01 Mei 2012

Letupan terbaru korban 20 nyawa di Syria

9 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

DAMSYIK: Dua letupan terbaru yang mensasarkan bangunan keselamatan di bandar Idlib di barat daya Syria menyebabkan 20 maut dengan misi damai Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semakin tertekan bagi membawa mengakhiri keganasan yang berlarutan 13 bulan di negara itu.

Keganasan itu bercetus sehari selepas ketibaan ketua pemantau PBB, Mejar Jeneral Robert Mood bagi memastikan gecatan senjata di negara itu dapat dilaksanakan dengan licin.

Kebanyakan yang maut di Idlib membabitkan ahli keluarga anggota keselamatan, demikian menurut Badan Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria.
“Letupan bom mensasarkan dua ibu pejabat pasukan keselamatan, sebuah rumah perisikan tentera udara dan satu lagi kediaman perisikan tentera darat," kata
ketua badan pemerhati berkenaan, Rami Abdel.

Agensi berita SANA berkata, kumpulan 'pengganas' bertanggungjawab atas serangan berkenaan yang membabitkan pengebom berani mati.

Stesen televisyen Syria melaporkan, jumlah kematian setakat ini sembilan orang termasuk orang awam, manakala kira-kira 100 lagi parah dalam dua letupan berkembar di kawasan kediaman itu. - AFP

Tiada ulasan: