15 Julai 2008

Persiapan Sukan Olimpik Beijing selesai dibuat

BEIJING, 14 July :-Menurut laporan akhbar Harian Renminribao Edisi Seberang Laut, kerja-kerja persiapan untuk Sukan Olimpik Beijing telah selesai dibuat selepas usaha bersungguh-sungguh yang dilakukan dalam tempoh tujuh tahun yang lalu.

Sejak Beijing berjaya mendapat hak penganjuran Sukan Olimpik pada tahun 2001, peruntukan dana untuk membaiki alam sekitar Beijing telah mencatat 140 bilion yuan RMB. Jumlah hari yang kualiti udara menepati standard dalam bandar ini pula meningkat kepada 246 hari pada tahun 2007 berbanding 100 hari pada tahun 1998.

Tujuh matlamat berhubung kerja penanaman pokok di Beijing menjelang Sukan Olimpik yang dijanjikan Beijing ketika memohon menjadi tuan rumah temasya sukan itu semua telah dicapai.

Dalam bidang pembinaan gelanggang terdapat 12 buah gelanggang Sukan Olimpik baru termasuk "Sarang Burung" dan "Kubus Air" dan 11 buah gelanggang diubahsuai serta 8 buah gelanggang sementara. Peluasan pengangkutan awam seperti kereta api bawah tanah juga mendapat kemajuan ketara.

Enam bandar kerjasama Sukan Olimpik Beijing, iaitu Hong Kong, Qingdao, Shanghai, Tianjin, Shenyang dan Qinhuangdao juga telah menyelesaikan kerja persiapan dengan kualiti tinggi menurut jadual.

Kini, 205 buah negara dan wilayah mengesahkan akan menyertai Sukan Olimpik Beijing. Ini bermakna temasya kali ini akan menjadi Sukan Olimpik yang mempunyai paling ramai peserta dalam sejarahnya.

Tiada ulasan: