenarnya. Iaitu membebaskan diri manusia dari mengabdikan diri sesama manusia, sama ada berbentuk ideologi, teori dan sebagainya atau pun kepimpinan yang berlagak mengadakan peraturan sendiri dalam perkara yang tidak diizinkan oleh Allah SWT.

Untuk mengajak mereka membebaskan diri daripada itu semua kepada Islam yang membawa kepada kemerdekaan yang sebenar dan itulah dasar serta konsep kemerdekaan yang kita bawa selama ini.

Sekian, Wassalam

HarakahDaily.Net/-