22 Oktober 2010

Bajet 2011 tidak mesra orang muda

13 Zulkaedah 1431 H
Oleh : Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 20 Okt: Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar mendakwa Bajet 2011 yang dibentangkan Perdana Menteri, Jumaat lalu tidak mesra belia dan orang-orang muda yang mewakili sebahagian besar penduduk di negara ini.

Firdaus sewaktu membahaskan Bajet 2011 petang tadi berkata, Kementerian Belia dan Sukan yang bertanggungjawab terhadap pembangunan pewaris negara ini tergolong di antara kementerian yang menerima peruntukan terkecil.

"Kementerian ini di tempat ketiga terakhir dalam senarai kementerian yang ada dengan jumlah peruntukan hanya RM730 juta," kata beliau.

Menurutnya, golongan belia memerlukan sahsiah yang tinggi kerana mereka merupakan golongan harapan untuk mewarisi pemerintahan negara.

Namun ujarnya, mutakhir ini terlalu banyak masalah sosial yang membabitkan remaja.

Justeru, Firdaus yang juga Pengarah Pilihan raya Pemuda PAS Pusat mencadangkan kerajaan melalui Kementerian Belia dan Sukan memberikan keutamaan bagi membudayakan pembangunan secara positif yang berteraskan prinsip dan nilai-nilai murni kemanusiaan serta agama untuk pembentukan belia dan remaja di negara ini.

"Kerajaan mesti menghalang konsert dan hiburan-hiburan yang melampau seperti artis Amerika, Adam lambert yang mana aksinya amat bertentanagn dengan budaya kita dan syariah Islamiah," katanya.

Tambahnya juga, permasalahan yang melanda belia hari ini sangat mencemaskan dan tindakan mengawalnya sudah sampai ke tahap yang dianggap terdesak.

"Kerajaan harus sedar, fungsi Kementerian Belia dan Sukan bukan sekadar mempersiapkan ahli sukan bagi mengejar pingat emas kepada negara, tetapi tanggungjawab utama kementerian adalah membentuk dan membina pewaris yang akan membawa negara ke mercu kejayaan dan kegemilangan," katanya.

Sehubungan itu tegasnya, peruntukan untuk kementerian ini tidak seharusnya dilihat setanding dengan Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar kerana belia adalah aset kekayaan semula jadi yang bakal memainkan peranan penting dalam politik, ekonomi dan kemasyarakatan di negara ini.

"Kegagalan kerajaan mengatasi masalah di kalangan remaja dan belia adalah salah satu daripada ancaman kepada sumber tenaga manusia yang akan merugikan negara dalam jangka masa panjang," katanya.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: