11 April 2009

Kertas undi di Indonesia.

Lagi besar dari kertas undi di Bukit Selambau, inilah yang berlaku di Indonesia setiap kali Pemilu/pilihanraya parti yang bertandig puluhan jumlah nya.

Sikap pelupa bawa maut

Oleh Ahmad Tajol Ansar Ibrahim
ahmadtajol@hmetro. com.my

SUBANG JAYA: Gara-gara tertinggal kunci rumah, seorang pelajar sebuah kolej swasta di sini maut apabila terjatuh dari tingkat 14 balkoni rumahnya ketika cuba membuka pintu dalam satu kejadian di Kondominium Suriamas, dekat sini, malam tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam itu, mangsa yang berusia 18 tahun, dikatakan baru pulang ke rumahnya bersama seorang kenalan.

Namun sebaik tiba di kediamannya, mangsa baru menyedari dia tertinggal kunci di dalam rumahnya dan berusaha membuka pintu dengan memanjat menerusi ruang balkoni rumah berkenaan.

Jurucakap polis berkata, mangsa sebelum ini dipercayai sudah biasa tertinggal kunci di dalam rumahnya dan menggunakan cara memanjat ke balkoni rumahnya untuk masuk semula ke dalam rumah.

“Bagaimanapun, usaha mangsa untuk memasuki rumah dengan cara yang sama kali ini gagal apabila terjatuh dan meragut nyawanya dipercayai kerana keadaan simen yang basah dan licin.

“Sebaik berpaut pada tembok balkoni rumahnya, mangsa dipercayai gagal mengimbangi tubuhnya sebelum tergelincir lalu jatuh ke parkir kondominium itu,” katanya.

Mangsa mati serta-merta di lokasi kejadian berikutan kecederaan parah pada kepala berikutan impak hentakan yang kuat.

Mayat mangsa dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).

Cemuhan dan kutukan tidak melenturkan semangat memperjuangkan agama Islam

Oleh Adam Yew Abdullah
http://damsithoh.blogspot.com/

Kesanggupan meninggalkan kepercayaan nenek moyang dan memilih agama Islam sebagai cara hidup yang baru bukan suatu langkah yang begitu mudah untuk dilaksanakan. Sudah tentu akan menghadapi pelbagai dugaan dan rintangan menantinya. Saat mengucap dua kalimah syahadah, membenarkan apa yang diyakini dan menolak apa yang dianggap batil melalui lidah, anggota badan dan hati. Saat itulah kita diistiharkan sebagai saudara baru.

Dugaan dan halangan bakal dihadapi seterusnya. Bermula dari ahli keluarga, saudara mara hingga sahabat handal. Cemuhan dan kutukan dilontarkan. Malah ada yang menyumpah, menghentam dan mengugut semata-mata kerana tidak sebulu dalam agama.


Cemuhan dan kutukan tidak akan berhenti begitu saja. Pandangan tertumpu pada kejahilan dan pemikiran sempit pada anggapan mereka. Ia menjadi bahan bualan di atas meja makan. Tiba-tiba menjadi suatu isu besar dalam negara mencuit tumpuan orang ramai. Seolah-olah, telah melakukan suatu kesalahan besar. Lalu, menjatuhkan hukuman berat lebih berat dari seorang penjenayah.

Secara senyap, mereka tidak akan berputus asa. Tidak senang duduk dan sentiasa memerhatikan. Mereka akan memihak kepada kita jika kita setuju dengan mereka. Apabila kita cuba lawan, kita bukan sekadar digelar sebagai tidak waras malah, dipandang serong dan dipulaukan. Pelbagai fitnah dan tohmahan dilemparkan.

Tidak cukup dengan itu, ahli keluarga memaksa meninggalkan agama Islam. Mengugut dengan kata-kata ugutan membunuh diri, memaksa memakan daging khinzir, melarang dari mendirikan sembahyang dan ada juga yang dikurung. Desakkan dan paksaan untuk menuruti kemahuan mereka supaya kita berputus asa dan kembali ke pangkuan asal mereka.

Kekhuatiran mereka adalah kepupusan generasi kepercayaan nenek moyang. Kesanjungan nenek moyang begitu menebal sekali yang sukar untuk ditanggalkan. Kepercayaan tahyul dan penyembahan berhala menjadi tunjang kepada penganut ini dan mempertahankan agama nenek moyong menjadi asas yang paling utama.

Sebab itu, mereka menganggap orang yang meninggalkan agama nenek moyang sebagai melakukan kesalahan paling besar terhadap nenek moyang. Tidak cukup daripada itu, dengan mengelar orang itu murtad. Murtad pada pandangan mereka kerana keluar dari agama nenek moyong. Ada yang mengelar kita sesat kerana termakan buatan orang.

Kalau orang kampung, yang berpemikiran sempit, bagi mengubati orang yang sesat ini ada ubatnya. Mereka akan mencari tokong untuk menanyakan cara untuk mengubati. Ada yang membakar kertas azimat dan curi-curi diberi minum kepada orang yang mereka istiharkan sesat. Ada yang mengambil pakaian untuk dijampi dan diberikan pakai. Berbagai teknik mereka perlakukan. Itulah namanya sifat orang kafir...

Keikhlasan dalam meninggalkan kepercayaan nenek moyang disebabkan kebatilan kepercayaan tersebut menguatkan semangat untuk terus kekal dalam agama Islam. Ia menjadi baro pengukur setakat mana kita dapat bertahan dengan pelbagai cubaan. Keikhlasan yang lahir di dalam hati, menterjermahkan kita membenarkan apa yang kita percaya itu benar dalam Islam. Walaupun sekali kita mempercayai melalui ikatan perkahwinan, harus menonjolkan keikhlasan kita.

Siapakah diri kita dan apakah prinsip kita atas nama agama? Dari manakah asal usul diri kita sekiranya kita tidak mempunyai agama? Apakah persoalan ini tidak penting bagi kita? Atau kita tidak berani menerima hakikat sebenar kerana malu dan takut dipersendakan seperti yang ditulis di atas.

Masuklah dengan sebenar-benarnya dalam Islam. Kalau sudah bergelar sebagai seorang muslim jalankanlah kewajipan sebagai seorang muslim. Jangan masuk hanya kerana memenuhkan syarat untuk mendirikan perkahwinan atau tujuan tertentu. Tidak sempurna jika hanya Islam di nama saja, solat, puasa dan tuntutan-tuntutan lain tidak ditunaikan mengikut acuan Islam.

Wallahu a’lam

ISU “KAMBING HITAM” NAJIB BERDASARKAN HUKUM

Hari ini telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati terhadap Azilah dan Sirul yang didapati bersalah terhadap pembunuhan Altantuya. Walaubagaimanapun, mereka berdua dilihat bertopeng sampai ke sudah. Entah betul atau tidak mereka itu Azilah dan Sirul. Waktu mereka keluar dari mahkamah dan Najib keluar daripada Istana, hampir sama, iaitu di antara jam 10.30 hingga 11 pagi tadi.

Di dalam artikel ini, saya tertarik untuk menceritakan larangan Nabi Muhammad SAW kepada orang Islam daripada membunuh ahli zimmah atau kafir zimmi (orang bukan beragama Islam, yang berada di Negara Islam)…

“Orang yang membunuh seorang lelaki (atau perempuan) zimmi tidak akan mencium bau syurga, sedangkan baunya boleh dicium dari sejauh 70 tahun perjalanan” (Abu Daud : 2760)

Di dalam Fiqh al Manhaji (Bab Jihad) telah menjelaskan bahawa berdasarkan hadis tersebut, Nabi Muhammad SAW mengharamkan pembunuhan kafir zimmi. Selain itu, terdapat hadis-hadis lain yang menjelaskan perkara yang sama.

Hakikatnya, itulah tegahan Nabi Muhammad SAW. Itulah… mereka tak dengar kata...

Tentang persoalan “kambing hitam”, Allah sahaja yang tahu hakikatnya. Tetapi, disebut juga di dalam Fiqh Manhaji di dalam bab Jenayah…

Jika pemerintah mengeluarkan arahan untuk membunuh seseorang tanpa hak. Sekiranya pesuruh yang diberi arahan tersebut tidak mengetahui kezaliman dan kesalahan pemerintah, maka hukuman mati atau diyat (berdasarkan keputusan wali mangsa) dan kafarah akan dikenakan ke atas “pemerintah”. Sementara orang yang disuruh itu pula tidak dikenakan sebarang hukuman. Ini kerana pelaku di sini adalah jentera pemerintah yang diperlukan dalam pentadbiran negara (polis sebagai contoh). Sekiranya pesuruh ini dipertanggungjawabkan sudah tentu tiada siapa yang akan menkalankan hukuman hudud. Apatah lagi, pada kebiasaannya semua arahan yang dikeluarkan oleh pemerintah mestilah berdasarkan alasan yang dibenarkan. Malah mentaati pemerintah adalah wajib selagi mana tidak diketahui ia melanggar perintah Allah. Orang yang disuruh ini juga tidak akan dikenakan membayar kafarah kerana melakukan pembunuhan tersebut.

Namun sekiranya orang yang disuruh itu mengetahui tentang kezalimah dan kesalahan pemerintah, orang yang disuruh tersebut akan dikenakan qisas (bunuh balas) sekiranya tiada unsur tekanan oleh pemerintah yang diterima sebagai satu paksaan. Ini kerana dalam keadaan ini, arahan yang dikeluarkan tidak wajib ditaati

Dengan melaksanakan arahan ini, hukumnya sama seolah-olah orang yang disuruh itu membunuh mangsa tanpa keizinan pemerintah. Pemerintah akan hanya dikira berdosa sekiranya perintah yang dikeluarkan bersifat zalim, tetapi tiada hukuman dikenakan ke atasnya. Namun sekiranya orang yang disuruh berkeyakinan bahawa arahan tersebut wajib ditaati walaupun salah, “pemerintah perlu dipertanggungjawabkan, bukannya orang yang disuruh”. Ini kerana batas ketaatan kepada pemerintah tidak diketahui secara jelas oleh ramai orang. Sekiranya orang yang disuruh itu takut kepada tekanan pemerintah, hukumnya sama seperti orang yang dipaksa, kedua-duanya akan dikenakan qisas dan sebagainya.

Salam Perjuangan
Dr Fikrah

Kesan Zikir Terhadap Otak Manusia

Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabk an untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna. Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain. Sem ua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.

Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Al lah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut.

Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan. Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini. Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.

Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993. satu kaji an yan g dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar. Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan. Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.

Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkata an yan g sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain. Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama. Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkata an yan g diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.

Oleh itu, saudara-saudara ku seIslam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya. Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya./mimit suriyarti

Rasuah dan hadiah apa bezanya?

FiKRAH iSLAMiAH

Rasuah dipandang jijik bahkan ramai yang menggeleng kepala kerana tidak mahu terlibat dengan rasuah itu. Tetapi kadang-kadang ramai juga umat Islam yang tidak menyedari bahawa rasuah telah berada di sisinya.

Sebenarnya rasuah dalam Islam ialah perberian sogokan kepada seseorang untuk membolehkah sesuatu tindakan atau urusan berlaku dengan mudah. Dengan pemberian itu, orang yang menerima rasuah terhutang budi dan terus meluluskannya tanpa mengikut prosedur yang sepatutnya.

Jelas di sini, rasuah adalah satu kesalahan, maka sesiapa yang memberi rasuah telah melakukan satu dosa jenayah, begitu juga dengan yang menerima rasuah. Kedua-duanya berdosa dan jika tidak bertaubat, dia akan dicampakkan ke dalam neraka pada hari pembalasan nanti.

Inilah yang dimaksudkan dalam sebuah hadis seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Orang yang memberi rasuah dan yang menerima rasuah tempatnya di dalam neraka.”

Bagaimanapun pada hari ini orang yang menerima rasuah lebih banyak menerima nasib apabila didakwa dan dihukum. Sedangkan orang yang memberi rasuah itu senang lenang, goyang kaki dan terus melakukan rasuah. Walaupun dalam undang-undang Kanun Keseksaan ada peruntukan hukum bagi kesalahan rasuah baik pemberi dan penerima rasuah namun sehingga setakat ini pemberi rasuah masih selamat.

Sungguhpun begitu baru-baru ini negara dikejut dengan beberapa pemimpin UMNO terlibat dalam rasuah politik atau politik wang. Mereka dihukum bersalah malah ada yang tidak dibenarkan bertanding dalam perhimpunan agung UMNO. Syabas diucapkan kepada Jawatankuasa Disiplin UMNO kerana bertindak menghukum orang yang memberi rasuah.

Namun begitu hukuman yang dikenakan itu masih tidak menepati kehendak Islam. Orang yang memberi rasuah dihukum dengan yang tidak sepadan kesalahannya, manakala orang yang menerima rasuah masih selamat menikmati hasil rasuah itu.

Sebenarnya pada saya apa yang berlaku itu tidak boleh disalahkan sesiapa dalam hal ini kerana apa yang diamalkan di negara ini bukan daripada ajaran Islam. Jadi, dalam ruang yang terbatas ini saya ingin menjelaskan kepada pembaca sekelian tentang rasuah menurut ajaran Islam.

Dalam sejarah Islam, hakim yang membicarakan sesuatu kes, dia tidak boleh berhubung dengan orang yang terbabit dengan kes tersebut selagi belum selesai kes itu. Larangan itu adalah untuk mengelak daripada dia diberi rasuah oleh pihak yang sedang dibicarakan apatah lagi pihak yang bersalah.

Bertitik tolak daripada larangan itu pemimpin Islam dan pegawai kerajaan yang mempunyai kuasa penentu adalah dilarang menerima hadiah daripada orang tertentu. Hadiah tersebut boleh dianggap rasuah apabila diberi oleh pihak yang berkepentingan untuk sesuatu urusan dengan pemimpin tersebut.

Pemberi rasuah lazimnya tidak segan silu untuk mempengaruh pihak berkuasa supaya meluluskan sesuatu yang dipohon padahal dia sedar bahawa dia belum tentu layak untuk memperolehnya. Pihak berkuasa yang menerima rasuah itu akan meluluskan permohonan tanpa melihat kelayakannya. Kedua-dua golongan itu adalah bersalah dan perlu dihukum.

Bagaimanapun kalau hanya berlaku sebelah pihak sahaja iaitu pemberi rasuah cuba memberi kepada pegawai yang bertugas tetapi ditolak. Maka dalam keadaan itu pegawai tersebut wajib melaporkan kejadian itu kepada pihak berkuasa undang-undang untuk diambil tindakan terhadap yang cuba memberi rasuah itu.

Sebaliknya kalau ada pegawai yang bertugas meminta rasuah untuk membolehkah dia meluluskan permohonannya maka perbuatan meminta rasuah itu adalah satu kesalahan. Pemohon boleh membuat aduan kepada pihak berkuasa undang-undang supaya mendakwa pegawai itu kerana meminta rasuah walaupun dia tidak memberinya.

Berdasarkan hukum itulah maka tiada siapa dalam kalangan umat Islam pada zaman itu mahu terlibat dengan rasuah. Masing-masing takut untuk terlibat kerana tidak sanggup dihukum oleh Allah baik di dunia apatah lagi di akhirat.

Tetapi semua itu tidak benar-benar berlaku pada hari ini. Orang yang sepatutnya tidak layak dan tidak boleh berjaya dalam sesuatu permohonan, tetapi akhirnya menjadi layak dan berjaya hanya kerana rasuah. Ketahuilah perkara yang diperoleh itu tidak berkat dan mereka yang terlibat akan terus bergelomang dengan dosa tersebut.

Cuma persoalan yang sering ditimbulkan hari ini adakah rasuah sesuatu pemberian hadiah bagi tujuan mengucapkan terima kasih atas pertolongan seseorang. Perkara inilah yang perlu diteliti oleh umat Islam agar kita tidak terbabas dalam sesuatu istilah.

Sebenarnya konsep orang yang berkuasa, orang yang ada kuasa penentu dan seumpamanya perlu difahami umat Islam. Mereka yang bertugas dalam sesuatu urusan itu sudah mempunyai gaji, maka mereka tidak berhak menerima hadiah daripada pihak yang berkepentingan. Walaupun atas alasan berterima kasih kerana perbuatan itu tidak terlepas daripada dikaitkan dengan rasuah.

Tetapi jika pemberian kepada orang biasa, dan pemberiannya bukan untuk membolehkan urusannya diluluskan segera maka pemberian itu bukanlah rasuah. Sebagai contoh, seorang jiran hendak ke hospital tetapi tiada kenderaan. Dia cuba menolong menghantar jirannya ke hospital. Sebagai ucapan terima kasih dia memberi wang RM20 bagi tujuan memberi minyak kereta. Maka pemberian itu tidak termasuk dalam rasuah.

Berdasar itu, umat Islam seharusnya boleh membezakan antara rasuah dengan hadiah untuk mengelak daripada terus melakukan dosa kepada Allah sama ada sedar atau tidak.

Status tiga Adun Perak masih belum diputuskan mahkamah

Mohamed Hanipa Maidin

Ramai ingin mengetahui sama ada keputusan Mahkamah Persekutuan semalam (9 April 2009) yang memutuskan bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mempunyai kuasa menentukan status tiga bekas Adun Pakatan Rakyat yang melompat iaitu Hee Yit Foong (DAP-Jelapang), Jamaluddin Mohd Radzi (KeADILan-Behrang) dan Mohd Osman Mohd Jailu (KeADILan-Changkat Jering) menandakan berakhirnya isu status ketiga-tiga Adun tersebut?

Sebelum saya menjawab soalan itu, ingin saya berkongsi dengan para pembaca tentang intisari keputusan Mahkamah Persekutuan itu. Keputusan tersebut boleh disimpulkan seperti berikut:

1. Pada 9 April 2009 Mahkamah Persekutuan SEKADAR mengisytiharkan bahawa SPR dan bukannya Speaker mempunyai kuasa untuk menentukan sama ada sesuatu kerusi seseorang Adun seperti mana tiga kerusi Adun Perak tersebut kosong atau tidak.

2. Memandangkan Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa kuasa untuk menentukan sama ada sesuatu kerusi seseorang Adun di Perak kosong atau tidak adalah di tangan SPR, maka SPR berhak menentukan tentang status tiga kerusi Adun tersebut.

3. Memandangkan SPR telah membuat keputusan bahawa tiga kerusi Adun tersebut tidak kosong maka Mahkamah memutuskan bahawa ketiga-tiga Adun tersebut adalah kekal sebagai Adun.

Itulah secara subtantifnya teras keputusan Mahkamah Persekutuan semalam. Persoalannya adakah keputusan Mahkamah Persekutuan tersebut bermakna status ketiga-tiga Adun tersebut tidak boleh dipertikaikan selepas ini?

Jawapannya, status ketiga-tiga Adun itu masih boleh dipertikaikan disebabkan alasan-alasan berikut:

1. Apabila Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa SPR mempunyai kuasa menentukan sama ada sesuatu kerusi Dun kosong atau tidak, Mahkamah Persekutuan sekadar memutuskan pihak mana yang berkuasa (SPR atau Speaker) bagi menentukan kekosongan sesuatu kerusi Dun. Itu sahaja. Tidak lebih dari itu.

2. Mahkamah Persekutuan bagaimanapun TIDAK MEMUTUSKAN sama ada keputusan SPR ke atas status tiga Adun tersebut sah atau tidak sah di sisi undang-undang.

3. Isu sah atau tidak sah keputusan SPR masih boleh dicabar di Mahkamah melalui permohonan semakan kehakiman (judicial review).

4. Mahkamah Persekutuan sendiri mengesahkan bahawa keputusan Mahkamah semalam tidak memprejudiskan saman (Semakan Kehakiman) yang dikemukakan oleh Sivakumar ke atas SPR di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi mencabar keputusan SPR yang tidak mahu mengadakan pilihan raya kecil bagi ketiga-tiga Dun yang berkaitan.

5. Oleh yang demikian keputusan Mahkamah Persekutuan semalam tidak sama sekali menghalang Sivakumar untuk meneruskan saman beliau ke atas SPR yang telah ditetapkan untuk pendengaran pada bulan Mei 2009 ini.

6. Jika kita boleh membuat satu analogi (qiyas) keputusan Mahkamah Persekutuan semalam ia bolehlah diibaratkan seperti berikut:

Hanya kerana seseorang suami diberikan kuasa untuk menceraikan isteri, tidak bermakna sebarang keputusan cerai yang dibuat oleh suami adalah sah dan tidak boleh dipertikaikan di Mahkamah.

Jika misalnya sisuami membuat keputusan menceraikan isterinya di dalam keadaan mabuk atau dalam keadaan tidak waras atau di dalam keadaan dipaksa oleh pihak ketiga, Mahkamah masih boleh membenarkan isteri mencabar keputusan suami tersebut.

7. Begitulah juga keadaan di dalam kes ini. Hanya kerana SPR mempunyai kuasa menentukan sama ada kerusi tiga Adun Perak tersebut kosong atau tidak, ia tidak bermakna keputusan SPR tersebut adalah sah dan tidak boleh dicabar di Mahkamah. Dari segi undang-undang, Mahkamah masih boleh menyemak keputusan SPR tersebut bagi menentukan sama ada keputusan tersebut dibuat mengikut proses dan lunas undang-undang dan prinsip keadilan.

8. Sehingga Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membuat keputusan terhadap saman yang dikemukakan oleh Sivakumar ke atas SPR, maka keputusan SPR masih belum boleh dikatakan secara muktamad sah dan mengikut lunas undang-undang.

Mungkin para pembaca masih ingin bertanya adakah keputusan Mahkamah Persekutuan semalam bermakna Sivakumar sebagai Speaker Perak tidak mempunyai kuasa selepas ini menghalang tiga-tiga Adun tersebut masuk ke dalam dewan Dun.

Jawapannya Sivakumar masih boleh menghalang kerana Mahkamah Persekutuan tidak membuat sebarang perintah melarang Sivakumar dari menahan ketiga-tiga Adun tersebut dari masuk ke dewan Dun. Peguam Umno juga tidak memohon kepada Mahkamah bagi mendapatkan perintah halangan tersebut.

Oleh itu Sivakumar tidak boleh dikatakan menghina Mahkamah jika selepas ini beliau menghalang ketiga-tiga Adun tersebut masuk ke dalam dewan Dun.

Nampaknya sekali lagi keputusan Mahkamah tidak membantu Umno menyekat kuasa V. Sivakumar ? individu yang memeningkan Umno sejak krisis Perak dicetuskan oleh Umno sendiri.- Harakahdaily.tajdid _

Azilah dan Sirul digantung: Persoalan berbangkit ialah...

KUALA LUMPUR, 10 April : - Berikut adalah beberapa persoalan yang dibangkitkan oleh Ahli Majlis Tertinggi KeADILan Badrul Hisham dalam blognya mengulas keputusan dua anggota UTK, Azilah dan Sirul yang dihukum gantung sampai mati dalam kes Altantuya Sharibuu iaitu :

1.Azilah dan Sirul tidak pernah kenal Altantuya, apa motif pembunuhan ? Rogol, Rompak..? Mereka ialah anggota UTK yang berdisiplin dilatih mengikut arahan.

2.Mana senjata pembunuhan, dalam kenyataan beramaran yang dibuat Sirul dia mengaku menembak Altantuya tetapi kenapa senjata pembunuhan tidak wujud dalam perbicaraan?

3.Bagaimana rekod kemasukan Altantuya tidak wujud dalam rekod imigresen sebaliknya ada orang dihukum mati dalam negara yang tidak ada rekod Altantuya masuk ?

4.Mengikut penulis dari Perancis dia mengatakan maklumat pembunuhan Altantuya yang dibunuh kerana melindungi transaksi melibatkan wang besar hasil jual beli kapal selam lengkap tersimpan ditangan agen perisikian Russia.... apa sebenarnya berlaku ?

5.Kenapa Azilah dan Sirul diberi keistimewaan tidak memperlihatkan wajahnya sepanjang keluar dan masuk mahkamah ?

Dalam pada itu Herman Samsudin menulis di sebuah laman web juga turut mempersoalkan bahawa rakyat diluar khususnya keluarga mangsa pastinya ingin melihat wajah kedua-dua tertuduh itu di mana sebelum ini, hanya wajah tertuduh ketiga yang telah dibebaskan, Abdul Razak Abdullah Baginda sahaja yang dapat dilihat.

Katanya sebelum ini kes Mona Fandey yang membunuh seorang exco kerajaan negeri Pahang, Dato' Mazlan pada 1993. Wajah beliau sebagai tertuduh begitu senang diambil oleh wartawan.

Begitu juga dengan kes yang melibatkan Dato' Mokhtar Hashim, seorang mantan Menteri Belia dan Sukan Malaysia yang didapati bersalah atas tuduhan membunuh Speaker Dewan Undangan Negeri Sembilan, Mohamad Taha Talib-Kedua-dua mereka adalah pimpinan Umno Negeri Sembilan.

Menurut web tersebut masyarakat dunia melihat perbicaraan kes ini menjadi pelik dengan apa yang dilakukan oleh Azilah dan Sirul yang sentiasa bertopeng ketika muncul dikhalayak ramai.

"Sehingga ada teori-teori nakal yang mengatakan bahawa hukuman gantung akan diberikan bagi menutup kes ini walaupun Sirul mendakwa ada dalang lain di sebalik kes ini.

"Walaubagaimana pun, ketika hukuman mati yang hanya dihadiri orang-orang tertentu, mereka tidak digantung. Yang digantung adalah orang lain yang sememangnya ada kes untuk digantung tetapi tidak sepopular mereka," katanya dalam Buletin Online.

Dalam teori rambangnya itu beliau mengatakan bahawa kemudian mereka akan dibebaskan senyap-senyap dan ditukar identiti sebelum dihantar ke luar negara.

Kes akan ditutup begitu sahaja dan dalang tidak akan dicari lagi samalah seperti kes Norita yang kini sudah senyap sepi selepas Hanif Basri dibebaskan.

"Sesiapa pun boleh reka teori mereka, tapi kita harus yakin dengan undang-undang dan kredibiliti Polis.

"Dalam apa jua keadaan rakyat tetap berharap untuk melihat wajah kedua mereka. Sekurang-kurangnya bila lihat wajah mereka cerita plot yang direka-reka ini akan mati begitu sahaja," katanya. Harakahdaily.

SETIAUSAHA SULIT KANAN MB HJ NIZAR DITUKAR SEMULA KE PUTRA JAYA

Kerajaan Haram Perak yang dipimpin oleh Zambry telah melakukan satu penganiyaan ke atas bekas Setiausaha Sulit Kanan MB Hj Nizar dengan menukarnya ke Kuala Lumpur. Che Leh sebelum ini berkhidmat di Putra Jaya setelah berkali-kali ditukarkan dari satu jabatan ke satu jabatan yang lain di Perak yang akhirnya bertukar ke Putra Jaya.

Ketika Hj Nizar dilantik sebagai MB, jawatan Setiausaha Sulit Kanan kosong, sedangkan jawatan dan tugas tersebut sangat penting bagi menghubungkan antara Pejabat Menteri Besar dengan jabatan-jabatan yang lain. Che Leh seorang Pegawai Tadbir Diplomatik yang bertugas di Putra Jaya mengisi jawatan tersebut dan berkhidmat kepada Menteri Besar sehinggalah Zambry mengambil alih.

Che Leh pun tidak berhasrat untuk berkhidmat dengan MB baru ini, tidak serasi katanya. Dia ada mohon supaya ditukarkan ke mana-mana Jabatan di Perak yang ada kekosongan sesuai dengan jawatannya. Ada beberapa jawatan di jabatan-jabatan lain kosong yang beliau layak mengisinya. Tetapi dihantar juga ke Putra Jaya.

Beberapa hari setelah Zambry memasuki pejabat, seorang yang akan mengisi jawatannya telah memasuki biliknya dan memberi isyarat seolah-olah you keluar dari bilik ini, you tidak diperlukan di sini. Orang itu seterusnya dilantik sebagai Setiausaha Sulit Kanan Menteri Besar. Jawatan yang sepatutnya diisi oleh Pegawai Kerajaan tetapi diisi oleh orang politik. Saya difahamkan sehingga sekarang pegawai-pegawai pejabat Menteri Besar tidak ada pegawai lantikan kerajaan, semuanya orang politik yang tentu berkhidmat untuk kepentingan politik MB. Setiausaha Sulit sehingga sekarang belum di isi.

Che Leh ditempatkan sementara tanpa sebarang tugas dan tanggungjawab di Perpustakaan SUK. Setiap hari lebih kurang hampir dua bulan, kerjanya membaca surat khabar dan buku. Pada hal di Jabatan lain seperti JAIP & PTG katanya ada kekokosngan yang beliau layak mengisi jawatan tersebut.

Berbeza ketika Hj Nizar masuk pejabat. Setelah lebih kurang tiga bulan, baru berlaku pertukaran pegawai. Pertukaran tersebut tidaklah dalam bentuk penganiyaan. Setiausaha Sulit ditukar ke Bahagian Kewangan, manakala Pegawai Khas MB ditukar ke Bahagian Kewangan, masih di bangunan yang sama. Lapan bulan kemudian, CC pejabat pentadbiran MB ditukar ke Jabatan lain, itupun bukan kerana penganiyaan, tetapi oleh kerana terlalu lamanya CC tersebut di pejabat MB, sejak zaman Tan seri Ramli Ngah Talib lagi, jadi eloklah ditukar ke tempat yang lain. Sebaik Zambry masuk pejabat, kerani tersebut dipanggil semula ke pejabat MB.

Saya juga difahamkan, suasana kemesraan tidak lagi wujud di pejabat MB, staf-staf pejabat berkerja dalam suasana agak tertekan dan takut. Berbeza dengan suasana semasa kami berkhidmat di pejabat MB. Setiap pagi, sarapan percuma disediakan di pantri pejabat, sarapan tersebut disumbangkan oleh MB setiap hari. Semua pegawai dan staf makan sama-sama. Saya jarang bersarapan pagi, tetapi ada peluang bersarapan, saya bersarapan sekali dengan staf pejabat. Suasananya cukup mesra.

Di surau SUK, saya difahamkan suasana tidak sebagaimana dahulu, setiap Zohor memanglah ada yang solat berjamaah, tetapi tidak seramai dahulu. Tazkirah Zohor sudah tidak kedengaran lagi. Dulu MB Nizarlah yang mengimami solat Zohor dan menyampaikan tazkirah, ramai yang menjadi makmumnya, termasuk EXCO dan pegawai-pegawai kanan kerajaan kecuali dua orang EXCO yang setiap hari ada dipejabat tetapi tidak pernah sekalipun terjumpa berjamaah sekali di surau apatah lagi mendengar tazkirah. Dato' SUK pun jarang sangat terjumpa berjamaah di Surau, sekarang dengar cerita rajin pulak, Alhamdulillah ada perubahan.

Dulu MB Nizar selepas solat Zohor akan makan tengahari di Kantin Pejabat, dia akan mengajak semua pegawai-pegawainya makan sekali, kalau kebetulan ada orang awam nak berjumpa MB diajaknya makan sekali. MB setiap hari belanja kami makan tengahari. Orang lain tidak ada peluang untuk membayarnya.
http://misabah.blogspot.com/