13 April 2008

Pak Lah hampir KO

Desakan baru yang diberikan oleh Mahathir Mohamad agar Pak Lah meletakkan jawatanya sangat terang lagi bersuluh, kali ini beliau mencadangkan peralihan kuasa daripada pucuk kepimpinan tertinggi dilakukan sekarang tanpa perlu menunggu Perhimpunan Agung UMNO, Disember ini.



Senario baru dalam perdebatan tentang perletakan jawatan Pak Lah sebagi Prersiden UMNO dan sekali gus sebagai PM saya lihat sebagai memasuki fasa yang paling menggambar ketidak cerdikan Pak Lah itu sendiri. Setelah dia mengatakan kekalahan BN dalam PR yang lepas adalah berpunca dari kelemahan dirinya sendiri, berarti dia sudah betul-betul terdesak.

Pandangan Mahadhir sekali ini dipecayai sebagai menjawab isu yang hangat diperkatakan kelmarin iaitu Abdullah selaku Presiden akan berbincang dengan Najib mengenai pelan peralihan kuasa.Naib Presiden UMNO,Muhyiddin berkata, Abdullah memberitahu perjumpaan tertutup dengan Badan Perhubungan UMNO Johor bahawa beliau akan berbincang secara terperinci mengenai pelan tersebut dengan Najib.

Bekas Perdana Menteri berkata, proses tersebut perlu berjalan segera supaya peralihan yang telah dirancang berjalan lancar.

Katanya, beliau khuatir sekiranya peralihan kepimpinan dilakukan pada Perhimpunan Agung UMNO, akan ada kumpulan perwakilan yang mendesak Abdullah untuk meletakkan jawatan di pentas perdebatan.

Jika itu berlaku, jelasnya, sudah tentu imej Abdullah akan tercalar dan sekali gus boleh membuatkan ahli-ahli UMNO secara keseluruhannya berasa hilang hormat kepadanya.

''Mesej rakyat dan ahli UMNO sekarang ini cukup jelas. Mereka mahu Pak Lah (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) letak jawatan. Oleh itu, kita tidak mahu beliau turun secara paksaan dan antaranya, melalui desakan-desakan perwakilan ketika Perhimpunan Agung nanti.

''Lebih baik beliau menyerahkan jawatan itu kepada Najib (Datuk Seri Najib Tun Razak) sekarang dan itulah yang terbaik. Saya percaya selepas berlaku peralihan itu nanti, situasi akan menjadi bertambah baik,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan ceramah bertajuk 'Krisis Kepimpinan Melayu Pasca PRU-12: Di mana Silapnya?' anjuran Gabungan Cawangan-cawangan UMNO Hulu Langat di kajang kelmarin.

Tiada ulasan: