25 September 2008

Kuih Kalakataar.

Beberapa hari kebelakangan sejak pertengahan puasa lepas ramai orang membicarakan tentang kuih tradisi orang Banjar "kalakataar"(lihat :http://adamftrade.blogspot.com/ )Terasa istimewa pula sebab isteri saya adalah orang Banjar dan kuih itu telah menjadi kegemaran sejak khawin dengan isteri tercinta.





Itulah hikmah perkahwinan bukan sekadar ikatan sesama manusia namun mengikat kita dengan tradisi dan adat orang yang kita kahwini.


Kalau bercakap mana dia kalakataar yang paling sedap saya spontan akan menjawab yang paling sedap adalah yang dibuat oleh isteri dan ibu mertua kesayangan. Satu lagi yang dijual disebuah warung kecil di Parit Teluk Pial dalam DUN Kuala Kurau tidak kurang juga sedapnya.

Setiap kali kalau ada pertemuan resmi keluarga termasuk pada minggu lepas kami adakan majlis berbuka dikalangan adik beradik, emak memasak kuih kegemaran menantunya itu.

Anak-anak kami semuanya gemar memakan kuih itu, pastinya memberi semangat kepadanya untuk membuat kuih itu kalau ada kelapangan.

Biarlah kita riuh dengan kalakaatar tetapi masalah lain banyak lagi yang kita kena selesaikan dan fikirkan. Kulakataar akan terus kekal sebagai kuih tradisi orang Banjar namun masalah yang meghadapi masyarakat dan bangsa serta suku Banjar kita kena selesaikan.

Tiada ulasan: