02 Februari 2009

MB Perak kecam usaha gangu gugat 2 Exco, syaki kerja jahat UMNO dan BN.

Gambar terbaru : ADUN Bota, Dato' Nasaruddin (berbaju batik) bergambar bersama ADUN Titi Serong, Selingsing dan Ust. Ahmad Awang.


IPOH, 1 Februari :- Mesyuarat Pimpinan Tertinggi Pakatan Rakyat bersama ADUN Kerajaan pada hari ini adalah dengan tujuan membincangkan mengenai 2 Exco yang telah digelapkan, dighaibkan oleh pihak tertentu dan kita mensyaki ini adalah kerja jahat UMNO dan BN. Demikian antara kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh YAB Menteri Besar Perak, Ir. Muhammad Nizar Jamaluddin selepas mesyuarat tersebut di Kediaman Menteri Besar di sini.

"Usaha menghubungi mereka sehingga pagi ini gagal dan kita mengecam segala usaha menganggu gugat Exco dan pentadbiran Kerajaan Negeri" kata Nizar.

Menjawab pertanyaan apa langkah yang akan dimbil kerajaan bila terbukti mereka melompat, Ir. Nizar mengesahkan telah membuat persiapan yang akan dilakukan mengikut peraturan dan ketetapan yang ada.

Menteri Perak itu juga mengumumkan dalam kenyataan nya bahawa selutuh ADUN Pakatan Rakyat termasuk Adun Bota Dato' Nasaruddin Hashim walau apa pun berlaku akan komited mempertahankan kerajaan.

"Seluruh ADUN komited pertahan kerajaan, kita masih kekal dan kuat" Tegas Ir. Nizar.

"Ini adalah satu penainayaan oleh BN kepada rakyat Perak kerana menyembunyikan mereka.

Beliau juga menjelaskan tidak mahu mendedahkan persediaan yang dibuat apabila terdapat pengesahan 2 Exco telah melompat. Namun jelasnya semua adalah mengikut kuasa undang-undang yang ada.

Ditanya mengenai Laporan Polis, Ir. Nizar menjelas perkara itu perlu dirujuk kepada keluarga, dan setakat ini keluarga pihak berkenaan belum membuat laporan polis.

Mengenai kenyataan Dato' Nasa yang sanggup mengosongkan kerusi DUN Bota untuk diadakan pilihanraya kecil, Ir. Mengatakan Dato Nasa sekarang adalah dibawah Pakatan Rakyat, dan kita perlu kaji .

Menteri Besar juga mengesahkan tidak ada lagi ADUN Pakatan Rakyat yang akan melompat, sebaliknya terdapat minimum 3 ADUN BN akan melompat ke Pakatan Rakyat.

Menjawab pertanyaan adakah diketahui dimana mereka berada, Ir. berkata "itu kena tanya pemimpin BN".

Kenyataan akhbar itu dihadiri sama oleh Exco kerajaan Negeri, ADUN-ADUN dan pemimpin tertinggi parti PAS, DAP) dan PKR.

ADUN Bota', Dato Nasharuddin Hashim kelihatan sampai lebih awal di Kediaman Menteri Besar pada jam 8.50 pagi dan menjawab teka teki dan rumus yang tidak bertanggung jawab mengenainya.