15 September 2008

Kenyataan menteri yang memeningkan.

Wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana dituduh "boleh mengancam keselamatan dan ketenteraman awam".Tetapi selepas membebaskan wartawan berkenaan hari ini, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar, berkata polis menahan wartawan itu kerana keselamatannya (Tan) terancam.

Kenyataan bolak balik dan memeningkan ini mengesahkan bahawa pada zaman pemerintahan Abdullah Ahmad Badawi memang terdapat banyak benda pelik berlaku di Malaysia. Macam kata pepatah Melayu "ikan keli sudah bersisik", malah "kucing telah betanduk".

Jika keselamatan Hoon Cheng didapati terancam, polis lalu menahan dia (di bawah ISA !). Aneh tapi nyata. Lazimnya seseorang yang berasa terancam atau diancam akan dilindungi dengan cara lain bukannya ditangkap dengan akta yang zalim itu. Seingat saya inilah kali yang pertama akta ini diguna untuk alasan seseorang itu terancam.
Sepatutnya pihak keselamatan dan menteri memastikan siapakah yang mengancam Hoon Cheng dan menangkapnya orangnya di bawah ISA.

Hamid Albar boleh menipu orang yang tidak cerdik, tetapi tidak semua orang yang boleh ditipunya. .Jika anda cuba menipu semua orang dan berkali-kali, anda bukan sahaja akan gagal, malah anda pula akan dilihat sebagai seorang tidak cerdik .

Tiada ulasan: