30 November 2009

512,000 tidak daftar sebagai pemilih di Perak

IPOH – Lebih satu per tiga daripada jumlah penduduk yang layak mengundi di negeri ini belum mendaftar sebagai pemilih.

Berikutan itu, DAP negeri mengambil inisiatif melancarkan kempen pendaftaran pengundi setelah mendapati 512,000 belum mengambil inisiatif mendaftar sebagai pemilih menjelang Pilihan Raya Umum (PRU 13) yang akan datang.

Naib Pengerusinya, M Kula Segaran berkata, menerusi kempen itu dapat menarik jumlah pemilih untuk mendaftar dan seterusnya memilih kerajaan di negeri ini.

Bukan itu sahaja, katanya, mereka juga berpeluang menentukan wakil rakyat di tempat masing-masing.

“Ada ramai mengatakan pada PRU tahun lalu mereka tidak berpeluang mendaftar dan memilih wakil rakyat. Setiap tahun kerajaan membelanjakan hampir RM100 juta untuk mendaftar pemilih di negara ini.

“Semua program, semua rekod dengan Jabatan Pendaftaran Negara hanya mengemas kini data dengan Pesuruhjaya Pilihan Raya dan secara automatik telah daftar,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Katanya, apabila beliau bangun mengemukakan persoalan itu di Parlimen, menteri yang bertanggungjawab dalam Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjawab ia tidak adil untuk memaksa mereka berdaftar sebagai pemilih.

Bagaimanapun, menurut Kula Segaran, mereka boleh mendaftar dan pada masa sama boleh memilih untuk mengundi atau tidak.

Semalam, DAP Ipoh Barat melancarkan kempen pendaftaran pengundi di lima kawasan iaitu Pasir Pinji, Jalong, Ipoh Barat, Chenderiang dan Sungai Siput untuk menarik lebih ramai pemilih di kawasan berkenaan.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Pinji, Thomas Su Keong Siong berharap, lebih ramai pemilih terutama kepada anak muda yang layak mendaftar menjalankan tanggungjawab sebagai pengundi. Sinar/-

Tiada ulasan: